Har sykkelbutikker det for godt?
|
Har sykkelbutikker det for godt?
#2431841
23/08/2017 06:03
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Ingen nevnt - ingen glemt, men jeg har nå gjort noen forsøk på tilnærme meg enkelte butikker for forhåndsbestilling av 2018 Genius, og må si jeg er litt forundret. Jeg vet jeg er tidlig ute med dette, men er på jakt etter info med forståelse for at alt dette kanskje ikke er tilgjengelig. Har da gjort dette pr. mail for at jeg skal ha noe skriftlig til senere, evnt. få tilsendt skriftlig materiale elektronisk.
- 1 butikk responderer overhodet ikke, dvs > 2 uker.
- 1 butikk er raskt på tilbakemelding, men påpeker at dette er altfor tidlig - kom tilbake senere. På en måte greit nok - jeg fikk da i hvert fall et klart svar.
- 1 butikk bruker lang tid på å svare, men jeg forstår nå faktisk ikke om jeg har bestilt noe eller ikke. Bekreftelse finnes ikke?! Og svar er så korte at det ikke gir noen videre mening.
Har de for mange som vil forhåndsbestille, eller er vi i så fåtall at det ikke tillegges særlig vekt. Etter denne lille runden her må jeg innrømme at jeg blir litt grinete også, og det er ikke noe pluss i margen for min del i forhold til hvor jeg evnt. velger å kjøpe sykkel senere.
Er jeg utålmodig, grinete - eller har de det litt for godt?
Redigert av eOpseth; 23/08/2017 06:03.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431851
23/08/2017 06:23
|
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524 |
Må si jeg blir litt overrasket over hvor sløve butikker er på kommunikasjon selv. Gode og raske svar til en kunde som skal svi av 40k+ på en sykkel burde vært en selvfølge.
Har irritert meg over den dårlige kommunikasjonen selv, og det har mye å si for hvor jeg handler. Er kanskje ikke så rart småbutikker går under? Jeg betaler gjerne litt ekstra for service, men når man ikke får det så....
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431863
23/08/2017 06:45
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Helt enig i at kommunikasjonen på e-post fra enkelte butikker er direkte elendig. Noen er bedre, faktisk ganske gode, men allikevel er det sånn at de beste svarene - på dyre sykler - ikke er på nivå med hva man får av kundeservice på produkter til noen få hundrelapper fra vanlige butikker med normal kundeservice.
Det er ganske pussig, og det er ikke rart at butikkene kanskje sliter litt. Litt bedre i fjor og i år, ved at flere har lagt ut litt priser og info på facebook o.l., og også egne nettsider. Før har jeg helt klart hatt inntrykk av at forhåndsbestilling er noe de skjuler.
Og når det gjelder kjedene, så kan jeg aldri noensinne huske å ha sett info om mulighet til å forhåndsbestille husmerkene, men har da inntrykk av at det er noe noen gjør?
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431867
23/08/2017 06:47
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Litt forsvar av butikkene.
Hvor mange sånne "hva får jeg "den og den" for da?" tror du de får? "Hvor mye rabatt får jeg på forhånd?"
Har du vært innom? Har du snakka med en butikk? Skapt et forhold? Jeg er redd du er i mengden ved å bruke epost.
Butikkene har det ikke for godt, men jeg tror de prioriterer besøkende og blir nedrent av knapt potensielle kunder som høyst sannsynlig ikke legger igjen kroner der.
Gå innom, snakk med dem, si at du tar opp kontakten på epost etterpå. Jeg vil tro at de hører mer på det da.
Samtidig, det er ikke mange butikker som går fantastisk bra her i landet, det er en presset bransje...så mange har nok mye å gå på når det gjelder service.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431895
23/08/2017 07:33
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500
Flamini
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 2,500 |
jeg er en av dem som ikke er så veldig imponert, hverken over service nivå eller fagkunnskap. sikkert mange flinke folk rundt forbi, men samtlige butikker jeg har vært innom faller gjennom med dårlig service på ett eller annet tidspunkt
har de siste årene kjøpt 3x sykler med veiledende pris mellom 13' og 35'. når butikkene tjener +10' på ett salg forventer jeg at sykkelen er klargjort og klar til bruk
i ett tilfelle visste ikke selgeren prisen ! på sykkelen så jeg fikk greit prutningsmonn, ikke har syklene vært klargjort skikkelig og den ene sykkelen var reservert til to kunder - da var det greit at jeg var førstemann så jeg kunne få sykkelen etter en kort diskusjon
så er det jo en annen tråd her som gjelder en større kjede som man kan mistenke for bevist å lure kundene ved å ta for høy pris på varene (ifht merking i butikken)
Redigert av Flamini; 23/08/2017 07:38.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431903
23/08/2017 07:40
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Jeg tror butikkene har en grei følelse på hva som skal til for å selge en sykkel til 40K på forhåndssalg. Tipper egentlig de har lært over tid at veldig få "løse" eposter og telefoner materialiserer seg i noe, og at gode kundeforhold er det som gjelder...
