Gode replikker jeg kom på for sent
|
Gode replikker jeg kom på for sent
08/08/2017 10:46
|
Tex
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ikke at man skal forbauses over noen ting lenger, men denne synes jeg var spesiell:
Jeg ble nettopp oppringt av en fyr som spurte om jeg hadde vært ute og øvelseskjørt på søndag formiddag. Det hadde jeg.
Jo, han hadde ligget etter oss i 70-sonen på Slemmestadveien, og der hadde vi bare kjørt i 60. Og 50 i 60-sonen. Som en følge av dette var han blitt fem minutter forsinket på sin tur fra Holmen til Vollen (for de som er kjent). Hadde det vært politikontroll, ville jeg blitt fratatt førerkortet på stedet! Bare så jeg er klar over det, altså.
Jeg fikk ikke sagt så mye annet enn javel, nettopp, uff da, sier du det, det var ikke bra, nei.
I det hele tatt – at noen, fordi de angivelig er blitt fem minutter forsinket (noe jeg tviler på for hele strekningen tar ikke mye mer en fem minutter) på sin vei, tar seg bryet med å spore opp bileier og ringe to dager senere. Ja, det litt av hvert av holdninger der ute, gitt.
Men nå sitter jeg her med en rekke gode replikker som jeg kom på for sent. Bør jeg ringe ringe tilbake?
|
|
|
Re: Gode replikker jeg kom på for sent
[Re: Tex]
08/08/2017 10:50
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kommer alltid på det beste comebacket etter at det er for sent. Men tips til både deg og premiedusten som ringte vil jeg sitere en av mine gode venner i Disneykonsernet:
Let it go, let it go Turn away and slam the door I don't care what they're going to say Let the storm rage on.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
08/08/2017 10:59
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
|
|
|
08/08/2017 11:04
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg venter på en anledning til å gjøre som i denne; https://www.youtube.com/watch?v=iBxloSkObYc(Legg merke til at fordommene mot store tyske premiumbiler finnes hos våre naboer også...)
Redigert av Anders A-R; 08/08/2017 11:04.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
08/08/2017 11:10
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Men nå sitter jeg her med en rekke gode replikker som jeg kom på for sent. Bør jeg ringe ringe tilbake? Nei, du bør dele dem her. Du får helt sikkert bedre respons og føler minst like stor lettelse.
|
|
|
08/08/2017 11:21
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Artig fyr, veldig dårlig tid på det tidspunktet, men tydeligvis veldig god tid senere.
Kan jo lure litt på hvor han fikk dette med førerkortbeslag fra, men det er en fin ting å øve på å kjøre i "vanlig fart/fartsgrensen/trafikkflyten" da.
|
|
|
08/08/2017 11:28
|
GeirK
More than words
|
More than words
Den mest effektive formen for argumentasjon er å stille punkteringsspørsmål om detaljene i motpartens argumenter.
Kan du ikke ringe ham opp og si at du har tenkt mye på dette og spørre ham hvor lang tid han vanligvis bruker fra Holmen til Vollen?
Google maps sier 10 minutter. Svarer han mer eller mindre, forteller du ham at da kjører han ulovlig selv (etter hans definisjon på mer) - så hvis du hadde anmeldt ham hadde han blitt fratatt førerkortet på stedet.
Svarer han 10 minutter, kan du spørre ham hvor lang tid han brukte søndag formiddag.
Han må svare 15. Da svarer du - "Men vi brukte 12, så da er er ikke forsinkelsen din vårt ansvar. Kanskje du burde kjøre litt fortere før du blir anmeldt og fratatt førerkortet på stedet ..."
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/08/2017 11:47
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
De fem minuttene må jo være småtteri! Tenk så mange timer han trolig har brukt på å irritere seg over dette, samt tiden det tok å spore/ringe deg.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
08/08/2017 11:59
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Desto større grunn til å være hår i suppa og ringe han tilbake! 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
08/08/2017 12:04
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Du burde bedt han lære seg å taste regnummer inn i Biloghenger-appen undervegs, så hadde han fått utnyttet alle denne dødtiden.. Trist at slike folk ikke holder tritt med teknologien, tenk å bruke to dager på å spore deg opp, hvordan skulle det gått med Norge om alle var så trege??
