Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Flytte til Asker?

Flytte til Asker? #2432272 24/08/2017 07:04
C
caad10 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Hei Forum. Trenger noen innspill fra forumtraverne ift. hvordan det er å bosette seg i Asker, eller til nød Bærum, men vi ønsker ikke for mye sosse-tendenser.

Tenker å dra med meg kone og barn fra Lillestrøm, og flytte på andre siden av byen. Mest er dette egentlig pga. muligheten er der nå før unga begynner på skolen, og vi føler vi trenger et skifte ut av et område rundt Lillestrøm som vi føler utvikler seg i en noe "gal" retning pga boligpolitikken som føres med høy tomteutnyttelse og altfor mye blokkbygging. Har alltid bodd på Oslo øst/nord og vi ser en sterk sjevfordeling av etnisk norske unger i barnehagen, på begge våre ungers avdelinger, og tendensen er ikke avtagende. Tviler mer og mer på om det er rett område for oss å la våre unger vokse opp i.

Områdene jeg først og fremst tenker på i Asker er de som har nærhet til togstasjoner, på vestsiden av E18. Mulig å få noen innspill og erfaringer fra folk som bor i området, eller har leflet med de samme ideer, hadde jeg satt stor pris på dette.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432279 24/08/2017 07:24
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Hei.
Som født og oppvokst i Asker kan jeg mene litt om det.
er litt usikker på hva du mener med vestsiden av E18, siden den går øst-vest.
Men regner med at det er togstasjon som er viktig for deg, i asker er det stort sett grei avstand til en togstasjon uansett hvor du bor, bortsett fra kanskje Vettre, Holmen, Nesbru, altså langs kysten, og området Dikemark, Engelsrud.
De steder som har lengre avstand til toget har stort sett glimrende bussforbindelse.
Asker stasjon har også et nytt, flott sykkelparkeringsanlegg.
Kan ikke komme på noe negativt om Asker bortsett fra eiendomsprisene.
Personlig så liker jeg områdene fra Asker mot Røyken, nærhet til naturen og toget, her er det også noe rimeligere enn mot Oslo.
Vi flyttet fra Asker til nabokommunen Lierskogen for 15 år siden og har ikke angret ett sekund på det, billigere eiendommer, mindre folk, landlig og et mekka for sykling/ski naturopplevelser osv. utrolig deilig å kunne dra på skitur helt uten å bruke bil.
Og bedre kollektivtilbud til Oslo med direkte busser.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432280 24/08/2017 07:25
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Asker er mer enn området rundt Asker jernbanestasjon;
enkelte skoler er preget av at det er ett mindretall av nye landsmenn som er uformuende og ikke i jobb - og at ungene deres går i samme klasse som relativt formuende familier.
Har vært noen stygge saker i Asker's ungdomsmiljø

Røyken har også grei tilgang til Oslo med tog og har definitivt ikke samme innvandrerpreget som Oslo.
Området rundt Lier stasjon kan du også vurdere.

Både Asker, Røyken og Lier er områder som vil gi betydelig bedre oppvekst vilkår enn Oslo øst. Flotte rekreasjonsområder med østlandets beste skiforhold, gedigne muligheter for stisykling.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432284 24/08/2017 07:32
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg og familien bor i Vollen og er fornøyd.
Kjøpte enebolig her for 8 år siden og trives bra. Bor i et "vanlig" boligfelt med eneboliger og enebolig i kjede.
Asker er en liten perle rundt Oslo syns jeg, ikke samme som Bærum. Kunne aldri tenkt meg å bo i Bærum, for trangt for for mange folk. Asker er litt landligere og her er litt mer luft og rom rundt os.
Nærhet til sjøen er deilig det også, med mange gode badestrander fra Holmen og videre ut langs Oslofjorden.
Gode idrettstilbud er her også for barn og unge.
Mange fotballbaner, ball binger, beach volley, sykkelparken i Heggedal. 2 super bra svømmehaller, samt en helt ny svømmehall i Røyken som er 15 minutter fra Asker.
Fantastisk terreng-sykkeltrening for 6-8 åringer i Asker CK.
Jeg kunne bli ved og ved... Hva trenger du ellers å vite?
Vi bor som sagt i Vollen, og fruen pendler til Oslo 3 ganger i uken, tar hurtig båt fra Vollen til Aker Brygge (25 min.) og jeg jobber sentralt i Asker (10 min. med bil).

