Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428306 11/08/2017 12:57
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous22
Jøje meg.
Så i din verden blir ikke forskningsresulatet som er nytt spredd i media før det allerede har blitt den nye konsensusen?

Det har jeg ingen formening om. Det er derfor jeg spør.

Og kvitt deg med dine egne stråmenn først - før du påpeker andres.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428307 11/08/2017 12:59
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange

Jo, det er det. Når vitenskapelig konsensus ikke er basert på forskning synes jeg min mening er like mye verd som deres (ja, jeg regner med at du skjønner at jeg setter det på spissen).

Har du noen gode eksempler der vitenskaplig konsensus ikke er basert på forskning?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Hæ?] #2428308 11/08/2017 12:59
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hæ?

Så det første. Det er nemlig nettopp poenget mitt. For at man skal få konsensus, må man verifisere forskingsresultater gjennom flere andre forskningsprosjekt på samme område. Det betyr at noen først finner et resultat, og da selvsagt er alene om å ha dette resultatet. Det vil bli nøye etterprøvd, og dermed blir det konsensus. Men likefult er det et "korrekt" resultat før det blir etablert konsensus om det. Derfor er det slettes ikke sikkert at alt dagens forskerer er enige om nødvendigvis er riktig. Det kan ligge enkeltresultater som ikke er undersøkt nøye nok enda til å ha oppnådd konsensus. Men likefult er de riktige. Og gjerne i direkte opposisjon til dagens konsensus.

Dette synes jeg var er en fin oppsummering og en god forklaring på hvorfor lekfolk ikke bør prøve å forstå for mye av forskning på detaljnivå.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428309 11/08/2017 12:59
perbl Offline
More than words
More than words
Jøje meg.
Så i din verden blir ikke forskningsresulatet som er nytt spredd i media før det allerede har blitt den nye konsensusen?

Men har du noen eksempler på god forskning som har veltet rundt på bredt aksepterte sannheter der det først har blitt publisert tabloid i media før det har fått aksept i vitenskapelige kretser?

Konsensus er en prosess som tar tid, men det er mye som publiseres som mer eller mindre utfordrer konsensus, der man må utføre oppfølgingsprosjekt etc før den brede konsensus endres. Det betyr dog ikke at interessante funn avfeies umiddelbart fordi konsensus sier noe annet. Eksempler jeg kan komme på fra miljøene jeg jobber ved er f.eks synet på trening for hjertesyke, der forskning bla fra NTNU/St. Olav har medført at man nå tilbyr vesentlig hardtrening for flere grupper av alvorlig hjertesyke.

Det å få media til å formidle reell forskning på fornuftig vis er en utfordring av dimensjoner. De fleste forskere jeg vet av er skeptiske til det, da tabloid spissing og fordumming av komplekse problemstillinger ofte fører til at det er noe helt annet som kommer ut i avisa enn det komplekse budskapet forskeren mente å formidle.

Per B.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428310 11/08/2017 13:00
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg har ingen stråmenn her. Journalister og internettdebattanter er begge lekfolk sammenliknet med vitenskapsmenn. Det var budbringerdelen jeg tenkte på.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: sveinaa] #2428311 11/08/2017 13:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sveinaa
Det er jo utrolig lett å tillegge seg selv egenskaper og forståelse man egentlig ikke har, når man har tatt noe tidlig som veldig få andre "skjønte" ICON_WINK

Bingo. Dette fenomenet analyseres inngående her:
https://www.goodreads.com/book/show/9206187-everything-is-obvious

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428312 11/08/2017 13:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg har ingen stråmenn her. Journalister og internettdebattanter er begge lekfolk sammenliknet med vitenskapsmenn. Det var budbringerdelen jeg tenkte på.

Når jeg spør om du har gode eksempler og svaret jeg får er "Så i din verden blir ikke forskningsresulatet som er nytt spredd i media før det allerede har blitt den nye konsensusen?" - så er det en stråmann, ja.

Har du gode eksempler eller har du ikke?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: perbl] #2428317 11/08/2017 13:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: perbl
Jøje meg.

Men har du noen eksempler på god forskning som har veltet rundt på bredt aksepterte sannheter der det først har blitt publisert tabloid i media før det har fått aksept i vitenskapelige kretser?

Nei, jeg har ikke logget slik. Siden det er ganske mye det ikke er bred vitenskapelig konsensus om, er det litt utenkelig at det ikke har blitt publisert noen nye resultater i media også før vitenskapelig konsensus er endret (ikke veltet rundt).

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428318 11/08/2017 13:07
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: GeirK

Når jeg spør om du har gode eksempler og svaret jeg får er "Så i din verden blir ikke forskningsresulatet som er nytt spredd i media før det allerede har blitt den nye konsensusen?" - så er det en stråmann, ja.

Har du gode eksempler eller har du ikke?

Jeg stilte bare et spørsmål.

Noen lekfolk finner vel nå og da denne nye forskningen og prøver å spre den? (Jeg sier ikke at noen har gjort det i denne tråden, eller funnet noen ny slik forskning).

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: perbl] #2428319 11/08/2017 13:10
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: perbl

Det å få media til å formidle reell forskning på fornuftig vis er en utfordring av dimensjoner. De fleste forskere jeg vet av er skeptiske til det, da tabloid spissing og fordumming av komplekse problemstillinger ofte fører til at det er noe helt annet som kommer ut i avisa enn det komplekse budskapet forskeren mente å formidle.

Nå tramper jeg sikkert på tærne til en del. Jeg vil faktisk dra det så langt at jeg vil hevde at dette ikke bare gjelder journalister, men sannsynligvis også de aller fleste lekfolk selv om de får dette presentert face to face av forskeren.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428320 11/08/2017 13:10
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Noen lekfolk finner vel nå og da denne nye forskningen og prøver å spre den?

Har du noen gode eksempler fra historien?

Ikke helt sikker på om du vil ha forbilder av lekfolk som rokker ved vedtatt konsensus eller holder det med borgervitenskap (citizen science)?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Hæ?] #2428322 11/08/2017 13:12
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Men spør hvilken lærer du vil om dette er korrekt i dennes øyne.

Den jevne lærer er nok, i likhet med alle oss andre, belemret med de samme gedigne kognitive svakhetene som kan gjøre deres anektotiske opplevelser irrelevante.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428323 11/08/2017 13:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jo, det er det. Når vitenskapelig konsensus ikke er basert på forskning synes jeg min mening er like mye verd som deres (ja, jeg regner med at du skjønner at jeg setter det på spissen).

Har du noen gode eksempler der vitenskaplig konsensus ikke er basert på forskning?

Ja, ga alt et eksempel ang. krybbedød. I samme slengen kan man nevne at folk som sleit med magetrøbbel kunne blitt/ble rådet å bare spise loff for å skåne magen. (konsenssusen kan ha vært forskjellig fra land til land).

Redigert av Tange; 11/08/2017 13:22.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428326 11/08/2017 13:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Ja, ga alt et eksempel ang. krybbedød.

Vitenskaplig konsensus var på et tidspunkt at babyer skulle sove på magen for å unngå å svelge eget oppkast? Hvilket vitenskapsmiljø stilte seg bak denne anbefalingen?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428327 11/08/2017 13:19
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.

Den jevne lærer er nok, i likhet med alle oss andre, belemret med de samme gedigne kognitive svakhetene som kan gjøre deres anektotiske opplevelser irrelevante.

Jeg vet ikke. Hva du tror er for meg irrelevant, all den tid du ikke kan vise til forskning på det. ICON_WINK

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428328 11/08/2017 13:20
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: skiraffen

Nei. Det du henviser til er jo at man ikke skal avvise argumenter fra noen utelukkende fordi de er eksperter på fagfeltet.

Det er ikke det jeg sier når jeg sier at jeg lytter til dem som er eksperter på et område - og du feilaktig kaller det for "appeal to authority".

Ja, det kan du ha rett i. Men det tilsier da istedet at du understøtter dine egne meninger med irrasjonelle argumenter, og det er jo ikke så veldig bra heller.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428329 11/08/2017 13:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Noen lekfolk finner vel nå og da denne nye forskningen og prøver å spre den?

Har du noen gode eksempler fra historien?

Ikke helt sikker på om du vil ha forbilder av lekfolk som rokker ved vedtatt konsensus eller holder det med borgervitenskap (citizen science)?

Jeg er ikke sikker selv. Jeg ber om eksempler for å forstå hva han mener (det er uklart hva som skjer når "lekfolk sprer forskning som de finner"), men får bare stråmenn tilbake.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Hæ?] #2428331 11/08/2017 13:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Jeg vet ikke. Hva du tror er for meg irrelevant, all den tid du ikke kan vise til forskning på det. ICON_WINK

De kognitive svakhetene som blant annet Kahnemann beskriver er kartlagt gjennom forskning, ja.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428332 11/08/2017 13:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Ja, ga alt et eksempel ang. krybbedød.

Vitenskaplig konsensus var på et tidspunkt at babyer skulle sove på magen for å unngå å svelge eget oppkast? Hvilket vitenskapsmiljø stilte seg bak denne anbefalingen?

Leger og helsesøstre på helsekontorere og jordmødre f.eks.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: skiraffen] #2428334 11/08/2017 13:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: skiraffen

Ja, det kan du ha rett i. Men det tilsier da istedet at du understøtter dine egne meninger med irrasjonelle argumenter, og det er jo ikke så veldig bra heller.

Der ser jeg ikke den logiske sammenhengen i argumentasjonen din. Gidder du elaborere?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428335 11/08/2017 13:25
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvis en lekmann poster et helt nytt forskningsresultat på et forum, og dette forskningsresultatet senere viser seg å være det første som førte til ny konsensus.

Jeg synes det er rart hvis det aldri har skjedd. Forskningskonsensus endres ikke så fort.

Jeg stilte som sagt et spørsmål.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428336 11/08/2017 13:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Men de er ikke vitenskapsfolk. De er bare formidlere av vitenskap - med mindre de driver med forskning.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428337 11/08/2017 13:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis en lekmann poster et helt nytt forskningsresultat på et forum, og dette forskningsresultatet senere viser seg å være det første som førte til ny konsensus.

Jo - men da har denne studien allerede blitt publisert i en vitenskaplig journal og sjansen er da veldig stor for at de andre vitenskapsfolkene som tar denne til seg, leser den der - og ikke på et tilfeldig internettforum.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428340 11/08/2017 13:29
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jo - men da har denne studien allerede blitt publisert i en vitenskaplig journal og sjansen er da veldig stor for at de andre vitenskapsfolkene som tar denne til seg, leser den der - og ikke på et tilfeldig internettforum.

Har jeg sagt noe annet?

Noen lekfolk finner vel nå og da denne nye forskningen og prøver å spre den? (Jeg sier ikke at noen har gjort det i denne tråden, eller funnet noen ny slik forskning).

(Med "finne" mener jeg jo i vitenskapelig journal, hvor ellers skulle de finne den?)

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428341 11/08/2017 13:29
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.

De kognitive svakhetene som blant annet Kahnemann beskriver er kartlagt gjennom forskning, ja.
Daniel Kahnemann? Meg bekjent har han aldri forsket spesifikt på "den jevne lærer". Han og Tversky har vel først og fremst sett på hvilke faktorer som medfører at man opplever lykke og hvordan man begrunner sine valg?
Jeg kjenner ikke godt nok til hans forskning til å vite om den har konsensus eller ikke, men innen det miljøet jeg beveger meg, der det er mennesker i samspill som det jobbes med, er det i alle fall så godt som ingen forskning som har konsensus. Ikke en gang Piaget, Vygodskji, Dewy, Kilpatrick, Nordahl, Jensen eller andre navn jeg kan strø rundt meg med er nødvendigvis enige i alt.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428343 11/08/2017 13:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

(Med "finne" mener jeg jo i vitenskapelig journal, hvor ellers skulle de finne den?)

OK. Jeg er litt usikker på hva det er du prøver å formidle her. Det virker som du har en formening om lekfolks bidrag til endring av vitenskaplig konsensus. men jeg er usikker fordi jeg ikke får helt med meg essensen i det du skriver.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428344 11/08/2017 13:35
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jeg foreslår bare at du leser om igjen første gang jeg postet det. Jeg mente ingenting om lekfolkets bidrag utover ev. spredning:

Sitat: sveinaa

Litt enkelt kan man faktisk si at verden skrider frem fordi noen utfordrer konsensus og sparker ned selvfølgelighetens dører ICON_SMILE

Ja - men det er alltid en vitenskapsmann med bedre data og bedre metoder som gjør det, ikke lekfolk som debatterer på Internett.

F.eks. at de poster lenker til forskningsartikler før det er ny konsensus. Det gjøres f.eks. i sone1-tråden.

Redigert av anonym22; 11/08/2017 13:39.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2428345 11/08/2017 13:36
sveinaa Offline
More than words
More than words
Lurer på om trådstarter blir forsker isteden for vegetarianer?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2428346 11/08/2017 13:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Trådstarter leser nok ikke denne tråden lenger.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428348 11/08/2017 13:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Men de er ikke vitenskapsfolk. De er bare formidlere av vitenskap - med mindre de driver med forskning.

Lite sannsynlig at de fant på dette selv, men fikk det fra forskere som står bak disse formidlere.

Typisk norsk eksempel er vel lobotomi. I bruk i Norge inn i oljeladeren, men ikke særlig basert på grundig vitenskapelig grunnlag.

Side 7 av 11 1 2 5 6 7 8 9 10 11

Moderator  support