Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 22 av 23 1 2 20 21 22 23

Ultrabirken 2017

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Juffe] #2434205 30/08/2017 09:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
Hmm...tenker den turen ville blitt episk på Thunder Burt og stiv gaffel
Ikke si det for høyt, før jeg kommer på andre tanker om UB 2018.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: olechr] #2434207 30/08/2017 09:22
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: olechr
Jeg kjørte riktig, men synes ikke det krysset var merket godt nok. Jeg så skiltet i siste liten og fikk ropt på han foran meg som hadde kjørt feil. Problemet her var at den naturlige stien gikk videre nedover og når man kom nedover kom ikke skiltet i synsfeltet. Det sto på høyre side der man skulle. Steder man tar av det som er den naturlige stiene bør det merkes med bånd tvers over.
Det var bra sett, for det er lett å bare følge førstemann og ikke se etter merking. Ryggen foran blir liksom merkingen.
Jeg så skiltet tydelig, men lå alene og var (utrolig nok) ikke særlig sliten. Husker krysset kom rett etter en annen brå sving. Den som er i akselerasjonsfase etter svingen før vil da fort kunne misse en merking.
Ellers er det ikke dumt med "dobbel" merking i kritiske kryss av flere grunner. Ikke bare det at vi uforvarende ikke får med oss en merking, men merking kan også dette ned, vri seg, etc. Altså backup løsning, 2 uavhengige merkinger. I dette krysset vil jo dobbel merking kunne være det oransje skiltet m/pila + sperrebånd (på bakken eller i lufta) på stien der vi ikke skulle ri hesten. Som du sier.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2434210 30/08/2017 09:33
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Førstereis på ultra'n og må si vær og løype var strålende, med de samme kommentarene som er nevnt opptil flere ganger i tråden.

Selv hadde jeg en elendig oppladning siste uke med 0 søvn og lite mat.
Så skulle vel ta det som en tur, timehigh suffer score sier at det ble ikke det, men var totalt utkjørt etter 30km.
Mye rot etter dette og opptil flere tryn hvor egentlig den siste spiker'n ble satt i kista etter mega tryn i nedkjøringen ca halvveis hvor jeg ble kilt fast nede i stien og trengte hjelp for å komme meg løs. Takk til han som hjalp til. Venstre kne sto som en tennisball og fikk tak i Røde kors for å få et kompresjonsbind for å holde den verste kulen nede.
Ødelagt tommel på venstre hånd (skade fra Stryn tidligere i sommer) og ødelagt høyre pekefinger. Ble resten av turen en påkjenning.
Valgte å fullføre som en tribute, i mitt hode, for de to kompisene som styrta med et acrofly forrige tirsdag...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Ultrabirken 2017 [Re: brede] #2434219 30/08/2017 09:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: brede
Sitat: Tange
Hvis stien ned fra Slåsæterfjellet også er bred nok, gir en startloop over Indre/Yttre Reina over Nevelfjellet og Slåseterfjellet tilbakje til Pellestova og så opp til toppen mellom Hafjell og Hafjellsmuen (som jeg mener vi syklet i 2011) nesten nøyaktig 10 km grus, 6 km med sti over Nevelfjellet og Slåsæterfjellet, og 1 km med traktorsti/sti før man snur seg tilbake mot Hafjell og inn på stiene til Pellestova. Hele strekket er bred nok til at det blir lett å passere. Hvor lang tid vil dette ta for de raskeste, ca. 35- 40 minutter?
Vil dette gi plass for et par ekstra puljer?
Dette forutsetter at det sprer seg på grusen og den forutsetningen tror ikke jeg noe på. På Ultrabirken i fjor var hele pulje 1. et samlet felt frem til første sti/traktorparti ved Lie-Hornsjøveien før det løste seg opp og det var kø i første utforkjøring da også.

Ja, jeg er jo enig i dette men du du svarer jo ikke på spørsmålet her. Spørsmålet går ut på hvor lang tid de raskeste vil bruke på disse 17+ km før de er tilbake til 'start', og om dette vil gi rom for å kunne øke antall puljer med fære deltakere per pulje.

Quote:

Jeg tror lengden på grus før første stiparti har minimal betydning for kø fordi det ikke finnes en eneste stigining som er lang nok på fjellet til at noen slipper frivillig.
For puljene etter 3-4 (og antar også for de som kom etter) så fjorårets startsløyfe med flat grus frem til Sjøsætrene til å fungere ganske greit. Det var i hvertfall en lang serpentine av syklister som jeg møtte etter vending og hvis jeg ikke tar feil så kjørte vi vel akkurat inn de bakkerste fra puljen foran før vi gikk inn i første stiparti.
Quote:
Det eneste man egentlig oppnår med å legge til lengden med grus i starten for å forsøke og spre feltet er å forlenge tiden det med nervøs feltsykling, horrible forseringer og kamp om posisjonene med unødvendige velt, skader og DNFs som resultat.

Igjen, ja for pulje 1 og kanskje 2 men som andre peker på er rittet langt (ref. Olechr: For det er ingen som gir så gass på grusen i et så langt ritt uansett) og blant røkla er det få som gidder å blåse seg på den første mila. Eller mener du at av de 100 startende i pulje 3-4-5 80-90% har samme kjørestyrke og vil komme til innkjøringen til Nevelfjellet samlet?

(Var det starten på grusen som gjorde at så mange fra 'eliten' endte opp med DNF?)

Og om så så har du ikke tatt med at det er minst 7 kilometer til med sti opp Nevelfjellet, over toppen og videre over Slåseterfjellet mot Hafjell som stortsett i hvertfall er '6 felt' i bredden. Vil puljene 3-4-5 fortsdatt komme samlet til Hafjelltoppen før de sykler inn på Første singletracken?

Tar denne fra tbh: Hvis Ultrabirken skal opprettholde sin popularitet er det viktig å gi deltagerne en best mulig opplevelse. Hvis ikke velger de andre ritt eller så drar bare en vennegjeng på tur en annen dag. Jeg synes derfor vi bør tilstrebe god flyt og trygg gjennomføring fra start. <klipp>Når jeg stiller opp i Ultrabirken er det for å nyte stiene. At jeg da må stå/kjøre i kø store deler av første stiparti, ned fra Reinsfjell og stedvis ned fra Hitfjell synes jeg foringer opplevelsen.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2434225 30/08/2017 10:03
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
når jeg som UB-deltager var innom vanlig-Birken-løypa visste jeg jo at jeg ikke skulle kjøre denne hele veien til mål, og var derfor ekstra oppmerksom på at se etter skilt/funksjonærer ved avkjøringer. Trodde det var naturlig for alle?

Re: Ultrabirken 2017 [Re: traktoregg] #2434232 30/08/2017 10:18
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: traktoregg
når jeg som UB-deltager var innom vanlig-Birken-løypa visste jeg jo at jeg ikke skulle kjøre denne hele veien til mål, og var derfor ekstra oppmerksom på at se etter skilt/funksjonærer ved avkjøringer. Trodde det var naturlig for alle?

Hadde heller ikke noe problem med avkjøringene - så de på god avstand. Fine skilt med forvarsel.

Jeg syntes Elgåsen var litt rotete (stoppet og tok minst en digg cola) - der burde det vært en tydeligere slusing. Kaostendenser når så mange møttes midt oppe i langinga.

Det kunne ha vært flere "bekreftelsesskilt" der løypa gikk sammen med Birken. Var et ganske langt parti jeg måtte lete høyt og lavt for å finne andre UB'ere. Husker ikke hvor dette var. Ble også spurt et par ganger om jeg var sikker på at vi holdt kursen.

Jeg er også enig med TBH - UB skal være opplevelse for vanlige dødelige også, for at vi skal komme tilbake. Jeg hadde gjerne brukt litt mer tid oppe i fjellet, og fått en snillere avslutning. På Offroad Valdres funket det brillefint. De feteste nedkjøringene til sist hvor vi kunne gønne som idioter og bruke opp både sykkel og kropp, da vi visste at vel nede var det kun en drøy mil på nesten flatmark som ventet.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: knutspeed] #2434244 30/08/2017 10:32
superjon Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: knutspeed

Det kunne ha vært flere "bekreftelsesskilt" der løypa gikk sammen med Birken. Var et ganske langt parti jeg måtte lete høyt og lavt for å finne andre UB'ere. Husker ikke hvor dette var. Ble også spurt et par ganger om jeg var sikker på at vi holdt kursen.

Høres ut som det hadde vært bra å ha slike bekreftelses skilt der ja. Jeg var bare "support" og barnepaseser i år. Men fruen som deltok ringte meg fortvilet og sa hun hadde forvirret seg inn i den vanlige birken løypa, og ante ikke hvor hun skulle sykle. Jeg hadde studert kartet litt bedre enn henne, og fikk beroliget henne med at hun skulle fortsette sammen med de andre en stund til.

