Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Har sykkelbutikker det for godt?

Har sykkelbutikker det for godt? #2431841 23/08/2017 06:03
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Ingen nevnt - ingen glemt, men jeg har nå gjort noen forsøk på tilnærme meg enkelte butikker for forhåndsbestilling av 2018 Genius, og må si jeg er litt forundret. Jeg vet jeg er tidlig ute med dette, men er på jakt etter info med forståelse for at alt dette kanskje ikke er tilgjengelig. Har da gjort dette pr. mail for at jeg skal ha noe skriftlig til senere, evnt. få tilsendt skriftlig materiale elektronisk.

- 1 butikk responderer overhodet ikke, dvs > 2 uker.

- 1 butikk er raskt på tilbakemelding, men påpeker at dette er altfor tidlig - kom tilbake senere. På en måte greit nok - jeg fikk da i hvert fall et klart svar.

- 1 butikk bruker lang tid på å svare, men jeg forstår nå faktisk ikke om jeg har bestilt noe eller ikke. Bekreftelse finnes ikke?! Og svar er så korte at det ikke gir noen videre mening.

Har de for mange som vil forhåndsbestille, eller er vi i så fåtall at det ikke tillegges særlig vekt. Etter denne lille runden her må jeg innrømme at jeg blir litt grinete også, og det er ikke noe pluss i margen for min del i forhold til hvor jeg evnt. velger å kjøpe sykkel senere.

Er jeg utålmodig, grinete - eller har de det litt for godt?

Redigert av eOpseth; 23/08/2017 06:03.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431851 23/08/2017 06:23
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Må si jeg blir litt overrasket over hvor sløve butikker er på kommunikasjon selv.
Gode og raske svar til en kunde som skal svi av 40k+ på en sykkel burde vært en selvfølge.

Har irritert meg over den dårlige kommunikasjonen selv, og det har mye å si for hvor jeg handler. Er kanskje ikke så rart småbutikker går under? Jeg betaler gjerne litt ekstra for service, men når man ikke får det så....

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431863 23/08/2017 06:45
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Helt enig i at kommunikasjonen på e-post fra enkelte butikker er direkte elendig. Noen er bedre, faktisk ganske gode, men allikevel er det sånn at de beste svarene - på dyre sykler - ikke er på nivå med hva man får av kundeservice på produkter til noen få hundrelapper fra vanlige butikker med normal kundeservice.

Det er ganske pussig, og det er ikke rart at butikkene kanskje sliter litt. Litt bedre i fjor og i år, ved at flere har lagt ut litt priser og info på facebook o.l., og også egne nettsider. Før har jeg helt klart hatt inntrykk av at forhåndsbestilling er noe de skjuler.

Og når det gjelder kjedene, så kan jeg aldri noensinne huske å ha sett info om mulighet til å forhåndsbestille husmerkene, men har da inntrykk av at det er noe noen gjør?

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431867 23/08/2017 06:47
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Litt forsvar av butikkene.

Hvor mange sånne "hva får jeg "den og den" for da?" tror du de får?
"Hvor mye rabatt får jeg på forhånd?"

Har du vært innom? Har du snakka med en butikk? Skapt et forhold?
Jeg er redd du er i mengden ved å bruke epost.

Butikkene har det ikke for godt, men jeg tror de prioriterer besøkende og blir nedrent av knapt potensielle kunder som høyst sannsynlig ikke legger igjen kroner der.

Gå innom, snakk med dem, si at du tar opp kontakten på epost etterpå. Jeg vil tro at de hører mer på det da.

Samtidig, det er ikke mange butikker som går fantastisk bra her i landet, det er en presset bransje...så mange har nok mye å gå på når det gjelder service.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431895 23/08/2017 07:33
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg er en av dem som ikke er så veldig imponert, hverken over service nivå eller fagkunnskap. sikkert mange flinke folk rundt forbi, men samtlige butikker jeg har vært innom faller gjennom med dårlig service på ett eller annet tidspunkt

har de siste årene kjøpt 3x sykler med veiledende pris mellom 13' og 35'.
når butikkene tjener +10' på ett salg forventer jeg at sykkelen er klargjort og klar til bruk

i ett tilfelle visste ikke selgeren prisen ! på sykkelen så jeg fikk greit prutningsmonn, ikke har syklene vært klargjort skikkelig og den ene sykkelen var reservert til to kunder - da var det greit at jeg var førstemann så jeg kunne få sykkelen etter en kort diskusjon

så er det jo en annen tråd her som gjelder en større kjede som man kan mistenke for bevist å lure kundene ved å ta for høy pris på varene (ifht merking i butikken)

Redigert av Flamini; 23/08/2017 07:38.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431903 23/08/2017 07:40
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror butikkene har en grei følelse på hva som skal til for å selge en sykkel til 40K på forhåndssalg. Tipper egentlig de har lært over tid at veldig få "løse" eposter og telefoner materialiserer seg i noe, og at gode kundeforhold er det som gjelder...

De beste avtalene ved forhåndssalg får man som oftest gjennom klubb.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: RazeFaze] #2431907 23/08/2017 07:45
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: RazeFaze

Forstår at de får mange, men skape kundeforhold har bare oppside slik jeg vurderer det, og slik jeg selv jobber i egen arbeidssituasjon.

Det sagt - jeg har ikke vært innom nettopp fordi at jeg ikke bor så sentralt til, er mye på reise, og tidsbruken min blir således stor for noe som er kanskje - som helt sikkert er akkurat den vurderingen de gjør om meg.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431910 23/08/2017 07:48
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
@RazeFace og @sveinaa. Dere har nok rett i at dette er årsaken, men da henger de igjen i gamle dager. Det skal ikke mye til å ha en standard e-post klar med priser og info, eller legge ut dette på nettsiden. Det er ganske tidkrevende for kunden å få hjelp i butikkene også.
Hvordan skal du få et godt kundeforhold hvis du bare forholder deg til personlig oppmøte? Er det noen som aksepterer det fra et merkeverksted for bil?

Jeg kjøper ikke sykkel et sted jeg ikke får svar på e-post. Det fikk jeg av Spinn og kjøpte da sykkel til veil. kr 75 000.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431911 23/08/2017 07:48
G
gutt45kg Offline
Avhengig
Avhengig
G
For godt? Vet ikke det, men det virker som om kunde-service er nesten ikke-eksisterende. Få svarer feks på telefon, og mange svarer ikke på epost. Selv orker jeg ikke reise 25 minutter for å vite at varen ikke er på lager.

Handler mest på nett nå - ok kun lagervare. Dessuten - "fagkunnskap" i den grad det finnes er erstattet av kollektiv kunnskap på diverse forum.

Redigert av gutt45kg; 23/08/2017 07:49.
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431914 23/08/2017 07:50
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er det vel ofte slik at de som er best på sykkel ikke nødvendigvis er best på struktur og kommunikasjon. Det er mange entusiaster i bransjen som er veldig opptatt av sykkel og mindre av butikkdrift. Det vises jo også av levetiden på entusiastbutikkene, det er et fåtall som lever lenge. Og de som overlever har skjønt at de må ha minst en ansvarlig som er god på struktur og drift. Så kan de andre nerde sykkel...og kanskje lære litt mer om butikkdrift og kundebehandling etter hvert :-)

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: RazeFaze] #2431915 23/08/2017 07:53
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Butikkene har det ikke for godt, men jeg tror de prioriterer besøkende og blir nedrent av knapt potensielle kunder som høyst sannsynlig ikke legger igjen kroner der.

Gå innom, snakk med dem, si at du tar opp kontakten på epost etterpå. Jeg vil tro at de hører mer på det da.

Samtidig, det er ikke mange butikker som går fantastisk bra her i landet, det er en presset bransje...så mange har nok mye å gå på når det gjelder service.

For min del er det sånn at om jeg skal svi av 30.000-40.000 på en ny sykkel fra lbs ønsker jeg å handle fra et sted det er praktisk for meg som kunde å forholde meg til. En butikk som ikke svarer på mai er ikke en sånn butikk. Hadde helt tilsvarende erfaringer da jeg snuste på forhåndsbestilling av scott i fjor.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: larsdx] #2431920 23/08/2017 08:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: larsdx
(...) ønsker jeg å handle fra et sted det er praktisk for meg som kunde å forholde meg til.

Jepp.
Jeg er svært sjelden i butikker og ønsker overhodet aldri å ha en bomtur til butikk. Dvs. at jeg skal være helt sikker på at de kan hjelpe meg hvis jeg oppsøker butikken, dvs. at jeg må vite:
-om de tilbyr en ok pris og vilkår på forhåndsbestilling
-om de har på lager en vare jeg ønsker å kjøpe
-om de ev. kan ta service (dette har jeg svært liten erfaring med, men mer aktuelt på fulldemper)

Hvis jeg må vente lenge på svar på telefon eller e-post på spørsmål rundt dette, handler jeg et annet sted. Jeg sykler forbi Milslukern hver dag, men selv å stoppe innom der er faktisk minutter jeg ikke har å kaste bort.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431922 23/08/2017 08:08
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det finnes heldigvis hederlige unntak.

Når jeg trenger deler hos min LBS (som egentlig ikke er så veldig lokal) fyrer jeg av en mail og får kjapt bekreftet hvorvidt de har det på lager (og evt når) før jeg stikker innom.
Anders på Sykkelstasjonen er serviceminded til tusen. Han har ikke alt vi særinger måtte ønske, men er konkurransedyktig på pris.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: RazeFaze] #2431928 23/08/2017 08:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvor mange e-post fra kunder får i snitt en sykkelbutikk hver dag?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431935 23/08/2017 08:32
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Har jobbet i spesialbutikk og da har man selvsagt rutiner på å svare på mail, telefon og andre medier. Noe annet er idioti og da vil man ikke ha kunder etter min mening. Har god erfaring med de jeg har kjøpt sykkel av på nett. Bor slik til at det er netthandlel som gjelder. I fjor kjøpte jeg to sykler fra to store aktører i bransjen uten noen problem og god service. Begge var på forhåndssalg.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2431941 23/08/2017 08:39
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Enig med trådstarter, ofte dårlige svar, og enda oftere ikke svar på oppfølgingsspørsmål.

Om de får mye mail eller ikke vet jeg ikke, men tviler på at se får mer mail enn andre bransjer i detaljhandelen. Om noen henvendelser koker vekk i kål er vel bare det naturlig. Men de aller fleste som orker å slenge avgårde en mail er jo i markedet. Uansett om det er på den genius til 45k eller et sett med dekk.

Kunder et kunder okkesom, har man mye trøkk får man satse og ansette fler.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: larsdx] #2432011 23/08/2017 10:52
RazeFaze Offline
More than words
More than words

For min del er det sånn at om jeg skal svi av 30.000-40.000 på en ny sykkel fra lbs ønsker jeg å handle fra et sted det er praktisk for meg som kunde å forholde meg til. En butikk som ikke svarer på mai er ikke en sånn butikk. Hadde helt tilsvarende erfaringer da jeg snuste på forhåndsbestilling av scott i fjor.

Jeg er helt enig, men jeg tror mange butikker faktisk ikke har kapasitet.
Da kan man legg velge en annen butikk.

Evnt gå rett på importør og spørre hvorfor de ikke har bedre representanter for merket.

Jeg tror som nevnt over at det er en grunn til at mange butikker går, og har gått, dårlig opp gjennom årene.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: GeirK] #2432014 23/08/2017 10:54
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Vet ikke.
Kanskje for mange?

Jeg har sett og hørt om butikker som leser epost 30 min hver dag, etter stengetid.

Mange butikker forteller også på telefonsvarer at de prioriterer besøkende kunder.