PS: etnisk norske er det flertall av her hvor vi bor.
Et eksempel fra barnehagen, 3 avdelinger med hver 16 barn. 90% etnisk norsk. De som ikke er det, er enten fra Frankrike, Portugal eller Danmark!
Klart, det er noen innvandrere her også i Asker, men ift. andre steder i Norge så er de meget vanskelig å få øye på.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432293 24/08/2017 07:41
C
caad10 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Vollen og Blakstad virker som kvalitetsområder isolert sett syntes jeg, men problemet der er at det vil ta for lang tid innover til Oslo med bil eller kollektiv på grunn av køen i Slemmestadveien ser jeg for meg. Ingen togstasjon i nærheten, og avhengigheten til båt virker bare litt fremmed. De områdene vi først og fremst tenkte var Slependen, Billingstad, Sandvika og rundt Asker sentrum på Semsvann-siden av E18, evt også Hvalstad. Noen som kan si litt om daglig reisevei med bil herfra til Oslo, og hvordan barnehager og skoler virker i området? Takker for mange gode innspill hittil ICON_SMILE

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432296 24/08/2017 07:46
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Hvis du ikke trenger bil i jobben, så hadde jeg droppet å kjøre.
Veldig enkelt å komme seg til og fra Asker med kollektivt.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432297 24/08/2017 07:49
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Asker er flott og ett fint sted å bo. Er selv oppvokst på Sem og det ville aldri falt seg inn å bo i feks Dikemark og Heggedal. Men dette er garantert bare gamle holdninger som ikke gjelder lengre. Personlig ville jeg holdt meg maks ett par km fra E18 uansett retning egentlig. Eneste jeg synes er negativt er trafikken. Dette var en av grunnene til at fruen til slutt fikk meg til Sørlandet og ikke minst boligprisene da. Her nede fikk vi stort hus ved sjøen til prisen av en to roms i Asker. Kommer sikkert hjem igjen engang jeg blir rik.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432303 24/08/2017 08:00
Pluto Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: caad10
Vollen og Blakstad virker som kvalitetsområder isolert sett syntes jeg, men problemet der er at det vil ta for lang tid innover til Oslo med bil eller kollektiv på grunn av køen i Slemmestadveien ser jeg for meg. Ingen togstasjon i nærheten, og avhengigheten til båt virker bare litt fremmed. De områdene vi først og fremst tenkte var Slependen, Billingstad, Sandvika og rundt Asker sentrum på Semsvann-siden av E18, evt også Hvalstad. Noen som kan si litt om daglig reisevei med bil herfra til Oslo, og hvordan barnehager og skoler virker i området? Takker for mange gode innspill hittil ICON_SMILE

Alle stedene du nevner er bra plasser, kan ihvertfall uttale meg om Hvalstad og Sem/Frydendal, kort vei til marka.
Men bilkjøring mellom Oslo og Asker er et helvete om du ikke kjører hjemmefra før 0600.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432306 24/08/2017 08:05
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Hei Forum. Trenger noen innspill fra forumtraverne ift. hvordan det er å bosette seg i Asker, eller til nød Bærum, men vi ønsker ikke for mye sosse-tendenser.

Bærums sossetendenser gjelder først og fremst Bærum øst (Jar, Bekkestua, Stabekk, Høvik).

De øvrige områdene er like blandet/vanlig som Lillestrøm og Asker.

Jeg valgte Bærum framfor Asker for å få t-banenærhet (toget har hatt perioder der du ikke kan stole på de), og en avstand som gjør det mer overkommelig å få syklet til jobben i Oslo.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432307 24/08/2017 08:06
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Liker du skrikende gult er jo BOC og B(l)ærum midt i blinken. Skal innrømme at jeg er litt misunnelig når de stiller med 1/4 av feltet i sykkelritt og tar komandoen... Defeet har sokker som passer til... Tipper det bare tar et par generasjoner før dere glir inn i mengden.

Ellers finnes det masse områder omtrent like langt fra Oslo Sentrum med samme infrastruktur, reisevei/tid til jobb, nærhet til sjøen, skog/marka/stier, utsikt, bra sykkelklubber og lavere priser osv enn Asker/Bærum. Nesodden, Drøbak, Ski osv (rent subjektivt selvsagt). Båten fra Nesodden til Oslo tar 22 minutter, null kø, aldri forsinket og korresponderer perfekt med buss.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=102487447
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=102415071

Lykke til, de jeg kjenner i Asker virker veldig fornøyd med unntak av kny for de få som er avhengig av bil...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432322 24/08/2017 08:47
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Hvis dere er villige til å flytte fra Lillestrøm til Asker så har dere vel allerede en viss sosial mobilitet ... har dere vært inne på tanken å flytte til en mindre by og få dere nye jobber der?

For oss har det vært den reneste åpenbaring å flytte fra stor-Oslo til en mindre by hvor alt er i nærheten. Hverdagslogistikken kan rett og slett ikke sammenlignes.

Re: Flytte til Asker? [Re: simson] #2432336 24/08/2017 09:04
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: simson

Bærums sossetendenser gjelder først og fremst Bærum øst (Jar, Bekkestua, Stabekk, Høvik).

Jeg valgte Bærum framfor Asker for å få t-banenærhet (toget har hatt perioder der du ikke kan stole på de), og en avstand som gjør det mer overkommelig å få syklet til jobben i Oslo.

Enig i dette, men prismessig er vel områdene langt tbanen i Bærum fortsatt mye dyrere?

Bærums Verk har vært diskutert tidligere og kan være et alterantiv. Her er man riktignok avhengig av at ikke ekspressbusstilbudet plutselig blir borte. Grei sykkelavstand.

Som oppvokst i Bærum og boende i Oslo synes jeg Asker er langt vekk fra byen, men på den andre siden kjenner jeg flere som jeg regner som særdeles opppegående som bor der ute.

Hvordan er Nittedal?

Re: Flytte til Asker? [Re: larsdx] #2432361 24/08/2017 10:01
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: larsdx
Sitat: simson

Enig i dette, men prismessig er vel områdene langt tbanen i Bærum fortsatt mye dyrere?

Kanskje dyrere enn Lillestrøm, men ikke dyrere enn flere av områdene i Asker.
Vollen er jo blant Askerforslagene, og strekningen Haslum-Avløs, Gjettum, Kolsås ligger vel godt under f.eks Vollen i pris.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432380 24/08/2017 10:34
Panda Offline
Besatt
Besatt
Det er altså fint å ta båt fra Vollen til Aker Brygge. Deilig rolig start på dagen på fjorden!
Cirka 500 personer reiser til jobb i Oslo slik hver dag fra Vollen.
Hvor i Oslo jobber du?

Re: Flytte til Asker? [Re: Panda] #2432382 24/08/2017 10:39
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Panda

Dog ikke vinterstid ...

Re: Flytte til Asker? [Re: Panda] #2432384 24/08/2017 10:41
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er altså fint å ta båt fra Vollen til Aker Brygge. Deilig rolig start på dagen på fjorden!
Hvor i Oslo jobber du?

Malurt i begeret: Hvor lenge vil det tilbudet bli opprettholdt?
https://www.budstikka.no/asker/vollenbat...n/s/5-55-299524

Skinnegående transport er dyrt og ineffektivt som pokker, men politisk umulig å fjerne, så jeg ville hvert fall bosatt meg med det som utgangspunkt.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432393 24/08/2017 10:53
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Yupp, ikke gitt at den lille papp-båten klarer en snøball i sjøen eller at tilbudet opprettholdes. Men Nesoddbåten til Aker Brygge har ikke hatt trøbbel med is i fjorden de siste 30 år og kommer ikke til å opphøre.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432401 24/08/2017 11:18
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Områdene jeg først og fremst tenker på i Asker er de som har nærhet til togstasjoner, på vestsiden av E18. Mulig å få noen innspill og erfaringer fra folk som bor i området, eller har leflet med de samme ideer, hadde jeg satt stor pris på dette.

Jeg er oppvokst i Asker. Bodd på Borgen siden jeg var 13 og det er ålreit her. Ser ingen grunn til å ikke anbefale det. Du har kort vei til Bondivann (tog), ellers er det også gode bussforbindelser til Asker og forsåvidt (litt lang) gåavstand dit også. Borgenskogen er ypperlig for en kjapp stitur etter jobb ellers så er det heller ikke langt til Vestmarka og Kjekstadmarka for en lengre tur.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Flytte til Asker? [Re: larsdx] #2432420 24/08/2017 11:58
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: larsdx
Hvordan er Nittedal?

Jeg skulle gjerne bidratt på dette, men flytter ikke dit før i oktober! ICON_SMILE
Det avhenger jo hvor i Oslo man jobber, men hvis man bor på Rotnes som er ved Nittedal togstasjon, så er det rimelig bra reisetid inn til Nydalen og Oslo S.
Og nærme marka som er et hovedkriterie for oss. Rotnes har jo et relativt stort boligområde og har det meste man trenger i nærheten.
Prisene er veldig bra også. Kjøpte hus fra 2011 til prisen av et slitent rekkehus i området vi flytter fra. Tenker meg det ligger an til en god prisoppgang der i årene fremover. Mange Oslofolk som trekker dit nå og småbarnsfamilier.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432437 24/08/2017 12:12
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Glem bil til jobbpendling, med mindre du jobber skift og reiser utenfor rushtidene.
Togene på melkeruta går 4 ganger i timen og er mer pålitelige enn det inntrykket som gis. Ingen skryter når ting er på stell. Bor du i nærheten av Asker sentrum eller Sandvika, har du til gjengjeld dobbelt så mange togavganger inn til Oslo.
Husk også at det er paddeflatt mellom Holmen og Oslo sentrum og ikke mange steder det ikke er enten sykkelfelt i veien eller bred gang- og sykkelvei. Perfekt for jobbsykling.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2432455 24/08/2017 12:54
Tex Offline
Besatt
Besatt
Angående dette med reisetid inn til Oslo:
Det er jo litt avstander i Asker. Avstanden fra Slependen til Heggedal (begge i Asker) er like lang som fra Slependen til Skøyen i Oslo.

Min erfaring er at tilbudet med både buss og tog inn til byen er godt vinterstid. Ellers i året er det sykkel som er tingen.

Re: Flytte til Asker? [Re: larsdx] #2432456 24/08/2017 12:55
Panda Offline
Besatt
Besatt
Men det foreligger ingen konkrete forslag om å legge ned denne ruten, forsikrer kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter.

Akershus-politikerne er imidlertid beredt til å slå ring om Vollenbåten og har flere ganger avvist forslag om nedleggelse.

– Vi vet at båtruten er kostbar, men det er en tverrpolitisk vilje til å opprettholde tilbudet. Vollenbåten er et viktig supplement til buss- og togtilbudet i Asker og Røyken, sier Solveig Schytz (V). Hun leder fylkestingets hovedutvalg for samferdsel.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2433553 28/08/2017 14:18
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

Tenker å dra med meg kone og barn fra Lillestrøm, og flytte på andre siden av byen. Mest er dette egentlig pga. muligheten er der nå før unga begynner på skolen, og vi føler vi trenger et skifte ut av et område rundt Lillestrøm som vi føler utvikler seg i en noe "gal" retning pga boligpolitikken som føres med høy tomteutnyttelse og altfor mye blokkbygging. Har alltid bodd på Oslo øst/nord og vi ser en sterk sjevfordeling av etnisk norske unger i barnehagen, på begge våre ungers avdelinger, og tendensen er ikke avtagende. Tviler mer og mer på om det er rett område for oss å la våre unger vokse opp i.

stusser litt på hvorfor forumets medlemmer ikke har kommentert årsaken til at caad10 ønsker å flytte.
tidligere så har jo forumet vært veldig for det multikulturelle

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2433796 29/08/2017 09:18
Panda Offline
Besatt
Besatt
"stusser litt på hvorfor forumets medlemmer ikke har kommentert årsaken til at caad10 ønsker å flytte.
tidligere så har jo forumet vært veldig for det multikulturelle"

Asker er jo monster mega multikulturell.
Jeg jobber f. eks. med både, indere, lankesere, franskmenn, svenskere, tyskere, danskere, amerikanere, engelskmenn på jobben min.

Re: Flytte til Asker? [Re: Panda] #2433854 29/08/2017 10:48
Tex Offline
Besatt
Besatt

Jeg jobber f. eks. med både, indere, lankesere, franskmenn, svenskere, tyskere, danskere, amerikanere, engelskmenn på jobben min.

En fun fact er at i Asker er 90% av boligene eneboliger. I Oslo er det 10%.
Dette bestemmer nok i stor grad demografien i kommunen.

Re: Flytte til Asker? [Re: Tex] #2434026 29/08/2017 18:56
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Tex

En fun fact er at i Asker er 90% av boligene eneboliger. I Oslo er det 10%.
Dette bestemmer nok i stor grad demografien i kommunen.

Er nok et god poeng, men i Asker er det 12072 eneboliger og 5105 leiligheter.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2434044 29/08/2017 19:38
Tex Offline
Besatt
Besatt
Det stemmer nok, for det har blitt bygget mye leiligheter i Asker de siste årene. Og mange flere skal det bli. Eneboliger bygges knapt.

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2434075 29/08/2017 20:49
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Men nå var det jo Lillestrøm, altså Skedsmo han skulle flytte fra så....

Re: Flytte til Asker? [Re: caad10] #2434079 29/08/2017 21:08
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
Nittedal er noe å titte på, 30 min tog til Oslo, sykle til oslo gjennom skogen. Marka er der. Gode skoler osv. Bygges mye nytt så er et relativt nytt og ungt miljø her og der.

Redigert av runeFK; 29/08/2017 21:09.

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Flytte til Asker? [Re: Tex] #2434096 30/08/2017 02:27
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Ja, fint lite eneboligbygging. Verdt å merke seg er at Asker fra 2020 vil inkludere kommunene Røyken og Hurum i en stor kommune.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support