Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Selge stemmen sin?

Selge stemmen sin? #2430610 18/08/2017 22:07
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Jeg tenkte som en provokasjon og som en slags fingern-i-været å henge opp valgseddelen min på jobben, med telfonnr og lovnad om å stemme det folk ønsker, for en pose twist. Det reflekterer alt håpet og all tiltroen jeg har til folk, til demokratiet, til valgsystemet rent matematisk og til betydningen av en stemme (eeeeeeeen stemme.)

Så begynte jeg å tenke; burde man ikke fått lov til dette på en mer forenklet måte? Et alternativ er selvfølgelig å ha en stand utenfor et stort valglokale hvor kjøper og selger kan møtes, og man kan bli med inn for å se at man faktisk stemmer på det man betaler for. Dette tar dog tid, og er urimelig ressurskrevende. Hva med en app? Jeg selger stemmen min-appen.

(Dette innlegget til nytelse før det blir slettet, terrengsykkel har vridd seg i en veldig autoritær retning, forhåndsstempler meg med nisselue som "troll" og sletter innlegg de blir provosert av)

I don't have goals. I have a perspective on what I could do well.
Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430613 18/08/2017 22:46
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
troll.

Re: Selge stemmen sin? [Re: Skjelven] #2430615 18/08/2017 23:06
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Blodrøde hedmark-kommunist-nazi (like saklig)

Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430618 18/08/2017 23:35
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Politikere prøver allerede å kjøpe stemmen din. Betales med bedre skoler eller mindre skatt.

Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430620 18/08/2017 23:54
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
... Og eg som tenkte nokon skulle selge ein stem.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430623 19/08/2017 01:38
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
Jeg solgte stemmen min for en pose twist sist, men fikk så stor mage av den så jeg ble nødt til å heve stemmen.

Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430631 19/08/2017 05:31
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Siden du antakelig vil få enda mer tid til den "provoserende" troll-spamen din fra et fengsel, må jeg advare deg om at det du har tenkt til å gjøre er straffbart med inntil 6 måneder.

Create the problem and sell the solution
Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430639 19/08/2017 06:33
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Papegøyal
Så begynte jeg å tenke; burde man ikke fått lov til dette på en mer forenklet måte? Et alternativ er selvfølgelig å ha en stand utenfor et stort valglokale hvor kjøper og selger kan møtes, og man kan bli med inn for å se at man faktisk stemmer på det man betaler for. Dette tar dog tid, og er urimelig ressurskrevende. Hva med en app? Jeg selger stemmen min-appen.

Dette vil nok av de fleste sees på som et tilbakeslag for demokrati i Norge; og et stemmesalg for Twist eller andre likvide midler vil, alt annet det samme, framheve politikere med skjulte agendaer og personlige mål framfor samfunnets mål.

(Nå vil sikkert Papegøyal si at det har norske politikere allerede, men der tar han feil sammenlignet med andre land der praksisen med å kjøpe og selge stemmer er mer vanlig.)

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430641 19/08/2017 06:45
Panda Offline
Besatt
Besatt
Er en (1) stemme så meget verdt som en pose twist til tjue kroner?
Tenk om vi kom ditt at stemmer kan kjøpes og selges på eBay.
Enden på demokratiet?
Kanskje like greit.

Jeg har stemt hver gang i min 25 årige stemme periode, hjelper det?
Hvem vet...

Re: Selge stemmen sin? [Re: Panda] #2430644 19/08/2017 06:53
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Panda
Er en (1) stemme så meget verdt som en pose twist til tjue kroner? ...

For et USAKELIG innlegg!!!!!!!

Du må nok gange den prisen med tre ICON_SMILE
https://www.europris.no/twist-330-g-152002.html

Redigert av Brusdalen; 19/08/2017 06:54.
Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430663 19/08/2017 08:31
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Det er vel ingenting som hindrer deg i å selge stemmen din i dag hvis du ønsker det, men kjøper er nødt til å stole på at du er ærlig og legger rett stemmeseddel i urna. Forbudt med flere personer inne i avlukket av ganske åpenbare årsaker.

Lurer mer på hvorfor du skulle ønske å bruke mye tid på å gå til et valglokale for den usle verdien av en pose twist annet enn for å få følelsen av "fuck systemet"? Er det ikke enklere å sykle på rødt eller å kaste matavfall i de blå posene?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430680 19/08/2017 10:00
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Men OveR, har du ikke fått med deg at Papegøyals største glede i livet er å kunne si "fuck" til systemet som ødelegger livet hans og gjør Norge umulig å leve i? La nå mannen få lov til det.

Jeg ville kanskje foreslått å selge den til noen russere. Da kan du liksom få til at det blir litt sånn at du viser at en fremmed makt kan kuppe hele greia. Det blir bra! Kjør på! (Og som OveR sier, gjerne kjør på rødt også, bare pass på at noen ser det og kan tenke at "faen, nå er folk helt gale her".

Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430697 19/08/2017 11:53
Papegøyal Offline OP
Troll
OP Offline
Troll
Altså, som ren pragmatiker, så er det ikke sånn at jeg heller vil ha russisk operativsystem i Norge. (Jeg kaller det bevisst et operativssystem, fordi det er så mange dumme mennesker som fester sin identitet til statsapparatet og alle effektene og all staffasjen som er knyttet til.) Jeg tipper at enkelte steder i Norge kan regnes som spydspissen av sivilisasjonen/menneskeheten i 2017. Det er ganske trist å tenke på, for sivilisasjonen vår er faen ikke kommet langt.

Nei, poenget må jo bare være å innse at verdien av en stemme, ikke er verdt turen til lokalet engang, og i hvert fall ikke verdt en pose twist. Det er vanskelig å se for seg at representativt demokrati kan komme forbi den vanskeligheten. I hvert fall er ikke jeg smart nok til å se det.

Man trenger nok heller ikke være særlig intelligent for å se at valgsystemet vårt lider gigantisk av fangedillemmaet. Når man ikke vet noe om hva andre stemmer, så er det logisk korrekte å stemme så lite samarbeidende som mulig, og være totalt egoistisk. Det er på en måte rart vi ikke har endt opp med partier som kaller seg: "partiet for deg som jobber i offentlig sektor og i ikke-konkurranseutsatte-sektorer," men alt pisspreiket om verdier og vafler kan vel brukes til å få folk med ikke sammenfallende økonomiske interesser til å støtte opp om samme sekt.

Jeg hadde gjerne sett at man gikk over til å velge matematiske algoritmer for stemmen sin, og at man f.eks stemte på kategorier. Eksempelvis, jeg stemmer for at det skal være lov til å selge øl hele natta, under forutsetning av at det blir flertall for å legalisere hasj. Om det ikke blir flertall for å legalisere hasj, så skal stemmen min konverteres til "nei til ølsalg". Eller samme for privatskoler - om det blir tillatt med privatskoler generelt, så skal jeg være for at det er lov til å ha kristne privatskoler, men om man stemmer for kun betinget egoistisk frihet, så konverteres stemmen min til en restriktiv stemme.

En slik dynamikk ville forandret samfunnet på et blunk. Problemet er at man ikke kan gå til valg på det, fordi folk ikke forstår. Det er det enorme demokratiproblemet. Demokratiet har i sine byggesteiner enorme troverdighetsproblemer, bare litt mindre i Norge (presumtivt/naivt?) enn andre land. Om man går til valg på en spesiell forandring innenfor politiet som skal motvirke den maktkampen og det renkespillet man har fått rapportert i media både i Bergen, i resten av Norge i forbindelse med de nye akuttsentralene, hvordan deler av Politiet kan motarbeide andre velfungerende deler, fordi de har intern kniving om tildelig av ressurser, og det ikke er slik at kundefornøydhet spiller inn, fordi kundene (samfunnet) ikke har peiling, og alt ved valget drukner i store bolker om skatt og innvandring allikevel.