Redigert av superjon; 30/08/2017 10:33.
Re: Ultrabirken 2017 [Re: superjon] #2434254 30/08/2017 10:48
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: superjon

Høres ut som det hadde vært bra å ha slike bekreftelses skilt der ja. Jeg var bare "support" og barnepaseser i år. Men fruen som deltok ringte meg fortvilet og sa hun hadde forvirret seg inn i den vanlige birken løypa, og ante ikke hvor hun skulle sykle. Jeg hadde studert kartet litt bedre enn henne, og fikk beroliget henne med at hun skulle fortsette sammen med de andre en stund til.

Så hun ringte supporttelefon med andre ord? ICON_WINK

facebook.com/secondhandsessions

Re: Ultrabirken 2017 [Re: hJürg1] #2434255 30/08/2017 10:52
superjon Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: hJürg1

Det kan man jo si ICON_WINK Hadde på GPS tracking, og kunne raskt fortelle hvor hun var og hvor hun skulle.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: knutspeed] #2434263 30/08/2017 11:05
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Jeg syntes Elgåsen var litt rotete (stoppet og tok minst en digg cola) - der burde det vært en tydeligere slusing. Kaostendenser når så mange møttes midt oppe i langinga.

Har du sett videoen til Granberg? Da var det kaos der oppe ICON_SMILE
Forøvrig enig at bekreftelsesskilitng hadde vært lurt, samt dublert merking med merkebånd i/etter kryss der det kunne tas feil.
Jeg sykler forøvrig gjerne samme løype en gang til ICON_WINK

- Stefan
Re: Ultrabirken 2017 [Re: hJürg1] #2434264 30/08/2017 11:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: hJürg1

Blir nesten litt såne 'life lines' i Vil du bli millionær?; Phone-a-friend, Ask-the-audience (ref. se29) osv.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Stefan77] #2434266 30/08/2017 11:08
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Stefan77

Jepp, lo godt av den! Take no prisoners! ICON_LAUGH

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Stefan77] #2434268 30/08/2017 11:14
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Åh, filler'n ja.

Fin video.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: knutspeed] #2434269 30/08/2017 11:15
superjon Offline
Entusiast
Entusiast

Jepp, lo godt av den! Take no prisoners! ICON_LAUGH

Hvor er denne videoen?

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2434270 30/08/2017 11:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Tange] #2434299 30/08/2017 12:20
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det er jo litt imponerende å se forseringa av steinrøysa på ca 3:45.
Det gikk ikke like fort med meg der jeg på grasiøst vis forsøkte å komme meg helskinnet ned med kramper i begge beina :-)

Beaten paths are for beaten men
Re: Ultrabirken 2017 [Re: ErikR] #2434301 30/08/2017 12:29
superjon Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ErikR
Det gikk ikke like fort med meg der jeg på grasiøst vis forsøkte å komme meg helskinnet ned med kramper i begge beina :-)

Også bare rett opp på brua ved 2:10

Moro å se video fra han som vant !

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Oddefa] #2434311 30/08/2017 13:18
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oddefa
Dere som syklet i år og har syklet tidligere UB varianter, likte dere bedre Snørvillen/Most varianten til Natrudstilen en noen av Storåsen-Lunkefjell-Nordseter variantene som har vært ? For må si at jeg digger de stiene på Lunkefjell men aldri syklet Snørvillen. For hvis en hadde syklet stiene til Nordseter og asfalten retning skistadion/rundbane som vi gjorde de noen av de første årene (iallfall første året) så hadde en både sluppet å "kollidere" med vanlig birken før skistadion. Ja, muligens litt kjedelig fra nordseter, men er vel ikke så morsomt den andre varianten heller. Men kan også være en fin måte å spare krefter til rundbanen. Mulig det finnes noen varianter på sti mellom Nordseter og rundbane området (men høres ut som at det ikke er det ?). Gleder meg til neste år, får holde meg skadefri i forkant da for var kjett å velge bort dette i år.

Synes avslutninga der vi kommer inn fra "nordsetervegen" (eller hva den heter så langt opp) ved Nevelvatnet, drar rundt Nordseterfjellet ved den døde sauen, over Lunkefjellet og så videre er den beste UB-avslutningen i mitt kartotek, sett at man er på den "kanten" av fjellet vel og merke. Er man på motsatt side er det kanskje like greit å dra gamlebirk traseen fra Nattrudstilen. Det blir uansett tungt hvis man kommer fra SMS-siden og så skal ta en UB 2010 variant ved å sykle opp igjen til Storåsen/Lunkefjell for å hekte seg innpå gamle alpinbakken ned varianten.

Ulempen med SMS-varianten er slik jeg ser det:
- Steinrøysa på slutten. Kan sikkert sykles i tørt vær, men risikabel uansett. I regn er det bare å ta beina fatt eller hodet under armen...
- Når du kommer til Nattrudstilen er du litt i ingenmannsland stimessig hvis du vil vidre til noe annet.

Redigert av Elgvenn2; 30/08/2017 13:20.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2434435 31/08/2017 07:12
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Litt enkel matematikk for å tenke på hva som trengs for å spre feltet før første stiparti. Dersom vi antar at man bare kan sykle en i bredde på stien, at hver syklist opptar 5m og at startpulja er på 100stk vil rekken av syklister ta opp 500m av stien. Hvis vi i tillegg regner med 15 km/t sykkelfart på stien, vil det ta 2 minutter for rekken å passere eller etablere seg.
Hvis hele feltet kommer samlet til der hvor stien starter, blir det da 2 minutter å vente før siste syklist får starte på stien.
Dette er jo en kraftig forenkling av kødannelsen, men føler det stemmer ganske bra med min opplevelse fra bakerst i pulja.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2434477 31/08/2017 08:26
hje Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Er enkel når det gjelder løype. Har syklet alle 8 og alle turene har sine plusser og minuser. Uansett vil det være partier mann synes er bra og noen mindre bra. Jeg digger ultrabirken fordi det inneholder mange/alle elementer av offroadsykling. Det skal være tøft/langt/hardt. Sikker på at løype leggerne finner en morsom/tøff tur til neste år også.

Gleder meg

Specialized
Re: Ultrabirken 2017 [Re: lmo] #2434495 31/08/2017 08:57
G
Gullik420 Offline
Fersking
Fersking
G
Sitat: lmo
Litt enkel matematikk for å tenke på hva som trengs for å spre feltet før første stiparti. Dersom vi antar at man bare kan sykle en i bredde på stien, at hver syklist opptar 5m og at startpulja er på 100stk vil rekken av syklister ta opp 500m av stien. Hvis vi i tillegg regner med 15 km/t sykkelfart på stien, vil det ta 2 minutter for rekken å passere eller etablere seg.
Hvis hele feltet kommer samlet til der hvor stien starter, blir det da 2 minutter å vente før siste syklist får starte på stien.
Dette er jo en kraftig forenkling av kødannelsen, men føler det stemmer ganske bra med min opplevelse fra bakerst i pulja.

Det er bare ett element du glemmer og det er pulje 102, som er dame pulja som starter likt med pulje 2 menn.
Javisst er det mange damer som kjører fort, men de er ikke seedet på samme måte som menn. Mer kjønnskvortert. De er ganske få så vet ikke om det er noe problem, men burde ikke de ha vært seedet på samme måte som menn ? Utifra tiden til de sterkeste damene så burde jo de vært seedet i pulje 1 og ikke 2, samt de ikke så raske burde vært seedet i puljene nedover...

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Gullik420] #2434506 31/08/2017 09:09
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Gullik420
Sitat: lmo

Det er bare ett element du glemmer og det er pulje 102, som er dame pulja som starter likt med pulje 2 menn.
Javisst er det mange damer som kjører fort, men de er ikke seedet på samme måte som menn. Mer kjønnskvortert. De er ganske få så vet ikke om det er noe problem, men burde ikke de ha vært seedet på samme måte som menn ? Utifra tiden til de sterkeste damene så burde jo de vært seedet i pulje 1 og ikke 2, samt de ikke så raske burde vært seedet i puljene nedover...

