Ultrabirken 2017
|
Re: Ultrabirken 2017
[Re: egbl]
25/08/2017 08:59
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Feber er helt normalt dagen før UB. Dessuten blir det kaldt i morra, greit å ha litt å gå på.
sv
|
|
|
[Re: egbl]
25/08/2017 09:02
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
[
Rundbane (XCO) er noe helt annet enn Cross-country (XC). Det er det siste jag snakker om og som jeg viste til i Wikipedia. Ja og her tar enten Wikipedia feil, eller så er det gammel info. Du tar uansett feil. XC eksisterer ikke lenger som navn på disiplin. Du har som Øistein påpeker undergrener i XC-paraplyen. XCO - er Cross Country Olympic - Rundbane XCM - Cross country Marat(h)on - Altså maraton på ca 4 timer/100 km XCE - Cross country Eliminator - Sprint XCUM - Cross country Ultramarat(h)on - Maraton på +-200 km - Eks: Årets EM i maraton i Spania: Pedals de Foc non-stop på 215 km og 5500 høydemeter ( https://pedalsdefoc.com/ruta/itinerari/) Innen maratonritt som går under XCM og XCUM er det stor variasjon i løyper og underlag. Noen er rene stiritt, som Terrengsykkelrittet( https://www.terrengsykkelrittet.no), La Tramun ( http://latramun.cat) og til dels UltraBirken. Andre maratonritt er tilnærmet rene grusveiritt som f.eks årets VM i Singen i Tyskland ( http://www.hegau-bike-marathon.de) og det vanlige Birkebeinerrittet og SykkelVasan. Stiritt eksisterer ikke som kategori noe sted, men XCO - som liksom er selve XC-disiplinen går tradisjonelt hovedsaklig på stier - bygde og naturlige. I mange år fikk Birken liksom definere hva som var terrengritt i Norge og mange fikk da den feilaktige oppfatningen av at XC - som Birken ble kalt før XCM/XCO/XCE osv ble definert, var grusritt tilsvarende Birken. Alle som deltok på rundbaneritt gjennom nitti- og 00-tallet visste bedre, men siden det var Birken som folket hørte om fikk XC et ufortjent dårlig rykte med tanke på hvor teknisk krevende slik rittsykling var. I stand corrected..., men hva er da UB eller går det ikke an å putte det i en kategori? Kan man kalle det sti-ritt når det er 50% vei? Dette bekymrer meg imidlertid ikke så mye. At jeg har feber er verre. Må være frisk til i morra. UltraBirken er et ganske standard maratonritt i internasjonal sammenheng. Ikke spesielt langt, ikke spesielt mye klatring, og egentlig ikke spesielt mye vanskelig terreng, altså XCM.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: erling]
25/08/2017 09:03
|
KØG
Medlem
|
Medlem
Noen som har syklet løypa fra Info.senteret ved Sjusjøveien og ned til Håkonshall?
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
25/08/2017 10:34
|
egbl
Ringrev
|
Ringrev
[
Rundbane (XCO) er noe helt annet enn Cross-country (XC). Det er det siste jag snakker om og som jeg viste til i Wikipedia. Ja og her tar enten Wikipedia feil, eller så er det gammel info. Du tar uansett feil. XC eksisterer ikke lenger som navn på disiplin. Du har som Øistein påpeker undergrener i XC-paraplyen. XCO - er Cross Country Olympic - Rundbane XCM - Cross country Marat(h)on - Altså maraton på ca 4 timer/100 km XCE - Cross country Eliminator - Sprint XCUM - Cross country Ultramarat(h)on - Maraton på +-200 km - Eks: Årets EM i maraton i Spania: Pedals de Foc non-stop på 215 km og 5500 høydemeter ( https://pedalsdefoc.com/ruta/itinerari/) Innen maratonritt som går under XCM og XCUM er det stor variasjon i løyper og underlag. Noen er rene stiritt, som Terrengsykkelrittet( https://www.terrengsykkelrittet.no), La Tramun ( http://latramun.cat) og til dels UltraBirken. Andre maratonritt er tilnærmet rene grusveiritt som f.eks årets VM i Singen i Tyskland ( http://www.hegau-bike-marathon.de) og det vanlige Birkebeinerrittet og SykkelVasan. Stiritt eksisterer ikke som kategori noe sted, men XCO - som liksom er selve XC-disiplinen går tradisjonelt hovedsaklig på stier - bygde og naturlige. I mange år fikk Birken liksom definere hva som var terrengritt i Norge og mange fikk da den feilaktige oppfatningen av at XC - som Birken ble kalt før XCM/XCO/XCE osv ble definert, var grusritt tilsvarende Birken. Alle som deltok på rundbaneritt gjennom nitti- og 00-tallet visste bedre, men siden det var Birken som folket hørte om fikk XC et ufortjent dårlig rykte med tanke på hvor teknisk krevende slik rittsykling var. I stand corrected..., men hva er da UB eller går det ikke an å putte det i en kategori? Kan man kalle det sti-ritt når det er 50% vei? ? Dette bekymrer meg imidlertid ikke så mye. At jeg har feber er verre. Må være frisk til i morra. UltraBirken er et ganske standard maratonritt i internasjonal sammenheng. Ikke spesielt langt, ikke spesielt mye klatring, og egentlig ikke spesielt mye vanskelig terreng, altså XCM. Det var jeg som startet den her tråden og da kalte jeg faktisk UB for XC-maraton før jeg ble satt plass av SimSVa og magnus. Jeg skrev: "Jeg synes sykling i bikepark ikke har noe med XC-maratonsykling å gjøre". Så da var jeg vel ikke så langt unna likevel? Og grunnen til at jeg er så sur og kranglete, er at feberen stiger. 
|
|
|
25/08/2017 12:38
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Status fra Bjölzen Bikelabor
sykkel vasket og klar rittsekk pakket bag pakket bil har vært på service og fått nytt batteri dobbelsjekket at hjelm, sko og briller er med papirarbeid klarert (lisens, startkort, parkering, bussbillett) hotelbooking sjekket lapp med matstasjoner laget
Nå skal jeg bare spise og kaste alt, absolutt alt i bilen og dure oppover.
Jeg ønsker alle god tur, en god opplevelse og at vi alle er snille og hensynsfulle med hverandre i morgen.
LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
25/08/2017 13:26
|
ratatoskr81
Medlem
|
Medlem
Status fra Bjölzen Bikelabor Jeg ønsker alle god tur, en god opplevelse og at vi alle er snille og hensynsfulle med hverandre i morgen.
LarsB Takk i like måte! Gleder meg til en hyggelig og vakker tur på fjellet i strålende vær med joviale Ultraryttere! Vi sees snart!
|
|
|
26/08/2017 06:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Alle barna sykler ultrabirken, unntatt Tange. Han er ikke blant de mange.
God tur, alle sammen. Kos dere med en fantastisk dag på fjellet.
|
|
|
26/08/2017 17:26
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeezes dette blei en tøff dag. Tror noen tilfeldigvis må ha skumpa borti løypetegneren på slutten der for enkelte deler av omkjøringen fra Sjøsetervegen var noe i overkant lurvete.
Note to self: Aldri igjen melde meg på ultrabirken sykkel. Aldri igjen sykle ritt med plusshjul. Aldri mer sende sykkel med container uten rammebeskyttelse. Ikke bruke betingbæring som del av opplading til ultraritt.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
26/08/2017 18:16
|
ØyNe
Veteran
|
Veteran
Årets UB-løype er definitivt den beste av alle 8, og jeg har sykla alle, og jeg håper den setter standarden for fremtiden. Minimalt med grus, mye herlige fjellstier, og jeg koste meg også i den opparbeidede løypene på Hafjell og Natrudstilen. Honnør til løypeleggerne. Det eneste negative var stien som ikke var en sti nedenfor Sjøseterveirn. Kunne like gjerne ha brukt lysløypa. Rundbaneløypa var et artig innslag på slutten med slitne bein, men utgjorde en ekstra utfordring. Sjøl hadde jeg en god dag, men brukte sikkert 12 minutter på å tukle med chainfuck og kjede som hoppa ut av trinsehjula, så resultatet blei deretter, men alt i alt en helt herlig dag på terrengsykkelen!