Rune Slagstad skrev en veldig interessant kronikk om dette innenfor helsesektoren. Makt er overført fra politikerene til byråkratene, som er premissleverandører for hvordan utformingen av systemene skal skje, frikoblet fra demokratiet (hvor bare et mindretall gidder å bry seg, eller har forutsetninger for å bry seg allikevel), og politikerene har velvillig gitt slipp på denne makten. Politikere er bare marionetter som ønsker å få tilfredsstilt sin egen forfengelighet ved å få en posisjon, de ønsker ikke å forandre noe, fordi det ikke krever stor innsikt å se at man ikke kan forandre folks holdninger som i samspill med systemet resulterer i den opprettholdelsen vi kan bevitne. Politikere snakker derfor bare taktisk for å posisjonere seg i forhold til de holdningene blant de innbyggerene som potensielt stemmer på dem.

Vi ser nå at når unge mennesker stemmer venstrevridd fordi de ønsker å være gode og snille personer, de vil kunne se seg i speilet og se at de har sosial samvittighet, så spytter man bare mer penger inn i et system som utvikler monokulturer, hvor ingenting kan kontrollere eller fungere som kvalitetskorrektiv, annet enn byråkratiet i seg selv. Et teknokratisk land.

Noen som allikevel vil gi meg en pose Twist? Eller er det å mate trollet?

Re: Selge stemmen sin? [Re: OveR] #2430725 19/08/2017 14:14
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: OveR

Lurer mer på hvorfor du skulle ønske å bruke mye tid på å gå til et valglokale for den usle verdien av en pose twist annet enn for å få følelsen av "fuck systemet"? Er det ikke enklere å sykle på rødt eller å kaste matavfall i de blå posene?

Andre vågale ting man kan gjøre er å gå inn i DOS
https://www.youtube.com/watch?v=Iga_Cu3mBLs

Redigert av tmork; 19/08/2017 14:14.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430776 19/08/2017 19:55
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Papegøyal
Jeg tenkte som en provokasjon og som en slags fingern-i-været å henge opp valgseddelen min på jobben, med telfonnr og lovnad om å stemme det folk ønsker, for en pose twist. Det reflekterer alt håpet og all tiltroen jeg har til folk, til demokratiet, til valgsystemet rent matematisk og til betydningen av en stemme (eeeeeeeen stemme.)

(Dette innlegget til nytelse før det blir slettet, terrengsykkel har vridd seg i en veldig autoritær retning, forhåndsstempler meg med nisselue som "troll" og sletter innlegg de blir provosert av)

innen enkelte miljøer i Oslo øst er det vel allerede praksis at stemmer kjøpes på den ene eller andre måten, litt usikker på fremgangsmåten men en pose twist er nok ikke adekvat betaling
noen blir fotfulgt gjennom stemmelokalene av landsmenn som "hjelper" dem gjennom prosessen...
så kan man jo spørre seg om demokratiet har utspilt sin rolle når man ser hva slags politikere fra høyre- og venstresiden som skal styre landet. ikke har de erfaring med ærlig arbeid og minimalt med vett

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Selge stemmen sin? [Re: Flamini] #2430794 19/08/2017 22:17
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Flamini

innen enkelte miljøer i Oslo øst er det vel allerede praksis at stemmer kjøpes på den ene eller andre måten, litt usikker på fremgangsmåten men en pose twist er nok ikke adekvat betaling
noen blir fotfulgt gjennom stemmelokalene av landsmenn som "hjelper" dem gjennom prosessen...
så kan man jo spørre seg om demokratiet har utspilt sin rolle når man ser hva slags politikere fra høyre- og venstresiden som skal styre landet. ikke har de erfaring med ærlig arbeid og minimalt med vett

{{Citation needed}}

Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430841 20/08/2017 09:02
-Bjørn- Offline
Entusiast
Entusiast

Re: Selge stemmen sin? [Re: Papegøyal] #2430885 20/08/2017 13:17
K
Kull Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Å betale for stemmer med sine egne penger er jo veldig urutinert da.
Bedre å gjøre som Arbeiderpartiet gjorde i Oslo, som lovet å innføre eiendomsskatt til alle andre enn arbeiderpartivelgere hvis de vant valget.

Re: Selge stemmen sin? [Re: Kull] #2430889 20/08/2017 13:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Og toppe det med verdistigning så egne velgere også får eiendomsskatten etter den er innført.
En genistrek.

Moderator  support