Ny Stisykkel 7-10k
|
Re: Ny Stisykkel 7-10k
[Re: trondsn]
14/07/2017 08:35
|
alfegutt
Medlem
|
Medlem
Dette er et fornuftig kjøp ja; fin pris, slakke moderne vinkler og plussdekk må blir bra. Personlig ville jeg nok ha sykla endel turer for å bli kjent med sykkelen før eventuelle oppgraderinger ( hev/senk pinne er fint da)
|
|
|
14/07/2017 21:47
|
trondsn
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Og så til spørsmålet Flate pedaler eller klikk? Jeg har mest lyst til å starte med flate. Jeg ser for meg at jeg tørr å satse litt med flate. Med ser også fordelen med klikk. Noen tips til gode flate pedaler som ikke koster all verden.
|
|
|
21/07/2017 20:15
|
Austis
Entusiast
|
Entusiast
Hvordan er slike pluss ht til hopp, dropp og den slags?
|
|
|
21/07/2017 20:33
|
perbl
More than words
|
More than words
Og så til spørsmålet Flate pedaler eller klikk? Jeg har mest lyst til å starte med flate. Jeg ser for meg at jeg tørr å satse litt med flate. Med ser også fordelen med klikk. Noen tips til gode flate pedaler som ikke koster all verden. Shimano Saint (MX80) Ikke verdens letteste, men bunnsolide.
Per B.
|
|
|
28/07/2017 05:28
|
Kaellebaelle
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Har du fått sykkelen? Er du fornøyd? Vurderer den veldig selv. Men hvordan er denne å sykle på vei med? Mest grus og litt asfalt.
|
|
|
31/07/2017 11:32
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har en BirkBeast 2.0 i 20" størrelse på bestilling hos Birk Trondheim. Den kommer vistnok med 400mm setepinne :-)
Det er 6000 kronarsjer opp til 1.0 utgaven. De penga satser jeg på å ha på lavrentekonto og kjøpe oppgraderinger etterhvert som det blir "nødvendig". Bremser blir sikekrt kjøpt nytt den dagen jeg må lufte. Hater å lufte bremser. Deretter gaffel. Når den som står på blir ødelagt. Ellers må man vel forsøke seg på slangeløst oppsett. Det går vel en liter Joe`s i hvert dekk i den størrelsen :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
31/07/2017 12:17
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Ja, visstnok er trolig riktig ord. Min skulle komme med 385 mm. Det var en 350 som stod i. Jeg bestilte en 450 på elektroniskbukta, og såpass måtte nok til. Det er bare å prøve seg frem.
Nye bremser har jeg liggende. Men det er Shimano som står på, og de lufter du i blinde, bakfull og med ræven i fatle. Så i stedet for å knote med å tre bremseslanger gjennom innvendig rammeføring og samtidig rope ut forbannelser over sykkelrammedesignere, alt-var-bedre-før-utbrudd og stramme presisjonskast med sykkelverktøy, lar jeg de som står der stå der.
Gaffelen er en coil-sak som veier et anker og en kjøl. Og som derfor pr def bør være solid nok til det jeg hiver den gjennom.
Slangeløst gidder jeg sikkert en gang i fremtiden hvis jeg får det over meg. Hvis ikke får det bare være. Teste dekkene sikkelig først. Schwalbe preformance tror jeg er litt Bambi på vått. Mulig det må kjøpes mykere og mer klissete gummi. Og da kommer kanskje guffe i stedet for slanger inn også.
Men alt i alt fornøyd med noe som man bruker 8 høvdinger på. Hva får man for 8000 i dag da om man skulle gå for noe annet?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
31/07/2017 13:25
|
Ch:
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hehe... Høres ut som du "er fornøyd, men....."
|
|
|
[Re: Hæ?]
31/07/2017 13:43
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ja, visstnok er trolig riktig ord. Min skulle komme med 385 mm. Det var en 350 som stod i. Jeg bestilte en 450 på elektroniskbukta, og såpass måtte nok til. Det er bare å prøve seg frem.
Nye bremser har jeg liggende. Men det er Shimano som står på, og de lufter du i blinde, bakfull og med ræven i fatle. Så i stedet for å knote med å tre bremseslanger gjennom innvendig rammeføring og samtidig rope ut forbannelser over sykkelrammedesignere, alt-var-bedre-før-utbrudd og stramme presisjonskast med sykkelverktøy, lar jeg de som står der stå der.
Gaffelen er en coil-sak som veier et anker og en kjøl. Og som derfor pr def bør være solid nok til det jeg hiver den gjennom.
Slangeløst gidder jeg sikkert en gang i fremtiden hvis jeg får det over meg. Hvis ikke får det bare være. Teste dekkene sikkelig først. Schwalbe preformance tror jeg er litt Bambi på vått. Mulig det må kjøpes mykere og mer klissete gummi. Og da kommer kanskje guffe i stedet for slanger inn også.
Men alt i alt fornøyd med noe som man bruker 8 høvdinger på. Hva får man for 8000 i dag da om man skulle gå for noe annet? Ett hjulsett uten kassett 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
31/07/2017 13:57
|
Ch:
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men alt i alt fornøyd med noe som man bruker 8 høvdinger på. Hva får man for 8000 i dag da om man skulle gå for noe annet? Ett hjulsett uten kassett Men han som kjøpte birk sykkelen, uten topp hjul, gaffel, etc. Den har ikke ei gang Eagle gir, men! Han kommer pokker så mye fortere frem på stien en den som løper med et hjulsett uten kassett under armene.  . Hehe
|
|
|
31/07/2017 14:07
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sant det. Det positive er at man ikke kan savne noe man ikke kjenner til. Har man ikke en referanse så kan man jo ikke si at noe er dårlig. I tillegg er det veldig mye på en sykkel som er "nice to have". På nevnte sykkel vil jeg tro hjul og gaffel er åpenbare svakheter. Satt opp mot feks gir gruppe/krank vil hjul og gaffel gi mye mer sykkelglede 
|
|
|
31/07/2017 14:29
|
Austis
Entusiast
|
Entusiast
Mange nevner gaffel her. På hvilken måte merker man det? Den er vel luft gaffel på denne og? Som kan justeres etter vekt. Da demper den vel kjempe bra? Eller?
|
|
|
[Re: Austis]
31/07/2017 14:35
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Mange nevner gaffel her. På hvilken måte merker man det? Den er vel luft gaffel på denne og? Som kan justeres etter vekt. Da demper den vel kjempe bra? Eller? Nei, det er en metallfjærgaffel (coil, som det heter på nynorsk). Den demper som den skal, men krever at man ikke er alt for opptatt av tuning av den. Det er som hovedregel to forskjeller på gafler; vekt og funksjon. På vekt får en coilgaffel strykkarakter sammenlignet med en luftgaffel. En stålfjær veier mye mer enn komprimert luft. Om man bytter til titan eller annet lettvektsmateriale er det fortsatt tyngre. Bortsett fra lommeboken som blir betraktelig mye lettere. Funksjon handler gjerne om hvordan gaffelen oppfører seg i bruk, om hvor mange justeringsmuligheter den har og hvor brukervennlig den er. En luftfjæret gaffel har gjerne større mulighet for å tilpasses den enkelte rytters stil og preferanse enn en coilgaffel. Og samtidig er den ofte mer følsom over et større register enn en coil. Men så lenge man kan justere forspenning i en coilgaffel, og fjæren er noenlunde tilpasset rytterens vekt, er det nok ikke alltid like lett å merke forskjell i praktisk bruk for folk flest.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Ch:]
31/07/2017 14:39
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Hehe... Høres ut som du "er fornøyd, men....."  Jeg er fornøyd jeg, bortsett fra at jeg ble temmelig lite fornøyd med at man leverte sykkelen med en setepinne som ikke er brukende til den rytterhøyden man reklamerer for. Jeg har sykla på mye rart, fra high-end i sekssifretklassen til billige singlespeeder. Singlespeed har jeg hatt selv i mange, mange år, high-end har jeg aldri endt opp med å gidde å betale for selv for å beholde. Jeg er ikke noen terrengentusiast, men jeg liker at ting virker. Etter en periode med vektanoreksi og karbonkrav har jeg på mine gamle dager lært meg å sette pris på at ting funker! Nedetid, brekkasje av tullelette og tulledyre komponenter og vektfokus savner jeg ikke. Beasten funker fjell til det jeg ønsker. 
|
|
|
[Re: sveinaa]
31/07/2017 14:43
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Sant det. Det positive er at man ikke kan savne noe man ikke kjenner til. Har man ikke en referanse så kan man jo ikke si at noe er dårlig. I tillegg er det veldig mye på en sykkel som er "nice to have". På nevnte sykkel vil jeg tro hjul og gaffel er åpenbare svakheter. Satt opp mot feks gir gruppe/krank vil hjul og gaffel gi mye mer sykkelglede Ja, det kan du nok ha rett i. Jeg har som sagt syklet på mye forskjellig (har testet sykler noen år), men det er ikke noe jeg savner på denne modellen her. Man må selvsagt ta det man får, men forskjellen på denne og andre sykler i noenlunde sammen bruksområde som koster 20-30 tusen mer er vel mest vekt og jåleri for den gjengse stisyklist? Hjulene er selvsagt ikke håndbygde spitzenklassehjul, og gaffelen er som sagt tung. Men funksjonsmessig står de ikke tilbake for mye annet jeg har testet opp gjennom årene. Rett nok noen år siden jeg syklet sist, og jeg testet mest landevei. Men noen mil på ulike stisykler har jeg da.
|
|
|
[Re: Austis]
31/07/2017 14:51
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Mange nevner gaffel her. På hvilken måte merker man det? Den er vel luft gaffel på denne og? Som kan justeres etter vekt. Da demper den vel kjempe bra? Eller? Det er stor forskjell på gafler. Tror dog mye kommer an på hvor nøye man er.
|
|
|
31/07/2017 14:56
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Sant det. Det positive er at man ikke kan savne noe man ikke kjenner til. Har man ikke en referanse så kan man jo ikke si at noe er dårlig. I tillegg er det veldig mye på en sykkel som er "nice to have". På nevnte sykkel vil jeg tro hjul og gaffel er åpenbare svakheter. Satt opp mot feks gir gruppe/krank vil hjul og gaffel gi mye mer sykkelglede Ja, det kan du nok ha rett i. Jeg har som sagt syklet på mye forskjellig (har testet sykler noen år), men det er ikke noe jeg savner på denne modellen her. Man må selvsagt ta det man får, men forskjellen på denne og andre sykler i noenlunde sammen bruksområde som koster 20-30 tusen mer er vel mest vekt og jåleri for den gjengse stisyklist? Hjulene er selvsagt ikke håndbygde spitzenklassehjul, og gaffelen er som sagt tung. Men funksjonsmessig står de ikke tilbake for mye annet jg har testet op gjennom årene. Rett nok noen år siden jeg syklet sist, og jeg testet mest landevei. Men noen mil på ulike stisykler har jeg da. Du oppsummerer ganske bra det jeg egentlig ville frem til. Om man bytter gaffel og hjulsett på den sykkelen til noe lettere, så vil mange kunne merke en forskjell pga vekt. Det andre utstyret blir mest placebo og jåleri (kanskje noen vil kjenne forskjell på bremsene.).
|
|
|
31/07/2017 17:25
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
jeg er 100% sikker på at den er bedre på sti enn de noe bratte singlespeeden jeg har :-) Bedre demper enn karbongaffelen min også!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
31/07/2017 18:44
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Er det ikke Suntour Raidon-gaffel på sykkelen? Jeg har en slik på min 27.5+ som også selges på birk (fuji beartooth), og dette er en luftgaffel. Må kjøre relativt lavt trykk for å få den til å dempe bra, men mer kan man ikke forvente på en sykkel jeg fikk for 8k.
|
|
|
31/07/2017 20:15
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Det er en Raidon ja. Men hvor i h er luftventilen da? Det står alt mulig rart på Birk sine egne sider, og jeg er temmelig sikker på at min har en stålfjær?
|
|
|
31/07/2017 20:33
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Ang. gaffel fra mtbr.com: http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/suntour-raidon-650-a-1005985.htmlHey everyone. I'll chime in here about a few things. Firstly, a quick fix to make the fork less linear is to add a top cap assembly with the volume reducer. This will allow the fork to ramp up more if you want it. It also eliminates the need to add oil into the air chamber to decrease air volume. You will still need the 80W oil to help seal and lubricate the piston but only 5-10cc. Generally I would say that our forks feel pretty good out of the box. If you see any premature wear on the stanchion tubes that would be an indicator of a bushing tolerance not being correct and indeed the fork could potentially stiff. It doesn't happen often but when manufacturing there is always a small chance of something not being a perfect fit. The Raidon will allow to have the cartridge upgraded with a compression adjustment that will make it perform better for those looking to eliminate the brake dive in corners and mild compression during climbing. I'd wager that the Raidon is one of the best forks we make in terms of overall performance per dollar. It has a more than adequate chassis for 120/130 especially with the Boost spacing. It requires little overall service and for most riders will give them the performance they need to have a great time. If anyone has any questions about set up feel free to shoot me an email. nmoore@srsuntour.com You can view the upgrade parts on our North American website. https://www.srsuntour.com/collection...-service-partsCheers, Nick
Redigert av sveinaa; 31/07/2017 20:34.
|
|
|
31/07/2017 20:53
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
Det er en Raidon ja. Men hvor i h er luftventilen da? Det står alt mulig rart på Birk sine egne sider, og jeg er temmelig sikker på at min har en stålfjær? På min sitter luftventilen på toppen av venstre gaffelbein, akkurat som de fleste andre gafler. Det er en top cap som må skrues av med fingrene.
|
|
|
31/07/2017 21:01
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
På min sitter kompresjonsjusteringen der. På andre siden er det en lock-out. Under er det en Unbrako på hvert ben. Ingen steder det sitter en luftventil.
|
|
|
31/07/2017 21:10
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det står "coil" på nettsidene til Birk Coil spring/hydraulic lock-on
|
|
|
31/07/2017 21:32
|
AntonS
Ringrev
|
Ringrev
På min sitter kompresjonsjusteringen der. På andre siden er det en lock-out. Under er det en Unbrako på hvert ben. Ingen steder det sitter en luftventil. Da har vi nok to forskjellige versjoner
|
|
|
[Re: AntonS]
31/07/2017 21:45
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
På min sitter kompresjonsjusteringen der. På andre siden er det en lock-out. Under er det en Unbrako på hvert ben. Ingen steder det sitter en luftventil. Da har vi nok to forskjellige versjoner Ja, vi har nok det. Uansett, i dag fikk jeg testet sykkelen litt mer i terrenget den er ment for. Nedover er den et godstog i forhold til hva jeg er vant med. Den er slakk og fin, det er bare å heise rævva bak setet og peke fremover. Jeg kjører dog ikke dropp, så akkurat hvordan det funker vet jeg ikke. Innerbeina på gaffelen har 15 cm eksponert, og jeg brukte temmelig nøyaktig 11,7 cm med demping i dag. Gaffelen er oppgitt til 12 cm vandring, så trolig har den noen tokens eller lignende i bunnen. Bratt nok ble det i alle fall for meg, og det føltes ikke på noe tidspunkt utrygt. Oppover klatrer den ok. Grepet er godt, men vinkelen er såpass slakk at man må jobe litt frempå for å holde den nede. Litt mer sag i gaffelen hadde sikkert vært å foretrekke. Og så merkes det at det er 14 kilo man drasser med seg. Dekkene fikk testet småvått i Bymarka i Trondheim. En miks av gjørme, sva og røtter, ispedd litt pukk i elvefar. Det satt overraskende godt. Dessverre aner jeg ikke hvilket dekktrykk jeg kjørte, men jeg tipper rundt 30 psi bak og 26-27 fremme. Bremsene gjør jobben, men jeg merker at de nok er litt uraffinerte. Av-på mer enn modulasjon. Mulig jeg bytter frembremsen til en 785 XT jeg har liggende. Alt i alt er jeg godt fornøyd. Det blir nok mange turer fremover på denne.
|
|
|
31/07/2017 22:03
|
Austis
Entusiast
|
Entusiast
Er det mye lettere å klatre bratte bakker med røtter etc med denne kontra 2.25/2.35dekk på 29'er fs?
Bedre grep pga breiere dekk?
|
|
|
01/08/2017 07:34
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Det spørs sikkert på hvilken sykkel man sammenligner med. Men jeg har ikke opplevd samme grep på fulldempet 29-er nei. Fatbike er det nærmeste jeg kommer å sammenligne med.
|
|
|
01/08/2017 12:58
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes det er mer merkbart bedre på småkupert knot enn rett opp og ned.
|
|
|
03/08/2017 19:11
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da var jeg eier av et Beast :-)
Etter noe om og men rundt setepinnen (som var 300mm ikke 400) kanibaliserte de en annen sykkel og fant en karbonpinne som var lang nok. Ok, jeg er fornøyd :-D
|
|
|
|
|