Om det er bra måte å drive butikk på vet jeg ikke, men det høres ikke sånn ut.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: RazeFaze] #2432016 23/08/2017 10:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: GeirK

Vet ikke.
Kanskje for mange?

Jeg har sett og hørt om butikker som leser epost 30 min hver dag, etter stengetid.

Mange butikker forteller også på telefonsvarer at de prioriterer besøkende kunder.

Om det er bra måte å drive butikk på vet jeg ikke, men det høres ikke sånn ut.

Det med telefonen synes jeg er helt innafor. Å betale en ansatt en halvtime ekstra (som var min gjetting på omfanget også), koster butikken mindre enn de taper på å ignorere kundene som henvender seg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432018 23/08/2017 11:06
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil tro de fleste nisjebutikker også har en del dødtid. Å ha rutiner på å sjekke epost kan umulig være så vanskelig, om man har motiverte folk på jobb.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432025 23/08/2017 11:23
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Det er nevnt over her, de som jobber i sykkelbutikk er flinkere på sykkel enn å drive butikk.

Når jeg jobbet i LBS, var det lettere for "senior-selgerne" å vaske en hylle eller rette opp radene med sykler enn å svare på mail.
Det ble glemt bort ICON_SMILE

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: larsdx] #2432026 23/08/2017 11:24
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Vil tro de fleste nisjebutikker også har en del dødtid. Å ha rutiner på å sjekke epost kan umulig være så vanskelig, om man har motiverte folk på jobb.

Det er bare å betale per e-post de ansatte svarer på.

10 kr per besvarelse, så har den ansatte tjent en 100'ings i lunsjen.
Butikken tjener dette fort inn ved og ikke gå glipp av ett sykkelsalg.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432077 23/08/2017 13:10
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Jeg har jo strengt tatt fremdeles utfordringen, har jeg bestilt eller ikke. Ingen bekreftelse innen rimelig tid mener jeg i seg selv betyr at jeg ikke har fått bestilt noe...

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432090 23/08/2017 13:47
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: eOpseth
Jeg har jo strengt tatt fremdeles utfordringen, har jeg bestilt eller ikke. Ingen bekreftelse innen rimelig tid mener jeg i seg selv betyr at jeg ikke har fått bestilt noe...

Dropp Scott å kjøp noe bra no i steden :-P

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: RazeFaze] #2432115 23/08/2017 15:56
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: eOpseth

Dropp Scott å kjøp noe bra no i steden :-P

Scott har fått fine sykler mener jeg. Synd importør er helt håpløse å ha med å gjøre

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432132 23/08/2017 17:01
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Igjen får jeg følelsen av å leve i en annen, parallell dimensjon. Akkurat som i den nevnte XXL-tråden. Eller kanskje jeg bare er en sånn naiv "glasset er halvfullt"-type ICON_SMILE

Har fått raske og gode svar på tildels kompliserte skriftlige spørsmål fra forhandlere som f.eks. Unaas, Milslukern, Bull og selvsagt Sykkelkomponenter - og Bikeshop.

Samtidig er jeg enig i at mange forhandlere har stort forbedringspotensiale hva gjelder å besvare e-post og andre skriftlige henvendelser. Trådstarter sine opplevelser er en god illustrasjon. I Norge har jeg vent meg til at det tar noe tid å få svar. Kontrasten er merkbar til f.eks. amerikanske forhandlere eller produsenter. Henvendelser til Stan's, Sunringle og The Robert Axle Project er blitt besvart lynraskt. Ved en anledning fikk jeg umiddelbart svar fra europakontoret og siden fra hovedkontoret i Statene ved kontortidens begynnelse (!).

Har tilbrakt mesteparten av mitt yrkesaktive liv i utlandet og gjort meg mine refleksjoner ved retur til Norge. Vi har en uformell tone både muntlig og skriftlig her hjemme. Det er ofte en fordel, men samtidig sliter vi med å finne en egnet, høflig tone som signaliserer at vi forventer gjensidig respekt. Vi har i praksis ikke "De", forakter alt som minner om høflighetsfraser og det sitter langt inne å gi komplimenter. Etter min erfaring får man likevel - som regel - også i Norge raskere og mer imøtekommende respons i alle sammenhenger om man ikke formulerer seg helt uformelt. Uten at jeg sier at det har hatt noe å si for trådstarters opplevelser!

Håper for øvrig at trådstarter får forhåndsbestilt sin Genius til god pris.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432147 23/08/2017 17:48
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized.

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432225 23/08/2017 22:09
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
Jeg tipper det er vanskelig å få mer en 20% på Specialized. Ut fra egne undersøkelser syns jeg nesten det høres for mye ut. Jeg har vært på jakt etter ny sykkel nå, og fikk inntrykk at jeg kanskje kunne få 10-15 % ved forhåndsbestilling.

Når det gjelder service i butikk har jeg lurt på det samme som trådstarter. Jeg satt meg et maks budsjett på 30k. Dette presenterte jeg tidlig i butikk, sammen med informasjon med hva jeg ønsket meg. Jeg sa at jeg ønsket best mulig sykkel for pengene, og at siden høsten er rundt hjørnet, kanskje de hadde noen gode tilbud. Jeg hadde derimot ikke urealistiske forventninger som å få enorme rabatter. Jeg besøkte omtrent samtlige uavhengige butikker i Oslo, og større kjedebutikker. Noen steder var betjeningen hyggelig og hjelpsomme, men jeg oppfattet de som kunnskapsløse. Andre steder der de sikkert har god kunnskap ble jeg møtt av selgere som virket fullstendige uinteresserte.

På en av de mest anerkjente butikkene i regionen fikk jeg til svar at de ikke hadde noe jeg leitet etter. Ingen tilleggsinfo som f.eks. at man kunne bestille opp, eller bygge. Fikk kun beskjed om at jeg var litt sent ute. Mulig jeg hadde urealistiske forventninger til denne butikken. Jeg hadde gledet meg til å reise innom for å se.

Til slutt endte jeg opp med å bestille fra Triton Cycles i England. De har vist meg eksemplarisk kommunikasjon hele veien. F.eks. var det ingen problemer å bytte krank etter mitt ønske, kostnadsfritt. (Jeg betalte selvsagt for utstyret). Jeg har følelsen at personen jeg mailer med virkelig bryr seg om både om meg, salg og sykkel.

Jeg er helt sikker på at man finner det samme i Oslo, men min opplevelse er generelt litt dårlig. Et par steder oppfattet jeg de som hjelpsomme og flinke, men de hadde bare ikke noe som passet, eller som fristet. Blant annet fikk jeg god hjelp på Spinn Majorstua.

Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: runeFK] #2432315 24/08/2017 08:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: runeFK
Når vi er inne på tema. Hvor mye er rimelig å få på forhåndsbestilling? Jeg tror jeg kan få 20 prosent isj, syns det kanskje er litt lite. Merke er specialized.

Nettopriser har gått opp, ut-til-kunde-priser har gått ned for å konkurere med nettbutikker = marginer fra butikk går ned.

Virker som 20% er maks man kan håpe på, omtrent uansett merke, med mindre importør skrur veil pris kunstig opp for å kunne gi mer prosent.
Ikke som i gode gamle dager med dollar på 6kr og man fint kunne få 35-40% på forhånd...

Har sett og lest at mange merker globalt sett ønsker å ha "samme" pris uansett hvor du er slik at man ikke finner sykkel betydelig billigere et annet sted.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Har sykkelbutikker det for godt? [Re: eOpseth] #2432323 24/08/2017 08:47
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg er helt sikker på at mange LBS sliter med både lønnsomhet, folk som kikker men handler på nett og logistikken. Jeg er i hvertfall fornøyd med de svarene jeg har fått i det siste fra Sykkeldelisk, Claes Henrik Sykkel og Bikeshop.

Men de fleste bransjer har til gode å matche Komplett og andre nettbutikker med gode chatløsninger og svar på minuttet...

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå