Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

MTB pressfit 30 og 68mm krankhus

Re: MTB pressfit 30 og 68mm krankhus [Re: PushT] #2431234 21/08/2017 12:51
D
DBrodshaug Offline
Ringrev
Ringrev
D
Når jeg tenker meg om lurer jeg på om det er samme krankhusbredde på min Everest med BB30-krank, der løses problemet enkelt med en 2,5mm spacer på hver side utenfor lageret.

Denne løsningen er ikke mulig med GXP, da GXP er avhengig av at lagrene står med korrekt bredde, alle spacere må derfor være mellom ramme og lager.

Det er kanskje ikke det mest praktiske krankhuset, men det kan vel ikke beskrives som produksjonsfeil eller verdens undergang heller.

Løsningen på problemet ditt er skissert av flere i denne tråden, så nå gjenstår vel kun å finne en halvt oppegående mekaniker til å gjøre jobben.

Re: MTB pressfit 30 og 68mm krankhus [Re: sveinaa] #2431237 21/08/2017 12:54
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: sveinaa
Sitat: PushT

Å diskutere med deg blir vel bare pi....g contest tror jeg. Så lenge xxl, Gmax, spinn eller birk ikke fått montert hverken bb30 eller gxp, så tror jeg vel ikke det er jeg som snakker over meg selv. Du bidrar ikke med noen ting her, så jeg foreslår at du prøver dette selv ved et tilfelle ;-)

Tja. Du må gjerne synes rådene mine er pinlige eller at jeg er oppfører meg pinlig. Det gir jeg litt blanke i. Jeg aner heller ikke hvor mange Diamura sykler som er solgt med det du så fint kaller fabrikasjons feil.

Uavhengig av hva du vil gjøre så hadde i alle fall jeg satt på plass noen pf30 adaptere for gxp og montert 2,5mm spacer mellom skrulager og adapter.

Jeg har dog blitt litt svimmel for du blander PF30 og BB30 om hverandre.

Har dessverre ingen gxp terreng krank liggende, men jeg er helt sikker på at jeg skulle klart å montere den på en landeveisramme med BSA GXP lager jeg har liggende ved å bruke 2 stk spacere.

Hvis du ser på det du foreslår for meg, så har jeg allerede forslått det selv tidligere i tråden :-)
Er vel som regel bb30 krank som blir brukt med pf30 kranklager, så jeg ville vel ikke blir så svimmel av det ?
Hør her, jeg lager en tråd for å få konstruktive innspill. Trolling kan jo sikkert være gøy, men jeg har ikke mere tid til det nå.

Re: MTB pressfit 30 og 68mm krankhus [Re: PushT] #2431239 21/08/2017 12:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det tror jeg man kan løse ved å bruke spacer på 2,5mm på begge sider mellom skrulager og adapter. Det koster i alle fall ikke noe å teste da alle verksteder har 2,5mm spacere liggende (da får man tot 73mm og den kona spindelen skal passe på begge sider.). Da blir det kun bølge skive (preload washer) som ligger mellom lager og krankarm.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: MTB pressfit 30 og 68mm krankhus [Re: PushT] #2431240 21/08/2017 12:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Å diskutere med deg blir vel bare pi....g contest tror jeg. Så lenge xxl, Gmax, spinn eller birk ikke fått montert hverken bb30 eller gxp, så tror jeg vel ikke det er jeg som snakker over meg selv. Du bidrar ikke med noen ting her, så jeg foreslår at du prøver dette selv ved et tilfelle ;-)

Tja. Du må gjerne synes rådene mine er pinlige eller at jeg er oppfører meg pinlig. Det gir jeg litt blanke i. Jeg aner heller ikke hvor mange Diamura sykler som er solgt med det du så fint kaller fabrikasjons feil.

Uavhengig av hva du vil gjøre så hadde i alle fall jeg satt på plass noen pf30 adaptere for gxp og montert 2,5mm spacer mellom skrulager og adapter.

Jeg har dog blitt litt svimmel for du blander PF30 og BB30 om hverandre.

Har dessverre ingen gxp terreng krank liggende, men jeg er helt sikker på at jeg skulle klart å montere den på en landeveisramme med BSA GXP lager jeg har liggende ved å bruke 2 stk spacere.

Hvis du ser på det du foreslår for meg, så har jeg allerede forslått det selv tidligere i tråden :-)
Er vel som regel bb30 krank som blir brukt med pf30 kranklager, så jeg ville vel ikke blir så svimmel av det ?
Hør her, jeg lager en tråd for å få konstruktive innspill. Trolling kan jo sikkert være gøy, men jeg har ikke mere tid til det nå.

Da må du trolig droppe GXP ICON_WINK

Tror ikke du har foreslått å presse PF30 adapter i ramma uten spacere og bruke spacere mellom adapter og skrulager...

Redigert av sveinaa; 21/08/2017 13:05.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: MTB pressfit 30 og 68mm krankhus [Re: PushT] #2431242 21/08/2017 13:03
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hmm, har to Nakamura-rammer som jeg har fått (litt eldre enn din) men begge har BB30 i 68mm. Den ene har jeg konvertert til vanlig BSA men husker ikke hvilket adapter jeg brukte. Trru det var en sånn alusak.
Anyway, satte på ISIS-lager med tilhørende krank og ikke hatt noe trøbbel.

Re: MTB pressfit 30 og 68mm krankhus [Re: PushT] #2431744 22/08/2017 18:55
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Da skal alt testes ut :-) Det blir først nå et forsøk på 2.5mm spacere mellom koppene og rammen/adapter, på hver side. Hvis ikke det funker så skal jeg gå videre på lista dere har bidratt med. Takk for bidragene til alle sammen!

Re: MTB pressfit 30 og 68mm krankhus [Re: PushT] #2432892 25/08/2017 22:07
P
PushT Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Da ser det ut som om en løsning er funnet for mitt pf30 68mm krankhus.
Denne:
http://spinn.no/sykkeldeler/drivverk/kra...969-p0000060703
brukes i kombinasjon med et standard (73mm) gxp kranklager.
Hver gxp endekopp påmonteres en 2.5mm spacer, som settes innerst på den gjengede delen. Deretter skrus endekopper inn i adapter-delene, og de resulterende elementene presses inn i krankhus. En wawer blir også brukt på spindelen.
Foreløpig så ser dette ut til å sitte stramt og fint, og Sram USA bekreftet denne metoden for meg personlig via kontakt på e-mail.
I tilfelle noen er ute etter en løsning, så ser denne ut til å ha fått tommel opp av flere. Særlig i forbindelse med gxp kranker.(kan også brukes med f.eks Hollowtech kranker).

Redigert av PushT; 26/08/2017 08:52.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support