Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 23 1 2 3 4 22 23

Beste allsidige landeveissykler?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: peterpan] #2429251 14/08/2017 21:54
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: peterpan
...budsjettmessig er vanskelig å svelge at for feks karbon ultegra versjon (som ikke kommer med det mye cockpit-systemet), så betaler du ca 6k mer for en synapse enn en endurace, i tillegg er den 7-800 g tyngre...

Ja, Endurace er åpenbart en ypperlig sykkel og Canyons forretningsmodell med internetsalg gir noen av markedets beste veiledende priser. Men det kan likevel tenkes at Synapse 2018 har visse fordeler:

- Avhengig av hvilke modeller bl.a. Anton Sport og Sykkelsenteret tar inn, kan vi komme til å se kampanjepriser som kan måle seg med Canyons.

- For mange et det en verdi å kjøpe hos fagforhandler som kan gi råd og tilpasning, gode serviceordninger osv. Noen vil se en egenverdi i å støtte sin LBS ICON_SMILE

- Synapse har fester for heldekkende skjermer, om man skulle ønske det.

- Gaffel på Synapse er utformet annerledes enn Endurace, noe som forhåpentligvis gjør at man unngår at skitt kommer inn mellom gaffel og ramme ved styrelageret, slik det er påpekt her på forumet og f.eks. i SickBiker Review (se 08:25).

- I tester omtales komforten på Synapse som å være godt på høyde med Endurace uten å ha samme bevegelse i setepinne som Canyons to-delte VCLS-setepinne gir. Siden Synapses setepinne med SAVE-demping ikke er delt, unngår man også at skitt kommer inn i gaffel/setepinne. SAVE gir også muligens en bedre balanse mellom vibrasjonsdempingen foran og bak.

Dette er ingen sammenligning av de to syklene (jeg har f.eks. ikke sagt noe om geometri og komponenter for øvrig - og har ikke grunnlag for å si hvordan de to syklene oppleves!) bare noen tanker om hva som evt. kan tale til Synapses fordel. Det er slike avveininger jeg har plaget meg selv med det siste halvåret ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429311 15/08/2017 07:03
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Spennende denne nye Synapsen. Kanskje på tide å bytte ut min Tomac cx. Supert at det er 142x12 bak og 12 foran? Har ikke fulgt med så mye på landevei, men er det den nye standarden? Da kan jeg flytte hjulsettet rett over fra CX'n min.

Er det kjent hvilken veiledende pris de forskjellige modellene vil få?

Skulle ønske de var utstyrt med Campa, men den jobben kan jeg eventuelt gjøre selv ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Red Devils] #2429407 15/08/2017 09:52
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Red Devils
Supert at det er 142x12 bak og 12 foran? Har ikke fulgt med så mye på landevei, men er det den nye standarden?

Ja, 12x100 foran og 12x142 bak er etablert som ny standard og anerkjent av både de fleste produsenter, profflag og nøytral service. Det har hjulpet at Shimano har lagt sin vekt bak denne standarden. Se også Cycling Weekly: A road bike thru-axle standard: Are we there yet?

Shimanos valg har vært avgjørende også hva gjelder standard for feste for kaliper. Shimanos kaliper i både Tiagra, 105, Ultegra og Dur-Ace kommer kun i flatmount, mens selskapet fortsatt tilbyr non-series kaliper i postmount. SRAM lager så vidt jeg vet sine kaliper for både postmount og flatmount. Som allerede nevnt i tråden - viktig å huske: Du må ha ramme med flatmount-fester for å kunne bruke flatmount-kaliper. Kaliper i flatmount kan ikke brukes på rammer/gafler med postmount-feste, men kaliper i postmount kan brukes på rammer/gafler med flatmount-feste ved hjelp av adapter. Se bildene under.

