Inspirert av denne tråden har jeg nå bestilt meg en Seiko 5-serie (SNZG15), som min første automatiske (rimelige) klokke.
Den synes jeg var stilrein og fin! Googlet den og så det passet veldig bra med masse forskjellige reimer. Fra skinn, natoreimer og stållenker.
Bytter folk dette selv enkelt? Bare å handle et verktøy på ebay for å bytte? Også greit å korte inn stållenker selv?
Jeg handlet dette på Ebay: http://www.ebay.com/itm/13pcs-Repair-Tool-kit-Maintenance-Key-Fob-Watch-Case-Opener-Watchmaker-BT-/282159639802?epid=1184091929&hash=item41b2066cfa:g:VnsAAOSwFV9Xyku4
Da er det null stress å korte inn reimer, sette på nato, og mer. Bare å si ifra hvis du vil korte inn ei reim, evt sette på nato el.l. Du veit jo hvor jeg bor, så bare å ta med ei klokke, så kan du få prøve :-)
'16 Canyon Spectral AL 7.0EX '16 Trek Superfly 7
Re: Tips til armbåndsur av god kvalitet
[Re: -Håkon]
#243373829/08/201707:34
Da er det null stress å korte inn reimer, sette på nato, og mer. Bare å si ifra hvis du vil korte inn ei reim, evt sette på nato el.l. Du veit jo hvor jeg bor, så bare å ta med ei klokke, så kan du få prøve :-)
Suverent
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
[Re: johanhs]
#243406429/08/201720:25
Tidssonen har også remmer og verktøy. Skifting av lenke er heller ikke vanskelig.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
[Re: eOpseth]
#244839501/11/201718:44
Vekker til live denne tråden igjen! Fikk levert mitt hverdags-/budsjettur forrige uke. Ganske så fornøyd; mekanisk/automatisk sveitsisk urverk og strøkent design fra en ganske tradisjonsrik sveitsisk leverandør. Ca 3500kr kostet herligheten (dog kraftig rabattert sammenlignet med veil.).
-Håvar
[Re: Howard]
#244843202/11/201707:01
Jeg kjøpte fra jomashop.com. Svær nettbutikk, enormt utvalg og en del latterlig gode priser på enkelte ur. Klokkefantastene liker ikke joma (de vil jo helst handle fra authorized dealers), men for de av oss som bare vil ha bang for the buck og som godtar ulempene med å handle fra nett, funker det fint. Vil du handle fra norsk forhandler er Glycine tilgjengelig hos militarytime.no. Ikke gærne priser der heller.
Redigert av Howard; 02/11/201712:10.
#244889504/11/201713:20
SOLGT! ...og om noen skulle være interessert, selger jeg en ubrukt slik; https://www.picclickimg.com/d/w1600/pict...-43mm-Watch.jpg Glycine Combat 6, 43mm urkasse med GL224 automatisk urverk (38timer power reserve). Kjøpt i oktober ogikke brukt annet enn at jeg har byttet rem til lær-NATO og at den er prøvd på hånden en gang eller to. Selges fordi jeg kjøpte to (en svart og en brun), men innser ar jeg bare blir å bruke den ene... 3300kr inkl lær-NATO. Kommer med originale papirer, boks og rem. Send pm hvis du skulle være interessert eller skulle ønske å få tilsendt bilder av uret! SOLGT!
Mvh
-H
Redigert av Howard; 04/11/201716:45.
#245287828/11/201708:33
Takker for tipset om jomashop. Sjekket ut siden og endte opp med å bestille meg en Seiko Recraft (SNKN37) for en fin pris. Mekanisk ur med et ganske så frekt retro-design. Hadde en mistanke om at den muligens ble litt i største laget for mine tynne håndledd, men den satt meget bra på armen.
#245289328/11/201709:15
Før brukte jeg daglig en Omega 1611 Albatross, men etter mye kluss og tull med service og reparasjon falmet interessen og den har blitt liggende ubrukt. Kjøpte for et par-tre år siden en G-Shock for å ha en enkel og grei sak men den er så stor at den sjelden er i bruk. Fant nylig ut at jeg ville ha et ur i stål, og ad omveier endte jeg opp med en Seiko chronograph quartz som utseendemessig er langt unna det jeg trodde jeg ville endt opp med. Det blir noe annet å ha uret foran seg enn å se på bilder. I butikken var jeg innstilt på et automatisk ur i titan, men de var ikke tiltalende nok eller uten safirglass.
#245309029/11/201708:15
Jeg var litt klokkefrik noen år, og svidde av adskillige beløp på ymse flotte Breitling-klokker etc. Trodde det var solide saker som tålte å bli brukt som klokker, og ikke smykker. Dessverre tilbragte de mer tid på verkstedet hos Urmaker Bjerke enn på hånda mi, og når selv anerkjente klokker for opp mot 100K havarerte etter få måneder, og rep-tiden var 2-3 måneder, så ble jeg dritt lei hele greia. Endte opp med å blinge ned til en mer humant priset Longines, som har fungerte presist og knirkefritt i snart tre år, til tross for særdeles tøff bruk. Stisykling, skikjøring, snekring og båtliv. Ser kul ut, og går problemfritt som ei klokke skal. I motsetning til Breitling-klokkene jeg hadde, som bare så tøffe ut.... :-)
Redigert av Heliboy; 29/11/201708:22.
Løvsteika
#245309729/11/201708:34
Har brukt en Glashütte 60s i årevis i utejobben jeg hadde før. Badet/dusjet ikke med den, men den tålte regn og "røff" bruk uten å ta noen som helst skade. I tillegg tror jeg stålet var hardere enn tilsvarende dyre klokker fra Sveits. Har hatt 145.022 69ST Speedmaster (angrer på at jeg solgte denne),flere Seamastere, Zenith El Primero Chronograph Classic, flere Speedmaster MK2, Vulcain Cricket, diverse Nomoser, flere Minervaer, diverse vintage. Med mer.
Ingen av de moderne urene har noensinne stoppet. De gamle er det av og til litt krøll med.
#245310729/11/201709:04
SOLGT! ...og om noen skulle være interessert, selger jeg en ubrukt slik; https://www.picclickimg.com/d/w1600/pict...-43mm-Watch.jpg Glycine Combat 6, 43mm urkasse med GL224 automatisk urverk (38timer power reserve). Kjøpt i oktober ogikke brukt annet enn at jeg har byttet rem til lær-NATO og at den er prøvd på hånden en gang eller to. Selges fordi jeg kjøpte to (en svart og en brun), men innser ar jeg bare blir å bruke den ene... 3300kr inkl lær-NATO. Kommer med originale papirer, boks og rem. Send pm hvis du skulle være interessert eller skulle ønske å få tilsendt bilder av uret! SOLGT!
Mvh
-H
Dæven - den var lekker! Akkurat riktig utgave også....skulle sett denne tidligere og kjøpt den!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
[Re: Heliboy]
#245312429/11/201709:35
Jeg tror man også her skal være forsiktig med å generalisere . Min "sveitsiske klokke" har fungert upåklagelig gjennom 20 år og har de siste 10-12 årene vært med på mye. Jeg tar den riktignok av meg når jeg sykler for å gjøre det økonomiske innhugget ved tryn så lite som mulig, men jeg bruker den i dusjen, jeg sover med den og tar den ikke av meg når jeg skal gjøre generelle "oppussingsaktiviteter".
Det synlige resultatet er patina og den har ikke krevd noe annet enn ordinær service.
#245314529/11/201710:54
Kvalitetsfølelsen fra en billig til en dyr klokke er ikke stor.
Har en Seiko Padi og en nær 5x så dyr sveitsisk klokke (Oris) og gleden over de er ca lik.
Seiko gir utrolig mye for pengene, men å si at kvalitetsfølelsen fra en billig til en dyr klokke ikke er stor er jeg ikke enig i. Oris er ikke dyrt. IMO.
#245315829/11/201712:03
Hva som er dyrt er relativt. Personlig synes jeg 17400 kroner er dyrt for en klokke som bruker et generisk urverk.
Hadde den vært dyrere tror jeg ikke jeg ville hatt noe glede av den.
Skiftet urverk på min Tag Heuer Aquaracer etter et plutselig totalhavari. Urverket kostet 400 ( firehundre), klokka ca 12.000 ( for noen år siden) . Crap.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
#245318329/11/201713:25
Har en Omega seamaster pro. Bare dritt. Etter fem år var den så upresis at den kun var egnet som smykke. Ikke er den veldig pen heller. Service 6000. Ødela klaspen. Ny klasp koster 6000 hvis den er mulig å oppdrive. Har en fenix 3 som jeg bruker 90% av tiden. En Bulova som brukes 9% (den er amazing) og så bruker jeg seamasteren en sjelden gang bare fordi jeg føler at jeg må. Folk må velge sjøl hva de vil bruke pengene på. Er vel ikke noe verre å kjøpe en klokka til 50k som ligger i eska mesteparten av tiden enn en sykkel til samme pris permanent parkert i garasjen. Personlig kommer jeg nok ikke til å bruke noe mer enn et par lapper på noe som er betydelig dårligere enn quartz.
#245329030/11/201707:56
Dere som klarer å knekke gode klokker fort - hva er det som ødelegger de?
Har selv to solide sveitsere av godt kjent merke som er med på det meste med unntak av sykkelturer - en krasj blir ganske enkelt for dyr. Men klokkene har løpt maraton, ultraløp, skauløp, jaktturer, fjellturer, spilt golf - lista er lang. Patinert blir de, men de går like presist som før.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
#245330330/11/201708:38
Nå er det jo slik at mekaniske urverk krever regelmessig vedlikehold. Det er dyrt - som Paulus sier. Har selv en Seamaster som ble kjøpt ny i 2007, var på rep (reklamasjon) i 2011 og fikk service i år. Veldig fornøyd med den. Poenget er ikke at dette er bedre klokke enn noe annet. Det er et funksjonelt smykke. Jo fortere man innser det, jo enklere blir vurderingen av kostnader og nytte. Og livet generelt.
Skal man ha en god klokke så kjøper man kvarts-urverk. Seiko er undervurdert, forresten.