Jeg har hatt mye trøbbel med min SEIKO Prospex SBDC029 med 6R15 23J urverk.
Gikk i gulvet fra ca 2 m engang og da ble det trøbbel. [...] Når jeg syklet med den pleide den å sakke mye. Nå har den blitt så upålitelig at jeg ikke gidder å bruke den. Må ha service.
Tror sykling ikke er bra for mekaniske ur,[...]Har tro på Omega måneklokka.
Synd med Shogun, det er en fin sak. Men å dette i gulvet fra 2 meter er ikke noe et mekanisk ur skal tåle. Da kan alt skje, selv om den skal være støtsikker. Akslinger kan bøyes, rotor kan løsne, støtsikringer kan gå i oppløsning. juveler kan sprekke. Eller så kan det utrolig nok gå bra, men det siste er heller tvilsomt.
Hvis det ikke ble bra når et par urmakere så på det, og du har fått servet den i japan så koster et nytt tilsvarende urverk fra Seikos OEM brand 115 dollar, og så en tusenlapp for å bytte hos en god urmaker (trolig koster det mindre, men pytt) så er du oppe og går igjen: http://www.startimesupply.com/product/NE15.html
Jeg er enig. Man har ikke behov for en sånn klokke på tur. I tillegg er det kjedelig om man skulle være uheldig. Kjedelig om man skulle ha et uhell og lenka ryker, beszel blir skadet eller lignende. Kan fort bli ekstremt dyrt...
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Jepp, hvordan skulle de søkkrike ellers fått brukt penger!
Det er ikke de søkkrike som står for volumet i Norge i alle fall. Ola dunk bruker jo penger på sånt uten å være søkkrike. Lav rente og stigende boligpriser gjør noe med betalingsviljen.
Re: Tips til armbåndsur av god kvalitet
[Re: larsb]
#242472402/08/201708:27
Overrasket meg selv ved å bli inspirert av denne tråden, og faktisk gå til innkjøp av ei automatisk/mekanisk klokke. Ikke Rolex akkurat, men likevel
Gleder meg mye mer enn jeg hadde trodd!
Forsiktig nå... Det er "noen" som tenker N+1 på klokker også :-) På mitt ivrigste hadde jeg et ur kun for de ytterst få dagene en stor deal skulle signeres.
Det trenger ikke nødvendigvis være dyrt....En kompis hadde sportsklokke med gul og rosa rem i utvalgte treukers perioder men det stoppet opp med Fxxxxx skandalen i 98. En kompis av min far samler på Swatch, han har riktignok flere hundre samt andre dyrere preferanser i tillegg.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Hehe, takk for advarselen. Heldigvis er jeg ganske trygg på meg selv i sånne situasjoner. Jeg trenger ikke mange klokker. Og jeg er en typisk Deore/SLX/105-mann; det må være bra nok til at det funker, men mer enn det trenger jeg ikke
Føler jeg havnet litt i Deore-klassen med klokkekjøpet nå også. Ei ordentlig klokke, men ikke noe bakoversveismateriale.
Redigert av EHAa; 02/08/201710:42.
[Re: johanhs]
#242486202/08/201713:41
Klokker er en farlig interesse. Jeg har en merkelig dyp interesse for håndsmidde japanske kokkekniver også...
Uansett, tullete nær å ryke på klokka under. Fornuften tok meg i siste liten, selv om jeg trøstet meg med en 216570 i stedet, og den har derimot vært med på litt.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
[Re: eOpseth]
#242489602/08/201717:18
Klokker er en farlig interesse. Jeg har en merkelig dyp interesse for håndsmidde japanske kokkekniver også...
Uansett, tullete nær å ryke på klokka under. Fornuften tok meg i siste liten, selv om jeg trøstet meg med en 216570 i stedet, og den har derimot vært med på litt.
Haha, den er ikke din "du bare tar vare på den for neste generasjon"... som de sier i reklamen ? "you never actually own a patek philippe watch you merely look after it for the next generation" og et kledelig bilde av sporty far & sønn. Vi har en 30 åring på jobben som ville låne penger til en PP. Jeg fikk han fra det, helt feil wannabe signaler på hans venstre håndledd :-( Nå ønsker han seg en TAG Heuer Carrera som jeg mener er mer i hans gate :-)
Men flott den klokka du tar vare på altså :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#242489902/08/201717:33
Låne penger til en PP når service fort ligger på 20k. Det blir litt feil ja.
Det var nok uansett min mulighet, ventetiden på nye er laaang,
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
[Re: eOpseth]
#242490202/08/201717:43
5k det der ja. Er den speller ny kanskje xk til eller noe vil jeg tro...
Kjøpte du med hvit eller sort?
Redigert av sveinaa; 02/08/201718:12.
#242490302/08/201717:49
Helt ærlig, så var også et avgjørende element skiva - jeg ble aldri helt godvenn med den, noe jeg gjerne vil være til den prisen. Men digger Calastrava som sådan.
Prisen jeg kunne fått den for var godt under den dollarprisen der; i nedre sjikt av ditt foreslåtte intervall.
#242490602/08/201717:57
Man kan tjene penger på fine klokker, men det fordrer at det er fine klokker. Hadde jeg feks latt min ligge i boxen sin til i dag ser jeg prisen er sensurert. Har tapt litt på å bruke den ja
Redigert av sveinaa; 02/08/201718:08.
Og jeg skulle mene akkurat det samme det samme gjelder Omega Speedmaster. I tillegg er den mye dyrere å serve om noe går galt.
LarsB
Faren min bruker sin Speedmaster til alt mulig og det går mye penger til tidkrevende servicer ja. Månebruk er jo ikke spesielt krevende egentlig
Bare for å klare opp litt...Ser flere som skriver om tøff bruk, høye servicekostnader osv osv... Speedmasteren fra Omega ble konstruert for å bla tåle trykket ifbm sin første tur til månen i 1962 (og har sett lik ut siden...) Den er ikke konstruert for terrengsykling. Den tåler ikke mye vann, støt, søle og sand. Jeg bruker aldri min når jeg trener eller sykler. Sluttet med det etter at Har også en Omega Seamaster som en gang ramla av handa når jeg kjørte moped. Deisa i bakken - rett på krona. Kosta 6k å reparere... Bruker derfor ei av de billigste Polar på trening/sykkel og "god-klokka" til vanlig dagligdags bruk. Da trenger de sjelden service. Svært sjelden.
[Re: eAspect]
#242501803/08/201707:19
Ja, det var poenget mitt når jeg skrev at månebruk ikke er spesielt krevende - men klokka er testet for å tåle akkurat det.
På trening, sykkel og alt mulig trenger man jo ikke gå helt ned til sportsklokke fra Garmin/Polar da, mye å velge blant i Quartz-klokker som tåler alt.
[Re: EHAa]
#242502003/08/201707:21
Om dette er nok meningene mange og delte, men jeg vil gjerne få noen tips før jeg anskaffer meg et ur. Budsjettet har i kjent stil økt etterhvert som jeg har kikket og vurdert. Jeg vil ikke ha quartz ellers er jeg åpen for mye. Tenkte først under ti høvdinger som smertegrensen, og en vintage klokke. Så spesielt på Omega Seamaster fra 60 tallet. Nå vurderer jeg bl.a. Seamaster og Speedmaster av noe nyere årgang, men nytt blir altfor dyrt. Hvilke andre ur bør vurderes? IWC og Longines kanskje? Andre?
Kan du få en 60-talls Seamaster for under 10k da? Har selv et arveklenodie av en Seamaster De Ville i originalt skikk (den som ble produsert mellom 63 og 67) som er framme en gang eller to i året, ellers ligger den i safe. Da jeg hadde den inne hos urmaker for mange år siden for service mente han at den var verdt vesentlig mer enn 10k. Min klokke må trekkes opp og har kasse av gull.
Nå har jo størrelsen på urskiver vokst betraktelig på seg, særlig de siste 10 årene, og en slik vintage klokke blir ganske liten på armen sett i forhold.