Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 27 av 36 1 2 25 26 27 28 29 35 36

Vil du være med å lage turkart?

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: AGT] #2426460 07/08/2017 22:41
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Da har jeg funnet årsaken. Editoren du bruker (iD) foreslår verdier blant de som noen tidligere har benyttet. Dvs. det holder at én person i verden én gang har lastet opp en invalid verdi, så får du den som forslag. Hvis noen f.eks. legger inn class:bicycle:mtb=fyttirakkern, så kommer fyttirakkern automatisk opp som forslag neste gang noen vil legge inn class:bicycle:mtb.
Dvs. det er ingen grunn til å velge blant disse forslagene, i stedet for å slå opp i wikien og sjekke hva slags verdier som er lovlige...

Nok en gang vil jeg anbefale å droppe iD og Potlatch og heller benytte JOSM for å slippe slike misforståelser.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: anderfo] #2432577 24/08/2017 20:04
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Sitat: anderfo
Sitat: AGT
Gikk inn på en tilfeldig sti , og åpnet class:bicycle:mtb taggen

I all verden. Denne editoren er helt på jordet - verken +3, 0+, 4 eller 5 er gyldige verdier for denne taggen. Er dette Potlatch2 eller iD?
Uansett anbefaler jeg å redigere i JOSM, som beskrevet i mini-guide på wikien. Da får man opp feilmelding når man prøver å laste opp data med slike feil. Det samme gjelder for en hel haug med andre feil; valideringen i JOSM fanger opp mange slike og gjør at datasettet ikke like lett blir ødelagt.

Hvordan taggen class:bicycle:mtb har blitt brukt (hvis du teller over hele verden) kan du finne på taginfo. Som du ser har faktisk taggen fått verdien 5 noen svært få ganger, men dette kan du regne med er fra folk som ikke vet hva de gjør (eller som har fått dette forslaget fra en dårlig editor ICON_WINK )
Forøvrig ser du også at ganske mange har vært i tvil om de skal skrive 3 eller +3. Riktig svar skal være 3, som man lett kan lese seg fram til på wikien.

Har som anbefalt lastet ned JOSM og redigert via den.
Fikk faktisk feilmelding da jeg redigerte bl.annet dette

Fikk ikke feilmelding da jeg "for å teste" om det er mulig å legge inn class:bicycle:mtb , la inn verdi 4 her
Kommer til å fjerne hele redigeringen på denne korte stien som ingen sykler uansett i løpet av kort tid.

Litt merkelig , da det ikke lengre er mulig med verdi 4 med redigering via Openstreetmap ....

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: AGT] #2432633 25/08/2017 05:33
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Tja, hvilken feilmelding ga JOSM på denne stien? JOSM varsler ofte om andre feil i samme område, så det trenger ikke å ha vært akkurat denne stien.

Online-editoren foreslår alle verdier som er i bruk et eller annet sted (som man kan finne på "taginfo"). Dvs hvis du legger inn en ugyldig verdi, f.eks mtb:scale=22, vil dette etter ganske kort tid bli en foreslått verdi i editoren (ihvertfall ID, kanskje også Potlatch).
Jeg har nylig fjernet alle de ugyldige verdiene for class:bicycle:mtb, derfor kommer de ikke lenger opp ICON_WINK

Flott at du er i gang med JOSM.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2432673 25/08/2017 07:24
A
AGT Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg husker ikke helt hva slags feilmelding den ga , men la inn en liten ubetydelig redigering nå bare for å teste - da dukket dette opp :

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: AGT] #2432710 25/08/2017 08:46
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Ja, den typiske årsaken til en slik feilmelding er at noen har lagt inn f.eks. tourism=viewpoint (utkikkspunkt), tourism=information (brukes typisk for skilt og info-plakater) eller liknende tagger på en av nodene i en sti. Der skal det i stedet lages en egen node for denne infoen, den skal ikke legges på selve stien (og tilsvarende for veger).

Når du får opp slike feilmeldinger kan du f.eks. gå til "Validation results"-boksen i høyre marg av programmet og klikke deg inn på hver enkelt feil, deretter velge å zoome inn på problemet, velge noden som er problematisk og løse problemet (i dette tilfellet typisk å løsrive noden fra resten av stien/vegen).

PS. Hvis du har flere spørsmål kan vi ta det på PM ICON_WINK

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2442130 02/10/2017 11:28
paaljt Offline
Fersking
Fersking
Hei, usikker på om det har blitt dekket tidligere, prøvd å søke, men mtbmap.no midt i Sør-Norge (Hemsedal-Fagernes-Hardangervidda-Sokna) som mangler når man zoomer inn.

Jeg har prøvd flere nettlesere uten hell, og ser det mangler på trailguide.net også med mtbmap som overlay. Men på img filen på gps'en er området tilstede.

Er det noen fix for dette? Hva skjer?

Takker

Paal

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: paaljt] #2442132 02/10/2017 11:35
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Det skyldes rett og slett at mtbmap.no ikke er generert med så høy zoom og oppløsning for hele Norge, kun de mest brukte områdene rundt byene. Men hvis du hører med Reitstøen kan han kanskje lage mer zoom for det området du ønsker.
Fila du har på GPS-en din er basert på kildedata fra OSM og kan få akkurat det zoomnivået GPS-en din støtter (helt uavhengig av mtbmap.no, altså - de har bare felles kilde og ganske likt utseende/stilsett).

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: anderfo] #2442146 02/10/2017 12:22
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Det skyldes rett og slett at mtbmap.no ikke er generert med så høy zoom og oppløsning for hele Norge
Normalt sett ja, men i dette tilfellet er det nok snakk om manglende rendering av et ganske stort område.

Redigert av DesmoSkier; 02/10/2017 12:23.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: DesmoSkier] #2442162 02/10/2017 13:35
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Aha, skjønner. Her er det nok en bug, ja. Jeg skal tipse Reitstøen.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: DesmoSkier] #2442164 02/10/2017 13:47
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: DesmoSkier
Det skyldes rett og slett at mtbmap.no ikke er generert med så høy zoom og oppløsning for hele Norge
Normalt sett ja, men i dette tilfellet er det nok snakk om manglende rendering av et ganske stort område.

Yep. Det var akkurat ved oppdatering av dette område at databasen min bestemte seg for å bli korrupt.
Så snart jeg får fikset data-rælet, så skal kartflisene komme tilbake her, samt oppdatering av resten av landet.
Håper jeg får tid til å se på det i løpet av uken, men sykling vil bli prioritert over nerding ICON_SMILE

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Reitstoen] #2442172 02/10/2017 14:20
paaljt Offline
Fersking
Fersking
Supert! Takker! ICON_GRIN

Sitat: Reitstoen
Sitat: DesmoSkier

Yep. Det var akkurat ved oppdatering av dette område at databasen min bestemte seg for å bli korrupt.
Så snart jeg får fikset data-rælet, så skal kartflisene komme tilbake her, samt oppdatering av resten av landet.
Håper jeg får tid til å se på det i løpet av uken, men sykling vil bli prioritert over nerding ICON_SMILE

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2442356 03/10/2017 09:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det där med zoom är något som har irriterat mig. Kan man inte göra så att man får en ren uppförstoring av det mest uppförstorande lagret som har rendrats istället för att se "no map here" när man zoomar in mer?

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: fredriks] #2446385 24/10/2017 05:37
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har brukt mye mtbmap.no, og syns det er det overlegent beste kartet jeg har funnet!

Jeg har en Android-telefon, og pga problemer med posisjon med mtbmap.no har jeg brukt OSMand med MTB-ruter aktivert på tur. Problemet er at noen ruter mangler fargekoden som viser mtb:scale. Noen som vet hva det kommer av? Det gjelder blant annet den røde stien midt i kartet her, forbi Transetmyr: http://mtbmap.no/#14/59.7588/10.3555

Den er tagget med class:bicycle:mtb=1, mtb:scale=2, surface=unpaved.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: espenta] #2446455 24/10/2017 09:01
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Sitat: espenta
Jeg har brukt mye mtbmap.no, og syns det er det overlegent beste kartet jeg har funnet!

Jeg har en Android-telefon, og pga problemer med posisjon med mtbmap.no har jeg brukt OSMand med MTB-ruter aktivert på tur. Problemet er at noen ruter mangler fargekoden som viser mtb:scale. Noen som vet hva det kommer av? Det gjelder blant annet den røde stien midt i kartet her, forbi Transetmyr: http://mtbmap.no/#14/59.7588/10.3555

Den er tagget med class:bicycle:mtb=1, mtb:scale=2, surface=unpaved.

Stien ble tagget slik i mai. Kan det tenkes at du har glemt å oppdatere kartet ditt i OsmAnd? Sjekk om det hjelper å laste ned Norge på nytt...

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: anderfo] #2446484 24/10/2017 11:16
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Takk, du hadde helt rett. Oppdaterte kartet nå, og fikk riktig fargekode ICON_SMILE Jeg trodde at disse tag'ene var live, men ser nå at det krever abonnement.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2449754 09/11/2017 08:54
espenta Online
Ringrev
Ringrev
MTB routes i OSMAnd bruker samme fargekoding som MTBmap.no. Hvem er det som rendrer disse rutene? Noen som vet hvor ofte de blir oppdatert? Er det relatert til oppdateringen av MTBmap, eller bruker de bare data fra OSM og rendrer selv?

Jeg har lastet ned kart for både Norge og Buskerud. Er det noe poeng å laste ned eget for Buskerud slik jeg har gjort? Jeg ser nå at jeg f.eks har en oppdatering til Buskerudkartet, men ikke til Norgekartet. Følger MTB-rutene med disse kartene?

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Reitstoen] #2449787 09/11/2017 11:13
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du vet at vi her inne gjerne bidrar med kronerulling og sånt, ikke sant? ICON_SMILE

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Anders A-R] #2449804 09/11/2017 12:59
erlingba Offline
.
.
Sitat: Anders A-R

Du vet at vi her inne gjerne bidrar med kronerulling og sånt, ikke sant? ICON_SMILE

Ja, si i hvilken retning vi skal trille kronene så skal du se det kommer noen.
Det hadde vel vært kjekt om du kunne fikse mtbmap.no på bekostning av jobben og ikke syklingen.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: Anders A-R] #2449815 09/11/2017 14:10
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Kroner kan rulles herfra også.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2450535 14/11/2017 10:30
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg vil også trille kroner til MTBMap.no!!

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2450539 14/11/2017 10:55
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R
+1

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2450651 14/11/2017 22:24
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Jeg har nå tegnet og tagget en del i Kjekstadmarka, blant annet mange myrer. Jeg ser at de fleste av de som allerede var tagget havner på et felt med annen farge, mens de jeg har tegnet havner oppå skogen (som på de fleste orienteringskart). Det ser ut til at dette skjer siden jeg ikke har lagt inn noe under "relations". På de som lå der var det lagt inn "relation - wood" og "role - inner".

Hva er riktig metode her?

På dette utsnittet er det én myr som er hvit, mens den andre er grønn: http://www.openstreetmap.org/#map=15/59.7762/10.3631

Er det fordi den grønne er tagget som "wetland - marsh", mens den hvite mangler denne spesifikasjonen? Og hva er egentlig forskjellen mellom marsh og bog? Bør man spesifisere dette?

Redigert av espenta; 14/11/2017 22:25.
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: espenta] #2450653 14/11/2017 22:38
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Jeg har nå tegnet og tagget en del i Kjekstadmarka, blant annet mange myrer. Jeg ser at de fleste av de som allerede var tagget havner på et felt med annen farge, mens de jeg har tegnet havner oppå skogen (som på de fleste orienteringskart). Det ser ut til at dette skjer siden jeg ikke har lagt inn noe under "relations". På de som lå der var det lagt inn "relation - wood" og "role - inner".

Hva er riktig metode her?

På dette utsnittet er det én myr som er hvit, mens den andre er grønn: http://www.openstreetmap.org/#map=15/59.7762/10.3631

Er det fordi den grønne er tagget som "wetland - marsh", mens den hvite mangler denne spesifikasjonen? Og hva er egentlig forskjellen mellom marsh og bog? Bør man spesifisere dette?

Ja, det er fint å bruke wetland-taggene for å spesifisere hva slags type myr det er. Sjekk beskrivelsene, bildeeksemplene og rendrings-eksemplene på OSM-wikien: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:wetland
Det meste av myr her i Trøndelag og mange steder i fjellet er "wetland=bog". På østlandet finnes det en del skikkelig blaute myrer (av den typen man ikke kan vandre gjennom) som likner mer på "wetland=marsh" eller noen av de andre typene wetland/myr/våtmark.

Om du skal legge myra som "inner" i et skogpolygon mener jeg avhenger av om den er bevokst med skog eller om den er åpen. Dvs. en åpen myr bør ligge som inner, mens en bevokst myr vanligvis ikke trenger å være angitt i skogpolygonet.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2450655 14/11/2017 22:45
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Ok, da får jeg la de myrene jeg ikke har vært i selv ligge uten tag for type wetland.

Hva har gått galt med Heggsjø her: http://www.openstreetmap.org/#map=17/59.79454/10.32304

Myra som omslutter tjernet blir tegnet også oppå tjernet. Jeg finner ikke ut av hvordan jeg skal få endret dette. Jeg har gjort nesten det samme på et annet tjern, men har da delt noen noder mellom myra og tjernet, og da blir det riktig.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: espenta] #2450657 14/11/2017 22:49
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Hva har gått galt med Heggsjø her: http://www.openstreetmap.org/#map=17/59.79454/10.32304

Myra som omslutter tjernet blir tegnet også oppå tjernet. Jeg finner ikke ut av hvordan jeg skal få endret dette. Jeg har gjort nesten det samme på et annet tjern, men har da delt noen noder mellom myra og tjernet, og da blir det riktig.

For meg ser det ut som du har glemt å legge tjernet som "inner" i myra. Dvs. gjør først om myra til multipolygon, og så legg tjernet som "inner".

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2450671 15/11/2017 07:16
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Hmm, får ikke dette til å bli riktig. Nå har jeg omsider fått til å lage et multipolygon av myra, og la til tjernet som member. Men da ble også tjernet inkludert i multipolygonet. Er det riktig?

Når jeg editerer det nye multipolygonet med myra og tjernet er tjernet satt til "role - inner". Men det ser fortsatt ikke riktig ut.

Relations virker mye enklere å editere i iD-editoren, men mulig den gir noen begrensninger på hva man kan legge til av relations.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: espenta] #2450680 15/11/2017 07:47
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Hmm, får ikke dette til å bli riktig. Nå har jeg omsider fått til å lage et multipolygon av myra, og la til tjernet som member. Men da ble også tjernet inkludert i multipolygonet. Er det riktig?

Når jeg editerer det nye multipolygonet med myra og tjernet er tjernet satt til "role - inner". Men det ser fortsatt ikke riktig ut.

Relations virker mye enklere å editere i iD-editoren, men mulig den gir noen begrensninger på hva man kan legge til av relations.

Jeg tror det er enklere å redigere det i JOSM, bl.a. pga. langt bedre validerings-/feilsøkingsverktøy.
Du har satt tjernet som "inner", men multipolygonet mangler en "outer" (for å kunne bli en slags smultring hvor tjernet er hølet i midten). Jeg skulle kanskje nevnt det ovenfor ICON_SMILE
Denne feilen ville du fått feilmelding på når du laster opp fra JOSM eller hvis du trykker på valideringsknappen:

Ellers ville jeg satt taggen natural=wetland på selve multipolygonet i stedet for å sette det kun på den ytre linja...
Om det spiller noen stor rolle vet jeg ikke, men da er det ihvertfall lettere å se hva multipolygonet er (uten å måtte gå inn på hver enkelt linje og sjekke hva det står der).

Vedlegg
Skjermbilde 2017-11-15 kl. 08.41.35.png (742.79 KB, 1373 nedlastinger)
Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: anderfo] #2450699 15/11/2017 09:12
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Takk, det høres logisk ut. Jeg har nå definert multipolygonet som wetland, men får nå en warning på "Area style on outer way". Vet du hva som må gjøres for å rette dette? Lastet opp versjonen uansett så du kan se hva som er feil.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: espenta] #2450722 15/11/2017 10:52
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Takk, det høres logisk ut. Jeg har nå definert multipolygonet som wetland, men får nå en warning på "Area style on outer way". Vet du hva som må gjøres for å rette dette? Lastet opp versjonen uansett så du kan se hva som er feil.

Du la til natural=wetland på multipolygonet (som er riktig), men du glemte å fjerne det på ytre linje (der det lå fra før av). Nå ligger det altså dobbelt opp.

Re: Vil du være med å lage turkart? [Re: bronx] #2450745 15/11/2017 12:11
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Aha, takk! Fikset nå.

Side 27 av 36 1 2 25 26 27 28 29 35 36

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå