Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 11 1 2 3 4 5 10 11

Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2427708 10/08/2017 11:53
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: GeirK

Du får det til å høres ut som om det er tvil. Nesten ingen matprodukter du spiser er naturlige produkter av evolusjonen.

Nesten all mat er naturlige produkter etter evolusjon, men prosessert mat er ikke å finne i naturen. Resten, frukt, grønnsaker, kjøtt, fuggel, bær og fisk er helt naturlige og et resultat av evolusjon.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym] #2427710 10/08/2017 11:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: anonymous

Du får det til å høres ut som om det er tvil. Nesten ingen matprodukter du spiser er naturlige produkter av evolusjonen.

Nesten all mat er naturlige produkter etter evolusjon, men prosessert mat er ikke å finne i naturen. Resten, frukt, grønnsaker, kjøtt, fuggel, bær og fisk er helt naturlige og et resultat av evolusjon.

De fuglene og det kjøttet som nordmenn flest spiser er ikke fra dyr som evolusjonen ga oss, med mindre man spiser vilt.

På ingen tidspunkt har det eksistert ville dyr identiske med den grisen, sauen, kua og kyllingen vi spiser i dag.

Med mindre bananene du spiser ser slik ut, er heller ikke de naturlige - på linje av veldig mye annet du spiser.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2427713 10/08/2017 12:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Er ikke kunstig utvalg en av driverne av evolusjon?

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym5] #2427715 10/08/2017 12:02
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: pontiff
For mange av oss som vokste opp på 80-tallet sto bearbeidede kjøttprodukter på middagsbordet nesten daglig. Ikke at jeg nå er livredd for kreft, men når svigers for n'te gang denne uka foreslår bearbeida kjøtt til middag og serverer barna rester fra gårsdagens bearbeida kjøttmiddag, setter jeg foten ned.

Det som er litt dumt er at det er forskning som viser at de første tjue leveårene avgjør hva slags kreftype du får. Så det 80-tallskostholdet har alt gjort skaden. Desto større grunn til å passe på barnas kosthold siden det er i dine hender i disse viktigste årene.
http://forskning.no/forebyggende-helse-m...vgjor-hva-slags

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Øyvind V] #2427722 10/08/2017 12:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Øyvind V

Det kommer vel an på definisjonen av "evolusjon".

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2427727 10/08/2017 12:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det kommer vel an på definisjonen av "evolusjon".

Ja. Og hvordan har vi definert "evolusjon" i denne tråden? Hvis vi tillater kunstig seleksjon som en av driverne av evolusjon er vel alle dagens husdyr og planter osv., et resultat av evolusjon.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2427735 10/08/2017 12:34
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A

De fuglene og det kjøttet som nordmenn flest spiser er ikke fra dyr som evolusjonen ga oss, med mindre man spiser vilt.

På ingen tidspunkt har det eksistert ville dyr identiske med den grisen, sauen, kua og kyllingen vi spiser i dag.

Med mindre bananene du spiser ser slik ut, er heller ikke de naturlige - på linje av veldig mye annet du spiser.

Så du mener de dyrene jeg har uthevet, er det en vitenskapsmann som har konstruert og funnet opp?

Grisen kommer fra villsvin. Sauen kommer fra villsau. Kua kommer fra uroksen. Kylling kommer fra jungelhøne.
At de ikke ser ut slik de gjorde før er nettopp det som kalles for evolusjon.
Evolusjon er grunnen til at det finnes dyr i dag. Survial of the fittest. Den arten som tilpasser seg raskest, er den rasen som har størst sjanse for å overleve. Selveste Darwin kom med den teorien.

Alternativet er de som tror på bibelen og arken med alle dyr som overlevde syndefloden.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym] #2427738 10/08/2017 12:40
sveinaa Offline
More than words
More than words

Så du mener de dyrene jeg har uthevet, er det en vitenskapsmann som har konstruert og funnet opp?

Grisen kommer fra villsvin. Sauen kommer fra villsau. Kua kommer fra uroksen. Kylling kommer fra jungelhøne.
Evolusjon er grunnen til at det finnes dyr i dag. Survial of the fittest. Den arten som tilpasser seg raskest, er den rasen som har størst sjanse for å overleve. Selveste Darwin kom med den teorien.

Alternativet er de som tror på bibelen og arken med alle dyr som overlevde syndefloden.

Du mener vel ikke her at de dyrene/fuglene vi hovedsaklig får animalsk protein fra har utviklet seg naturlig?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: sveinaa] #2427741 10/08/2017 12:43
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: sveinaa
Du mener vel ikke her at de dyrene/fuglene vi hovedsaklig får animalsk protein fra har utviklet seg naturlig?

"Naturlig", med litt hjelp fra avling over noen hundre til tusen år.

Ikke på rekordtid i et laboratorium, gen for gen, med pinsett og pleksiglass.

Anonym5
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym] #2427742 10/08/2017 12:44
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mitt poeng er at tilpasningen som har skjedd her er styrt av menneskene og har ingen ting med naturlig utvalg å gjøre. Det fantes feks ingen sitroner i verden før vi mennesker fant på å avle frem en svært syrlig sitrusfrukt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2427747 10/08/2017 12:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Mitt poeng er at tilpasningen som har skjedd her er styrt av menneskene og har ingen ting med naturlig utvalg å gjøre. Det fantes feks ingen sitroner i verden før vi mennesker fant på å avle frem en svært syrlig sitrusfrukt.

Det begynte med en diskusjon om dagens dyr var et resultat av "evolusjon" eller ikke. Var ingen som skrev "naturlig utvalg" før det dukket opp i din siste post.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Øyvind V] #2427749 10/08/2017 12:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det begynte med en diskusjon om dagens dyr var et resultat av "evolusjon" eller ikke. Var ingen som skrev "naturlig utvalg" før det dukket opp i din siste post.

Korrekt. Det er bare en presisering overfor anonymous siden han drar naturlig utvalg inn i argumentasjonen sin.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym5] #2427750 10/08/2017 12:52
sveinaa Offline
More than words
More than words

Utviklingen av NRF (Norsk rødt fe) har vært styrt av landbrukssamvirke siden 1935, og er primært avlet frem pga stor melkeproduksjon...

Så kan man diskutere hva som er rekord tid i kontekst evolusjon...

Redigert av sveinaa; 10/08/2017 12:53.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: sveinaa] #2427757 10/08/2017 13:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

.

Jeg synes dette er god beskrivelse av slik ganske mange opplever forskjellen. Men, i moderne tid har man blitt i overkant ivrig og effektiv med avlingen, og det har nok noen konsekvenser. Og litt mindre "naturlig".
Moderasjon er bra der også, akkurat som på enkeltmatvarer. ICON_LAUGH

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: sveinaa] #2427763 10/08/2017 13:11
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Så kan man diskutere hva som er rekord tid i kontekst evolusjon...

Mennesket har avlet gris i 11 000 år, i Norge i 3500 år. Utviklingen av NRF gikk heller ikke rett fra urkua, men fra norske, svenske og finske raser avlet frem over lang tid.

Ved genmodifisering kan man i teorien endre egenskaper fra en generasjon til en annen, gjennom å flytte gener direkte mellom organismene og dermed få fram ønskede egenskaper direkte (slik jeg forstår det).

Jeg sier ikke at det dermed er fyfy, men at man kanskje må ha tunga rett i munnen når man blander langtidsavling inn i genmodifiseringsdebatten.

Anonym5
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2427791 10/08/2017 14:25
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Avl er naturlig seleksjon. Ingen bonde setter kalv på ei ku som melker dårlig og gir lite kjøtt.
Å hente et gen fra en "konklypp dippe dått" og sette den inn i ei kun som dermed gir sjukt mye melk og kjøtt, er ikke naturlig seleksjon, da ei ku og denne "konklypp dippe dått"'en aldri ville krysset gener på en naturlig måte.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym] #2427800 10/08/2017 14:40
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Avl er naturlig seleksjon. Ingen bonde setter kalv på ei ku som melker dårlig og gir lite kjøtt.
Å hente et gen fra en "konklypp dippe dått" og sette den inn i ei kun som dermed gir sjukt mye melk og kjøtt, er ikke naturlig seleksjon, da ei ku og denne "konklypp dippe dått"'en aldri ville krysset gener på en naturlig måte.

Du må gjerne operere med egne definisjoner for deg selv, men det blir litt forvirrende i en debatt med andre. Avl er kunstig seleksjon etter de vanlige definisjonene.

http://learn.genetics.utah.edu/content/selection/artificial/

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2427837 10/08/2017 17:45
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Nei. Avl er naturlig.
https://snl.no/avl

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym] #2427847 10/08/2017 18:28
perbl Offline
More than words
More than words
Nei. Avl er naturlig.

Ordet naturlig sto ikke nevnt med ett ord der? Det er meningsløst i seg selv, det relevante begrepet er naturlig utvalg.

I naturen er det ikke gitt at kua med det enormt store juret og melkeproduksjon av en annen verden som reproduserer seg eller klarer å få fram avkom. Dette er det man gjennom avl framdyrker gjennom generasjoner. (Har akkurat vært en uke til seters og vikariert i fjøs, og det er håpløst hvor lite tilpasset en moderne ku er til å klare seg sjøl).