De beste avtalene ved forhåndssalg får man som oftest gjennom klubb.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: RazeFaze]
#2431907
23/08/2017 07:45
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Litt forsvar av butikkene.
Hvor mange sånne "hva får jeg "den og den" for da?" tror du de får? "Hvor mye rabatt får jeg på forhånd?"
Har du vært innom? Har du snakka med en butikk? Skapt et forhold? Jeg er redd du er i mengden ved å bruke epost.
Forstår at de får mange, men skape kundeforhold har bare oppside slik jeg vurderer det, og slik jeg selv jobber i egen arbeidssituasjon. Det sagt - jeg har ikke vært innom nettopp fordi at jeg ikke bor så sentralt til, er mye på reise, og tidsbruken min blir således stor for noe som er kanskje - som helt sikkert er akkurat den vurderingen de gjør om meg.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431910
23/08/2017 07:48
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
@RazeFace og @sveinaa. Dere har nok rett i at dette er årsaken, men da henger de igjen i gamle dager. Det skal ikke mye til å ha en standard e-post klar med priser og info, eller legge ut dette på nettsiden. Det er ganske tidkrevende for kunden å få hjelp i butikkene også. Hvordan skal du få et godt kundeforhold hvis du bare forholder deg til personlig oppmøte? Er det noen som aksepterer det fra et merkeverksted for bil?
Jeg kjøper ikke sykkel et sted jeg ikke får svar på e-post. Det fikk jeg av Spinn og kjøpte da sykkel til veil. kr 75 000.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431911
23/08/2017 07:48
|
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2017
Innlegg: 562 |
For godt? Vet ikke det, men det virker som om kunde-service er nesten ikke-eksisterende. Få svarer feks på telefon, og mange svarer ikke på epost. Selv orker jeg ikke reise 25 minutter for å vite at varen ikke er på lager.
Handler mest på nett nå - ok kun lagervare. Dessuten - "fagkunnskap" i den grad det finnes er erstattet av kollektiv kunnskap på diverse forum.
Redigert av gutt45kg; 23/08/2017 07:49.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431914
23/08/2017 07:50
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Nå er det vel ofte slik at de som er best på sykkel ikke nødvendigvis er best på struktur og kommunikasjon. Det er mange entusiaster i bransjen som er veldig opptatt av sykkel og mindre av butikkdrift. Det vises jo også av levetiden på entusiastbutikkene, det er et fåtall som lever lenge. Og de som overlever har skjønt at de må ha minst en ansvarlig som er god på struktur og drift. Så kan de andre nerde sykkel...og kanskje lære litt mer om butikkdrift og kundebehandling etter hvert :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: RazeFaze]
#2431915
23/08/2017 07:53
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Litt forsvar av butikkene.
Hvor mange sånne "hva får jeg "den og den" for da?" tror du de får? "Hvor mye rabatt får jeg på forhånd?"
Har du vært innom? Har du snakka med en butikk? Skapt et forhold? Jeg er redd du er i mengden ved å bruke epost.
Butikkene har det ikke for godt, men jeg tror de prioriterer besøkende og blir nedrent av knapt potensielle kunder som høyst sannsynlig ikke legger igjen kroner der.
Gå innom, snakk med dem, si at du tar opp kontakten på epost etterpå. Jeg vil tro at de hører mer på det da.
Samtidig, det er ikke mange butikker som går fantastisk bra her i landet, det er en presset bransje...så mange har nok mye å gå på når det gjelder service. For min del er det sånn at om jeg skal svi av 30.000-40.000 på en ny sykkel fra lbs ønsker jeg å handle fra et sted det er praktisk for meg som kunde å forholde meg til. En butikk som ikke svarer på mai er ikke en sånn butikk. Hadde helt tilsvarende erfaringer da jeg snuste på forhåndsbestilling av scott i fjor.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: larsdx]
#2431920
23/08/2017 08:03
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
(...) ønsker jeg å handle fra et sted det er praktisk for meg som kunde å forholde meg til. Jepp. Jeg er svært sjelden i butikker og ønsker overhodet aldri å ha en bomtur til butikk. Dvs. at jeg skal være helt sikker på at de kan hjelpe meg hvis jeg oppsøker butikken, dvs. at jeg må vite: -om de tilbyr en ok pris og vilkår på forhåndsbestilling -om de har på lager en vare jeg ønsker å kjøpe -om de ev. kan ta service (dette har jeg svært liten erfaring med, men mer aktuelt på fulldemper) Hvis jeg må vente lenge på svar på telefon eller e-post på spørsmål rundt dette, handler jeg et annet sted. Jeg sykler forbi Milslukern hver dag, men selv å stoppe innom der er faktisk minutter jeg ikke har å kaste bort.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431922
23/08/2017 08:08
|
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2002
Innlegg: 9,738 |
Det finnes heldigvis hederlige unntak.
Når jeg trenger deler hos min LBS (som egentlig ikke er så veldig lokal) fyrer jeg av en mail og får kjapt bekreftet hvorvidt de har det på lager (og evt når) før jeg stikker innom. Anders på Sykkelstasjonen er serviceminded til tusen. Han har ikke alt vi særinger måtte ønske, men er konkurransedyktig på pris.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: RazeFaze]
#2431928
23/08/2017 08:21
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg er redd du er i mengden ved å bruke epost.
Hvor mange e-post fra kunder får i snitt en sykkelbutikk hver dag?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431935
23/08/2017 08:32
|
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
Lid
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282 |
Har jobbet i spesialbutikk og da har man selvsagt rutiner på å svare på mail, telefon og andre medier. Noe annet er idioti og da vil man ikke ha kunder etter min mening. Har god erfaring med de jeg har kjøpt sykkel av på nett. Bor slik til at det er netthandlel som gjelder. I fjor kjøpte jeg to sykler fra to store aktører i bransjen uten noen problem og god service. Begge var på forhåndssalg.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2431941
23/08/2017 08:39
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048 |
Enig med trådstarter, ofte dårlige svar, og enda oftere ikke svar på oppfølgingsspørsmål.
Om de får mye mail eller ikke vet jeg ikke, men tviler på at se får mer mail enn andre bransjer i detaljhandelen. Om noen henvendelser koker vekk i kål er vel bare det naturlig. Men de aller fleste som orker å slenge avgårde en mail er jo i markedet. Uansett om det er på den genius til 45k eller et sett med dekk.
Kunder et kunder okkesom, har man mye trøkk får man satse og ansette fler.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: larsdx]
#2432011
23/08/2017 10:52
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Litt forsvar av butikkene.
Hvor mange sånne "hva får jeg "den og den" for da?" tror du de får? "Hvor mye rabatt får jeg på forhånd?"
Har du vært innom? Har du snakka med en butikk? Skapt et forhold? Jeg er redd du er i mengden ved å bruke epost.
Butikkene har det ikke for godt, men jeg tror de prioriterer besøkende og blir nedrent av knapt potensielle kunder som høyst sannsynlig ikke legger igjen kroner der.
Gå innom, snakk med dem, si at du tar opp kontakten på epost etterpå. Jeg vil tro at de hører mer på det da.
Samtidig, det er ikke mange butikker som går fantastisk bra her i landet, det er en presset bransje...så mange har nok mye å gå på når det gjelder service. For min del er det sånn at om jeg skal svi av 30.000-40.000 på en ny sykkel fra lbs ønsker jeg å handle fra et sted det er praktisk for meg som kunde å forholde meg til. En butikk som ikke svarer på mai er ikke en sånn butikk. Hadde helt tilsvarende erfaringer da jeg snuste på forhåndsbestilling av scott i fjor. Jeg er helt enig, men jeg tror mange butikker faktisk ikke har kapasitet. Da kan man legg velge en annen butikk. Evnt gå rett på importør og spørre hvorfor de ikke har bedre representanter for merket. Jeg tror som nevnt over at det er en grunn til at mange butikker går, og har gått, dårlig opp gjennom årene.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: GeirK]
#2432014
23/08/2017 10:54
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Jeg er redd du er i mengden ved å bruke epost.
Hvor mange e-post fra kunder får i snitt en sykkelbutikk hver dag? Vet ikke. Kanskje for mange? Jeg har sett og hørt om butikker som leser epost 30 min hver dag, etter stengetid. Mange butikker forteller også på telefonsvarer at de prioriterer besøkende kunder. Om det er bra måte å drive butikk på vet jeg ikke, men det høres ikke sånn ut.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: RazeFaze]
#2432016
23/08/2017 10:57
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Jeg er redd du er i mengden ved å bruke epost.
Hvor mange e-post fra kunder får i snitt en sykkelbutikk hver dag? Vet ikke. Kanskje for mange? Jeg har sett og hørt om butikker som leser epost 30 min hver dag, etter stengetid. Mange butikker forteller også på telefonsvarer at de prioriterer besøkende kunder. Om det er bra måte å drive butikk på vet jeg ikke, men det høres ikke sånn ut. Det med telefonen synes jeg er helt innafor. Å betale en ansatt en halvtime ekstra (som var min gjetting på omfanget også), koster butikken mindre enn de taper på å ignorere kundene som henvender seg.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2432018
23/08/2017 11:06
|
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417 |
Vil tro de fleste nisjebutikker også har en del dødtid. Å ha rutiner på å sjekke epost kan umulig være så vanskelig, om man har motiverte folk på jobb.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2432025
23/08/2017 11:23
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,882 |
Det er nevnt over her, de som jobber i sykkelbutikk er flinkere på sykkel enn å drive butikk. Når jeg jobbet i LBS, var det lettere for "senior-selgerne" å vaske en hylle eller rette opp radene med sykler enn å svare på mail. Det ble glemt bort 
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: larsdx]
#2432026
23/08/2017 11:24
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
Vil tro de fleste nisjebutikker også har en del dødtid. Å ha rutiner på å sjekke epost kan umulig være så vanskelig, om man har motiverte folk på jobb. Det er bare å betale per e-post de ansatte svarer på. 10 kr per besvarelse, så har den ansatte tjent en 100'ings i lunsjen. Butikken tjener dette fort inn ved og ikke gå glipp av ett sykkelsalg.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2432077
23/08/2017 13:10
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Jeg har jo strengt tatt fremdeles utfordringen, har jeg bestilt eller ikke. Ingen bekreftelse innen rimelig tid mener jeg i seg selv betyr at jeg ikke har fått bestilt noe...
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2432090
23/08/2017 13:47
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Jeg har jo strengt tatt fremdeles utfordringen, har jeg bestilt eller ikke. Ingen bekreftelse innen rimelig tid mener jeg i seg selv betyr at jeg ikke har fått bestilt noe... Dropp Scott å kjøp noe bra no i steden :-P
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: RazeFaze]
#2432115
23/08/2017 15:56
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048 |
Jeg har jo strengt tatt fremdeles utfordringen, har jeg bestilt eller ikke. Ingen bekreftelse innen rimelig tid mener jeg i seg selv betyr at jeg ikke har fått bestilt noe... Dropp Scott å kjøp noe bra no i steden :-P Scott har fått fine sykler mener jeg. Synd importør er helt håpløse å ha med å gjøre
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2432132
23/08/2017 17:01
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
Igjen får jeg følelsen av å leve i en annen, parallell dimensjon. Akkurat som i den nevnte XXL-tråden. Eller kanskje jeg bare er en sånn naiv "glasset er halvfullt"-type  Har fått raske og gode svar på tildels kompliserte skriftlige spørsmål fra forhandlere som f.eks. Unaas, Milslukern, Bull og selvsagt Sykkelkomponenter - og Bikeshop. Samtidig er jeg enig i at mange forhandlere har stort forbedringspotensiale hva gjelder å besvare e-post og andre skriftlige henvendelser. Trådstarter sine opplevelser er en god illustrasjon. I Norge har jeg vent meg til at det tar noe tid å få svar. Kontrasten er merkbar til f.eks. amerikanske forhandlere eller produsenter. Henvendelser til Stan's, Sunringle og The Robert Axle Project er blitt besvart lynraskt. Ved en anledning fikk jeg umiddelbart svar fra europakontoret og siden fra hovedkontoret i Statene ved kontortidens begynnelse (!). Har tilbrakt mesteparten av mitt yrkesaktive liv i utlandet og gjort meg mine refleksjoner ved retur til Norge. Vi har en uformell tone både muntlig og skriftlig her hjemme. Det er ofte en fordel, men samtidig sliter vi med å finne en egnet, høflig tone som signaliserer at vi forventer gjensidig respekt. Vi har i praksis ikke "De", forakter alt som minner om høflighetsfraser og det sitter langt inne å gi komplimenter. Etter min erfaring får man likevel - som regel - også i Norge raskere og mer imøtekommende respons i alle sammenhenger om man ikke formulerer seg helt uformelt. Uten at jeg sier at det har hatt noe å si for trådstarters opplevelser! Håper for øvrig at trådstarter får forhåndsbestilt sin Genius til god pris.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2432147
23/08/2017 17:48
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592
runeFK
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 592 |
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized.
Jeg heier på NOTS, gjør du?
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2432225
23/08/2017 22:09
|
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 310
Lundby89
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 310 |
Jeg tipper det er vanskelig å få mer en 20% på Specialized. Ut fra egne undersøkelser syns jeg nesten det høres for mye ut. Jeg har vært på jakt etter ny sykkel nå, og fikk inntrykk at jeg kanskje kunne få 10-15 % ved forhåndsbestilling.
Når det gjelder service i butikk har jeg lurt på det samme som trådstarter. Jeg satt meg et maks budsjett på 30k. Dette presenterte jeg tidlig i butikk, sammen med informasjon med hva jeg ønsket meg. Jeg sa at jeg ønsket best mulig sykkel for pengene, og at siden høsten er rundt hjørnet, kanskje de hadde noen gode tilbud. Jeg hadde derimot ikke urealistiske forventninger som å få enorme rabatter. Jeg besøkte omtrent samtlige uavhengige butikker i Oslo, og større kjedebutikker. Noen steder var betjeningen hyggelig og hjelpsomme, men jeg oppfattet de som kunnskapsløse. Andre steder der de sikkert har god kunnskap ble jeg møtt av selgere som virket fullstendige uinteresserte.
På en av de mest anerkjente butikkene i regionen fikk jeg til svar at de ikke hadde noe jeg leitet etter. Ingen tilleggsinfo som f.eks. at man kunne bestille opp, eller bygge. Fikk kun beskjed om at jeg var litt sent ute. Mulig jeg hadde urealistiske forventninger til denne butikken. Jeg hadde gledet meg til å reise innom for å se. Til slutt endte jeg opp med å bestille fra Triton Cycles i England. De har vist meg eksemplarisk kommunikasjon hele veien. F.eks. var det ingen problemer å bytte krank etter mitt ønske, kostnadsfritt. (Jeg betalte selvsagt for utstyret). Jeg har følelsen at personen jeg mailer med virkelig bryr seg om både om meg, salg og sykkel.
Jeg er helt sikker på at man finner det samme i Oslo, men min opplevelse er generelt litt dårlig. Et par steder oppfattet jeg de som hjelpsomme og flinke, men de hadde bare ikke noe som passet, eller som fristet. Blant annet fikk jeg god hjelp på Spinn Majorstua.
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: runeFK]
#2432315
24/08/2017 08:35
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized. Nettopriser har gått opp, ut-til-kunde-priser har gått ned for å konkurere med nettbutikker = marginer fra butikk går ned. Virker som 20% er maks man kan håpe på, omtrent uansett merke, med mindre importør skrur veil pris kunstig opp for å kunne gi mer prosent. Ikke som i gode gamle dager med dollar på 6kr og man fint kunne få 35-40% på forhånd... Har sett og lest at mange merker globalt sett ønsker å ha "samme" pris uansett hvor du er slik at man ikke finner sykkel betydelig billigere et annet sted.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Har sykkelbutikker det for godt?
[Re: eOpseth]
#2432323
24/08/2017 08:47
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654 |
Jeg er helt sikker på at mange LBS sliter med både lønnsomhet, folk som kikker men handler på nett og logistikken. Jeg er i hvertfall fornøyd med de svarene jeg har fått i det siste fra Sykkeldelisk, Claes Henrik Sykkel og Bikeshop.
Men de fleste bransjer har til gode å matche Komplett og andre nettbutikker med gode chatløsninger og svar på minuttet...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|