Jeg syklet Verger motsatt vei av det stravasporet linket til lenger opp her (først "militærbakken, venstre i første kryss etterpå og så til venstre en gang til lenger ned). Det er nok en lengre klatring denne veien, og tipper brattere også (uten at jeg vet det helt sikkert, bare en følelse). Nesten brattest nederst, og der er asfalten bra og relativt bred. Etter hvert er det lappeasfalt og ikke spesielt fint, men kom da meg greit over og ned uten å punktere. Vannvittig flott opp på toppen der. Kan fint kombineres med Alaro og Orient. Verger er helt klart bratteste sammenhengende jeg har syklet på Mallorca. Rangerer den litt snillere en GC 606/Valley of tears på Granca, selv om den tidvis er like bratt, men ikke like lang. Ikke så bratt som for eksempel Mur de Sormano som jeg undervurderte men lengre en den. Viste ikke noe om Verger når jeg syklet den i fjor men så den på kartet og at denne "manglet" jeg. Ble overrasket over hvor bratt det var og var glad at det var solotur og ikke noe jeg dro med meg min bedre halvdel på. Hun fikk testet seg på noen grusvarianter som ente i hillybilly party, det holdt nok. I morgen 4 uker til avreise. Gleder oss her opp, for kan nok glemme bare veier/stier her i påsken.
Jeg syklet Verger motsatt vei av det stravasporet linket til lenger opp her (først "militærbakken, venstre i første kryss etterpå og så til venstre en gang til lenger ned). Det er nok en lengre klatring denne veien, og tipper brattere også (uten at jeg vet det helt sikkert, bare en følelse). Nesten brattest nederst, og der er asfalten bra og relativt bred. Etter hvert er det lappeasfalt og ikke spesielt fint, men kom da meg greit over og ned uten å punktere. Vannvittig flott opp på toppen der. Kan fint kombineres med Alaro og Orient. Verger er helt klart bratteste sammenhengende jeg har syklet på Mallorca. Rangerer den litt snillere en GC 606/Valley of tears på Granca, selv om den tidvis er like bratt, men ikke like lang. Ikke så bratt som for eksempel Mur de Sormano som jeg undervurderte men lengre en den. Viste ikke noe om Verger når jeg syklet den i fjor men så den på kartet og at denne "manglet" jeg. Ble overrasket over hvor bratt det var og var glad at det var solotur og ikke noe jeg dro med meg min bedre halvdel på. Hun fikk testet seg på noen grusvarianter som ente i hillybilly party, det holdt nok. I morgen 4 uker til avreise. Gleder oss her opp, for kan nok glemme bare veier/stier her i påsken.
Har du linken til turen på Strava ?
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Den er linket til tidligere i tråden (av kao), men var den idiotturen min i fjor hvor jeg startet med militærveien og så Verger før kysten m.m. Idiottur Skal ha en idiottur nå også. Er i tenkeboksen hvordan den blir men ikke for ulik denne, dog droppe Verger og ta med "alle" 3 endeturene (Port des Canonge- hvordan er den mht asfalt og ellers ?, Port Valdemossa og Sa Calobra ). Evt droppe 1-2 av de og ta Formentor i stedet. Kanskje starte så tidlig at jeg får linket meg på andre jeg som kjenner skal sykle Formentar og få kjøre med de tilbake. Kommer til å ta den sent i oppholdet også for slike turer dreper alt av treningsbein.
Det ser ut som du har gjort samme misforståelsen som meg angående Es Verger. Vi var opp (eller ned denne veien) i fjor, og jeg har hele tiden trodd at dette var Es Verger. Men det er tydeligvis lengre øst, mellom Orient og Alaro. Dette området heter tydeligvis De Verger. Men bratt er det.
Det er på ingen måte en vei laget for racer, men du kommer deg over. Det er ca 2 km fra du tar av asfaltveien til du er på toppen. Den første km er fin single track som kan sykles (bilde i stravaspor), den neste km er bratt sti i sikksakk oppover hvor du må bære sykkelen. Når du kommer til toppen er første 2-3 km ned igjen grusvei (bilde), men fullt mulig å sykle. Anbefaler beskyttelse for cleats om du skal gå over (da kan du gå opp til slottet også). Det er nesten 200 høydemetere fra du tar av asfalten til du er på toppen, så det er ingen enkel travers. Er nok betydelig enklere fra andre siden hvor du kan sykle helt opp og trille/bære ned igjen.
Port des Canonge har helt utmerket asfalt. Ikke sort marsipan, men ikke noe punkteringsfare. Eneste grunnen til at den ikke står på de offisielle sykkelkartene på Mallorca tipper jeg er at veien er så liten og at de ikke ønsker et stort volum av biler/syklister på veien ned dit.
Så hvis en skal sykle opp til slottet så er det "lurest" å sykle fra Orient (t/r) men fortsatt 2-3 km på grus ? Eller er den asfalten opp fra Alero såpas kul at en kan ta den opp/ned. Bruker ikke å være så mye jubel med de som jeg sykler med når det går over til CX sykling.
Asfalten opp fra Alaro er ekstremt dårlig, er vel heller betong som har sprukket opp hvis jeg husker rett. Men vil ikke si at det er CX materiale, går helt fint å sykle. Er smalt og bratt oppover så må like klatring. Veien opp fra Alaro er først fast dekke opp til restauranten, deretter 2-3 km på syklebar grus med betongdekke i svingene så det er ikke noe problem med feste.
Det er ikke grus fra Orient, det er 100% sti. I begynnelsen kan den sykles på racer fordi det er fast og fin singletrack (gikk iallefall fint å sykle ned, er ikke alt for bratt). Men så knekker det til og da er det skikkelig bratt, helt umulig å sykle selv med terrengsykkel vil jeg tro.
Skal du sykle til slottet ville jeg garantert syklet opp fra Alaro og syklet hele veien opp til sletten, deretter skifte til joggesko eller beskyttelse til cleat. Veien opp til slottet består for det meste av trapper på glatt stein.
Lander på mallorca om ganske nøyaktig ei veke. Er det nokon som har erfaring med å ha guffe i hjula under transport? Vil tollerane lure på om det er noko mystisk som skvulpar rundt i hjula, eller bør det gå greit? Vurderer å heller ta med ei flaske med guffe og fylle på når eg kjem fram.
Har reist med hjul med guffe på fly mange ganger ingen problem. Co2 patroner har jeg litt forskjellig erfaring med.. Anbefaler å ha dem i handbagasjen. Er lov å ha med ombord iht regelverket, selv om ikke alle i sikkerhetskontrollen rundt om kring er klar over det.
Gidd ikkje å ta sjansen med å ha patroner med. Er sikkert ikkje dyrare å kjøpe der nede enn her. Fornøgd om eg hugsar alt det andre eg trenge å ta med 🙂
Når jeg reiser på sykkelferie med fly så pleier jeg ta med meg en diskret mini-pumpe med feste under flaskeholderen, istedenfor å styre med patroner. Nå vet jeg at det er en uting å bli sett med pumpe. Et argument for kan være at en minipumpe gjerne kan være noen gram lettere enn f eks 2 patroner+adapter (det har jeg kontrollveid).
Jeg skal nedover selv en god stund i april, og har mange gode ruter planlagt. Men som EmilZipp sier er det sikkert mange fine lunsj/kaffesteder utenfor de store torgene. Er det noen som har funnet perler som bør besøkes?
Har ikke så mange gullkorn å dele på det området selv, men restaurant Es Grau langs MA-10 på vestkysten er verdt et besøk. Ikke så sjarmerende i seg selv, men har en terrasse som hviler helt på kanten av klippene med fantastisk utsikt.
Bar Can Pereò i Selva anbefales på det varmeste.
Sykkelfjas - Sjekk ut gruppa på facebook for mer fjas
Har ett område jeg aldri har vært på Mallorca. Den østlige delen. Tenker da Arta og der omkring. Noen som har syklet her ? som evt har noen stravaspor/evt kart som beskriver turen med utgangspunkt Can Pastilla ? Vil vel fort være 20 mils tur selv med "raskeste" vei. Men er allergisk mot storveier så helst småveier og litt lengre tur. Hvordan er de to endeveiene " Erimita de Betlem" og " Col de rach" (ikke ende men mitt på den veien). Andre gode tips i området mellom Manacor- Arta og østkysten ?
Ermita de Betlem synes jeg er fantastisk, liten og smal klatring på noe som knapt har størrelsen til å være vei. Det som er veldig merkelig er at selve klosteret er lagt nedi en dump. De fleste kloster ligger på pene utsiktspunkter og det kunne de gjort her også, men du må faktisk sykle et stykke ned hvor veien ender opp inn på gårdsplassen på klosteret. Er egentlig ikke noe som helst å se på der.
Har ett område jeg aldri har vært på Mallorca. Den østlige delen. Tenker da Arta og der omkring. Noen som har syklet her ? som evt har noen stravaspor/evt kart som beskriver turen med utgangspunkt Can Pastilla ? Andre gode tips i området mellom Manacor- Arta og østkysten ?
Har lage ei rute til Cala Ratjada og alcudia i strava som er 184km. Sykla starten på den i går. Går langs ma-15 omtrent til algaida, før den går inn på fine vegar oppover til kysten. Men veit ikkje kordan vegen er vidare austover til artà og Cala Ratjada.
Kult Ger, skriv litt om den turen når du har gjort den. Jeg har sett for meg en Campos-Felantx-Manacor-Arta variant. Er det noen av stedene langs kysten ala Cala Ratjada, Portocristo, evt annet som bør prioriteres (enten for lunsj eller for det er "fint" der) ? Tilbake har jeg tenkt Petra- Algaida (mao litt slik du tenker ut ?).
Og takk for tips om Betlem Crassus, da står den på listen.
Kult Ger, skriv litt om den turen når du har gjort den. Jeg har sett for meg en Campos-Felantx-Manacor-Arta variant. Er det noen av stedene langs kysten ala Cala Ratjada, Portocristo, evt annet som bør prioriteres (enten for lunsj eller for det er "fint" der) ? Tilbake har jeg tenkt Petra- Algaida (mao litt slik du tenker ut ?).
Og takk for tips om Betlem Crassus, da står den på listen.
Ganske fint nede i Porto Cristo, en tarm av sjøen svinger seg inn i sentrum av byen, perfekt for lunsj. Vi bommet på en stengt vei i 2017, her er 2016. Små steingjerdeveier og et par gruspartier. Du MÅ opp på San Salvador om du skal til østsiden, det er en ordre ! Utrolig fin klatring med rå utsikt, lite eksponert i lett skog, nydelig ! ! På cafee'n på toppen ser du "hele verden" også fra pisserenna... https://www.strava.com/activities/529911611 Hadde sommerferien med familien på Østsiden i fjor (Cala D'Or) og ble overrasket over hvor mye flotte småveier det er på kryss og tvers. Gjetter på at du enkelt finner muligheter på Strava Heatmap om du ikke får tips lengre nord. her et par eksempler med utgangspunkt i Cala D'Or. Lykke til ! https://www.strava.com/activities/1082610834 https://www.strava.com/activities/1074658296 https://www.strava.com/activities/1087482999
Redigert av EmilZipp; 23/03/201808:16.
Takk for gode tips EmilZipp, San Salvador skal jeg helt sikkert sykle, for har vært der opp hver gang på de 4 turene jeg har hatt på Mallorca. Men det blir nok en "annen" tur en den jeg evt tar lenger østover. I fjor så sykle vi Cura, San Salvador og så det klostret som ligger like sør for San Salvador (kommer ikke på navnet, men bratt og lite trafikkert vei) på samme turen.
Takk for gode tips EmilZipp, San Salvador skal jeg helt sikkert sykle, for har vært der opp hver gang på de 4 turene jeg har hatt på Mallorca. Men det blir nok en "annen" tur en den jeg evt tar lenger østover. I fjor så sykle vi Cura, San Salvador og så det klostret som ligger like sør for San Salvador (kommer ikke på navnet, men bratt og lite trafikkert vei) på samme turen.
Yepp, klosteret ser du på den siste turen jeg linket til Santuri de Monti-Sion, søt liten klatring og utrolig søte de gamle damene i klosteret. De hadde ikke åpnet da vi var der i fjor men de stelte i stand div godsaker likevel