Per B.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: perbl] #2427857 10/08/2017 19:05
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: perbl
Nei. Avl er naturlig.

Ordet naturlig sto ikke nevnt med ett ord der? Det er meningsløst i seg selv, det relevante begrepet er naturlig utvalg.

I naturen er det ikke gitt at kua med det enormt store juret og melkeproduksjon av en annen verden som reproduserer seg eller klarer å få fram avkom. Dette er det man gjennom avl framdyrker gjennom generasjoner. (Har akkurat vært en uke til seters og vikariert i fjøs, og det er håpløst hvor lite tilpasset en moderne ku er til å klare seg sjøl).

Hvordan tror du dette foregår? Hint. Det er ikke in vitro.

Redigert av anonym; 10/08/2017 19:06.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym] #2427859 10/08/2017 19:08
perbl Offline
More than words
More than words

Hvordan tror du dette foregår? Hint. Det er ikke in vitro.

Hadde jeg snakket om det du uthever der, hadde jeg sagt naturlig reproduksjon.

Men jeg mener bestemt jeg snakket om utvalg/seleksjon, altså hvilke dyr som får reprodusere seg (naturlig). Det er noe annet, og er det avl går ut på.

Redigert av perbl; 10/08/2017 19:08.

Per B.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2427863 10/08/2017 19:16
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg mistenker at jeg ble dårlig i magen av fiberoverskudd. Har verken prosessert- eller genmodifisert-fobi, så det bryr jeg meg ikke om. Genmodifisering ser jeg på som positivt.

I dag heiv jeg noen frosne grønnsaker i en panne med rapsolje og stekte et par rundstykker til.

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: anonym] #2427875 10/08/2017 20:01
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei. Avl er naturlig.

Det vet jeg. Det er likevel ikke naturlig utvalg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: GeirK] #2427877 10/08/2017 20:05
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Nei. Avl er naturlig.

Det vet jeg. Det er likevel ikke naturlig utvalg.

Kommer an på hvor langt man vil strekke det. Man kan argumentere med at menneskers naturlige oppførsel er å holde på som vi gjør, og at feks husene vi bygger er like naturlige fenomener som fuglereder. eller dyrehold. Det finnes dyrearter som har "husdyr". Feks maur som jeg kommer på i farta..

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2427894 10/08/2017 20:33
perbl Offline
More than words
More than words
Som mange andre her i tråden sliter jeg nok med å kutte ut kjøtt helt, men jeg har kutta endel ned.

Enten i form av å lage middager helt uten kjøtt, eventuelt med mindre kjøtt og mer grønnsaker eller fisk. Jeg har også prøvd å gjøre noe med den hyppige bruken av stekepanna, og heller steke i ovn eller nå i det siste dampe endel, evt koke. Hardsteking i panne er jo noe av det som danner mindre gunstige forbindelser på kjøkkenet.

Jeg prøvde denne for artighets skyld her om dagen: http://trd.by/livsstil/2017/03/03/Sunn-middag-Da-må-du-prøve-denne-gryta-14384173.ece

Det ble faktisk ikke så verst, men porsjon 2 og 3 spiste jeg med et stykke dampa salmalaks pluss en mango- og eplesalat til. Det ble enda bedre ICON_SMILE

Redigert av perbl; 10/08/2017 20:33.

Per B.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2427910 10/08/2017 21:08
J
jenshk Offline
Medlem
Medlem
J
For en tid tilbake ble jeg anbefalt to dokumentarer på netflix. "What the Health" og "Cowspiracy". Dokumentarer som i utgangspunktet omhandler temaer jeg trodde jeg hadde grei kunnskap om, gjennom interesse; Kosthold og miljø (med særlig fokus på kjøttproduksjon...). Har ikke spist et gram kjøtt siden, ei heller et animalskt meieriprodukt. Selvfølgelig var jeg kritisk og oppsøkte informasjon om forskningen som ligger bak og ønsket å tilegne meg enda mer kunnskap før jeg gjorde en drastisk endring. Og det ble etterhvert bare helt soleklart for meg at vi er fullstendig på kjøret. Vi skakkjører både oss selv og kloden.
Har vært klar over at kjøttproduksjon ikke er hverken bærekraftig eller miljøvennlig og at inntak av kjøtt og melkeprodukter er en synder når det kommer til livsstilssykdommer som diabetes, hjerte/karsykdom og kreft(alt med måte, liksom!), men omfanget, graden av alvorlighet, samt detaljene disse dokumentarene belyste fikk meg til å føle at en endring tvingte seg fram. Etter litt mer research ble altså endringen et faktum. Først og fremst er det miljømessig forankret med det helsemessige som en solid bonus.

Anbefaler på det sterkeste å se disse filmene for de av dere som er nysgjerrig på temaene, og ønsker å tilegne seg kunnskap om det på en underholdende og opplysende måte. Det var en døråpner for meg, i den forstand at jeg ville finne ut enda mer om plantebasert kost og matproduksjon.

Visste du at:

-ca 2500 liter vann går med til å produsere en burger.
-70 % av den dyrkbare matjorda går med til å produsere mat til dyr som vi spiser. Tallet øker. Folk spiser mer kjøtt og pga befolkningsveksten i verden vil det bli behov for å produsere enda mer kjøtt for å møte etterspørselen med mindre vi begrenser oss. Samtidig sulter vi ihjel i deler av verden.
-klimagassutslippene fra kjøttproduksjon er større en klimagassutslippene fra verdens samlede transportnæring (hhv 18% og 13% av totalen)
-Det går med 4500 liter vann for å framstiller 1 liter melk.
-En gård med 2500 melkekyr produserer samme mengde avfall som en by med 411 000 innbyggere.
-Mer enn 6 millioner dyr blir drept for matproduksjon hver time. Meningsløst, all den tid vi ikke trenger kjøttet.
-Vi dyrker for tiden nok mat til å fore 10 milliarder mennesker, likevel klarer vi ikke bekjempe hungersnød.
- 82% av barna som rammes av hungersnød bor i land der mat blir gitt til dyr, dyr som blir spist av mennesker i vestlige land.

Dette ble mye, kom aldri til helse/kostholdsaspektet, men nå må jeg legge meg!

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: ganskefort] #2427919 10/08/2017 21:37
A
Asterix Offline
Entusiast
Entusiast
A
Nå fikk jeg jækla lyst på en feit burger!

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: Asterix] #2427926 10/08/2017 22:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Asterix
Nå fikk jeg jækla lyst på en feit burger!

Vær så god!

(Denne er faktisk god)

Og du kan lage den hjemme ICON_SMILE

Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: jenshk] #2427949 11/08/2017 05:46
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: jenshk
For en tid tilbake ble jeg anbefalt to dokumentarer på netflix. "What the Health" og "Cowspiracy". Dokumentarer som i utgangspunktet omhandler temaer jeg trodde jeg hadde grei kunnskap om, gjennom interesse; Kosthold og miljø (med særlig fokus på kjøttproduksjon...). Har ikke spist et gram kjøtt siden, ei heller et animalskt meieriprodukt. Selvfølgelig var jeg kritisk og oppsøkte informasjon om forskningen som ligger bak og ønsket å tilegne meg enda mer kunnskap før jeg gjorde en drastisk endring. Og det ble etterhvert bare helt soleklart for meg at vi er fullstendig på kjøret.

Hvis du gjorde research etter å ha sett det tendensiøse svadaet i What the Health og ikke fikk med deg hvor elendig den er rent faktamessig, bør du gjøre bedre research. Filmen er mer ukritisk promotering for veganisme enn en seriøs dokumentar.

Per B.
Re: Vegetar-prosjekt: tips og ditt og datt? [Re: perbl] #2427953 11/08/2017 06:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: perbl
Sitat: jenshk
For en tid tilbake ble jeg anbefalt to dokumentarer på netflix. "What the Health" og "Cowspiracy". Dokumentarer som i utgangspunktet omhandler temaer jeg trodde jeg hadde grei kunnskap om, gjennom interesse; Kosthold og miljø (med særlig fokus på kjøttproduksjon...). Har ikke spist et gram kjøtt siden, ei heller et animalskt meieriprodukt. Selvfølgelig var jeg kritisk og oppsøkte informasjon om forskningen som ligger bak og ønsket å tilegne meg enda mer kunnskap før jeg gjorde en drastisk endring. Og det ble etterhvert bare helt soleklart for meg at vi er fullstendig på kjøret.

Hvis du gjorde research etter å ha sett det tendensiøse svadaet i What the Health og ikke fikk med deg hvor elendig den er rent faktamessig, bør du gjøre bedre research. Filmen er mer ukritisk promotering for veganisme enn en seriøs dokumentar.

Beat me to it. Vi må få kritisk tenkning inn som eget fag i skolen snart.
http://www.dailymail.co.uk/health/article-4762418/Debunking-new-Netflix-documentary-Health.html

- Robert Green Ingersoll
Side 3 av 11 1 2 3 4 5 10 11

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå