Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 20 av 23 1 2 18 19 20 21 22 23

Ultrabirken 2017

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Elgvenn2] #2433725 29/08/2017 07:22
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Elgvenn2
Sitat: Bjørn B
Fortsett med tilbakemeldinger og forslag! Alt leses med stor appetitt, og jeg leker med mange gode idéer til neste år. Jeg var ute en tur i dag og kikket etter alternativ start, da det tydeligvis ikke ble spredt like godt som jeg hadde trodd.

Hvis dere ser etter gode stilinker mellom fjellet og Lillehammer, hør med NOTS Lillehammer v/Espen Gudevang (Straightline her på forumet).

Tror nok at Bjørn B. har god kontroll på mye av stiene i UB-land. Gode stier mellom fjellet og Lhmr er det manko på. Stiene fins, men de krever VELDIG mye klopping og mekking for at de skal egne seg mer for sykling enn hat. Furubergstien, som ble brukt nå, er en del av en av forbindelsene mellom fjell og by, og er en teknisk lekkerbisken i tørre forhold og med friske bein.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Oystein L] #2433739 29/08/2017 07:34
Natier Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Oystein L
....men så stor døgnvariasjon at det har betydning for sykkeloppsett har jeg aldri hørt om...

Kanskje enda mere interessant at høyden gjerne varierer 1 cm fra morgen til kveld..... Når bestemmes setehøyden for dere som mener dere kjenner godt en mm eller to for høyt/lavt sete? :-D

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Ultrabirken 2017 [Re: Oystein L] #2433762 29/08/2017 08:18
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Ganske stor forskjell på dagvekt og morgenvekt pre-kabling, på rittdag i hvertfall. Har det i loggboka en plass, men finner den ikke nå.
Temperaturen steg også mye utover dagen så det var nok derfor det føltes som jeg hadde for mye luft ICON_WINK

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Gew88] #2433766 29/08/2017 08:22
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: Gew88
Sitat: etengesdal
Et middelslangt marathonritt.

An ren nysgjerrighet? Siden Ultrabirken er et middels langt maratonritt, og det ikke er noe ultra ved det. Hva er da ultra og hvilke maratonritt er mer enn middels lange?

UB er et middels langt maratonritt i mine øyne. Jeg brukte 6 timer i år.

Her er etappetidene mine på SwissEpic i 2015

Redigert av Trond Vidar; 29/08/2017 08:23.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Ultrabirken 2017 [Re: Pennypacker] #2433782 29/08/2017 08:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Pennypacker
Sitat: Tange
Sitat: Pennypacker
Start opp Slåsæterfjell/Nevelfjell fra vest vil også spre feltet, hvis inngangen utvides litt. Der kan det sykles 5 i bredden nesten hele veien.

Er det virkelig så bredt opp Slåseterfjellet fra vest?
Kan bare huske stien ned i 2011 og den var kanskje litt bred men mener at den var veldig steinete (trur det er den som går rett mot Steintjønnet). Stien jeg 'pleier' å sykle selv er den ned mot Hundsætrene og den er definitivt ikke egnet som startloop.

Ja, fra parkeringsplassen er det god bredde hele veien. Det eneste er at akkurat inngangen er trang slik den er i dag, men det er også mulig å komme inn fra siden. Stien er teknisk nok til at mange vil velge å skyve, men bredden gjør det fullt mulig å passere selv om det er folksomt. Sånn fortsetter det mer eller mindre hele veien til topps. Det er neppe en god idé å dundre inn dit rett fra start, men det er mange muligheter for å strekke gruppa litt på asfalt/grus først, f.eks. en liten runde nedom Lundstadheisen.

Sitat: Bjørn B
Jeg ser mange nevner flere puljer. Slik vi la løypen i år ville det fungert særdeles dårlig, da det ville ført til at ikke alle puljene ville startet da de første passerte Pellestova ned mot Malmtjernet, men med andre andre løypevalg kan det være en god løsning, og vi tar det med som et innspill til evalueringsmøtet.

Hvis stien ned fra Slåsæterfjellet også er bred nok, gir en startloop over Indre/Yttre Reina over Nevelfjellet og Slåseterfjellet tilbakje til Pellestova og så opp til toppen mellom Hafjell og Hafjellsmuen (som jeg mener vi syklet i 2011) nesten nøyaktig 10 km grus, 6 km med sti over Nevelfjellet og Slåsæterfjellet, og 1 km med traktorsti/sti før man snur seg tilbake mot Hafjell og inn på stiene til Pellestova. Hele strekket er bred nok til at det blir lett å passere. Hvor lang tid vil dette ta for de raskeste, ca. 35- 40 minutter?
Vil dette gi plass for et par ekstra puljer?

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433826 29/08/2017 10:07
TorSnelle Offline
Fersking
Fersking
Mange diskuterer dekk i forkant, hva er erfaringene i etterkant? Mange hadde mye punkteringer så jeg på rittet og leser i etterkant. Er det noen erfaringer å dra med seg, do's and dont's for å gjøre neste ritt bra?

Kjørte selv 2.4 Conti X-king/2.25 Racing Ralph med guffe og 20/18 pund trykk (veier ca 70 kg). Punkterte ikke, hadde godt grep og fornøyd med rullemotstand. Føltes trygt...

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Tange] #2433827 29/08/2017 10:09
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Hvis stien ned fra Slåsæterfjellet også er bred nok, gir en startloop over Indre/Yttre Reina over Nevelfjellet og Slåseterfjellet tilbakje til Pellestova og så opp til toppen mellom Hafjell og Hafjellsmuen (som jeg mener vi syklet i 2011) nesten nøyaktig 10 km grus, 6 km med sti over Nevelfjellet og Slåsæterfjellet, og 1 km med traktorsti/sti før man snur seg tilbake mot Hafjell og inn på stiene til Pellestova. Hele strekket er bred nok til at det blir lett å passere. Hvor lang tid vil dette ta for de raskeste, ca. 35- 40 minutter?
Vil dette gi plass for et par ekstra puljer?
Dette forutsetter at det sprer seg på grusen og den forutsetningen tror ikke jeg noe på. På Ultrabirken i fjor var hele pulje 1. et samlet felt frem til første sti/traktorparti ved Lie-Hornsjøveien før det løste seg opp og det var kø i første utforkjøring da også.
Et annet eksempelt er Sjusjørittet som starter på skistadion, går forbi Elgåsen mot Pellestova og så mot Lie-Hornsjøveien - et stort felt er samlet hele denne strekningen før man endelig kommer inn på sti og det sprekker opp.

Jeg tror lengden på grus før første stiparti har minimal betydning for kø fordi det ikke finnes en eneste stigining som er lang nok på fjellet til at noen slipper frivillig. Det eneste man egentlig oppnår med å legge til lengden med grus i starten for å forsøke og spre feltet er å forlenge tiden det med nervøs feltsykling, horrible forseringer og kamp om posisjonene med unødvendige velt, skader og DNFs som resultat.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433831 29/08/2017 10:17
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Når det gjelder køsykling så må man nok bare akseptere at terrengsykkelritt handler om en kombinasjon av fysikk og teknikk.
Havner man i bakleksa i lett teknisk terreng, så er det ingen menneskerett å få passere på stipartiene.
Mange vil gamble og åpne knallhardt for å få et tidlig spor inn i terrenget. Dette bør ikke straffes med kjeft av dem som er for dårlig trent til å gi gass fra start.
Havner man bak noen man har startet samtidig som så har man egentlig seg selv å takke.
Det betyr likevel ikke at det selvfølgelig er hyggelig å slippe fram raskere syklende. For de fleste vil det også være mindre stressende i terrenget å kunne følge en som er bedre teknisk, enn å ha denne masende på bakhjulet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433832 29/08/2017 10:17
olechr Offline
More than words
More than words
Veldig enig Brede. For det er ingen som gir så gass på grusen i et så langt ritt uansett. Er bare siste km før stien det blir gitt gass.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ultrabirken 2017 [Re: TorSnelle] #2433833 29/08/2017 10:17
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: TorSnelle
Mange diskuterer dekk i forkant, hva er erfaringene i etterkant? Mange hadde mye punkteringer så jeg på rittet og leser i etterkant. Er det noen erfaringer å dra med seg, do's and dont's for å gjøre neste ritt bra?