Innlegget mitt forsøkte ikke å adressere damenes problemer, men at det uansett blir endel kø når mange kommer samlet til smalsti og at i år var det ganske urealistisk å spre et felt på 100 syklister med 2 minutter på under 3 km.
Det er sikkert vanskelig å finne en god løsning for damene ettersom noen få sykler fort nok til å være i første pulje, mens man samtidig ønsker er viss størrelse på det første damefeltet. Kanskje hadde det vært bedre å sende avgårde pulje 102 mellom pulje 1 og 2?
Hvis man kunne delt opp i mindre puljer tror jeg alle hadde hatt en litt bedre rittopplevelse med mindre køsykling. I år kunne man f.eks. ha syklet bak Pellestova ved runding eller flyttet starten ned på veien for å unngå at de raskeste kolliderte med de som ikke hadde startet ennå.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: lmo] #2434523 31/08/2017 09:55
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Terreng sprer feltet mye mer enn grus/asfalt uansett hvor lange og harde veistrekkene er. Har man litt brede stier hvor det er mulig å sykle forbi tilgjengeli er det bare å få feltet dit så fort som mulig før man legger løypa videre på smalere stier.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Ultrabirken 2017 [Re: Torshov-Simen] #2434533 31/08/2017 10:06
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Torshov-Simen
Terreng sprer feltet mye mer enn grus/asfalt uansett hvor lange og harde veistrekkene er.

Er formen til de fleste som sykler så god at 15-20 min i motbakke på grus/asfalt i starten ikke vil skille?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ultrabirken 2017 [Re: sveinaa] #2434537 31/08/2017 10:13
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sveinaa
Terreng sprer feltet mye mer enn grus/asfalt uansett hvor lange og harde veistrekkene er.

Er formen til de fleste som sykler så god at 15-20 min i motbakke på grus/asfalt i starten ikke vil skille?

Jeg tror det som skjer, er at folk ikke vil prøve å få luke. De vil bare ligge først inn på stien. Ergo kjører de ikke max, bare nok - og da er det ikke fort nok.

Joda, de som er i virkelig dårlig form, vil falle av, men etter hva jeg har sett på UB, er det relativt høy snitt på formen - ihvertfall de første 3 timene ICON_SMILE

TSR har jo hatt to varianter de siste årene, med grus og/eller grusklatring. Max kø så snart vi er inne på stien uansett, selv om de siste to årene har vært en tøddel bedre pga lengre startparti.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2434539 31/08/2017 10:14
superjon Offline
Entusiast
Entusiast
Hva med å ha rullerende start slik som i ironman. f. eks 2stk starter hvert 10 sekund. Da vil det ta en time å sende ut 700 stk.
Så maks 50stk i et "elitefelt" herrer og maks 15stk i et "elitefelt" damer som starter med startskudd.

Jeg vil til og med tro det er uproblematisk at løypene krysser hverandre ved start også om man starter som dette.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: superjon] #2434563 31/08/2017 11:14
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Hva med å ha rullerende start slik som i ironman. f. eks 2stk starter hvert 10 sekund. Da vil det ta en time å sende ut 700 stk.
Så maks 50stk i et "elitefelt" herrer og maks 15stk i et "elitefelt" damer som starter med startskudd.

en slik løsning burde være enkelt å få til, og det gjelder mange terrengritt ikke bare UB

hvorvidt man slipper avgårde en og en eller fem og fem spiller liten rolle,
strengt tatt er det bare å få folk til å stille seg opp i kø i grupper i og vise ett minimum av køkultur.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Ultrabirken 2017 [Re: superjon] #2434634 31/08/2017 13:09
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: ErikR

Også bare rett opp på brua ved 2:10

Moro å se video fra han som vant !

Går det så fort som filmen viser, eller er det oppløsning/risting som gir et inntrykk av at farten på filmen er speedet opp?

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Kjesk] #2434648 31/08/2017 14:27
neonstz Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Kjesk
Går det så fort som filmen viser, eller er det oppløsning/risting som gir et inntrykk av at farten på filmen er speedet opp?

Lav montering (her er det montret på styret) øker fartsfølelsen.

Geir Bjerke - sitte, stå, gå
Re: Ultrabirken 2017 [Re: knutspeed] #2434677 31/08/2017 16:21
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: sveinaa

Jeg tror det som skjer, er at folk ikke vil prøve å få luke. De vil bare ligge først inn på stien. Ergo kjører de ikke max, bare nok - og da er det ikke fort nok.

Joda, de som er i virkelig dårlig form, vil falle av, men etter hva jeg har sett på UB, er det relativt høy snitt på formen - ihvertfall de første 3 timene ICON_SMILE

TSR har jo hatt to varianter de siste årene, med grus og/eller grusklatring. Max kø så snart vi er inne på stien uansett, selv om de siste to årene har vært en tøddel bedre pga lengre startparti.

Det han sa

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Side 22 av 23 1 2 20 21 22 23

Moderator  support