|
|
|
[Re: Juffe]
26/08/2017 18:22
|
superjon
Entusiast
|
Entusiast
Jeezes dette blei en tøff dag. Tror noen tilfeldigvis må ha skumpa borti løypetegneren på slutten der for enkelte deler av omkjøringen fra Sjøsetervegen var noe i overkant lurvete.
Note to self: Aldri igjen melde meg på ultrabirken sykkel. Aldri igjen sykle ritt med plusshjul. Aldri mer sende sykkel med container uten rammebeskyttelse. Ikke bruke betingbæring som del av opplading til ultraritt. Ble sykkelen ødelagt i transport? Følte du plussdekkene gjorde deg treig? Fruen var veldig fornøy med å sykle med plussdekk.
|
|
|
26/08/2017 19:16
|
svennm88
Entusiast
|
Entusiast
Jeg må si meg enig med øyne, første ub på meg men dette var en fin løypa bortsett fra den dårlige stien, koste meg hele veien bortsett fra noe krampe drit men det hører med, også synes jeg det er merkelig at så mange går oppover de fine stiene når man kan sykle rolig der eller hardt, skjønner at dette blir tungt på siste 5 men første 5 burde de fleste kose seg på stiene, kan være at jeg startet i pulje 3 så kan hende dette var noe bedre i de andre puljene.
|
|
|
26/08/2017 19:23
|
olechr
More than words
|
More than words
Aldri vært i dårligere form, men i år kom jeg meg hvertfall i mål. Ble en lang dag hvor det bare var om å gjøre og spare mest mulig krefter for å komme i mål.
Uten tvil den beste løypa, men synes det er unødvendig mye grus. Sjukt kul løype i ca 2 timer men så var det mye kjedelig sykling og mye grus frem til gjestbodåsen igjen. Hadde vært mer moro med litt mindre km og heller ha det som et stiritt.
Nå har jeg hvertfall fullført så da slipper jeg å gjøre det igjen. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
26/08/2017 19:37
|
toha
Ringrev
|
Ringrev
Veldig bra dag og veldig fin løype. Sykla i 14 og 15 og da var det alt for mye grus etter min mening. Kommer gjerne tilbake til lignende løype neste år!
You are what you don't shit
|
|
|
26/08/2017 20:10
|
jonfly
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Beste løypa så langt! Sammensetningen av stier på fjellet var flott. Det gjør ikke noe at det er litt grus innimellom.
Som flere sier ble det for mye knot i skogen ved Sjøseterveien. Med slitne bein blir det mye trilling her. For min del kan godt alle stier inn mot mål sløyfes. Ultrabirken-følelsen for meg har vært å bikke ned mot Lillehammer, komme inn sammen med saktegående Fredagsbirkere og suse fra inn til mål. Tipper mange er fornøyd og sliten på dette tidspunktet og ikke trenger flere stier.
Merkingen var forøvrig dårligere enn tidligere år. Jeg opplevde feilkjøringer 2 steder.
Alt i alt en super dag på fjellet der løype, føre, vær, sykkel og kropp tilsammen ga en flott opplevelse.
Hurra for Ultra!
|
|
|
26/08/2017 20:40
|
obree
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En liten oppsummering: Sensongens beste dag på sykkelen. Krampene kom, men ikke ille. Starten var mye bedre enn ventet, lite stress og kø i pulje 2. Herlig med de beste stiene med friske bein. For meg skal Ultra'n være variert, så mengden grus er innafor. Mye mer stein enn jeg husket på SMS, men hadde god flyt. Eftasrunden i Natrudstilen var en nedtur; tungt og urytmisk. Eksistensiell krise som stisyklist på stien fra Mesnasaga; stidum og sliten. Måtte av sykkelen mer enn stoltheten tålte. Bra der var lite forografer i området😜Rundbanen på Birkebeineren en opptur selv med slitne bein. Plussdekk funket fint hele veien, selv på grusen. Alt i alt en av de bedre Ultra'ene jeg har syklet.
JP Moss CK
|
|
|
[Re: Juffe]
26/08/2017 21:54
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Note to self: Aldri igjen melde meg på ultrabirken sykkel. Aldri igjen sykle ritt med plusshjul. Aldri mer sende sykkel med container uten rammebeskyttelse. Ikke bruke betingbæring som del av opplading til ultraritt. Plussdekk er jo helt konge til Ultra. Har brukt det to ganger nå, kan virkelig ikke tenke meg å gå tilbake til smale hjul. Kudos til løypeleggerne for fantastisk bra løype, selv om heller ikke jeg skjønner hva som ble bedre av dette jævlige knotet inni skauen på sløyfa nedenfor Sjøseterveien. Med ti drøye mil med mye teknisk sykling i beina tviler jeg på at dette forsterka godfølelsen for særlig mange. Våtere forhold ville gjort det enda verre. Rundbaneløypa ved skistadion var også tøff på dette tidspunktet, men var jo tross alt mye bedre . Bortsett fra dette drittpartiet var det supert, ekstra morsom var den flotte stien ved Natrudstilen. Ligger det bilder noe sted? sv
|
|
|
26/08/2017 22:08
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Årets utgave leverte varene! Reins/Kriksfjell, Hitfjell og Snultra er mine favoritterstier der oppe. Å ta (to av) de med friske bein var herlig. Klatringen til Hafjell var også ok. Moksjølia er litt masete og sleip, men gikk greit. Blant nykommerne tar jeg gjerne Snørvillen og Mostfjellet igjen.
Sollifjell ned var i overkant etter så mange timer på setet og det mest spennende ned Nattrudstilen var om jeg ville ryke på en punktering, Barzo stod imot denne gangen og. "Bikeparken" der borte var imponerende i lengde og retningsforvirring, men ellers svak. Anbefaler at de tar en tur til Trysil for å se hvordan slikt kan lages på en interessant måte. Mesnasagastien antar jeg løypeleggerne kom på i et akutt tilfelle av sinnsykdom. Sykla sammen med en stisyklist fra Lillehammer akkurat der. Han hadde aldri sykla den stien før. Og aldri igjen.
XCO(?)-løypa var overraskende morsom, selv om beina på det tidspunktet hadde sagt farvel for lengst. Resultatmessig ble det likevel et lite byks tror jeg. I følge sykkeløyvinds vektprinsipper må 5 kg barberes for å henge på mine postride-kamerater. Njaaa, tar en øl til, og bestiller samme vær og enda litt bedre trase til neste år.
|
|
|
[Re: runermm]
27/08/2017 03:42
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
"Bikeparken" der borte var imponerende i lengde og retningsforvirring, men ellers svak. Anbefaler at de tar en tur til Trysil for å se hvordan slikt kan lages på en interessant måte. Hafjell du snakker om? Hvilke løyper syklet dere? Ultrabirken er på buckelisten min, neste år blir det  ( har sagt det de siste tre årene)
|
|
|
27/08/2017 06:11
|
Trond Vidar
I want to ride my bicycle
|
I want to ride my bicycle
Jeg hadde en super dag på fjellet. Strategi om å sykle sakte opp (jeg er ikke god oppover uansett), og heller litt fortere bortover og nedover fungerte fint.
Deilig å sykle de fineste stiene med friske bein, og jeg syntes løypa var helt topp. Den er naturlig nok bedre på fjellet enn nedi lia, det kommer ikke som en overraskelse.
Mesnasagastien var krevende, men jeg kjørte hele ute fotisett. Ganske happy med det med så mange timer i beina.
Skiltingen kunne vært litt bedre, det virket ikke som de var blitt testet i fart. Jeg hadde 3-4 tvilssteder, og jeg så også flere som syklet feil eller holdt på å sykle feil.
Ellers gikk det rykter i målområdet at flere hadde kuttet store deler av XC løypa, og det er jo skikkelig dust å gjøre.
Kom inn på 6 timer. Ingen kramper og kjempet mot klokka på slutten. Kom 30-40 sek for seint til å komme i fem timersklubben.
Redigert av Trond Vidar; 27/08/2017 06:14.
|
|
|
[Re: Skorp]
27/08/2017 06:30
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Bikeparken" der borte var imponerende i lengde og retningsforvirring, men ellers svak. Anbefaler at de tar en tur til Trysil for å se hvordan slikt kan lages på en interessant måte. Hafjell du snakker om? Hvilke løyper syklet dere? Ultrabirken er på buckelisten min, neste år blir det  ( har sagt det de siste tre årene) Nei, Sjusjøen Alpinsenter (ved Nattrudstilen) har også prøvd seg med et sykkelanlegg. Et noe halvhjertet forsøk vil jeg påstå sammenlignet med Gullia i Trysil. http://www.sjusjoen-skisenter.no/sommer/sykkel/sykkelpark
|
|
|
[Re: superjon]
27/08/2017 06:35
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Note to self: Aldri igjen melde meg på ultrabirken sykkel. Aldri igjen sykle ritt med plusshjul. Aldri mer sende sykkel med container uten rammebeskyttelse. Ikke bruke betingbæring som del av opplading til ultraritt. Ble sykkelen ødelagt i transport? Følte du plussdekkene gjorde deg treig? Fruen var veldig fornøy med å sykle med plussdekk. Sykkelen er intakt men fant den liggende på bakken med oppskrapet overrør der flere flak av lakken hadde blitt revet opp. Dumt av meg å ikke polstre. Jeg hadde ikke dagen i går og den ble ikke bedre av dette. Har aldri hata så mye som jeg gjorde i går. Det var sikkert ikke dekkene som gjorde meg treg heller et hode som bare ikke ville. Det hjalp heller ikke at rittsykkelen sto hjemme med demontert demper.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
27/08/2017 06:37
|
kero
Entusiast
|
Entusiast
For en som er fra en kant av landet med mye mindre "steinstier"ble noen strekk relativt krevende, særlig nedover. Tror jeg skal prøve 27.5+ til neste år.
|
|
|
27/08/2017 06:48
|
olechr
More than words
|
More than words
Det var vel veldig mange som kjørte feil på den stien nedenfor sjøseterveien. De fikk ikke med seg høyre svingen og dro rett frem. En del av disse var nok ikke innom XCO løypa i hele tatt.
Jeg synes faktisk den stien nedenfor sjøseterveien var ganske morsom. Hvertfall med unntak av ca 200 meter.
Man har den kuleste Ultra løypa hvis man tar den man har nå med noen forandringer. Hadde man tatt løypa tilbake til pellestova i området borte ved Hafjell og så over Nevelfjell, Lunkefjell. Så skiløypa og opp til Snørrvillen. Da hadde det vært helt topp.
Jeg synes området fra snørrvilen til Naterudstilen er det kuleste området. Men skjønner at man kan synes det er mye stein der. Heller det en grus. :-)
Redigert av olechr; 27/08/2017 06:49.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
27/08/2017 07:00
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Det er jo ikke tvil om at det er flere som ikke har sykla NC-løype-runden. Er bare å se på strava at flere mangler den på loggen/kartet.... blant annet vinnere.
|
|
|
27/08/2017 07:20
|
Lømo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser jeg har syklet 1 km lenger enn 1 og 2 plassen . Det var litt merkelig ,jeg har fulgt merkingen og klokket inn 100,6 km Det kan jo være en feilmargin på GPS'n .
Redigert av Lømo; 27/08/2017 07:24.
|
|
|
27/08/2017 07:39
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Min rapport: UB nr 2 for min del. Første gang i fjor, tenkte det kom til å bli piece of cake sammenlignet...men njæ. Slitt med rygg hele sesongen og var vel egentlig det det handlet om hele veien. Psyken vs. rygg. Verst på grus og klatringer...På sti kan jeg være mer dynamisk og stivner ikke. Som vanlig havner jeg bakerst i startene og måtte derfor gå i kø ned Hafjell. Det var kjipt. Jeg koste meg på de første tre milene før var der at jeg vurderte å bryte og gi bort ryggen på finn.no. På en eller annen måte fikk jeg karret meg gjennom. Og det å gå og bære litt var faktisk et velkomment avbrekk... løp ned Sollifjell eller hva det het, på dette tidspunktet var jeg litt surrete og stiv, så i det hele tatt å prøve virket dumdristig. Å løpe ned nedkjøringer er blæh når det er det man digger mest... Er enig i at den knotestien etter ca 90 km var en prøvelse. Syklet deler men føltes mer energibesparende å bare gå/løpe.. Jeg likte innslaget med bikeparkrunden og NC-løypa! Ble sykt ivrig når jeg så asfalten med svingene før ballettbakken, ble skikkelig comeback kid på energi og spurtet inn til mål fra bunn av balletbakken. Helt uten grunn egentlig, bare fordi det er gøy med litt sånn rocky-musikk i hodet  Også trodde jeg hele tiden at løypa skulle være 105 km, ikke 100,5 km, så jeg trodde jeg hadde gjort en feil når jeg kom i mål men fikk heldigvis fasiten fort. Phew... I fjor gikk jeg på en saltmangelsmell tror jeg, men i år var jeg flink med vann, gel, litt fast mat og salt. Ingen tissestopp og ingen kramper bortsett fra i venstre bremsegrep. Det er fordi jeg hadde nye klosser og litt uvant reach på bremsen tror jeg... Også sykt fornøyd med USWE-sekk, fikk truet inn alt obligatorisk i den lille 9 literen som sitter som støpt på en dum rygg. Tror jeg må sykle igjen neste år.
|
|
|
27/08/2017 08:02
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Jeg med flere syklet feil. Så ikke noe skilt på slutten. Vasset i gjørme og hata livet. Kom inn på skistadion og så et ub skilt som sa venstre. Da var jeg plutselig midt i løypa igjen. Kunne ikke snu og sykle mot alle. Trillet ned til mål og sa fra i sekretariatet. Jeg kjørte sammen med vinneren i dameklassen som så klart var frustrert over at vi bommet.
Min 3. UB totalt. Beste løype så langt. Innser jeg ikke er en ultra stisyklist men jeg synes de første partiene er kjempe morsomme. SMS toppene blir for mye stein for min del. Kanskje man skulle laget et stiritt på rundt 3-4 t for oss som ikke digger den siste delen? Jeg kan leve lenge med å dunke grus mot slutten. Kudos for å laget løypene med mye flyt. Den siste stien går ikke inn på lista over ting jeg må gjøre igjen.
|
|
|
27/08/2017 08:13
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Mitt andre UB, og selv om været var gull var jo dette mye hardere og mer teknisk enn i 16. Har klart å la være å poste noe umiddelbart etterpå. Hadde jeg gjort det, hadde det blitt syting over kø den første timen, opp og ned(pulje 3), samt at det ble i overkant mye knot og Htfu den siste timen. Litt rart å kjøre looper her og der, men ok..ja, det var mørke perioder, men jeg hadde det sinnsykt morslitsomt! De første 3 timene var jeg i ekstase. For noen stier, utsikt, vær....alt var mega! Så fant jeg en eller annen form for vegg, og da ble resten kjørt på viljestyrke, eller mangel på sådan. Må nok begynne å trene fremfor å kose meg. Gjelder hodet også. For etter å ha vært død i 3 timer klarte jeg å kjøre full apekatt den siste halvtimen, sto i ramma og tro som f hele veien. Sliten, fornøyd. Løypa var akkurat slik den bør være - ihvertfall mente jeg det etter 3 burgere, shake, kaffe og cola på vei hjem. Hard og grom! Camber med Barzo 2.35 var åsomt. Syntes synd på de uten senkepinne. Retter motivasjonstakk til Marie w, Harald i klubben som knuste meg på grus, men slapp meg forbi på sti gjennom hele rittet, og jenta på lyseblå Trek som delte min sinnstilstand i en halvtimes tid mot slutten. Fant ut at vi rulla bedre enn grusbirkerne fordi vi hadde senkepinne  Er så fint at man har tid til å prate, og hjelpe hverandre på dette rittet. Klar for 2018! Gjerne noe som ikke er søtt på matastasjonene 
|
|
|
27/08/2017 08:14
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Med et utgangspunkt der jeg var såpass usikker på formen alt jeg allerede på forhånd proklamerte lav terskel for å bryte så endte det opp i en strålende dag på fjellet. Jeg har disponerte de få kreftene veldig bra og hadde en suveren opplevelse. Jeg likte løypa veldig godt, med et par åpenbare unntak. Spredningen i klatringen ved Hafjell skjedde ikke i stor grad i bakerste delen av pulje 4. Jeg ble stort sett syklende i kø over de fine første toppene. Folk er flinke til å slippe forbi men det er ikke noen vits å dra forbi når det er 4-5 stykker tett foran. Jeg tapte nok ikke så sinnsykt mye tid der i den store sammenhengen men savna å få gønne på nedover. Det lange gruspartiet gikk strålende da jeg traff på et par lokomotiv som ordna farta for meg. SMS var veldig fin, men jeg gikk såklart ned sollifjell. Ned skibakken holdt det på å gå skikkelig ille da jeg overvurderte mine egne evner og gikk ut i en sving. Klarte heldigvis å bremse før jeg havna i steinrøysa på siden. Feridgjetsløypa var sugende, og jeg fikk faktisk en soleklar otb der jeg landa på hjelmen. Underlaget hadde et "usynlig hull" som forhjulet gikk ned i. Møtte en annen på samme sted som også sto å summa seg. Videre så var jeg ikke noe fan av den mye omtalte stien. Dritt. XC løypa var grei og morsom men der burde vært en løypevakt da det var godt med feilkjørings og juksemuligheter. Totalt sett en strålende dag på fjellet for meg selv om jeg klager litt. Morsomt å ta del i lørdags stemningen.
Utstyr: Min Turner Czar er skap for slikt. Elsker den sykkelen. Senkepinne var supert å ha. Jeg hadde syklet mye saktere uten. Ikon2.35 var strålende idag. Jeg rulla fra folk i terrenget og på grusen, men Ikon sleit litt der de var vått.
Redigert av Stefan77; 27/08/2017 08:23.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
27/08/2017 08:33
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ja, skiltinga...syntes de kunne ha kostet på seg noen flere skilt, bare for å bekrefte for et koma-hode at man fortsatt brukte kreftene i riktig retning. Gjelder egentlig hele løypa. Jeg er ikke kjent for hverken god retningssans, eller å ha alle fakulteter operative mot slutten av ritt, men fant jo frem med noen små "WTF", så det var ikke helt umulig.
Når jeg var ved XC-løypa på slutten var det heftig diskusjon blant en gjeng foran meg. De delte seg, da noen mente at der hadde de jo allerede syklet. Halvparten kjørte hele runden, resten fikk en lettere tur...dette gjaldt der vi både startet og sluttet xc-runden, ved gjerdet.
Tror resultatlistene hadde vært litt annerledes om det sto vakter der.
|
|
|
|
|