Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 7 av 14 1 2 5 6 7 8 9 13 14

Birken 2017

Re: Birken 2017 [Re: hJürg1] #2425533 04/08/2017 15:40
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: hJürg1
Sitat: EspenS
Jeg oppfatter kommentaren som et oppgjør med samfunnets økende tendens til å stigmatisere vanlige folk med treningsklær, dersom denne aktiviteten foregår på en sykkel. Men mulig jeg tar feil.

Enig, mitt inntrykk er at nesten hver artikkel som dreier seg om sykling, la det være bysykling eller terrengsykling, inneholder ordne birkenfantom, kondomdresskledd 40åring, sykkeldesperado m.flere og uendelige kombinasjoner av disse ordene.

Dette er nok nær sakens kjerne. Å sykle Birken før omkring 2010 var noe som man kunne snakke om i sosiale lag, på jobb eller andre steder og faktisk møte et snev av nysgjerrighet og interesse hos andre. Nå er Birkensyklist et skjellsord faktisk i de fleste sammenhenger, også her på forumet, og deltagerne er nærmes en pariakaste i alt treningsarbeide. Forhatt i trafikken og terrenget, latterliggjort som beskrevet ovenfor i utallige avisartikler, kommentarer og i sosiale media.

Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2425545 04/08/2017 16:38
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Ser arrangøren har henvendt seg til nye målgrupper i år. Det skal være partytelt med kaffe og vafler på Kvarstad. Interessant konsept. Forlange 12 hundre kroner for at folk skal sykle seg en tur med vaffelstopp..

Redigert av Velte_Petter; 04/08/2017 16:38.
Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2425547 04/08/2017 16:43
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Det er jo ikke folk i treningsklær på sykkel som burde være samfunnets fiende og pariakaste. Det burde tvert imot være folk som bare sitter på rævva i sofa, kontorstol og bil. DA snakker vi svindyre helseplager over tid og store utgifter for samfunnet. Sofaen dreper. Ikke syklene. Jeg har begynt å si imot hver gang jeg aner et snev av stigmata på syklister i sosiale sammenhenger. Det burde alle gjøre. Typiske ord som dukker opp er lycra og kondomdress. Typisk spørsmål å stille tilbake er om de mener vanlige folk i treningsklær. Osv.

Re: Birken 2017 [Re: hJürg1] #2425626 05/08/2017 00:09
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: hJürg1
Sitat: EspenS
Jeg oppfatter kommentaren som et oppgjør med samfunnets økende tendens til å stigmatisere vanlige folk med treningsklær, dersom denne aktiviteten foregår på en sykkel. Men mulig jeg tar feil.

Enig, mitt inntrykk er at nesten hver artikkel som dreier seg om sykling, la det være bysykling eller terrengsykling, inneholder ordne birkenfantom, kondomdresskledd 40åring, sykkeldesperado m.flere og uendelige kombinasjoner av disse ordene.

Er nok litt i det, greit nok at media er negative, men andre syklister synes jeg ikke bør være det. Jeg synes Birken er moro, men i år går grussesongen uten meg. Blir av litt spesielle grunner rundbane og sykkelkross i steden. Økonomisk betyr det at jeg får mellom 5 og 7000 lavere utgifter ifm. ritt.

Redigert av sveinaa; 05/08/2017 00:10.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Birken 2017 [Re: ] #2425641 05/08/2017 08:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous13
Sitat: sveinaa
Er nok litt i det, greit nok at media er negative, men andre syklister synes jeg ikke bør være det.

Da kan vel du selv forsøke å unngå å slenge dritt om 40 år gamle syklister sjøl kanskje? Bra sted å starte.

Joa. Men vi på 40 kan ikke ha for store forventninger med bakgrunn i et par ritt som har hatt stor deltagelse.

Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2425687 05/08/2017 14:18
olechr Offline
More than words
More than words
Sykkelnorge kan få det ganske så tøft fremover med ritt på vei ned og en økonomi hos NCF som ser litt skummelt ut før VM Bergen.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Birken 2017 [Re: olechr] #2425705 05/08/2017 16:40
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Sykkelnorge kan få det ganske så tøft fremover med ritt på vei ned og en økonomi hos NCF som ser litt skummelt ut før VM Bergen.

akkurat som etter VM i Oslo?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Birken 2017 [Re: stosu] #2425709 05/08/2017 17:01
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: stosu

Jeg syklet ikke den gangen og jeg er ikke noe racer på å lese regnskap. Men når det plutselig forsvinner 2 mill under egenkapital knyttet til VM i Hafjell på 2016 regnskapet da kan man lure litt.

Nå går det så mye rykter i miljøet ene og andre veien, men det er sjelden røyk uten ild. Får krysse fingra at det går bra, men man kan vel slå fast at VM MTB kostet langt mer enn det smakte. Og går man på tilsvarende smeller i Bergen ja da kan ikke jeg se at det er noe sted å hente penger fra. Så vi får håpe på det beste og at de har kontroll.

Ambassadør for Scott.
Re: Birken 2017 [Re: stosu] #2425710 05/08/2017 17:02
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

En vesentlig forskjell er jo at det nå er et AS som sitter med risikoen mens det da var NCF

Re: Birken 2017 [Re: Oystein L] #2425712 05/08/2017 17:11
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
[quote=olechr]Sykkelnorge kan få det ganske så tøft fremover med ritt på vei ned og en økonomi hos NCF som ser litt skummelt ut før VM Bergen.

En vesentlig forskjell er jo at det nå er et AS som sitter med risikoen mens det da var NCF [/quote

Bra hvis det er så enkelt. Men vil vel tro at forbundet har gått inn med en ganske stor egenkapital/sikkerhet til UCI?

Er det så lett at man bare har et AS så taper man ingen penger? Noen må vel ha puttet penger inn i dette ASet?

Håper du har rett, men du skjønner kanskje at folk blir skeptiske slik VM Hafjell har blitt håndtert.

jJeg vet ikke og jeg håper at de som er veldig negative har feil. :-)

Ellers har Birken passert 5000, så det er jo positivt. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Birken 2017 [Re: stosu] #2425715 05/08/2017 17:22
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Nei folkens, graver vi oss lenger ned nå så må vi begynne å lære oss kinesisk.

Sykling er en sport og ett miljø som må bygges på positivitet og glede. Jeg tror at sporten og vi som er en del av den må tørre å stå for en sport vi er glad i, i alle sammenhenger. Sykling er i full fremgang, se på det som skjer i på juniorsiden i Norge. Sykling er ferd med å bli den dominerende folkesporten ved siden av langrenn. NCF, må nok bli bedre på å finne inntekter fra næringslivet, noe som jeg tror er mulig. Her må det vel være noe lære fra langrenn og alpint ?

Syklister er synlige i trafikken. Vi er utsatt som et hatobjekt fra mange som kanskje egentlig er de som burde ha kommet seg ut av sofaen, og som tar litt enkle slutninger i forhold til syklistenes plass i trafikken. Slutt å ta kampen med billister som tuter, med å vise fingern. Det at det er vi som sitter på sykkelen er en seier nok i seg selv. Slutt å ta skape historier, konflikter på sosiale medium. Det bare ødelegger for oss. Vi må bli bedre til å oppføre oss i trafikken vi også. Hold fingern på styret og smil bredt.

Jeg er går snart fra 40 års krisen til 50 års krise. Jeg sykler, trener og bruker mye penger på hobbyen. Jeg trener strukturert og seriøst, men samtidig så forstår jeg at man lure på om invervaller og styr er noe for en 50-åring. Jeg kan forstå at folk rister på hodet av en 50 år gammel kropp i ikledd 150 gram lycra.

Jeg må si at jeg også irriterer meg over folk i media som skaper en negativitet omkring Birken, sykkel, Lycra, 40-årskrise. Men det er vi som er en del av miljøet, som må skape den positiviteten og gleden som vi ønsker at sporten skal være kjent for.

Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2425717 05/08/2017 17:24
stosu Offline
Besatt
Besatt
Suverent at Birken har passert 5000. 5000-8000 (pluss deltakerne i halvbirken og ultra) er antakeligvis et sunnere deltakerantall for arrangøren mht. alt rundt rittet.

Første gang jeg sykla birken var i 2007, og synes rittet var konge også i 2007 og 2008.

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2425722 05/08/2017 17:30
olechr Offline
More than words
More than words
Det du sier er jeg veldig enig i Petters. Nå har ikke jeg syklet mer enn siden 2003, men det har aldri blitt jobbet bedre i klubbene enn det gjøres nå. Det dukker opp anlegg i klubbregi over alt. Mange barn og unge bruker sykkel som en hobby/idrett. Så selv om deltagerantallet for mosjonistene går ned så jobbes det veldig bra rundtomkring. Blir like imponert hver gang over hvor mange som legger ned ufattelig mye arbeid for klubben sin og andres unger.

Så selv om den kommersielle delen av sykkel er nede i en bølgedal/justering så ser det lyst ut ellers. Men det er naturlignok ikke gøy å skrive om i mediene.

Ambassadør for Scott.
Re: Birken 2017 [Re: Velte_Petter] #2425728 05/08/2017 17:44
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Velte_Petter
Ser arrangøren har henvendt seg til nye målgrupper i år. Det skal være partytelt med kaffe og vafler på Kvarstad. Interessant konsept. Forlange 12 hundre kroner for at folk skal sykle seg en tur med vaffelstopp..

Partytelt med kaffe og vafler på Kvarstad må være perfekt for alle som tar dette som en tur og er passe slitne på Kvarstad. For meg er Birken først og fremst en fin tur over fjellet som jeg trener til, bedre tid enn i fjor er en bonus. Mulig jeg får grafset til meg en vaffel med rømme og geitost i farta ICON_SMILE

For å få en bredde så må man få med flest mulig - også de som digger bamsemums og vafler.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Birken 2017 [Re: Flamini] #2425729 05/08/2017 17:47
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Flamini

Partytelt med kaffe og vafler på Kvarstad må være perfekt for alle som tar dette som en tur og er passe slitne på Kvarstad. For meg er Birken først og fremst en fin tur over fjellet som jeg trener til, bedre tid enn i fjor er en bonus. Mulig jeg får grafset til meg en vaffel med rømme og geitost i farta ICON_SMILE

For å få en bredde så må man få med flest mulig - også de som digger bamsemums og vafler.

Rittet favner jo også det som tidligere var Fredagsbirken, der var det relativt mange som ikke hadde tidsfokus.
Ta Jotunheimen Rundt; vaflene på Sognefjellshytta smaker godt enten du sikter mot 14 eller 24 timer...

Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2425755 05/08/2017 19:09
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tørre, rare vafler i Paris-Roubaix.

Petters: My man!

Re: Birken 2017 [Re: olechr] #2425758 05/08/2017 19:17
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det du sier er jeg veldig enig i Petters. Nå har ikke jeg syklet mer enn siden 2003, men det har aldri blitt jobbet bedre i klubbene enn det gjøres nå. Det dukker opp anlegg i klubbregi over alt. Mange barn og unge bruker sykkel som en hobby/idrett. Så selv om deltagerantallet for mosjonistene går ned så jobbes det veldig bra rundtomkring. Blir like imponert hver gang over hvor mange som legger ned ufattelig mye arbeid for klubben sin og andres unger.

Så selv om den kommersielle delen av sykkel er nede i en bølgedal/justering så ser det lyst ut ellers. Men det er naturlignok ikke gøy å skrive om i mediene.

Kan jo hende at det som skjer er naturlig. At klubbene bruker ressursene sine på legge til rette for den "aktive" delen av syklingen da dette er barn og unge. Økonomien vil dog kun gå en vei om man får med seg flere voksene "aktive" på disse arrangementene.

Tror og kanskje NCF og arrangørene bør ha mer fokus på de som sykler flere enn ett eller kanskje to ritt i året.

Birken bør nok kjøre på som før da de har forutsetningene for å bli det ene rittet mange sykler, men de må jobbe mye med næringslivet sånn at de kan kjøpe langt flere startplasser enn i dag.

Redigert av sveinaa; 05/08/2017 19:19.

Re: Birken 2017 [Re: sveinaa] #2425771 05/08/2017 20:16
P
Peters Offline
Entusiast
Entusiast
P
Birken har forskjellig betydning for ulike mennesker. For meg handler det om å håndtere motgang i livet og det å ta en utfordring. Jeg har stått på Storåsen i 14.00 tiden på fredagsbirken og sett folk som har tatt tak i sin egen helsesituasjon. De har trent, målrettet og bestemt seg for å gjøre noe. Folk sykler på 5, 6, 7 og 8 timer. De legger all sin kraft i å komme opp den "jævla" Rosinbakken, og de fordømte puklene bort til Sjusjøen. Det er Birken for meg. Folk som tar tak, tar ansvar og trener for for å gjøre noe med en helse som trengs å gjøres noe med.

Respekt.

Selv, startet jeg med å karre meg i mål på 5 timer for mange år siden. Min største prestasjon. Nå sykler jeg mye fortere, med mindre innsats. Jeg har opplevd motgang i livet. Flere her på forumet har vært åpne på hvordan sykling og trening har vært et verktøy for å håndtere motgang. Dere er modige og de største inspirasjonskildene mine her på forumet. Gleder meg til å sykle Birken sammen med dere!

Redigert av Peters; 05/08/2017 20:29.
Re: Birken 2017 [Re: Peters] #2425777 05/08/2017 20:43
sveinaa Offline
More than words
More than words
Dette er nok Birken sin plass også. Tror bare de må fokusere mer på dette enn elite klassen. Sånn at Birken igjen blir det naturlige målet for flest mulig.

Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2425782 05/08/2017 21:15
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
som Peters sier så er det ikke alle som får livet servert på ett gullfat, for noen så kan Birken være ett halmstrå å gripe tak i når det røyner på.

For andre er det bare ett treningsmål, en tur med venner, mot klokka eller badevekten og for noen ytterst få en jakt etter en plass på pallen.

Fokuset til media har vært feil

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2425792 05/08/2017 21:38
olechr Offline
More than words
More than words
Mulig dere opplever det annerledes enn meg, men jeg har aldri følt at arrangørene har hatt så veldig elite fokus. Ser man i Birkenbladet, TV sendinger og ting de har styrt så synes jeg det har vært ganske jevnt. Elite vinnere har knapt fått en halvside i deres eget blad. Har egentlig aldri opplevd at Birken har gjort noe spesielt mot elite, heller motsatt egentlig. (Uten at det gjør noe da det er et arrangement for massene).

Leverandører har nok fokusert veldig mye mot elite/klassevinnere. Media mye mot finans/40 åringer i kondomdress.

Vi kan godt si at fokuset til media har vært feil, men uten media hadde aldri Birken vært så stort.

Jeg fikk et litt annet syn på Birken for en del år tilbake da jeg skulle langet drikke for kjæresten. For mange av oss er jo Birken null stress. Man gønner på til man er ferdig med første terrengparti, kommer i en gruppe. Sitter der og får kjeft/kjefter tilbake. Gønner på i rosinbakken, mister en del av gruppa. Så er det bare å posisjonere seg ned ballettbakken. Er jo ikke noe imponerende egentlig da alle kunne ha syklet fortere hvis man ble enig om det.

Da jeg langer frøkna i fredagsbirken var det kult å se hvor mange som sleit seg over på 5 timer +. Man ser det på de at det virkelig er stas og de er skikkelig stolt over å komme seg over fjellet. Og i mange tilfeller er det med god grunn. Var skikkelig moro å se og en litt annen Birken opplevelse enn hva jeg var vant til.

Hvordan man skal markedsføre rittet fremover vet jeg ikke, merke er nok hvertfall ikke det samme som det var.

Trur nok som det er nevnt her at det bør jobbes mer mot bedriftsmarkedet og her trur jeg Birken burde fått med seg næringslivet i Lillehammer. Da Birken gikk til himmels skulle alle tjene mer og mer penger. Hotellovernattinger etc gikk til himmels. De bør nok få prisene vesentlig ned og selge inn pakker til gode priser for å få med større grupper. Er vel ganske trygg på at Birken fortsetter, men det må nok kuttes her og der. For en ting at de får inn mindre penger i startkontigenter, men summen de får inn på spons/messe vil nok også gå ned når det blir færre folk med. Klarer de å stabilisere seg på 7-10000 deltagere er det egentlig sjukt bra og et veldig stort ritt i europeisk skala.

Ambassadør for Scott.
Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2425793 05/08/2017 21:40
olechr Offline
More than words
More than words
BTW her kan dere lese om ei som trente for å være med på Birken. Tipper det er flere som har det slik. Det er frøkna nevnt i innlegget over.

http://idapiapaatur.blogspot.com.es/2011/08/fredagsbirken-2011.html

Ambassadør for Scott.
Re: Birken 2017 [Re: Oystein L] #2425867 06/08/2017 09:39
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Oystein L
Sitat: anonymous13

Forslag: NCF må på banen og finne slags avtale med kommuner/politi/rødekors og finne en måte hvor samfunnet ikke bare dumper alle kostnaden direkte på deltakere/arrangør.
Det er masse politiaspiranter hvert år som jobber gratis, som kunne tatt disse jobbene. Altså finne rimeligere løsninger enn de timesatsene politiet jobber med idag.

NCF er selvfølgelig på banen (og har vært det lenge), men dette er ikke lett...
- Politiet (dvs Dep.) er steile, og hver lokale enhet slåss for hver krone
- Kommunene er fulle av småkonger
- Røde Kors er en privat aktør med resultatansvar.

Er kanskje kulturdepartmentet som er rette instans, men det er sikkert jobbet mot disse også?

Re: Birken 2017 [Re: Peters] #2425903 06/08/2017 13:03
V
Velte_Petter Offline
Entusiast
Entusiast
V
Sitat: Peters
Birken har forskjellig betydning for ulike mennesker. For meg handler det om å håndtere motgang i livet og det å ta en utfordring. Jeg har stått på Storåsen i 14.00 tiden på fredagsbirken og sett folk som har tatt tak i sin egen helsesituasjon. De har trent, målrettet og bestemt seg for å gjøre noe. Folk sykler på 5, 6, 7 og 8 timer. De legger all sin kraft i å komme opp den "jævla" Rosinbakken, og de fordømte puklene bort til Sjusjøen. Det er Birken for meg. Folk som tar tak, tar ansvar og trener for for å gjøre noe med en helse som trengs å gjøres noe med.

Respekt.

Selv, startet jeg med å karre meg i mål på 5 timer for mange år siden. Min største prestasjon. Nå sykler jeg mye fortere, med mindre innsats. Jeg har opplevd motgang i livet. Flere her på forumet har vært åpne på hvordan sykling og trening har vært et verktøy for å håndtere motgang. Dere er modige og de største inspirasjonskildene mine her på forumet. Gleder meg til å sykle Birken sammen med dere!

Jada, sier meg enig i dette og har selv vært gjennom delvis samme prosess med å ta tak i seg selv i en vanskelig tid. Men for mitt vedkommende ville det vært uaktuelt å stille opp i et ritt med målsetning om kun å komme til mål, uten å ha gjort det ytterste for å nå optimal plassering. Det er jo dette som skiller dette arrangementet fra andre der det deles ut staselige medaljer til alle og kanskje en bag/nytt skopar til de tre beste. Og det er mulig for de aller fleste friske mennesker med normalt funksjonell motorikk å ha merketiden som mer eller mindre realistisk målsetning. Jobben gjøres i forkant og kosen tas ETTER målgang. For meg ser det ut som om de legger opp til at de vil ha stadig flere dårlig trente til å sykle dette som et innsteg. Vel og bra det, men i min verden uforståelig å bruke såpass mye penger bare for å komme i mål.

Redigert av Velte_Petter; 06/08/2017 13:08.
Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2426018 06/08/2017 20:46
F
frjohnsen Offline
Medlem
Medlem
F
Tok en titt på startlista som ligger ute nå, og sant nok har vi rundet 5.000 påmeldte. Av disse har ca. 3700 syklet minst en gang før, og rundt 1900 har tatt merket minst en gang. Vet ikke hvordan dette skal tolkes, men det er altså enten "så mange som" eller "bare" 1.300 som sykler for første gang (med forbehold om at ting ikke er rapportert riktig). Skulle gjerne visst hvorfor disse 1.300 har bestemt seg for å hive seg med nå, i tillegg til hvorfor mer enn 10.000 har falt av siden jubelårene 2011-2012.

For min del blir det sjuende gang, og antallet merker er svimlende null, til tross for at jeg vil si jeg er mer enn "normalt frisk". Tror ikke det er merkekravet det er noe feil med, men kanskje merkefokuset? I tillegg ser jeg flere av mine tidligere rittkompiser rett og slett har blitt litt lei etter å ha vært over noen ganger. Det er liksom ikke noe "wow" lenger, til tross for at det er "helt greit".

Uansett, jeg gleder meg til høytrykk, både i lufta og dekk, og satser på å ta det $&"(! merket, til tross for at jeg egentlig trener mot Oslo (halv)Maraton... ICON_LAUGH

Re: Birken 2017 [Re: Velte_Petter] #2426059 07/08/2017 05:58
B
Blouberg Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Peters

Respekt.

Jada, sier meg enig i dette og har selv vært gjennom delvis samme prosess med å ta tak i seg selv i en vanskelig tid. Men for mitt vedkommende ville det vært uaktuelt å stille opp i et ritt med målsetning om kun å komme til mål, uten å ha gjort det ytterste for å nå optimal plassering. Det er jo dette som skiller dette arrangementet fra andre der det deles ut staselige medaljer til alle og kanskje en bag/nytt skopar til de tre beste. Og det er mulig for de aller fleste friske mennesker med normalt funksjonell motorikk å ha merketiden som mer eller mindre realistisk målsetning. Jobben gjøres i forkant og kosen tas ETTER målgang. For meg ser det ut som om de legger opp til at de vil ha stadig flere dårlig trente til å sykle dette som et innsteg. Vel og bra det, men i min verden uforståelig å bruke såpass mye penger bare for å komme i mål.

Godt skrevet Peters! Jeg mener det er viktig å legge til rette slik at både de som jager plassering og de som sykler for å komme i mål har et godt arrangement. For mange handler dette om mestring, mestre å endre livet, mestre å trene mot et mål og mestre å komme seg over fjellet og i mål. Det er like imponerende å komme i mål etter 7 stive timer på sykkel som å blåse over på 2 timer og litt (: De driver jo ikke «samme idrett», men de drives begge av motivasjon for å nå sitt mål.
Da er det vel greit da at noen betaler 1200 for å sykle på vaffeltur, kanskje får noen litt bedre helse på kjøpet ..

Det er bra vi har plass til begge.

Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2426095 07/08/2017 07:41
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror nesten en del her og kanskje Birken lever litt i "2012". Anno 2017 er ritt-tilbudet faktisk bedre enn noen gang, og rent intuitivt vil derfor ikke Birken bli førstevalget for alle som trenger ett mål. Legger man bort "affeksjonsverdien" (i mangel av et bedre ord.) så finnes det mange arrangement som er like egnet eller bedre.

Om tallene til frjohnsen vedr. deltagere 2017 stemmer så har altså 1900 tatt merket mens 1300 ikke har syklet før. For meg er det da i alle fall innlysende at det ganske mange som er opptatt av "konkurransen".

Birken har nok enda et potensiale, men da må de klare å vri fokus over på "opplevelse". For selv om traseen går på grus så sykler man allikevel over snaufjellet. I bladet Landevei hadde turen blitt "episk" om man hadde syklet med bukkestyre.

Re: Birken 2017 [Re: sveinaa] #2426130 07/08/2017 09:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
I bladet Landevei hadde turen blitt "episk" om man hadde syklet med bukkestyre.

Tvilsomt. Det er for få høydemeter og ingen lange, sugende klatringer i Birken. Må ha noen bakker (gjerne med skarpe svinger) for at Landevei skal si det er episk ICON_SMILE

Re: Birken 2017 [Re: Øyvind V] #2426131 07/08/2017 09:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
I bladet Landevei hadde turen blitt "episk" om man hadde syklet med bukkestyre.

Tvilsomt. Det er for få høydemeter og ingen lange, sugende klatringer i Birken. Må ha noen bakker (gjerne med skarpe svinger) for at Landevei skal si det er episk ICON_SMILE

Trodde det holdt med grus...

Re: Birken 2017 [Re: NjuK] #2426273 07/08/2017 13:36
C
Crassus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Birken har endret startpuljene i år:
- Pulje 1: 180 raskeste i M45/M50/M55 (pistolskudd)
- Pulje 2: 180 raskeste , uavhengig av klasse (pistolskudd)
- Pulje 3+: Vanlig seedede puljer (mattestart)

Dvs slutt på klasseinndelte pistolskuddpuljer. Er antakelig bra for de fleste, for pga redusert deltakelse var det vel slik i fjor at det var betydelig større nivåforskjeller internt i pulje 1-4 enn det pleier å være internt i seedede puljer. Men selvsagt kjedelig for de som ønsket å sykle førstemann til mål i andre aldersklasser enn M45 - M55, nå blandes alle sammen ser det ut til.

Redigert av Crassus; 07/08/2017 13:37.
Side 7 av 14 1 2 5 6 7 8 9 13 14

Moderator  support