Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år?

Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? #2433205 27/08/2017 19:24
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Antar det er flere enn meg som er i evalueringsmodus så smått. Hva gjorde du feil, evnt hva gjør du annerledes neste år og hvorfor?

For min egen del handler det om to ting.
- Mye bedre i starten, full guts for å henge med.
- Stå de lange rittene enda bedre.

Løsningen, litt usikker enn så lenge...

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433214 27/08/2017 19:36
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg gjorde to feil i år. Tok fire uker pause i juni-juli, helt uten trening. Ødela mye, blant annet Birken. I tillegg ble det kjørt for hardt i Spania i april-mai. Tok to uker med rolig trening før jeg ble meg selv igjen. Ellers mye bra, flotte sykkel-og løpeturer i år.

Div. sportsremedier ...
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433230 27/08/2017 20:08
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Feil og feil - var mye syk fra januar til april, treninga ble oppstykket og uten struktur. Sykdomsperioden har ikke sammenheng med treninga, men det er vel heller 3 barn i bhg/skole som har vært konstant syk og smittebærere.
En feil var kanskje at jeg startet for hardt på når det endelig ble bart ute, med mye tunge bakkedrag, og syklet på meg ett eller annet i kneet som har plaget meg siden. Var på MR denne uka, så mulig man blir klokere. Som resultat av det har det blitt 3 uker øl/fiske-ferie med sporadisk trening i høysesongen, og siden har det bare vært morosykling, noe jeg kommer til å fortsette med fram til oppkjøringa til høsten.

Endringer for neste sesong: Gå tilbake til mer terskeltrening, mer fatbike og kosesykling ute, minimalt med rullesykling, mer alternativ trening. Ikke bestemt meg for om jeg skal trene skikkelig med styrke eller ei, mulig kneet krever det.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: Hoaas] #2433271 28/08/2017 04:53
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: Hoaas
Gå tilbake til mer terskeltrening

Av ren nysgjerrighet - gå tilbake til dette fra "hva"?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433282 28/08/2017 05:52
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth
Sitat: Hoaas
Gå tilbake til mer terskeltrening

Av ren nysgjerrighet - gå tilbake til dette fra "hva"?

Tidligere har jeg kjørt mye ss/terskel gjennom vinteren, med vedlikehold av o2 + en o2 bolk på rundt 2-3 uker midtvinters. Det har fungert veldig bra for meg, men har dog manglet litt trøkk på 30-60s. Denne vinteren trente jeg mye kortintervaller i stedet, med ss/terskel påfyll. Endte med +10-15w på terskel denne sesongen, men +180w på 1min watt. Føler at jeg må heve terskelen enda 15-20w til rundt 340 for at det skal bli bra, og spesielt bakkestyrke.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433307 28/08/2017 07:04
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Trente for mye, og trente for mange hardøkter.

Formtoppen(e) uteble og beina var alltid tunge. Jeg trodde jeg alltid hadde trent slik (3-4 intervalløkter i uka), men en titt på Strava fra toppåret 2015 viste noe helt annet.

Nå skal det være mye mer rolig fram til krossesongen starter.

Redigert av anonymous5; 28/08/2017 07:18.

Anonym5
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433308 28/08/2017 07:11
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trente ikke, bare syklet masse. Slanket meg ikke. Prøve med to hardøkter i uka, stiløping/rundbanesimulering/bakkeintervaller nå.

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433315 28/08/2017 07:30
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Gjorde bare en feil i år og det var å ikke trene i vinter.. ICON_SMILE
Ny jobb og unge samtidig i august tok alt av energi da, så kom meg knapt ut. Null hardøkter før påske og ingen turer på rulla. Litt gåing og en del ski var vintertreninga, 14 dager på Gran var derfor alle timene på sykkel i vinter (for så og bli syk tre uker etterpå).

Får vel maks ut av et 4 måneders skippertak etter påske og såpass moro å være litt i form igjen at jeg håper jeg får tid/orker å trene bra i vinter..

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: Kriss] #2433344 28/08/2017 08:24
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kriss
Ny jobb og unge samtidig i august tok alt av energi da, så kom meg knapt ut. Null hardøkter før påske og ingen turer på rulla. Litt gåing og en del ski var vintertreninga, 14 dager på Gran var derfor alle timene på sykkel i vinter (for så og bli syk tre uker etterpå).

Får vel maks ut av et 4 måneders skippertak etter påske og såpass moro å være litt i form igjen at jeg håper jeg får tid/orker å trene bra i vinter..

Høres bra ut!
Får du med deg fruen på orntli' vintertrening også?
(all respekt for dine prestasjoner, men hun har jo litt kortere vei til toppen av pallen enn det du har ICON_WINK )

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: Oystein L] #2433353 28/08/2017 08:29
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L

Høres bra ut!
(all respekt for dine prestasjoner, men hun har jo litt kortere vei til toppen av pallen enn det du har ICON_WINK )

Hmm, Kriss lurte seg vel opp på en pall i helga han å ICON_WINK

- Stefan
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: Kriss] #2433362 28/08/2017 08:35
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Ser ikke ut som du har ligget på soffan og spist is og majones akkurat, så med litt trening ble det jaggu bra trøkk ganske fort. Artig at du dere er tilbake ICON_SMILE

Redigert av Øyvind V; 28/08/2017 08:35.
Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: Øyvind V] #2433413 28/08/2017 09:40
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Øyvind V

Ser ikke ut som du har ligget på soffan og spist is og majones akkurat, så med litt trening ble det jaggu bra trøkk ganske fort. Artig at du dere er tilbake ICON_SMILE

Øyvind så jo selv i mai hvor sent det gikk med meg på Hemnerunden og Orklarittet så du så jo det stod skralt til på våren..
Pappamerm og halvhard gamping med sykkelvogn hjalp.. ICON_SMILE

Sitat: Oystein L

Hun har nok ånkli vintertrening uansett om hun skal bruke det til noe så der er vi forskjellig.. Om det blir ritt neste år er høyst usikkert ja..

Redigert av Kriss; 28/08/2017 09:50.
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: Kriss] #2433425 28/08/2017 10:04
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K

Må si det var et imponerende "comeback". Jeg har en mistanke om at talent er en viktig faktor her, men har du lyst å dele med oss andre hva du faktisk gjorde av trening disse 4 månedene?

Ketil
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: ket16] #2433536 28/08/2017 12:58
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: ket16

Må si det var et imponerende "comeback". Jeg har en mistanke om at talent er en viktig faktor her, men har du lyst å dele med oss andre hva du faktisk gjorde av trening disse 4 månedene?

Aldri hatt noen treningsdagbok så har ikke detaljert oversikt..
Men fått til 12- 15 timer i uka.
Lite langturer, men en god del totimers med vogn, hvis langt så inkludert hardt som regel.
En del steinhardt, type strava forsøk da det har vært lite ritt. Hoppa over terskeltrening på en måte i år og alt hardt i sone 4.

Veldig tynt grunnlag så tanken varer ikke så lenge, men som regel sprek ei stund og Birken er jo ikke så lang rittid heldigvis..
Kjørestyrken varer ennå kortere, men ikke så verst i bakkene for tiden

Ikke vært syk (overraskende nok), gått ned 5 kg til 62.

Redigert av Kriss; 28/08/2017 14:14.
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433574 28/08/2017 16:05
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Bestilte ny sykkel i feil butikk, etter forsinkelser og dårlig oppfølging ble hele bestillingen kansellert.

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433588 28/08/2017 16:51
S
speedfreak Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Trent for hardt og intenst i fjor høst og vinter. Har sliti med pakket muskulatur i hele vår og sommer. Blir ikke kvitt det heller. Birken gikk til h______.

Redigert av speedfreak; 28/08/2017 16:59.
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433589 28/08/2017 16:57
stosu Offline
Besatt
Besatt
Høsten 2016 gikk til med ny jobb, jobbing og oppussing. Kona hadde termin på nyåret, så trening ble ikke prioritert på vinteren. Begynte å trene i mai. Etter 4 år nesten uten trening med unntak av mai-august viser det seg at det må taes tak.

Går ut i pappaperm i midten av oktober, og håper på brukbart vær, slik at vi kan ta noen sykkelturer med sykkelvogna (styrketråkk opp Rokoberget og andre topper), bæremeisturer og pulkturer når skiføret kommer på Hedmarksvidda (forhåpentligvis i midten av oktober).

Kriss: Jeg hadde første tur med sykkelvogna i dag, og syntes hjelmen bare skled ned i øynene på poden, slik at han ble sur og gretten. Bruker dere hjelm på den lille?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: speedfreak] #2433603 28/08/2017 17:49
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: speedfreak
Trent for hardt og intenst i fjor høst og vinter. Har sliti med pakket muskulatur i hele vår og sommer. Blir ikke kvitt det heller. Birken gikk til h______.

Høres ut som et realt tilfelle av overtrening. Med nyinnkjøpt rulle og Swift på iPad kan jeg faktisk havne i samme fella... Hvor mange hardøkter kjørte du per uke i denne perioden, og hva ville du gjort annerledes?

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433674 29/08/2017 05:27
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Klassisk nybegynnertabbe i min 12. sesong med sykling:
Kjørte altfor hardt på Mallorca i april.

Skulle tro jeg hadde lært av alle historiene jeg har lest og hørt om å ta det med ro på våren, men i stedet dro jeg på som ei kvige på vårbeite, med en kombinasjon av harde langturer og litt roligere langturer.
Formen var veldig bra før jeg dro, med terskelwattverdier litt over fjorårets. Etterpå føltes beina helt råtne. Hele forsommersesongen fram til juli var beina helt pakka, og det begynte å bedre seg først etter at jeg hadde nesten 2 uker helt sykkelfri i juli.
Klarte heldigvis å finne igjen noe av fjorårets form ved hjelp av et stramt treningsprogram fra ca. 20 juli og fram til UltraBirken, som var den første dagen i år at beina føltes nogenlunde bra.

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433785 29/08/2017 09:03
Dio Offline
Entusiast
Entusiast
- Trente for lite i juni/juli.
- For lite langkjøring.
- For mye moderat.

Persa med 23min på birken, men hadde sett for meg mye mere sammenlignet med den fremgangen jeg ellers har hatt.

Go hard or go home!!!
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2433918 29/08/2017 12:44
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
# Leggskade des 16- juni 17
# Skadet menisken under basket-trening med nevø start juli 17

Ergo ingen god treningsperiode i år, og heller ingen ritt pga medisin gir en heller laber form. Har dog kommet meg i såpass god form, at jeg har hatt noen helt FANTASTISKE dager på sykkel, så det har vært verdt det.
Var blant annet og syklet Rallarvegen i helgen i et episk vær; var som å sykle i et postkort. Planen var Haugastøl - Flåm - Finse, men måtte gi meg i Flåm pga kne-smerter.

Planen for høsten og resten av livet blir å fortsette å kose meg på sykkel, trene / øve lystbetont og slenge meg med i noen ritt når det passer seg her nede ICON_SMILE

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: Kriss] #2433933 29/08/2017 13:24
L
lille gutt Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: ket16

Aldri hatt noen treningsdagbok så har ikke detaljert oversikt..
Men fått til 12- 15 timer i uka.
Lite langturer, men en god del totimers med vogn, hvis langt så inkludert hardt som regel.
En del steinhardt, type strava forsøk da det har vært lite ritt. Hoppa over terskeltrening på en måte i år og alt hardt i sone 4.

Veldig tynt grunnlag så tanken varer ikke så lenge, men som regel sprek ei stund og Birken er jo ikke så lang rittid heldigvis..
Kjørestyrken varer ennå kortere, men ikke så verst i bakkene for tiden

Ikke vært syk (overraskende nok), gått ned 5 kg til 62.

Imponerende resultat, gratulerer ICON_SMILE Skjønner jo at vi her har med over snittet talent full syklist

Men bortsett fra talentet så er fasiten hardt, hardt og hardt ICON_WINK + ned i vekt ICON_SMILE

To timers tur med vogn er mer effektivt enn styrke tråkk??

Men personlig mest interessert å gå ned i vekt, tips/forslag - Ja, Takk ICON_SMILE

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: lille gutt] #2434229 30/08/2017 10:15
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: lille gutt

Men bortsett fra talentet så er fasiten hardt, hardt og hardt ICON_WINK + ned i vekt ICON_SMILE
Ja, det funka nå, men som jeg skrev ble jeg litt overraskende ikke syk.. Så litt risikosport er det jo, men hadde ikke tid til annet når kalenderen viser mai og "alle" kjører fra deg så tok en sjans..

To timers tur med vogn er mer effektivt enn styrke tråkk??
Aldri trent styrketråkk (eller styrke) så feil person å spørre.. Men med vogn og terrengsykkel med 36 xx1 så blir det litt gamping og styrketråkk i bakkene enten man vil eller ei.. ICON_SMILE
Men personlig mest interessert å gå ned i vekt, tips/forslag - Ja, Takk ICON_SMILE
Det har gått fint med en del treningstimer og litt forsiktig med hva jeg spiser. Spiser sundt, tåle og være litt sulten, kutter godteri. Minimalt med alkohol (øl).
I forhold til før når jeg var litt i form er vekta grei nå, kunne kanskje pressa meg ned til 60, men da hadde jeg sikkert blitt syk.
Så nå mangler jeg først og fremst litt watt og ritt trening. Ingen ritt i fjor og få i år.

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2434353 30/08/2017 17:32
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har perset på de fleste rittene i år, men kunne perset enda mer på Birken med å passe på at ikke vekta skvatt opp 3 kg da den burde ha gått ned 2. Prolaps i tre uker i juli er (bort)forklaringen. Ftp sank fra 4.1w/kg til 3.2 ....

Ellers har jeg gjort det meste noen hakk bedre, også i år, Inkl å mestre overgang fra puls til wattbasert trening også i vintersesongen. Godt fornøyd med sesongen.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: HeavyDude] #2434508 31/08/2017 09:14
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg har hatt et u-år der jeg ikke har kunnet delta på de tradisjonelle turritt som jeg har pleid. Har dermed også trent omtrent kun halvlangt og halv-hardt med bortimot totalt fravær av intervaller og sonestyrt trening.
Er egentlig ganske overrasket over hvor god form jeg på tross har oppnådd.
Debutant i JR på like over 14 timer og kunne nok kjørt hardere.
V-G perset jeg med en halvtime og var vel knapt kvarter bak vinnerene.
Snitt på rundt 7 timer i uken virker som å få meg på det nivået jeg ønsker, og vet rett og slett ikke helt om jeg synes det er verdt å ofre mere familietid for å komme et hakk høyere i form.
Men må ha litt flere ritt-mål til neste år for å vite hvor jeg er, har egentlig trodd alt ville gå å dass i år;-)

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2434520 31/08/2017 09:49
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er ikke så opptatt av å gjøre feil/riktig, men holde jevn god form hele året og ha sykkelglede/motivasjon i fokus. Lykkes godt med begge deler, men har sjelden toppformen. Er vel kun et par ritt i år jeg har merket "alt stemmer", men også ingen ritt hvor ikke noe stemmer. Det nærmeste var Finnskogskureren, men da var jeg "ganske" ødelagt etter skikkelig kræsj i ett tre (rundbane, Mjøscup Hamar) noen dager før og streng tatt ikke var "på", dog løsnet det da også og jeg fikk en fin opplevelse (derfor jeg driver med dette he he). Syklet også Terrengsykkelrittet par dager senere, fortsatt mørbanket og med en sykkel hvor giret sluttet å fungere, men tok det som en hard stitur og koste meg masse. Var dog ødelagt en uke etterpå.
Noen av rittene har jeg kanskje følt jeg ikke har prestert så bra som jeg trodde (Helgøya, Montebello), men tror også jeg overvurderte meg selv, og strengt tatt syklet ok de rittene. En av fordelene som sagt med å være jevn i form og sjelden toppform er at stort sett sykler ok. Men kanskje ikke når sitt potensiale.

Hadde ett ritt hvor alt stemte, det var Trans Østerdalen dag 1. Dog skal det sies at jeg også hadde et uhell der da jeg klarte å havne i "massefall" og gikk rett inn et gjerde tidlig i rittet. Blødde både her og der, og bremser var vridd på sykkelen. Trodde i noen minutt at jeg både hadde brudd i sykkel og bein. Men begge deler holdt. Og kroppen våknet.
Dag 2 på TØ snudde flaksen. Fysisk noe tyngre dag, værmessig også tungt og vått. Feil sporvalg (aggressivt men lite lurt) endte med hodestup inn i steinrøys. Gikk bra med hodet men knakk kragebeinet. Kjente med en gang at det røk, men kom meg på sykkelen igjen og syklet de 15 km til mål, inkl til dels grov nedkjøring på ekstremt glatt sti. Var ikke noe machostunt men rett og slett fordi jeg tenkte det var lurt å komme seg til Tynset snarest mulig før en begynte å fryse, og smerte økte. Dog i ettertid vil jeg si at dette er min beste prestasjon i år. Kom meg til mål, og tapte bare noen minutter på de jeg lå sammen med og ble ikke tatt igjen av de som var bak meg (utenom laget som vant lagkonkurransen, og da startet bak oss).

Etter det har det dette ble det selvsagt fokus på å komme i gang igjen. Utenom skuffelsen å måtte droppe årets sykkelhøydepunkt (Tour de Mont Blanc) var det ikke vanskelig å motivere seg. Satt på rulla og syklet til TdF 2-3 dager etter operasjon (glad jeg fikk, ca 5 dager etter skaden). 16 dager etter operasjon syklet jeg ute og hadde rask fremgang. Noen dager senere var jeg både på Galdehøpiggen og syklet på Vestlandet, også lengre turer, på racer. Tok det forsiktig, men syklet også som normalt.
Sommerferien over og jeg har prøvd meg på noen ritt, BMC gikk riktig så bra som første rittet. Noe preget av skaden, men mer mentalt en fysisk selv om en ikke har toppform så er ergrunnformen god nok til å gi gode opplevelser. Så har jeg hatt 2 merkelige DNF på rad (jeg hater DNF, hadde 1 i fjor og TSR for mange år siden, begge på grunn av matrialesvikt). Spiker igjennom hjulet (inn en plass og ut en annen plass) på Elgtråkket, og pedal som knall i akslingen på Birken. Så "uflaks" du har sier kompiser, men må nesten bare le av de for dette er ting jeg aldri har opplevd før og heller ikke sett andre har opplevd. Så tenker det bare ikke var min uke. Hadde ikke knallform på Birken heller, men på Kvarstad lå jeg på 2.59/3.00 skjema og hadde blitt bra nok det.

Så er godt fornøyd med formen min i år, og syntes jeg har hatt en flott sesong til tross for noe uflaks, og noe udyktighet/feil sporvalg. Veldig fornøyd med måten jeg kom i gang igjen etter skaden, at jeg klarer å motivere og ikke minst har det gøy hele året med sykling, og med ulike sykler (terreng,landevei, fatbike, CX) i både ritt og trening/tur. Glemte faktisk at jeg vant et ritt i år også, Sundrunden. Aldri vunnet noen ritt totalt så det var moro til tross for liten deltagelse og ikke så høyt nivå kanskje. Men noen måtte vinne også, og et veldig morsomt ritt er det også.

Forlenger rittsesongen utover høsten. Blir en dobbel neste helg, med Stomperudrittet på Lørdag og Gylne Gutuer (landevei/grus) på søndag. Kommer nok til å betale for førstnevnte på søndag. Var med begge to rittene i fjor og var noe av det morsomste jeg var med på. Hadde blitt med på de uavhengig at jeg føler behovet for forlenge sesongen pga skader og DNFene på de to siste. I høsteferien blir det tur til Roma, inkl deltagelse Grandfondo Roma, som "tilfeldigvis" går når jeg og samboer skal ned dit.

Treningsoppleget mitt i høst/vinter blir det samme som tidligere. Fokus på hva jeg skal gjøre i nær tid og følge lysten. Mange tenker "neste år" hver høst, men så lenge dit og mye kan skje. Finner mest motivasjon med å tenke kort tid fremover. Ser mange er veldig opptatt av "neste år", men stiller meg litt tvilende til hva en som mosjonist med jobb, familie etc oppnår med å "drømme" som storformen. Da mener jeg (for min del) passer bedre å tenke kortsiktig gleder og jevn form uten noen optimalisering. Det jeg liker er å planlegge turer i god tid, men å planlegge formen i juni gidder jeg ikke bruke tid på nå. For alt en vet så brekken flere bein i mellomtiden he he. Men Mallorca i april og alpene i juli står på planen, som høydepunkter i seg selv.

Treningen hjemme blir enkle (dvs ikke noe dataprogram styrt) økter på rulla fra November, alt før det skjer alt ute. Kommer til å holde i gang i høst med både stiturer, noen uker til på landevei, en del intervaller på grus(motbakke) og i terrenget. Fatbike fra barfrost/snøen kommer, supplert med styrke på overkropp (ikke fått trent det på 3 mnd nå pga kragebeinet, savner det), langrenn når forholdene sier det, og minst en gang i uken alpint (+ alpetur og noen toppturer på våren, ble for lite av dette i fjor). Vektmessig har jeg hatt relativt jevn vekt og veid en kilo eller to mindre en i fjor. Trenger ikke å bli lettere, selv om det sikkert hadde vært gunstig sykkelmessig. Men vil helst ikke være tjukk på Mallorca i april så unngå å kjøpe 1 kg M&M i tide og utide. Håper det ikke blir priskrig på marsipan i jula og påsken. Dvs en del av meg håper det.

Steike langt innlegg, fikk en avlysning på jobb, men nå nok jobbe en halvtime ekstra for forsvare dette i dag he he. Lykke til med høsten folkens, for husk, dette er den aller beste perioden for å sykle ute. Låser dere fokus på trening, rulle og 2018 er det dere som er taperne og ikke vi som aldri får utnyttet vårt potensiale i 2018 fordi vi aldri kom i gang med fokus på rulle før vinteren.

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2434526 31/08/2017 09:57
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men det korte svaret til trådstarter er da:
Det jeg gjorde mest feil i 2017 var feil sporvalg par ganger i ritt. Ingen garanti for at det ikke skjer i 2018 heller. Har trynet hardere i ritt før men større konsekvenser i år. Drikker for lite melk kanskje he he.

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2434676 31/08/2017 16:19
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Aner ikke, men det var tydeligvis en hel del.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2434758 31/08/2017 22:25
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Vet ikke om det er en feil, men terrengsykkelen har vært veldig mye på verksted og skulle hatt flere sykler, mere deler og hjulsett i reserve.

Det viktigste for min del er at jeg i tillegg har funnet ut hvilket trenings- og restitusjonopplegg som fungerer best for meg. Nå er det ikke kun 4'4 som gjelder..

Hvis jeg skal tvinge frem en feil jeg gjorde i år, ble det også den beste feilen som kunne hendt for syklingen!

Satset på triathlon og første mål for sesongen var Sentrumsløpet under 40 min. Fikk en løpeskade 30. Mars og har ikke trent løping siden. I stedet har det blitt 100% fokus på sykling. Det å selge bilen og ikke kjøpe ny, bidrar også positivt..

Sesongen så langt har vært mye bedre enn jeg hadde drømt om.
- Økning i FTP.
- Sprintegenskaper
- Resultater i ritt
- Minus fire kilo i høst, var i utgangspunktet slank.
- Masse KOM på Strava

Har lært den harde måten at alle løyper bør sykles igjennom før rittene, for å vite sporvalg, dekkvalg, disponering av krefter og strategi. Det fungerer bedre å gjøre seg opp en mening om f.eks dekkvalg selv, enn å få råd på et forum ICON_SMILE

Å trene kondisjon minst en time hver dag og hele året fungerer bra. Stisykling om vinteren anbefales for koordinasjon, teknikk og kondis. Det er i tillegg utrolig vakkert og flyten er bedre enn resten av året.

Re: Sesongen nærmer seg slutt. Hva gjorde du feil år? [Re: eOpseth] #2434927 01/09/2017 20:35
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
tja
jeg kan egentlig ikke fatte eller begripe hva jeg har gjort feil,
trente med rulle i vinter + regelmessig knebøy, kjapt i gang med langturer, etterhvert fin mix av langturer, bakkedrag og intervaller på singeltrack, perser på så godt som alt av segmenter

resultatet i Birken suger hardt - noe som kun tildels skyldes ødelagt bakdekk, men bare dels

eneste plausible årsak til fullstendig mangel på resultater i Birken er stadig høyere alder. vanskelig å få gjort noe med akkurat det uten å foreta handlinger som medfører at jeg også slutter å sykle......

Syklister er også guds utvalgte folk
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support