Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp.

Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. #2433084 27/08/2017 10:48
Gatecrasher Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Skal selge bil, for første gang.
Har allerede funnet en kjøper, men så står jeg der. Han vil kjøpe, jeg vil selge- Hva gjør jeg?
Har gitt han låne/avtale nummer. Slik at hans bank tar kontakt med min så han kan innfri lånet.
Men lånesummen er mindre enn salgs summen, så han må da overføre de resterende pengene til meg etter at lånet er innfridd?
Skal liksom møte han karen i morgen, men vet ikke om det er vits da overføring kan ta tid. Blir vel litt for godtroende å gi han nøkler nå?
Og sett fra hans side, han vil ikke bare ta over lånet på bilen, overføre penger til meg for så å stå der uten noen bil eller sikkerhet på at han får det han betaler for.
Også må det skrives kontrakt (når i prosessen gjøres dette? før etter innfrielse av lån?), salgs melding til veivesenet, forsikring.
Dette er litt forvirrende for meg.
Noen som har en slags fremgangs mal for hva/hvordan ting bør gjøres her?
Tusen takk for alle svar.

Re: Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. [Re: Gatecrasher] #2433089 27/08/2017 11:20
H
Herr Brun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Kontrakten skriver dere først av alt.

Det enkleste er egentlig å finne en tredjeperson dere stoler på som kan hjelpe dere. Du fyller ut vognkort del 2/salgsmelding og gir nøklene til mellommannen, og denne påtar seg å gi disse til kjøper når han får pengene fra kjøper. Kjøper på sin side gir pengene til mellommannen mot at han påtar seg å bare gi pengene til deg (selger) etter at han har betalt ned lånet og fått bilen og papirarbeidet.

Det kan imidlertid være vanskelig å finne en person dere begge stoler på som faktisk er villig til å gjøre det uten å ta seg relativt godt betalt. Hvis dere ikke gjør det, så må rett og slett en av dere ta en viss risiko.

Pass på at dere faktisk leverer salgsmelding til vegvesenet. Du vil ikke at han skal kjøre rundt på din forsikring og med deg som registrert eier.

Re: Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. [Re: Gatecrasher] #2433098 27/08/2017 12:06
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Enig med at kontrakt skal skrives først, både forbrukerrådet og NAF har ferdig kontrakter du kan laste ned.

Spesifiser i kontrakten hvor mye som skal overføres til banken direkte og hvor mye som skal til deg. Har aldri kjøpt/solgt bil med restlån på så jeg ville undersøkt med banken for å sjekke hvordan de vil ha det gjort for at det skal gå smidigst mulig.

Så overfører vedkommende penger til banken og deg, og når beløpene er mottatt så fyller du ut salgsmelding på vegvesenet sine nettsider.

Når dette er gjort så overleverer du nøkler til kjøper.

Noe usikker på hvordan dette med forsikring fungerer nå, men så lenge salgsmelding er registrert hos vegvesenet så tenker jeg at det ikke bør bli noen problemer dersom uhellet skule være ute før kjøper har ordnet forsikring. Dere kan jo spesifisere i kontrakten at kjøper tegner forsikring fra kjøpsdato og så kan du vurdere om du vil kreve dokumentasjon/bekreftelse fra kjøper om at dette er gjort før du overleverer nøkler. Igjen, alt etter hvor tillitsvekkende kjøper er ICON_WINK

Re: Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. [Re: Gatecrasher] #2433117 27/08/2017 13:41
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Salgsmelding er veldig enkelt å gjøre digitalt med BankID på vegvesen.no

Forsikring kan også bestilles lett via nettet. Er gyldig fra ta bestillingsøyeblikket. Evt. Enkelt på telefon også.

Redigert av engekri; 27/08/2017 13:42.
Re: Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. [Re: Gatecrasher] #2433245 27/08/2017 21:07
H
Herr Brun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Fra ditt perspektiv bør du ikke gi fra deg bilen før salgsmelding er signert, forsikringsskifte er på plass og du har fått alle pengene. Men fra kjøpers perspektiv bør han ikke signere salgsmelding, tegne forsikring eller betale før han har bilen. Den som gir kreditt til den andre risikerer å tape pengene sine eller tingen sin. Hvis bilen ikke var belånt, kunne dere fylt ut salgsmeldingen sammen, han kunne fått nøkler og du kunne fått penger. Men lånet kompliserer ting.

Re: Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. [Re: Gatecrasher] #2433285 28/08/2017 06:11
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forsikring er ikke noe problem. Kjøper tegner sin egen forsikring fra kjøpsdato, som da står klar hos sitt forsikringsselskap. Hvis han etter prøvekjøring bestemmer seg for ikke å kjøpe bilen allikevel, ringer han bare inn og kansellerer.

Jeg har gjort det slik de siste to gangene jeg har kjøpt bruktbil. Avtalte det med forsikringsselskapet mitt på forhånd.

Med kjøp hos forhandler så har jeg ringt til banken og de betalt inn lånet på min konto, så har jeg sittet i nettbanken sammen med selger og overført beløpet. Sist jeg kjøpte privat brukte jeg bankremisse, er jo litt gammeldags men vil tro det fremdeles fungerer.
Har aldri kjøpt bil med restlån, så ingen tips å komme med akkurat der.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. [Re: Gatecrasher] #2433296 28/08/2017 06:38
gare Offline
More than words
More than words
Er det lånt med pant i bilen kan man jo bare selge bilen for den resterende summen og så er lånet ny eier sitt ansvar uansett.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. [Re: gare] #2433311 28/08/2017 07:22
H
Herr Brun Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Sitat: gare
Er det lånt med pant i bilen kan man jo bare selge bilen for den resterende summen og så er lånet ny eier sitt ansvar uansett.

Nei, da er begge ansvarlige. Det vil si, selger er personlig ansvarlig mens kjøper mister bilen om han ikke betaler.

Re: Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. [Re: Gatecrasher] #2433503 28/08/2017 11:54
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
Har begge dnb kan man betale på øyeblikket slik at pengene kommer rett inn på konto.

Har begge bankid kan salgsmelding fylles ut der og da. Ganske enkelt begge deler.

Re: Selge bil! Jeg er helt grønn! Hjelp. [Re: Gatecrasher] #2433606 28/08/2017 18:01
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Bank remis

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord

Moderator  support