Ikon 2.35 f og bak 19 og 20 psi, slangeløst. Fungerte suverent med godt og stabilt grep og følte jeg rullet bedre enn de fleste rundt meg på sti, og sånn ca like bra på grusen. Ingen punkteringer og heller ingen synlige guffemerker i etterkant. Der det var vått kjente jeg at de ikke var super. På tørt føre velger jeg samme igjen, men jeg kommer ikke til å starte med Ikon ved våte forhold.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2017 [Re: TorSnelle] #2433844 29/08/2017 10:33
G
Gullik420 Offline
Fersking
Fersking
G

Kjørte selv 2.4 Conti X-king/2.25 Racing Ralph med guffe og 20/18 pund trykk (veier ca 70 kg). Punkterte ikke, hadde godt grep og fornøyd med rullemotstand. Føltes trygt...

Rekon 2.8 Terra - 18psi foran og Fastrak Grid 2.8 bak - 20psi
Trilla bra på sti i forhold til andre også på grus og asfalt. Med setepinnen nede så rulla jeg forbi alt på asfalten ned mot Lillehammer.

Tenkte underveis at jeg ikke hadde valgt feil dekk i fohold til punktering eller underlag. Kjempe fornøyd med dekkvalg med andre ord ICON_SMILE

Redigert av Gullik420; 29/08/2017 10:45.
Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433845 29/08/2017 10:34
StianR Offline
Entusiast
Entusiast
Bra løype, ikke noe å si på den.
Men litt stusselig at det var samme deltagertrøye som ifjor (kun blå igjen i M da jeg kom). Kvaliteten er også dårligere enn før. 2012 og 2013 er de foreløpig beste.

Dagens ilandsproblem der altså

Han tok mangelen på ros som et uttrykk for stum beundring
Re: Ultrabirken 2017 [Re: Stefan77] #2433848 29/08/2017 10:38
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: Stefan77

Ikon 2.35 f og bak 19 og 20 psi, slangeløst. Fungerte suverent med godt og stabilt grep og følte jeg rullet bedre enn de fleste rundt meg på sti, og sånn ca like bra på grusen. Ingen punkteringer og heller ingen synlige guffemerker i etterkant. Der det var vått kjente jeg at de ikke var super. På tørt føre velger jeg samme igjen, men jeg kommer ikke til å starte med Ikon ved våte forhold.

Raceking Protection 2.2 bak og Mezcal 2.35 foran. Startet med alt for mye luft, men fikk på 3 forsøk justert ned til behagelig trykk på ca 17 psi målt da jeg kom hjem med digital måler. (75kg rytter). Veldig bra kombo med lav rullemotstand og bra grep på de tørre forholdene.

Kjører slangeløst, og på UB brukte jeg NoTubes Raceguffe (som er tykkere enn vanlig) for å være enda tryggere.

Mezcal er ganske høyt dekk med stive sidevegger så man må ha ganske lavt i trykk for å få komforten.

Schwalbe og Specialized rittdekk har jeg boikottet ettersom jeg er lei av meningsløse punkteringer i rullebanen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Ultrabirken 2017 [Re: sykkeloyvind] #2433874 29/08/2017 11:20
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: sykkeloyvind
Når det gjelder køsykling så må man nok bare akseptere at terrengsykkelritt handler om en kombinasjon av fysikk og teknikk.
Havner man i bakleksa i lett teknisk terreng, så er det ingen menneskerett å få passere på stipartiene.
Mange vil gamble og åpne knallhardt for å få et tidlig spor inn i terrenget. Dette bør ikke straffes med kjeft av dem som er for dårlig trent til å gi gass fra start.
Havner man bak noen man har startet samtidig som så har man egentlig seg selv å takke.
Det betyr likevel ikke at det selvfølgelig er hyggelig å slippe fram raskere syklende. For de fleste vil det også være mindre stressende i terrenget å kunne følge en som er bedre teknisk, enn å ha denne masende på bakhjulet.