Bikehugger: Road Disc Brake Tech: Flat-mount vs Post-mount
1) Postmount feste/kaliper
2) Flatmount feste/kaliper
3) Flatmount feste med adapter og postmount kaliper

Sist - hva med skivene? Så vidt jeg har registrert, er 160mm foran og 140mm bak blitt standard for ritt/nøytral service. Mange velger 160/160 på landeveissykler som ikke primært skal brukes i ritt. 140/140, som fantes på en del tidlige modeller, ser man stadig sjeldnere. Noen gjør det mer komplisert: F.eks. Canyon Inflite 2018 har 650b hjul på de minste modellene (for å beholde krossgeometrien) og bruker 140/140 på dem, mellomstore størrelser i 700c har 160/140 og de største størrelsene har 160/160 ICON_SMILE

Det gjenstår å se hvordan UCIs fremtidige regler for bruk av skiver i ritt vil påvirke utforming og standarder. Jeg håper at endringene vil bli begrensede, f.eks. avslipte/rundede kanter på skivene for å hindre kuttskader.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429580 15/08/2017 18:39
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Men hva med Campagnolo, skiver og standarder?

Selv om Valentino ikke har nedlatt seg til å påpeke det i denne tråden, er det en kardinalsynd å overse den ikoniske italienske produsenten, også når vi snakker om skivebremser. Har ingen erfaring med Campagnolo selv, men har lært noe nytt i dag:

Campagnolos kaliper er kun flatmount, og Campagnolo har valgt en annen løsning enn Shimano og Sram hva gjelder tilpasning til forskjellige skivestørrelser:

Shimano og Sram har én og samme rotor for både 140mm og 160mm skiver - ved hjelp av adaptere. Campagnolo på sin side tilbyr tre forskjellige kaliper og ingen adaptere: Kun 160mm foran, og 140mm eller 160mm bak, i tråd med hva jeg skrev i forrige innlegg.

Om du vil ha Campa og hydrauliske skiver, må du m.a.o. se til at ramme og gaffel er flatmount – og velge kaliper med omhu. Om du vil bytte størrelse på skive, må du også bytte kaliper.

Hvorfor tre forskjellige kaliper og ingen adaptere? Unngå unødvendig vekt, unngå mulig bevegelse i materialet og som de sier i Vicenza: È più bello!

Allsidige landeveissykler med Campagnolo hydrauliske skiver originalt? Anyone?

Bicycling.com: First Ride: Campagnolo’s Disc Brake

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429588 15/08/2017 18:56
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ridley Fenix SL/SLX. Men de er for dyre. Håper at Lada(Canyon) også kommer med noen modeller så kan vi fattige Campa tifosis også få oss ny og moderne sykkel etterhvert.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429613 15/08/2017 19:52
mogens Offline
Besatt
Besatt
2018 Kona Rove ser også ut til å være en svært allsidig serie, her var det flere interessante - og pene - modeller:

https://www.bikerumor.com/2017/08/15/kon...um-frames-more/

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429641 15/08/2017 21:10
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sepeda. Tusen takk for langt og oppklarende svar. Begynner å bli lei alle disse standardene (eller mangler på de?:)).

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Red Devils] #2429645 15/08/2017 21:28
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Beklager hvis det ble unødig langt og komplisert. Blir ofte slik med mine innlegg ICON_SMILE Oppsummert er altså ny standard for skivebremser på bukkestyre:
- Akslinger 12x100mm foran, 12x142mm bak
- Flatmount feste
- Skiver 160mm foran og 140 eller 160mm bak

Sitat: mogens
2018 Kona Rove ser også ut til å være en svært allsidig serie

Takk for link! Første stålramme i tråden? Ser at Rove nå dekker et bredt spekter på den grovere siden av eventyrsykling, endog helt over i terrengsykling med bukkestyre, slik som doningene i tråden Bukkestyre og klaring for 50+mm dekk?

Artig at Kona ikke opplyser hva modellbetegnelsen NRB står for: If you’re wondering what NRB stands for, Kona says it’s up to you – but ‘New Road Bike,’ ‘Not a Road Bike,’ and ‘Neo Randonneuring Bike’ were all thrown out there as possibilities. ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429647 15/08/2017 21:52
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rove er mere gravelgrinder/monstercross enn landeveisykkel. Jeg har en Rove fra 2014 og selv om 853 eller aluminium og den nye karbongaffelen sikkert gjør den litt kvikkere så er geometrien omtrent lik og det er et beist av en sykkel på godt og litt vondt.

Men den hadde stått høyt på lista hvis jeg skulle hatt ny sykkel i det segmentet nå. Kona pøser ut deilige sykler i alle kategorier for tiden. Den klart mest interessante og aktuelle produsenten i mine øyne hvis man ser bort fra landevei. Men det kan hende de har noe på gang der og.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429648 15/08/2017 21:54
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Mye fint lesestoff synes jeg. ICON_SMILE
At det blir 12x100 og 12x142 er positivt ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429660 15/08/2017 23:25
mogens Offline
Besatt
Besatt
Cannondale bruker jo også begrepet "New Road" om sin Slate, og jeg ser de nå også har puttet noen "SE"-utgaver av hhv. Synapse, SuperX og CaadX i denne kategorien. Umiddelbart ser det ut til at det primært er bredere dekk enn på de øvrige modellene som kvalifiserer til "SE", men kanskje jeg har oversett noe:

http://www.cannondale.com/en/Europe/Prod...02-ee318037e703

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: mogens] #2429665 16/08/2017 00:46
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
..."SE"-utgaver av hhv. Synapse, SuperX og CaadX... http://www.cannondale.com/en/Europe/Prod...02-ee318037e703

Enda en serie jeg ikke kjente til ICON_SMILE SE = Special Edition?

Ja, bredere dekk, men også, som Cannondale skriver, bredere felger og ikke minst lettere utveksling.

SE-serien er et godt eksempel på at man tar eksisterende modeller og gjør dem mer allsidige, eller eventyr-rettede, ved hjelp av andre komponenter. Det er forståelig at Cannondale velger å gjøre det, i mangel av en rendyrket eventyrsykkel ved siden av utmerkede, men særegne Slate.

Her har Synapse fått utveksling henholdsvis Ultegra 50/34x11-34, Apex 44x11-42 og 105 48/32x11-32 ICON_SMILE Har merket meg at flere på forumet har etterlyst slike løsninger.

Dekkbredde er 30mm mot standard 28mm, men det er overraskende at Cannondale velger ikke å utnytte dekklaringen på 32mm til fulle.

En ekstra bonus er at Ultegra-versjonen har integrert Fabric Lumaray lykt ICON_SMILE

Allerede i fjor lanserte Cannondale nye rammer for sine krossmodeller CaadX og SuperX med endret geometri - lengre og lavere for økt stabilitet. Og akslinger/bremsefester i henhold til ny standard. I SE-serien tar Cannondale disse syklene bort fra tradisjonell kross med brede felger satt opp med (maksimalt?) brede dekk på 37mm og lettere utveksling, henholdsvis Force 40x11-42 og 105 48/32x11-32.

Dessverre har 105-versjonene av både Synapse SL og CaadX SL mekaniske skivebremser. Det er skuffende og gjør at de stiller svakere enn flere konkurrenter. Selv ville jeg ha foretrukket den hydrauliske Tiagra-gruppen fremfor 105 med mekaniske bremser.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429683 16/08/2017 06:47
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Hvilken priser kan man forvente å få på de forskjellige modellene når man forhåndsbestiller en Cannondale Synapse?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429686 16/08/2017 06:53
V
Vassb81 Offline
Fersking
Fersking
V
Morsomt å lese om Roadmachine. Har bestilt og venter på min RM 01 ONE, men det tar sin tid før den kommer. Etter planen skal den komme i dag, og det er ikke et sekund for tidlig!!

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Red Devils] #2429696 16/08/2017 07:17
P
peterpan Offline
Avhengig
Avhengig
P
Sitat: Red Devils
Hvilken priser kan man forvente å få på de forskjellige modellene når man forhåndsbestiller en Cannondale Synapse?

Var innom en sykkelsenteret i bergen og de sa de ikke hadde rabatter ved forhåndsbestilling

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429700 16/08/2017 07:25
mogens Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Sepeda
..."SE"-utgaver av hhv. Synapse, SuperX og CaadX... http://www.cannondale.com/en/Europe/Prod...02-ee318037e703

Ja, bredere dekk, men også, som Cannondale skriver, bredere felger og ikke minst lettere utveksling.

Ja, jeg så det når jeg løftet blikket litt ICON_SMILE

Det som jeg synes er merkelig, er at Slate ikke leveres med lavere utveksling. Med todelt krank er den satt opp med 52/36-krank og 11-28-kassett.
En sånn type sykkel som innbyr til grovere veier burde heller hatt 50/34 og 11-32, som "Standard" Synapse, eventuelt enda lettere klatregir, synes jeg. Her mener jeg Cannondale har bommet litt mht. sykkelens potensiale.

Takk for utfyllende info om bremsestandarder. Min 2016 Synapse, som jeg kjøpte på høstsalg i oktober, virker jo allerede fullstendig avleggs, med QR, post-mount-bremser og 140mm skiver fremme og bak ICON_WINK

Fordelene med flat mount fremfor post-mount er rent estetiske, eller er det noen funksjonelle fordeler?

Redigert av mogens; 16/08/2017 07:30.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Vassb81] #2429719 16/08/2017 08:23
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: Vassb81
Har bestilt og venter på min RM 01 ONE, men det tar sin tid før den kommer.

Kan nesten ikke tro hvilket vidunder du venter på! Det var fullt opp med sykler fra en forsendelse fra Sveits hos Unaas i går, så kanskje ligger dette smykket i en av eskene. Bike Rumor: BMC Roadmachine 01 ONE gets gorgeous matte gray finish, Europe only for now

Det som jeg synes er merkelig, er at Slate ikke leveres med lavere utveksling. Med todelt krank er den satt opp med 52/36-krank og 11-28-kassett.

Enig. Underlig valg. Og det sier noe om hvor fort utviklingen har gått siden Slate ble introdusert i 2015 - med stadig større kassetter på landeveissykler. Vil tro at Cannondale snart endrer utvekslingen. Samtidig har 650b/27.5" med 42mm dekk mindre omkrets enn 700c med f.eks. 32mm dekk. Utvekslingen blir dermed i praksis noe lettere enn f.eks. Synapse med samme oppsett. Finnes kalkulatorer for slikt, men jeg har ikke regnet på det ICON_SMILE

Min 2016 Synapse, som jeg kjøpte på høstsalg i oktober, virker jo allerede fullstendig avleggs, med QR, post-mount-bremser og 140mm skiver fremme og bak ICON_WINK Fordelene med flat mount fremfor post-mount er rent estetiske, eller er det noen funksjonelle fordeler?

Din utmerkede Synapse er akkurat like god som den alltid har vært ICON_SMILE den følger bare en tidligere standard. Det er som kjent visse fordeler med gjennomgående akslinger (stivhet, nøyaktig plassering av skive i kaliper, pålitelighet), men QR har bevist gjennom årtier at det systemet fungerer godt!

Så vidt jeg vet, er det ikke funksjonelle fordeler av betydning ved flatmount fremfor postmount. En aero-sykkel skal ha noe å tjene på flatmount, men det er ytterst ubetydelig for de fleste av oss.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429730 16/08/2017 09:06
mogens Offline
Besatt
Besatt
Din utmerkede Synapse er akkurat like god som den alltid har vært ICON_SMILE den følger bare en tidligere standard. Det er som kjent visse fordeler med gjennomgående akslinger (stivhet, nøyaktig plassering av skive i kaliper, pålitelighet), men QR har bevist gjennom årtier at det systemet fungerer godt!

Javisst, det er en strålende sykkel, nærmer meg 5000 km på den nå siden oktober. Skivebremser og muligheter for bredere dekk har medført at jeg har brukt den på grusveier og i dårlig vær der jeg tidligere ville brukt krossykkelen (CaadX Tiagra). Brukte Conti 4Season 32 mm i høst/vinter - siden påsketider har det stått på GP4000SII 28mm, som i praksis måler 30mm. Krossykkelen brukes nå primært når det er behov for piggdekk, eller i saltslush, pga. billigere slitedeler. Og på krossritt ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429792 16/08/2017 11:44
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Allsidige landeveissykler har også gjort det skarpt i Bikeradars kåringer i år.

Road Bike of the Year - Winner: Specialized Roubaix Comp

Superbike of the Year: Trek Domane SLR 9 eTap

Bikeradar går åpenbart for komfort ICON_LAUGH Alderen tynger Warren Rossiter?

Også artig at Bikeradar har sammenlignet par av sykler innen utvalgte segmenter:

Ultra Versatile: BMC Roadmachine Vs. Focus Paralane

Comfort: Specialized Roubaix Vs.Trek Domane

Disc Race Bike: Giant TCR Vs. Cannondale SuperSix

Rim-Brake Race Bike: Canyon Ultimate Vs. Basso Venta

Det hele oppsummeres med en diskusjon: The Future of Road Cycling. Her diskuteres skivebremser versus felgbremser, rittsykler versus allround - og i lys av bølgen av landeveissykler med skiver og god dekklaring stilles det uunngåelige spørsmålet: Is the gravel bike dead?

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: mogens] #2429800 16/08/2017 12:04
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Ja, jeg så det når jeg løftet blikket litt ICON_SMILE

En sånn type sykkel som innbyr til grovere veier burde heller hatt 50/34 og 11-32, som "Standard" Synapse, eventuelt enda lettere klatregir, synes jeg. Her mener jeg Cannondale har bommet litt mht. sykkelens potensiale.

Akkurat det samme stusset jeg på da jeg testet Slate:
https://www.landevei.no/Tester/Sykler/Test-Cannondale-Slate

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: skubisan] #2429879 16/08/2017 16:22
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: skubisan
Kona pøser ut deilige sykler i alle kategorier for tiden. Den klart mest interessante og aktuelle produsenten i mine øyne hvis man ser bort fra landevei. Men det kan hende de har noe på gang der og.

Denne er ny for meg og ser ganske snasen ut:

http://www.konaworld.com/zone_ltd.cfm

edit: Og så har de selvfølgelig Essatto serien og Roadhouse serien men jeg synes de har litt mye commuter/weekend warrior over seg.

Redigert av skubisan; 16/08/2017 16:25.
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429886 16/08/2017 17:01
762mm Offline
Medlem
Medlem
Allsidige landeveissykler har også gjort det skarpt i Bikeradars kåringer i år.

Road Bike of the Year - Winner: Specialized Roubaix Comp

Superbike of the Year: Trek Domane SLR 9 eTap

Bikeradar går åpenbart for komfort ICON_LAUGH Alderen tynger Warren Rossiter?

Også artig at Bikeradar har sammenlignet par av sykler innen utvalgte segmenter:

Ultra Versatile: BMC Roadmachine Vs. Focus Paralane

Comfort: Specialized Roubaix Vs.Trek Domane

Disc Race Bike: Giant TCR Vs. Cannondale SuperSix

Rim-Brake Race Bike: Canyon Ultimate Vs. Basso Venta

Det hele oppsummeres med en diskusjon: The Future of Road Cycling. Her diskuteres skivebremser versus felgbremser, rittsykler versus allround - og i lys av bølgen av landeveissykler med skiver og god dekklaring stilles det uunngåelige spørsmålet: Is the gravel bike dead?

Hvis du driter i utseendet er sikkert den blå der super, må være noe av det støggeste jeg har sett i moderne tid

STRIVE CF 7.0 RACE
ENDURACE AL DISC 6.0
Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: 762mm] #2429887 16/08/2017 17:06
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Sitat: 762mm
Hvis du driter i utseendet er sikkert den blå der super, må være noe av det støggeste jeg har sett i moderne tid

Funksjon på bekostning av estetikk? ICON_SMILE Til Roubaix' forsvar kan man si at Future Shock-demperen under styrefremspringet/stem trykkes noe sammen under bruk - blir altså litt mindre bløtkake i fronten.

Argumentet for Future Shock er at demping mellom styre og gaffel skal gi færre ulemper enn vibrasjonsdemping i gaffelbeina.

Her forklarer Specialized konseptet: Future Shock Explained (video)

Specialized: Future Shock

Diverge 2018 får også Future Shock - og dessuten plass til 650b/27.5" og.... heve/senkepinne!

Diverge er et godt eksempel på at eventyrsyklene nå blir stadig grovere - og nærmer seg terrengsykling - fordi allsidige landeveissykler beveger seg inn på bruksområder der eventyr/grussykler, og før det igjen krossykler, tidligere var dominerende.

Specialized Diverge 2018: Future Shock, wider tyres and revised geometry

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429891 16/08/2017 17:37
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hev-senk på landeveissykkel? Høres helt tullete ut.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429893 16/08/2017 17:51
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Moderator!

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: skubisan] #2429894 16/08/2017 17:57
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
ICON_SMILE

Poenget mitt er at allsidige landeveissykler - som er tema for denne tråden! - presser eventyrsyklene lengre over mot stadig grovere sykling, fra grus og kjerreveier i retning av terrengsykling. Da Alpers gav Diverge glødende omtale i 2015, forventet han neppe at samme sykkel i 2018 skulle få demping foran, 47mm dekk og heve/senkepinne ICON_SMILE

Men skulle egentlig bare forklare Future Shock på Roubaix, slik Landevei gjør her: Specialized med ny komfort ICON_SMILE

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429896 16/08/2017 18:03
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ICON_SMILE

Poenget mitt er at allsidige landeveissykler - som er tema for denne tråden! - presser eventyrsyklene lengre over mot stadig grovere sykling, fra grus og kjerreveier i retning av terrengsykling. Da Alpers gav Diverge glødende omtale i 2015, forventet han neppe at samme sykkel i 2018 skulle få demping foran, 47mm dekk og heve/senkepinne ICON_SMILE

Jeg forventet ikke det nei, selv om jeg skrev det i en test ICON_WINK
Future Shock er forresten genialt, det funker som fjell. Lenge leve, sier nå bare jeg. Det ønskes velkommen på alle type sykler.

Dog: En stor trend som jeg må innrømme at jeg ikke har sett komme, og fortsatt er usikker på, er miksen av terreng-og landevei vi ser nå. Slate er en sykkel vi fortsatt ikke er helt sikre på hva er, og en heve-senkepinne på en sykkel med for tynne dekk til å ferdes i terreng hvor slik heve-senkepinne er nødvendig? Usikker.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429897 16/08/2017 18:09
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg bare skjønner ikke hva funksjonen skal være. Om man trenger hev-senkpinne trenger man vel også oppreist sittestilling og bredt styre. Synes dette virker som kortlivet mote.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429900 16/08/2017 18:15
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nå er det vel ikke mer enn 5 cm hev/senk på den pinnen? Altså er det ikke av samme formål som i skauen - komme ned og bak. Det er vel snarere til å kunne ha høyt sete for ønsket tråkk på landeveien og litt lavere for mer kontroll på de mest rufsete partiene sykkelen tåler - som er riktig så mye røffere enn blandevei.

For å ha nytte av dette må man vel være av den typen syklist som sitter skikkelig høyt og nesten vrikker på rumpa dog.

Re: Beste allsidige landeveissykler? [Re: Sepeda] #2429902 16/08/2017 18:16
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sier jo det samme som deg...

Heve/ senkepinner har faktisk vært brukt i World Touren, Ivan Basso brukte det blant annet i Giro d'Italia. Til Bassos forsvar, han kjørte utfor som en sekk poteter.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Side 2 av 23 1 2 3 4 22 23

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå