Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428253 11/08/2017 12:19
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Hadde forskere som kommer med nye teorier holds seg til samme tilstrebelsen hadde kirurger fortsatt gått inn i operasjonsrommet rett fra doen eller verre.

Dette er ikke helt sant, nye teorier lanseres hver dag.

Det som er essensen i vitenskapelig arbeid er prosessen, med kritikk, fagfellesvurdering, evaluering opp mot det som er nåværende state of the art/konsensus, repeterbarhet m.m.

Det skjer mye feil innenfor akademia og, man kan komme med legitim kritikk av publikasjonsskeivhet etc, men denne "en gang trodde folk jorda var flat og" er virkelig ikke særlig god kritikk av den vitenskapelige metode.

Per B.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: sveinaa] #2428254 11/08/2017 12:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sveinaa

Det som dog forvirrer folk flest er nok når forskningen blir tabloid (gjengitt.). Mange glemmer nok også kontekst eller rammene for det som blir forsket på. Når man i tillegg kun kan bekrefte under 1/2 av resultatene så bør kanskje lekmenn gå varsomt ICON_SMILE

Jepp. Derfor må en lytte til konsensus - og overse enkeltstudier.

John Oliver belyser dette på en glimrende måte:
https://www.youtube.com/watch?v=0Rnq1NpHdmw

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428256 11/08/2017 12:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous22

Det sagt, så kan begrepet også inkludere å høre på eksperter, f.eks. når eksperter uttaler seg i media om ting langt utenfor emnet de er eksperter på.

Det var gitt at de var eksperter på det de snakket om. Alle personer i hele verden er ekspert på noe, så du kunne umulig tro at jeg mente "noen som er eksperter på ett eller annet"

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Hæ?] #2428259 11/08/2017 12:26
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hæ?
Sitat: GeirK
Hvordan vet du hvem "som har mest greie på ting" ?

Vitenskaplig konsensus er alltid et godt utgangspunkt.
Hvorfor det?

Fordi den representerer oppsummeringen av de mest kvalifiserte personene og tar all relevant kunnskap om emnet med i beregningen. Har du noen gode eksempler på aktuelle emner der du mener vi skal se bort fra gjeldende vitenskaplig konsensus?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428260 11/08/2017 12:26
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det som dog forvirrer folk flest er nok når forskningen blir tabloid (gjengitt.). Mange glemmer nok også kontekst eller rammene for det som blir forsket på. Når man i tillegg kun kan bekrefte under 1/2 av resultatene så bør kanskje lekmenn gå varsomt ICON_SMILE

Jepp. Derfor må en lytte til konsensus - og overse enkeltstudier.

John Oliver belyser dette på en glimrende måte:
https://www.youtube.com/watch?v=0Rnq1NpHdmw

Samt se begrensningene. Man finner svaret på A men ikke B, C, D osv. selv om de både er logiske og åpenbare.

Redigert av sveinaa; 11/08/2017 12:26.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428263 11/08/2017 12:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
GeirK, det eneste du gjør er å pirke. Jeg poster ikke feilaktige ting her. Du tolker bare mye rart.

Hjelper det om jeg gjentar?:

Det var du som skrev:

Jeg retter meg etter dem som har mest greie på ting uansett hva de sier.

Og lenken ble postet før du utdypet det.

Eventuelt kan du gå tilbake og se rekkefølgen ting ble postet i?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428268 11/08/2017 12:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du får nesten lese det jeg skriver ordentlig.

Det prøver jeg - men jeg sliter litt når du ikke skriver ordentlig. Hva mente du her:

Ærlig talt, GeirK, jeg har sjelden opplevd noen som leter etter svar fra en side enn deg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: perbl] #2428269 11/08/2017 12:29
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: perbl
Hadde forskere som kommer med nye teorier holds seg til samme tilstrebelsen hadde kirurger fortsatt gått inn i operasjonsrommet rett fra doen eller verre.

Dette er ikke helt sant, nye teorier lanseres hver dag.

Nei, klart er det ikke helt sant, men jeg håper du skjønner poenget at det også betyr at den vitenskapelige konsensus må være basert på noen annet enn antakelser/følelser. Det blir stadig mindre av det siste heldigvis, men det har vært stor konsensus om masse ting blant vitensakpsmenn som kun har vært basert på antakelser, følelser eller noe løs forskning.
Ofte med lite konsekvenser men der hvor det f.eks. gjelder krybbedød (i en del land ble foreldre rådet til å legge spebarn på magen slik at de ikke kunne kveles i sitt eget oppkast) har det faktisk hatt store konsekvenser for mange foreldre.
Quote:

Det som er essensen i vitenskapelig arbeid er prosessen, med kritikk, fagfellesvurdering, evaluering opp mot det som er nåværende state of the art/konsensus, repeterbarhet m.m.

Det skjer mye feil innenfor akademia og, man kan komme med legitim kritikk av publikasjonsskeivhet etc, men denne "en gang trodde folk jorda var flat og" er virkelig ikke særlig god kritikk av den vitenskapelige metode.

Så det vi snakker om at den vitenskapelige metode dessverre har vært fra værende alt for ofte, også blant vitenskapsfolk.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428271 11/08/2017 12:30
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Har du noen gode eksempler på aktuelle emner der du mener vi skal se bort fra gjeldende vitenskaplig konsensus?

Jeg har ikke tenkt til å leite, du kommer aldri til å annerkjenne noe uansett.

Men, historisk sett er det nok en del tilfeller der vitenskapelig konsensus har vist seg å være feil. Så det blir litt naivt å tro at det ikke er tilfelle nå. Som jeg allerede har nevnt (og som du glatt har ignorert), så tar det tid før nye oppdagelser blir konsensus.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428272 11/08/2017 12:31
sveinaa Offline
More than words
More than words

Så det vi snakker om at den vitenskapelige metode dessverre har vært fra værende alt for ofte, også blant vitenskapsfolk.

Neppe fraværende, men man kan vel hevde at den har blitt bedre?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428273 11/08/2017 12:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei, klart er det ikke helt sant, men jeg håper du skjønner poenget at det også betyr at den vitenskapelige konsensus må være basert på noen annet enn antakelser/følelser. Det blir stadig mindre av det siste heldigvis, men det har vært stor konsensus om masse ting blant vitensakpsmenn som kun har vært basert på antakelser, følelser eller noe løs forskning.

Det er riktig, men det er aldri et argument for å se bort fra vitenskaplig konsensus.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428274 11/08/2017 12:32
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det prøver jeg - men jeg sliter litt når du ikke skriver ordentlig. Hva mente du her:

Ærlig talt, GeirK, jeg har sjelden opplevd noen som leter etter svar fra en side enn deg.

Du sier du prøver, men jeg tror egentlig ikke på det. Du er sjelden i en eneste tråd på dette forumet som ikke blir en meta-diskusjon av denne typen. Ja, det er noe med deg.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428275 11/08/2017 12:32
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Det er riktig, men det er aldri et argument for å se bort fra vitenskaplig konsensus.

Stråmann.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428277 11/08/2017 12:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Du sier du prøver, men jeg tror egentlig ikke på det. Du er sjelden i en eneste tråd på dette forumet som ikke blir en meta-diskusjon av denne typen. Ja, det er noe med deg.

Kan du så fortelle hva du mener med den meningsløse setningen over?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428279 11/08/2017 12:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nei, du har vist i utallige slike tråder at du helt mangler den selvinnsikten.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428280 11/08/2017 12:35
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: skiraffen

Første avsnitt.

Les heller første avsnitt i memet du begynte hele autoritetsmisforståelsen din med. Det var her du snubla

"It's important to note that this fallacy should not be used to dismiss the claims of experts, or scientific consensus."

Capishe?

Nei. Det du henviser til er jo at man ikke skal avvise argumenter fra noen utelukkende fordi de er eksperter på fagfeltet.

Det blir jo noe annet.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428281 11/08/2017 12:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Har du noen gode eksempler på aktuelle emner der du mener vi skal se bort fra gjeldende vitenskaplig konsensus?

Jeg har ikke tenkt til å leite, du kommer aldri til å annerkjenne noe uansett.

Men, historisk sett er det nok en del tilfeller der vitenskapelig konsensus har vist seg å være feil. Så det blir litt naivt å tro at det ikke er tilfelle nå. Som jeg allerede har nevnt (og som du glatt har ignorert), så tar det tid før nye oppdagelser blir konsensus.

Litt enkelt kan man faktisk si at verden skrider frem fordi noen utfordrer konsensus og sparker ned selvfølgelighetens dører ICON_SMILE

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428282 11/08/2017 12:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Stråmann.

Skal jeg forstå det slik at du er uenig?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Tange] #2428283 11/08/2017 12:36
perbl Offline
More than words
More than words

Sålenge det er folk i vitenskapsfolk er det rom for menneskelige feil. Enten det handler om slurv, eller bevisst juks for å fremme seg sjøl osv.

Men systemene blir stadig bedre, det har blitt mer fokus på dette blant forskere og fagmiljø sjøl. Jeg synes også folk som Goldacre gjør en fin innsats, og den Bad Pharma-boka hans er obligatorisk lesing for de som vil se hvordan seriøs kritikk av det som skjer av forskning kan foregå.

Per B.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428285 11/08/2017 12:38
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Stråmann.

Skal jeg forstå det slik at du er uenig?

Nei.
Men det er vel ingen som har argumentert for at man skal se bort fra vitenskapelig konsensus? Så da framtrer det som stråmannsagrumentasjon når du svarer Tange slik.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: sveinaa] #2428286 11/08/2017 12:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Litt enkelt kan man faktisk si at verden skrider frem fordi noen utfordrer konsensus og sparker ned selvfølgelighetens dører ICON_SMILE

Ja - men det er alltid en vitenskapsmann med bedre data og bedre metoder som gjør det, ikke lekfolk som debatterer på Internett.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: skiraffen] #2428288 11/08/2017 12:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: skiraffen

Nei. Det du henviser til er jo at man ikke skal avvise argumenter fra noen utelukkende fordi de er eksperter på fagfeltet.

Det er ikke det jeg sier når jeg sier at jeg lytter til dem som er eksperter på et område - og du feilaktig kaller det for "appeal to authority".

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428291 11/08/2017 12:41
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Ja - men det er alltid en vitenskapsmann med bedre data og bedre metoder som gjør det, ikke lekfolk som debatterer på Internett.
Noen lekfolk finner vel nå og da denne nye forskningen og prøver å spre den? (Jeg sier ikke at noen har gjort det i denne tråden, eller funnet noen ny slik forskning).

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428293 11/08/2017 12:43
sveinaa Offline
More than words
More than words

Selvsagt. Og for oss andre er det viktigste å inneha evnen til å forandre mening istedenfor å låse oss fast i gammel "tro" fordi det "gjør vondt" i å ta feil.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428295 11/08/2017 12:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Noen lekfolk finner vel nå og da denne nye forskningen og prøver å spre den?

Har du noen gode eksempler fra historien?

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428297 11/08/2017 12:47
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jøje meg.
Så i din verden blir ikke forskningsresulatet som er nytt spredd i media før det allerede har blitt den nye konsensusen?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428299 11/08/2017 12:50
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hvordan vet du hvem "som har mest greie på ting" ?

Vitenskaplig konsensus er alltid et godt utgangspunkt.
Hvorfor det?

Fordi den representerer oppsummeringen av de mest kvalifiserte personene og tar all relevant kunnskap om emnet med i beregningen. Har du noen gode eksempler på aktuelle emner der du mener vi skal se bort fra gjeldende vitenskaplig konsensus?
Tar det siste først. Nei. Hvorfor spør du?

Så det første. Det er nemlig nettopp poenget mitt. For at man skal få konsensus, må man verifisere forskingsresultater gjennom flere andre forskningsprosjekt på samme område. Det betyr at noen først finner et resultat, og da selvsagt er alene om å ha dette resultatet. Det vil bli nøye etterprøvd, og dermed blir det konsensus. Men likefult er det et "korrekt" resultat før det blir etablert konsensus om det. Derfor er det slettes ikke sikkert at alt dagens forskerer er enige om nødvendigvis er riktig. Det kan ligge enkeltresultater som ikke er undersøkt nøye nok enda til å ha oppnådd konsensus. Men likefult er de riktige. Og gjerne i direkte opposisjon til dagens konsensus.

For tiden forsker jeg selv på noe som går mot dagens konsensus. Om resultatet der blir med på å endre denne, vet jeg ikke. Men det er selvsagt mulig,

Og en liten anekdote; i mitt arbeide som underviser er det bred konsensus blandt forskermiljøet at gruppestørrelse ikke har noe å si for læringsutbytte. "Det er ferdigforsket!" er utsagnet vi fikk fra NTNU. Men spør hvilken lærer du vil om dette er korrekt i dennes øyne.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym22] #2428300 11/08/2017 12:51
sveinaa Offline
More than words
More than words

Noen lekfolk finner vel nå og da denne nye forskningen og prøver å spre den? (Jeg sier ikke at noen har gjort det i denne tråden, eller funnet noen ny slik forskning).

Sikkert mulig, men fant de den på slump eller noe annet? Det er jo utrolig lett å tillegge seg selv egenskaper og forståelse man egentlig ikke har, når man har tatt noe tidlig som veldig få andre "skjønte" ICON_WINK

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: sveinaa] #2428301 11/08/2017 12:53
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er nok mest slump å klare å plukke opp det som blir ny konsensus!

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2428303 11/08/2017 12:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jo, det er det. Når vitenskapelig konsensus ikke er basert på forskning synes jeg min mening er like mye verd som deres (ja, jeg regner med at du skjønner at jeg setter det på spissen).

Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Moderator  support