Jeg har ingen andre å skylde på enn meg selv, ettersom jeg var alt for sen til start og ikke var klar da startskuddet gikk.

Men burde ikke partiet som skal spre feltet stå i stil til lengden/vanskelighetsgraden på selve rittet. Er 50 høydemeter og 3 minutters slak bakke nok til å spre 100(?) deltakere før singletrack i et ritt som varer i 5 timer? Med farten man hadde inn i bakken så trillet man jo nesten til toppen ICON_SMILE

100 syklister på rekke og rad blir vel en rekke på ca. 300 meter, og bakken var ca. 700 meter lang. Hjelper ikke å være rett bak førstemann opp, når det er 50 andre som også er det ICON_WINK

Re: Ultrabirken 2017 [Re: TorSnelle] #2433876 29/08/2017 11:24
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Barzo TNT 2.35 på 29", slangeløst med orange bak, blue cure foran (latskap). 30mm felg, 120mm FS. Dekka var mega. God trill, strøkent feste selv i de få metrene gjørme som dukket opp, samt gørrete klopper.
Null hull, og digg komfort.
Safet litt og kjørte mer luft enn på kosetur. 27ish bak og 23ish foran. 80kg kæll + alt for mye vann og utstyr.

Når det er sagt så kunne man jo nesten ha kjørt slicks i år....

Re: Ultrabirken 2017 [Re: magnusc] #2433893 29/08/2017 11:57
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: magnusc

Jeg har ingen andre å skylde på enn meg selv, ettersom jeg var alt for sen til start og ikke var klar da startskuddet gikk.

Men burde ikke partiet som skal spre feltet stå i stil til lengden/vanskelighetsgraden på selve rittet. Er 50 høydemeter og 3 minutters slak bakke nok til å spre 100(?) deltakere før singletrack i et ritt som varer i 5 timer? Med farten man hadde inn i bakken så trillet man jo nesten til toppen ICON_SMILE

100 syklister på rekke og rad blir vel en rekke på ca. 300 meter, og bakken var ca. 700 meter lang. Hjelper ikke å være rett bak førstemann opp, når det er 50 andre som også er det ICON_WINK

Nei, og sånn er terrengsykling i rittform. Det er ikke løypas ansvar å gi alle deltagerne fri bane i de partiene de måtte ha sin styrke. Det å sykle med og mot andre er en del av det å sykle ritt. Ønsker man fri bane og eget tempo hele veien er det bedre å sykle løypa en annen dag. Når det er ritt så er man tvunget til å sykle fortere enn ønskelig noen steder og saktere enn ønskelig noen steder. Hvis man da ikke er Lars Granberg og går i tet nesten fra start. Han var nok den eneste som holdt eget tempo hele veien. Alle andre passerte og ble passert på ymse vis gjennom dagen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433902 29/08/2017 12:13
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Øyvind og Brede!

Takk skal dere ha for å sette ord på dette med "problemene" med kø.
For meg i teten av pulje fire ut fra start var det ikke noe problem i år. Men man må innse at det er andre som sykler i en annen rytme når man sykler ritt. Og hvis det er mange ryttere på en ubrutt rekke på singletrack er det det ingen rettighet at alle de andre flytter seg for en som kommer bakfra.

I fjor hadde jeg en veldig dårlig tur på de tekniske partiene, men kjørte fra alle rundt på grusen før jeg låste albuene og sklei rundt på stiene igjen. Jeg regner med at noen tenkte tanker som tåpelig grusbanker og lignende. Men det var faktisk ikke mitt problem at vi syklet like fort sammenlagt.

Så hjelp til å slippe frem raskere ryttere der det er mulig. Ta hensyn. Ha godt humør. Nyt en lang dag på stien, og husk at for de fleste av oss er det mer en tur enn ett ritt.

LarsB

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433913 29/08/2017 12:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg har fulgt kø debatten, og blir ikke helt klok på den. Sitter egentlig med en følelse av at det er ganske mange egoister (som sykler den hyggelige ultraen?), men jeg kan jo ha feil inntrykk også.

For å sette dette litt i perspektiv så får man altså til å arrangere 12 og 24 timers løp i rundløyper med alt fra lag til solo fra 16 år til elite i andre land.

Har feks selv syklet det man ville kalt et stiritt i Norge i Hillerød (H12) og etter noen timer er det bokstavelig talt folk over alt i hele løypa i og med at det er fullt hver år så tror jeg de fleste opplever at det går ganske fint...

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433920 29/08/2017 12:46
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Noe av sjarmen med UB er jo at vi har forskjellige styrker og svakheter, og passerer hverandre mange ganger. Selv er formen for tiden at jeg sykler sakte på grus og ganske fort på sti pga. grei teknikk. Andre har det motsatt. I fjor på UB så var det syklister jeg sikker passerte 8-10 ganger. "Å hei, er det deg igjen ja, Hyggelig!" Får nye venner på den måten. :-)

Re: Ultrabirken 2017 [Re: sveinaa] #2433955 29/08/2017 14:02
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: sveinaa

Har feks selv syklet det man ville kalt et stiritt i Norge i Hillerød (H12) og etter noen timer er det bokstavelig talt folk over alt i hele løypa i og med at det er fullt hver år så tror jeg de fleste opplever at det går ganske fint...

Nå skal det sies at på mine deltagelser i Nordic24 i akkurat Hillerød har deltagerne vært EKSTREMT flinke til å kaste seg til side selv om jeg ikke holdt mer enn så vidt høyere fart. Det var så man nesten ble flau over å ta igjen folk på singletrack. Jeg forventer ikke sånn oppførsel til vanlig.

LarsB

Redigert av larsb; 29/08/2017 14:02.
Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433956 29/08/2017 14:02
ratatoskr81 Offline
Medlem
Medlem
Ultrabirken deby gjennomført på 7.21.24.
MYE steinete og grov sti for en o2snapper og grusbanker, men i ett fantastisk vær!
Ultra hyggelige deltakere, det føltes som å være på tur med 500 kompiser! Jeg la meg helt bakerst i pulje 3 og , ja litt kø, men det var jeg forberet på. Tapte ikke så mye tid på det. noen minutter kanskje.

Klarte meg helt uten punktering, noe som dert forøvrig var mye av i løypa. Kjørte FastTrack forran og Renegade bak, begge i Control utgave, med 18psi på Roval Carbon felg, 85kg syklist + utstyr.

Nullpunkteringer skyldes to ting, jeg er forsiktig i utforkjørigner(ble stadig passert), og jeg stoppet og ga bort en slange til en som hadde punktert for 2.gang. Slikt gir åpenbart så mye god Karma at jeg garantert ikke kom til å punktere! :-)

Var en kjempeopplevelse de første 6 timene så ble det veldig tungt. Teknikken ble ikke bedre av det, og da ble de siste sti partiene bare kipe. Klarte ikke sykle over de minste våte røtter, stuket borti steiner og veltet rolig ut i lyngen. :-D

Neste år, blir det grovere dekk, og enda roligere åpningstempo. Nå som alt slitet og det vonde (sår rumpe) er kommet på avstand så sitter jeg bare igjen med god følelse og lyst til å delta til neste år også!

Noen bilder:
https://www.facebook.com/anders.haukeli/...e=3&theater

Scott Spark RC 2016

http://rittranking.no
Re: Ultrabirken 2017 [Re: larsb] #2433961 29/08/2017 14:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb

Nå skal det sies at på mine deltagelser i Nordic24 i akkurat Hillerød har deltagerne vært EKSTREMT flinke til å kaste seg til side selv om jeg ikke holdt mer enn så vidt høyere fart. Det var så man nesten ble flau over å ta igjen folk på singletrack. Jeg forventer ikke sånn oppførsel til vanlig.

LarsB

Forsåvidt enig, men det er jo en mellomting? Har ikke sykla Ultraen men blitt tatt igjen i ganske mange andre ritt og man merker ganske fort om den som ligger bak blir hindret. Koster lite å slippe forbi da. Er kanskje litt værre når det er kø og noen absolutt skal forbi selv om det ikke er plass. Da må man jo bare ta til takke med plassen i køen. Det må jo være mange steder man kan kjøre forbi når man skal sykle så lenge?

Re: Ultrabirken 2017 [Re: sykkeloyvind] #2433962 29/08/2017 14:25
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M

Nei, og sånn er terrengsykling i rittform. Det er ikke løypas ansvar å gi alle deltagerne fri bane i de partiene de måtte ha sin styrke. Det å sykle med og mot andre er en del av det å sykle ritt. Ønsker man fri bane og eget tempo hele veien er det bedre å sykle løypa en annen dag. Når det er ritt så er man tvunget til å sykle fortere enn ønskelig noen steder og saktere enn ønskelig noen steder. Hvis man da ikke er Lars Granberg og går i tet nesten fra start. Han var nok den eneste som holdt eget tempo hele veien. Alle andre passerte og ble passert på ymse vis gjennom dagen.

Jeg mente at man burde spre feltet mer før utforkjøringen/singletracken, ikke så man kan sykle alene hele rittet. Å sende en samlet gruppe på 100 gira syklister ned en utforløype synes jeg er på grensen til uforsvarlig. Det var noen som forsøkte å kjøre forbi, andre som ikke klarte svingen og ble stående midt i veien og noen som måtte gå av i det bratteste partiet. Når det da kommer 50 pers dundrende bak uten noen steder å gjøre av seg så kan det fort gå galt. Luktet kjedekollisjon lang vei av det opplegget.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433967 29/08/2017 14:52
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Hvis Ultrabirken skal opprettholde sin popularitet er det viktig å gi deltagerne en best mulig opplevelse. Hvis ikke velger de andre ritt eller så drar bare en vennegjeng på tur en annen dag. Jeg synes derfor vi bør tilstrebe god flyt og trygg gjennomføring fra start. Vi bør ikke likestille starten på Ultrabirken og et NC ritt. Når jeg stiller opp i Ultrabirken er det for å nyte stiene. At jeg da må stå/kjøre i kø store deler av første stiparti, ned fra Reinsfjell og stedvis ned fra Hitfjell synes jeg foringer opplevelsen. Selvfølgelig kunne jeg veid 10 kg mindre eller tråkket 30-40 watt ekstra på terskel, så hadde det blitt mindre kø. En gang skjer det kanskje, men sannsynligheten for at jeg heller sykler et mindre/annet ritt, eller drar på tur med en vennegjeng kan være større. Vil jeg kjempe med likesinnede til syra står ut av øra kan jeg bare melde meg på et Kalas cup ritt eller lignende.

Brede har jobbet mye med å skape flyt i Birken, og jeg tror vi skal lytte til ham. Jeg antar at arrangøren med noen enkle grep kan skape mer flyt i starten.

1) Halver puljene til 50 istedenfor 100 stk, men behold 5 minutters mellomrom.
2) La ryttere seede seg ned på en enkel måte om de ønsker.
3) Benytt oppoverbakker og brede stier i starten for å gi mulighet for forbikjøring.

Helt konkret ville jeg foreslått å starte ut som vi gjorde i helgen, men kjørt til toppen av Hafjell. Fra toppen er det flere alternative løyper ned mot Pellestova slik at gafling er mulig. Deretter ville jeg lagt en sløyfe rundt start og bort til parkeringen og kjørt opp Slåseterfjell. Jeg har ikke finsjekket at dette ville funket, men er et alternativ jeg ville testet ut.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433979 29/08/2017 16:17
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
DAMER og MENN i UB17

Har skjønt at det er en herremann på forumet som har tilgang på Birken databaser og da rimelig enkelt kan lage statistikker. Forsøker allikevel med en liten øvelse (populerte søndag etter rittet ett Excel regneark med alle resultater og siste startliste).

Her kommer en sammenligning av damer vs menn, der det viser seg at kvinnene har bedre stayerevne enn menn i UB17. Men et par damer må ikke finne på å bli snufsat eller bryte for da ryker det forspranget. Med 44 påmeldte slår hvert eneste forfall/brutt mye ut på tallene.

(Kommer kanskje med en del andre statistikker fra denne "databasen", men gi meg et par dager ´a. Har litt annet å gjøre nå også.)

Re: Ultrabirken 2017 [Re: tbh] #2433980 29/08/2017 16:23
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: tbh
Hvis Ultrabirken skal opprettholde sin popularitet er det viktig å gi deltagerne en best mulig opplevelse. Hvis ikke velger de andre ritt eller så drar bare en vennegjeng på tur en annen dag. Jeg synes derfor vi bør tilstrebe god flyt og trygg gjennomføring fra start. Vi bør ikke likestille starten på Ultrabirken og et NC ritt. Når jeg stiller opp i Ultrabirken er det for å nyte stiene. ....
Hele innlegget til tbh har mye gull. Det å få til flyt både for de som har styrken i terrenget og de som øver på å få det - og de som får teknisk trøbbel tidlig i løpet. Det er vel målet: Mest mulig flyt for hele banden.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Erik$] #2433984 29/08/2017 16:51
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Erik$

1: Lars Granberg - Birk Attack Ritt-FD --- 100mm/100mm
2: Greg Saw - Bird Attack Ritt-FD --- 100mm/100mm
3: Odd Erlend Hansen Berg - Scott Spark Ritt-FD --- 100mm/100m
4: Tor Halvor Bjørnstad Tuveng - Trek Top Fuel Ritt-FD --- 100mm/100mm
5: Erik Kay - Trek Top Fuel Ritt-FD --- 100mm/100mm
6: Tormod Weydahl - Scott Spark Ritt-FD -- 100mm/100mm
7: Jon Kristian Svaland - Giant Anthem Ritt-FD(?) 120mm/110mm
8: Erik Sæther - Waltworks 29+ HT, 120 mm-gaffel, Chupacabra 3.0-dekk
9: Sonde Lindstad Hurum - Scott Spark RC --- 100mm/100mm
10: Martin Johansson - ?

Trivdes veldig bra i terrenget i første halvdel, men hadde nok litt mye luft i dekk og gaffel, noe som ble merkbart da det ble mer steiner. 68 psi i gaffel og 13 f / 15 b i dekk. Ikke vondt i rygg eller kropp i det hele tatt etter målgang, men hadde neppe syklet tregere på rittfulldemper eller noe med 120 mm. Glad jeg lot stivgaffelen bli hjemme. Rytter veier forøvrig omlag 66 kg om dagen.

Så kult at du sykla så bra på 29plus hardtail! Jeg var på nippet til å gjøre det samme, men feiga ut fordi jukkepinnen fortsatt er ute av drift etter havari på TSR og fordi jeg var litt redd for ryggen over så mange timer på hardtail. Hvordan funka det i forhold til de rundt deg utfor/knot/oppover/grus osv?

Jeg veier 84 og kjørte med rittfulldemper 110/100 med plusshjul Rocket Ron 27x3.0, 13 psi foran og 15 bak, funka kjempefint over hele fjøla.

sv

Re: Ultrabirken 2017 [Re: sveinaa] #2433987 29/08/2017 16:59
M
MariusB Offline
former marcopolo
former marcopolo
M
Sitat: larsb

LarsB

Forsåvidt enig, men det er jo en mellomting? Har ikke sykla Ultraen men blitt tatt igjen i ganske mange andre ritt og man merker ganske fort om den som ligger bak blir hindret. Koster lite å slippe forbi da. Er kanskje litt værre når det er kø og noen absolutt skal forbi selv om det ikke er plass. Da må man jo bare ta til takke med plassen i køen. Det må jo være mange steder man kan kjøre forbi når man skal sykle så lenge?

Kjørte UB for første gang og som eneste ritt i år, og startet følgelig i pulje 6. Fikk en litt treg start da jeg måtte stoppe for å hjelpe en som knakk håndleddet og var kraftig forslått etter å ha gått over styret på siste hoppet i Moetown.
Hvorfor ingen andre hadde stoppet for stå på deres karmakonto, men jeg var ikke den første som passerte vedkommende som var tydelig skadet.
Uansett. Jeg endte opp som absolutt sistemann i løypa og der var det mange å ta igjen! Da jeg begynte å ta igjen folk hadde det blitt litt mer spredning i feltet, men det var kø tendenser når jeg tok igjen grupper. Synes folk stort sett var greie med å gi plass, selv om det av og til tok litt tid. Ofte lå jeg bare bak til det åpnet seg et alternativ løp. Orker ikke å mase på at folk skal flytte seg hele dagen. Mange var også overraskende glad i å gå i oppoverbakkene (og i noen nedoverbakker) til å være et sykkelritt.
En kjapp titt på på resultatlista viser at jeg syklet forbi ca 350 stk på lørdag, så det var ikke umulig å komme forbi ICON_SMILE
Blir med neste år også hvis det blir en lignende løype, men da skal det seedes og sykles fra pulje 1 eller 2.

Re: Ultrabirken 2017 [Re: Risky] #2433991 29/08/2017 17:06
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sitat: Risky
Jeg er en av de som var lenge ute I naturen på lørdag og hadde en kjempefin tur, tok det med ro I starten og det gikk seinere etterhvert .
første punktering rett etter Pellestova for andre gang, og to til rett før toppen på Hitfjellet. Klok av skade( dog ikke lenge) gikk det litt roligere ned der, den var kanon .
krampene sto I kø fra 2,4 mil og inn til mål, lett krydret med kollbøtter ut I en alletiders natur, flere punkteringer,på både jeg å bror min, med et lett dryss av girtrøbbel I ny og ne, en og annen stakkar som blei skremt livskiten av når en lett aldrende syklist med overdreven lyst til å sykle alle oppoverbakke som var innenfor synsvidde, kom med utbrudd som " KOMMER" når de intetanende trasket I guds frie natur.
Beklager på bror mins vegne ,du som tok sykkelen og heiv deg ut av løypa og inn I buskas på vei opp SMS.

Jeg klokka inn på 8,40 og klarte med det å komme midt I målgangen for menn elite, å klarte hisse opp en Italiener , på pinglebirken ,som mente at jeg lå I hans spor, noe jeg selvfølgelig ikke gjorde( noe heikopterbildene fra NRK klart viser ,han kom visst på andre plass ,så jeg velger å tro at han dro fordel av å ligge I rygg..

Hatten av til de som fant, og sydde sammen alle disse stiene for oss, tenk at de Gjør sånt for at vi skal ha det morro, med mat å drikke underveis tilmed .

Med 5 punkteringer tilsammen og begeret fullt med kramper, (trur kanskje bare kjeften slapp unna), så er det bare å forberede seg enda bedre til neste år.

Siden krampene kom 6 km tidligere I år, går jeg tilbake til cola som påfyll dagene før..
Herlig lesing Risky. Får ordentlig nostalgi følelse fra eget første UB i 2012, som også var mitt første terrengsykkelritt. Nyinnkjøpt HT på vårparten, hadde ikke eid sykkel på flere år. Null sykkelmuskler selv om det fantes kondis. Det var ekstra god stemning lenger bak i feltet. Husker mye fra det året. Kjørte altfor fort fra Moste opp til Gjestbodåsen. Matstasjon på Snultra, lå 10 minutter i graset og gomlet mat. Var sikkert 10-15 stykker der i solskinnet. "Bakken" opp mot Svartåsen, 4 graders helning ble plutselig uoppnåelig å tråkke. Og det var før krampene kom. Helt sikkert mye mindre teknisk kapabel enn du og "bror din". Hele 3km strekket opp til Hitfjell fra øst ble gått. Først lett vassende i blaut myr noen hundre meter, etterfulgt av en usykkelbar steinur syntes jeg da. Det var ett synsbedrag for oss som trasket da det kom en kjapping som sikkert hadde hatt 1 time med tekniske problemer, eller for sen start, syklende forbi på det humpete steinene.

Du må jo være frapperende god på å fikse punktering ? Vurdert annet dekk oppsett ?

Re: Ultrabirken 2017 [Re: erling] #2433992 29/08/2017 17:06
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg syklet med Ikon 2,8 med 17 psi bak og rekon 2,8 med 15 psi foran. Sykkel og dekk var helt konge.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Side 20 av 23 1 2 18 19 20 21 22 23

Moderator  support