Grubler fælt på skiver men har ikke helt klart å overbevise meg selv om at det er verdt en kilo ekstra vekt, dvs ca 7,5 kg.
Aero vs. lightweight: "So, that question we started with: will a lighter weight or improved aerodynamics offer you the greatest advantage?
Well, in certain specific circumstances (see above) a lighter weight will help most… but, unlike the pros, the majority of us don’t have the luxury of different bikes for different ride profiles. When we buy, we have to choose between light weight and aero. We can’t afford both, so we have to plump for one or the other.
We’ll leave the final word to Swiss Side’s Jean-Paul Ballard. “In general, I say that in more than 90% of cases (rides), you would choose the aero setup.”
Grubler fælt på skiver men har ikke helt klart å overbevise meg selv om at det er verdt en kilo ekstra vekt, dvs ca 7,5 kg.
Aero vs. lightweight: "So, that question we started with: will a lighter weight or improved aerodynamics offer you the greatest advantage? ...
Aero vs lightweight er vel litt feil diskusjon i og med at skiver er både tyngre og mindre aero, så burde vel verdt Aero + lightweight vs bremsesubb? Når det er sagt så har visst nye BMC Teammachine <3 (som ser ut som en Roadmachine for folk uten ryggproblemer) så godt som lik ramme- og gaffel-vekt på disc- og felgbremsversjon.
Aero vs lightweight er vel litt feil diskusjon i og med at skiver er både tyngre og mindre aero, så burde vel verdt Aero + lightweight vs bremsesubb? Når det er sagt så har visst nye BMC Teammachine <3 (som ser ut som en Roadmachine for folk uten ryggproblemer) så godt som lik ramme- og gaffel-vekt på disc- og felgbremsversjon.
Problemet oppstår når Ole Brum vil ha både melk, blåbær og honning :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Sepeda, den var ordentlig flott.... Hva veier noe slikt?
Takk for alle gode ord fra deg og andre! Veldig kjekt at dere liker sykkelen, spesielt i denne tråden der det ene vidunderet etter det andre dukker opp.
Dette er altså drømmesykkel på budsjett. For lavest vekt, bør du se hen til toppmodellen som Vassb81 cruiser rundt med. Lav vekt har uansett ikke vært høyeste prioritet i utviklingen av rammen, som forklares i denne videoen fra BMC TrainingLabs. Den er tenkt som én sykkel for alt og har egenskaper hentet fra Teammachine, Gran Fondo - og noen aeroelementer inspirert av Timemachine. Det krever materiale. Og denne versjonen av rammen har attpåtil skjulte fester for skjermer
I mitt oppsett (se under) vil denne sykkelen ligger på rundt 7,7 kg med lettere dekk. Minner om at det på forumet diskuteres bl.a. Cube Litening C:68 SLT Disc, med hydraulikk, på 6,6 kg, se Vurderer sykkel - Cube.
Sitat: Loki
Er det nye Ultegra?
Delvis! Synes det er artig å være blant de første med den pene, to-tonede krankarmen
Sitat: Øyvind V
Hvilken bakskifter er det?
Ikke nye Ultegra, dessverre Se spesifikasjoner under.
Sitat: tregil
Kan du si noe om spec på denne lekre saken?
Unaas var som sagt prisverdig fleksible og bygget sykkelen slik jeg ville ha den. Ettersom de uansett bygger opp syklene selv, tilkom ingen ekstra utgifter. Komponenter er en blanding av nye eller knapt brukte ting jeg allerede hadde og nyinnkjøpte deler. Her er de viktigste:
Ramme: BMC Roadmachine 02 Super Red 2017 (54) Drivverk: Krank 52/36 og framgir fra Shimanos nye R8000-serie. Bakgir Ultegra 6800 GS for opptil 32t, som jeg hadde fra før. Kassett Ultegra 6800 11-32 for både landevei og grus. Setter på 11-28 for ritt. Kanskje nye R8000 11-30. Bremser: Bremsehendler Shimano ST-RS685, som jeg kom over i en skuff på verkstedet hos Bull på Majorstuen. Flatmount kaliper BR-RS505. XT Icetech 160mm 6-bolts skiver. Som Valentino har påpekt, er viktigste oppgradering med R8000 at den er en komplett hydraulisk grupper. Blir nok oppgradering til komplett R8000 etter hvert. Setepinne: BMCs proprietære 01 D Premium Carbon 15mm offset Styre: Syntace Racelight Carbon (takk til Nico!) Sete: Fizik Antares R1 (takk til pontiff!) Hjul: Unaas AS 20 Disc. Jeg veide disse til 1530 gram satt opp for 12mm gjennomgående akslinger, uten tape.
Sitat: kjasmas
...hvor store dekk har den på bildet?
Den er satt opp med Schwalbe S-One 30mm, nå kalt G-One Speed. Tenker å sette dem opp slangeløst for bruk både på landevei og i Marka. Er stor fan av One-serien, har merket meg glimrende omtale, og etter tilbakemeldinger fra Alpers etter sin ekspedisjon gjennom USA, var valget enkelt. Dekket måler 31mm på Unaas-felgene med ytre mål 24,8 mm - har ikke målt innvendig. Det er oppgitt 30mm maksimal dekkbredde for karbonversjonen av Roadmachine, men tror jeg kan lure inn 32mm knastedekk ved behov, se bilder:
Hvis dere tilgir enda lengre innlegg, her er et par ord om geometri og tilpasning:
Roadmachine har en geometri som delvis ligger nærmere en rittsykkel enn hva tradisjonelle endurance-sykler gjør. Forholdstallet mellom stack og reach (stack to reach ratio) gir en indikasjon. En rittsykkel har gjerne forholdstall på rundt 1,4 mens en komfortracer gjerne har over 1,5. I M/54 er forholdstallet 1,45 for Roadmachine, 1,51 for Canyon Endurace og 1,55 for Focus Paralane. Til sammenligning har rittsykkelen BMC Teammachine SLR Disc et forholdstall på 1,42 og Canyon Ultimate Disc det samme som Roadmachine - 1,45, uten at Ultimate og Roadmachine er direkte sammenlignbare p.g.a. andre forskjeller i geometri.
Samtidig har Roadmachine såkalt dual stack for å skifte mellom mer aggressivt og mer avslappet oppsett, noe som reduserer behovet for spacers/avstandsringer:
Dere vil se av bildet under at jeg bruker high stack, som gir et forholdstall på 1,51 - samme som Endurace. Siden jeg er glad i rimelig aggressivt oppsett, slipper jeg da å bruke spacers/avstandsringer - samtidig som jeg fortsatt kan sette den opp ytterligere aggressivt ved å endre til low stack.
Sittestillingen er noe mer kompakt enn jeg er vant med fra Giant TCR gitt noe kortere overrør. Vurderer å bytte fra 100mm til 110mm styrefremspring.
Takk for all interesse - nok om sykkelen i denne tråden! Jeg legger ut noen ord etter hvert i tråden Beste allsidige landeveissykler?
Flott BMC historie og artig at Unaas leverte det som manglet i skuffer & skap. Du skriver "en sykkel til alt" betyr det at formelen N=N+1 er erstattet med (N=1 til uendelig) på årntli ???
Redigert av EmilZipp; 18/08/201711:32.
Fikk ny ramme på garanti, oppgraderte hele sykkelen med det samme. Ultegra Di2 6870 Deda superzero stem Deda superzero POB styre KMC X11 GP4000S 25mm Samt spesiallagde gjennomføringer til Di2 på rammen.
Flott sykkel, Sepeda! Hadde jeg hatt tålmodighet og ventet til nå i stedet for å kjøpe på Factory outlet av Canyon i fjor høst kunne det fort ha blitt en sånn en på meg også.
Lovet meg selv å ikke mase mer om BMC og Roadmachine i denne tråden, men siden det er interesse for selskap og modell - og dette er litt artig:
Som Sykkeløyvind gjorde oppmerksom på i en annen tråd, er vår landsmann Torgny Fjeldskaar Director of design hos BMC. Da har altså en norsk urmaker vært med på å bygge dette sveitsiske presisjonsuret - og kanskje hatt hovedhånd på design? Twitter-feeden viser at han kjenner sitt publikum
Sykkelen er satt opp orginalt iht spec som foreligger for 01 ONE utgaven. Kan ikke helt se hvor jeg skal endre noe Nesten utenkelig at noe skal kunne tilføye denne sykkelen så mye annet en personen oppå! Han trenger forbedringer!!
Når det gjelder flaskeholder er det Tune som er på. Utrolig lekre holdere som holder fint på flaskene selv om det evt skulle riste. Har også brukt de på MTB/Grenserittet uten å miste flaske. Og ja.. Skal kappe når jeg finner riktig posisjon. Må muligens teste en periode til. Ser ut til at jeg kan kvitte meg med enda en spacer.
Takk for gratulasjoner og råd. Dere skjønte fort at jeg er blodfersk altså. Jeg jobber til daglig med langrenn og synes mange langrennsløpere er over snittet opptatt av utstyr og mote. Men denne kategorien overgår langrenn foreløpig. Ventilhettene får jeg vel ta av. Sadeltasken må jeg nesten beholde. Leggene må sikkert til pers med høvel etter hvert
Takk for gratulasjoner og råd. Dere skjønte fort at jeg er blodfersk altså. Jeg jobber til daglig med langrenn og synes mange langrennsløpere er over snittet opptatt av utstyr og mote. Men denne kategorien overgår langrenn foreløpig. Ventilhettene får jeg vel ta av. Sadeltasken må jeg nesten beholde. Leggene må sikkert til pers med høvel etter hvert
Grabbis med flott Cannondale ! Jeg begynte med Golf for 15 år siden men kom til at det tok altfor mye tid samt et meningsløst fokus på etikette/jåleri. Hvordan jeg mange år senere har blitt oppslukt av sykkel og alt det fører med seg av sokkevalg/barbering (dvs akkurat det samme med unntak av rutete knebukser) er en gåte... Men det er driiit kult hele greia :-)
Lykke til !
Veldig riktig valg av sykkel, Balcke! Her er det bare ørsmå justeringer og et lite fotokurs som skal til.. ;-)
Når det gjelder sadelveske vurderer jeg faktisk å begynne med det selv. Det er ikke så mye volumet, men vekten på alt det man blir nødt til å stappe i lommene, som er problemet. Mulig det bare er fordi jeg er feit og må ha en trøyestørrelse eller to større enn det høyden min tilsier, som gjør at det henger. Det kan man jo prøve å gjøre noe med. Et alternativ er å droppe slange/pumpe/dekkspaker/multiverktøy/regntøy/matpakke og heller spise på café(bensinstasjon), fryse hvis det regner og ta taxi hjem hvis man punkterer. Bankkortet og mobiltelefon skal jeg alltids få plass til.
Men hva med den sadelvesken som stod omtalt i siste(?) Landevei, til å feste nederst på rammen, under flaskeholderen? Synspunkter/erfaringer? Tar gjerne mot andre tips som adresserer problemet.
Gratulerer med rett valg, ja! Caad12 er både klassisk vakker og anerkjent som en av de beste (den beste?) alu-rammen man får for penger. Lillebroren ble som kjent kåret til årets sykkel av Bikeradar i fjor
Et tips: Ser at du har lagt ved bilde. For å gjøre bildet synlig i innlegget:
1. Klikk på linken til vedlegget (bildet). Kopier adressen fra adressefeltet i nettleseren når bildet kommer opp. 2. Gå tilbake til innlegget, velg "Rediger". 3. Marker hvor du vil legge inn bildet, velg funksjonsknappen for bilde (fjerde knapp fra venstre i menylinjen), legg inn adressen du har kopiert. 4. Trykk "Forhåndsvis innlegg" for å se hvordan innlegget vil se ut. 5. Om du er fornøyd, trykk "Send". Da legges innlegget ut igjen med bildet synlig
Yess! Tallak har skaffet seg blandeveissykkel! Først 29" og så tynne hjul, dette går helt av skaftet... Eller så blir jeg bråsterk på sti og kan le hele veien til mål.
Nuvel, her kommer et stilpolitisk komplett korrekt bilde av doningen, en 2016 GT Grade 105 karbon med kompaktkrank og ellers original (flair styre blant annet)
Siden den er så lett (9,2 kg) hang jeg sykkelvogna bakpå og fylte den med 30 kg telt og campingutstyr.
Forøvrig gjør jeg som Carl den aan og har ikke barbert legger eller bruker korrekt lengde på sokkene. Men har kjøpt raske sko.
Insta VIMEO 2023 Forestal Siryon lett eMTB Ibis Ripley AF Ibis Ripmo Ibis Oso