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: tmork]
08/08/2017 14:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
De fem minuttene må jo være småtteri! Tenk så mange timer han trolig har brukt på å irritere seg over dette, samt tiden det tok å spore/ringe deg. Kjørte bak en annen bil inn i en toveiskjørt vei med enveiskjørt bredde. Innsnevringen var på motsatt side. Kom en fyr i endiger vagbil son kjørte inn fra den andre siden, sperret gjennomkjøringen og nektet å rygge. Sjåføren i bilen foran hadde det heldigvis ikke veldig travelt, og jeg hadde god tid. Bare slo av motoren og ventet på det som skulle komme. Etter en lang padstilling hvor fyren fortsatt nektet å rygge gikk mannen i bilen foran ut for å slå av en prat. Så kom han til meg for å spørre om jeg kunne rygge litt slik at han kunne slippe fyren forbi siden den nektet å rygge. Ville jo ikke være vrang mot ham så jeg rygget slik at han kunne slippe vagbøllen forbi men manuvrerte bilen så at vagfyren ikke kom forbi meg. Så kjørte jeg sakte fremover slik at jeg både sperret gjennomkjøringen og døren hans ( i tilfelle) og åpnet vinduet. Han åpnet vinduet og og bablet noe om logistikk. Spurte ham hvem som hadde vikeplikt men fikk ikke noe svar. Tipper han sparte ca. minus 9:30 minutter på å nekte å rygge.
|
|
|
08/08/2017 16:15
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Hvorfor kjørte han ikke forbi? Eller ringte politiet, slik at slike som TS forblir syklister?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
08/08/2017 16:57
|
vehe
Besatt
|
Besatt
Har man regnr er jo eier bare en sms unna, koster 3kr hos vegvesenet.
Med det sagt så høres personen ut som et fjols.
|
|
|
[Re: stosu]
08/08/2017 17:15
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvorfor kjørte han ikke forbi? Eller ringte politiet, slik at slike som TS forblir syklister? Hvorfor skulle TS forbli syklist om raringen ringte politiet?
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
08/08/2017 20:28
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Forstår denne fyren veldig godt jeg. Det er fantastisk irriterende å kjøre bak folk som konsekvent kjører under fartsgrensa, gitt at forholdene tillater det selvsagt. Hvorfor velger noen alltid å lage kø etter seg langs bilveiene? Er det grandiose tanker om seg selv, eller gir det en slags følelse av makt å vite at man forsinker alle bak seg?
Om du øvelseskjører med noen som konsekvent må ligge 10 km/t under fartsgrensa, så mener jeg vedkommende ikke er klar for å kjøre på trafikkert vei enda.
|
|
|
08/08/2017 21:02
|
Tex
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ja, ja, det er kanskje mer vanlig enn jeg trodde å ha slike holdninger.
I sommer har jeg kjørt 4500km bil i Norge. Og jeg har ligget bak campingvogner, bobiler, traktorer, trailere, øvelseskjørere (og syklister!) som alle kjørte saktere enn den maksimalt tillatte hastigheten. Jeg tok meg dog ikke bryet med å notere registreringsnummer og ringe dem et par dager etterpå. Det har aldri falt meg inn at noen av disse sinket trafikken fordi de har grandiose tanker om seg selv, eller at jeg har noe særskilt krav på fri bane til enhver tid. Sistnevnte ville faktisk vært en grandios forestillling.
|
|
|
08/08/2017 21:40
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Tex: tenker du slik når du står i kassakø på Rema en fredag ettermiddag også? Det gjør jo ikke noe om man slår av en 5-minutters prat med kassadamen, mens køen bygger seg opp bak seg? Det er jo ingen menneskerettighet å gå straka vegen gjennom Rema heller...
Og da er det vel heller ikke så farlig om man kommer 5 minutter for sent til alle møter? Herregud, det er jo bare snakk om 5 minutter, tross alt!
Dersom man med vilje ligger 10 km/t under fartsgrensa på steder hvor det er helt forsvarlig å kjøre i fartsgrensa, mener jeg at man ikke viser respekt for andre menneskers tid. At en fyr tok seg bryet med å fortelle deg det synes jeg er helt ok.
|
|
|
08/08/2017 21:53
|
Tex
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er da tusenvis av mennesker som sinker meg i trafikken hver eneste dag. Jeg orker ikke ringe rundt til alle.
Og, ja, jeg synes uansett ditt eksempel med kassa på butikken at det virker helt sinnsvakt å ringe til noen for å klage fordi man i en strekning på vel 1 km måtte kjøre i 60 i en 70-sone.
Redigert av Tex; 08/08/2017 21:57.
|
|
|
[Re: Asterix]
08/08/2017 22:52
|
chalshus
More than words
|
More than words
Dersom man med vilje ligger 10 km/t under fartsgrensa på steder hvor det er helt forsvarlig å kjøre i fartsgrensa, mener jeg at man ikke viser respekt for andre menneskers tid. At en fyr tok seg bryet med å fortelle deg det synes jeg er helt ok.
Hvordan vet du hvordan forholdene var på tidspunktet? Kanskje det regnet? Knskje sønnen eller datteren til trådstarter var helt fersk bak rattet? Denne er fin: "§ 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.» Ti km/t under fartsgrensen er da ikke noe problem? Hadde det vært det, kunne den irriterte bilføreren kjørt forbi.
|
|
|
09/08/2017 00:12
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Det er da tusenvis av mennesker som sinker meg i trafikken hver eneste dag. Det betyr ikke at du har rett på å være en sinke i traffikken for det? Hvor du øvelseskjører må velges etter hvor langt du er kommet i opplæringen. Unngå øving i tett trafikk og høy fart før du er god nok til å følge trafikkrytmen. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/OvelseskjoringDet er en del av opplæringen å følge trafikkflyten, om det er snakk om åpen landevei uten noe grunn for å ligge 10 under er det lov å være smått irritert. Er uansett helt enig at det er bak mål å ringe noen for dette. Bagateller som bare må godtas. Spesielt med en L på bakluka.
|
|
|
09/08/2017 00:20
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Nei, for søndags formiddag, da har du skikkelig dårlig tid! Sånne holdninger du fremviser gjør at jeg blir irritert, selv om jeg er ti tusen kilometer unna. TS driver med øvelseskjøring, og hvis du mener det plager fordi en uvøren sjåfør synes det er litt skummelt, ja da synes jeg synd på deg. Du tuter vel på kjøreskolebilen som dauer bilen i lyskrysset også?
Jeg blir også irritert på folk som kjører 10km under fartsgrensa, og sier nok noen gloser for meg selv til tider, men derfra, til å ringe dem for å klage, det er det ikke verdt. Så mye bryr jeg meg ikke om andres kjøring. Andre ting i livet å bruke energi på. (Derfor burde jeg aldri svart på denne tråden heller.) Å
|
|
|
09/08/2017 00:24
|
aanund
Ringrev
|
Ringrev
Til TS: Kanskje han som ringte akkurat hadde hørt kona hadde en elsker på lur.
Ellers, myntet på en del andre, det er greit at man skal holde fartsgrensene, men har man L på bilen må man ha lov til å være både klønete og usikker uten at andre skal gå av hengslene. Og til han som stoppet for en trafikkøy i 9 min. Kostelig. Skulle likt å være flue på veggen der. Å
|
|
|
09/08/2017 01:13
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Herregud.. her kommer det for en dag.. Ikke rart folk dør som fluer i trafikken i dette landet.. Er det noen som i det hele tatt har noen peiling på forholdene under øvelseskjøringen denne søndagen? Været, vegens beskaffenhet og kapasitet, erfaringsnivået/stresstoleransen til kandidaten, og ikke minst edrueligheten til idioten som hadde tenkt å bruke fem minutter på en ti minutters strekning en søndag formiddag, og deretter brukte to dager på å sobre seg opp og ringe Tex,....? Hva med å resonnere over eller regne litt på det hele, slik som GeirK gjorde over..? Kan kanskje tenkes at noen her på forumet burde holde seg unna både skogen og trafikken.. Vegtrafikkloven sier ingenting som rettferdiggjør å _ta fra folk førerkortet_ for å kjøre under maksgrensen, dessuten viser veldig mange speedometere ~10% feil. Å være smått irritert for at noen kjører under maksgrensen (som i beste fall angir maksfart ved kjøring under ideelle forhold) er sikkert utbredt, men det er en klar indikasjon på trafikal uegnethet. Alle burde gjøre som Tange i møte med slikt i trafikken..  !
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
09/08/2017 04:54
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen som i det hele tatt har noen peiling på forholdene under øvelseskjøringen denne søndagen? Været, vegens beskaffenhet og kapasitet, erfaringsnivået/stresstoleransen til kandidaten Nei det er ikke skrevet noe om forholdene. Som jeg skrev over: om det er snakk om åpen landevei uten noe grunn for å ligge 10 under er det lov å være smått irritert. Som det står på vegvesenets sider: Hvor du øvelseskjører må velges etter hvor langt du er kommet i opplæringen. Unngå øving i tett trafikk og høy fart før du er god nok til å følge trafikkrytmen. Som du skriver "Er det noen som i det hele tatt har noen peiling på...erfaringsnivået/stresstoleransen til kandidaten" Dette burde ikke være et tema. Erfaringsnivået/stresstoleransen skal være godt nok til å kunne øvelseskjøre i 70kmt såfremt forholdene og trafikkbildet tillater det. Ser dette blir tolket feil. Jeg mener ikke å rettferdiggjør denne telefonsamtalen, det er helt på jordet å bli så sint over noen som øvelseskjører. Jeg forstår at man kan bli irritert, men denne irritasjonen kan ikke gå over til sinne og aggresjon. Det er da man har "en klar indikasjon på trafikal uegnethet" som du sier.
|
|
|
09/08/2017 05:14
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Tex: tenker du slik når du står i kassakø på Rema en fredag ettermiddag også? Det gjør jo ikke noe om man slår av en 5-minutters prat med kassadamen, mens køen bygger seg opp bak seg? Det er jo ingen menneskerettighet å gå straka vegen gjennom Rema heller... [..] Hehe, hadde en slik opplevelse i går faktisk. Ei dame foran i køen hadde skaffet seg Æ -appen og måtte ha detaljforklaring av kassaduden. Hun sjekket alle varene på kassalappen, og alle varene som dukket opp i Æ-appen, og argumenterte høylytt for manglende varer eller feil varer i appen. Selv når hun tilsynelatende var ferdig kom hun og "forstyrret" andre som fikk varene sine skannet. Ble vel fem minutter jeg aldri får tilbake, men var jo og litt fornøyelig.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
09/08/2017 05:40
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
"Well, the Jerk Store called, and they're running out of you."
|
|
|
09/08/2017 07:15
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Er det grandiose tanker om seg selv, eller gir det en slags følelse av makt å vite at man forsinker alle bak seg? En del eldre kjører i 50-60 km/t uansett fartsgrense. Tror ikke det handler om grandiose tanker. Må si det forbauser meg her at folk lar seg irritere så grenseløst over øvelseskjøring når man selv gjerne ligger godt under fartsgrensen og "hindrer" annen trafikk på sykkel, ikke slipper forbi når man kan osv. Livet er for kort til å bruke energi på sånt.
|
|
|
[Re: eirikbk]
09/08/2017 07:23
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En del eldre kjører i 50-60 km/t uansett fartsgrense. Tror ikke det handler om grandiose tanker. Her kan det jo handle om at de kanskje ikke burde kjøre bil mer 
|
|
|
09/08/2017 07:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Forstår denne fyren veldig godt jeg. Det er fantastisk irriterende å kjøre bak folk som konsekvent kjører under fartsgrensa, gitt at forholdene tillater det selvsagt. Hvorfor velger noen alltid å lage kø etter seg langs bilveiene? Er det grandiose tanker om seg selv, eller gir det en slags følelse av makt å vite at man forsinker alle bak seg?
Neida, de har bare en større menhir enn deg.
|
|
|
[Re: eirikbk]
09/08/2017 07:53
|
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
En del eldre kjører i 50-60 km/t uansett fartsgrense. Tror ikke det handler om grandiose tanker.
Det er en tid for alt her i livet... Kanskje tiden da er inne for å sjekke ut nsb.no eller ruter.no.
|
|
|
|
|