Birken 2017
|
Re: Birken 2017
[Re: NjuK]
27/07/2017 09:42
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Ser det er flere som mener at folk heller vil ha stisykling enn grusbanking. Det er godt mulig at det er flere på stiene i marka nå enn for noen år siden, men at det er de tusenvis av deltagerne som har blitt borte fra startlistene til turrittene mener jeg er helt feil. Selv stirittet TERRENGSYKKELritt har mistet 30% av deltagerne siden toppåret 2012. Det er mange fine stiritt i terminlisten og felles for de aller fleste av dem er lave deltagertall - noen av dem holder seg sånn delvis stabile i antall, men det er ingenting som tyder på at folk er villige til å konkurrere vesentlig mer om det er sti i traseen nå enn før.
Selv om det er noen flere stinisser i skogen i dag enn før så er det altså per i dag 15 ganger så mange som har meldt seg på grusrittet til Birken enn stirittet til Birken som går samme sted samme dag så å hevde at flertallet synes grus er kjedelig blir i min verden direkte feil.
Som seedingsansvarlig i Birken kjenner jeg godt til gruppen som kjører Ultrabirken vs Grusbirken. Nivået på de som deltar i Ultrabirken ligger godt opp på den øvre halvdel av nivået til de som kjører Grusbirken. Jeg tror at stinissene (jeg anser meg selv som en av dem) må innse at vi ikke representerer noe gjennomsnitt av potensielle deltagere til mosjonsritt. OM vi lurer arrangørene til å lage ritt på våre premisser vil vi med 100% sikkerhet jage vekk majoriteten av de som fortsatt henger med i turrittene.
Strava blir også nevnt og kan sikkert være en faktor som tilfredsstiller konkurransebehovet for en del, men da kan man ikke samtidig forklare nedgangen i rittdeltagelser med tidsfokuset i Birken. Om det er noe som er tidsfokusert er det jo Strava selvfølgelig i tillegg til alle faktorene som i praksis gjør det til en random konkurranseform (vått/tørt, medvind, bilpace, tekniske utforkjøringer gjort på snø etc)
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
[Re: brede]
27/07/2017 10:13
|
Vestmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
... Det er mange fine stiritt i terminlisten og felles for de aller fleste av dem er lave deltagertall - noen av dem holder seg sånn delvis stabile i antall, men det er ingenting som tyder på at folk er villige til å konkurrere vesentlig mer om det er sti i traseen nå enn før. Nå er vel tanken at om du liker stisykling så er du mer troendes til å sykle uten å konkurrere. Så om flere kommer til sykkel gjennom stisykling så vil ikke disse menneske nødvendigvis komme til stirittene. Grussykling er ofte best med ett treningsmål mens mestringsfølelsen ved å klare et crux eller adrenalinet fra en nedkjøring er ofte nok for stisyklisten. Jeg tenker på at det kanskje er ritt mot sykkeldestinasjoner som Trysil og Hafjell. De er ikke i direkte konkurranse, men representerer forskjellige motivasjoner for terrengsyklister. Store ritt er et gode for klubb og forbund som skal utvikle miljøer og ryttere. Destinasjoner er godt for utvikling av stier og opplevelser.
|
|
|
27/07/2017 10:28
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg trur ikke nødvendigvis at alle som er borte fra Birken sykler sti. Ikke i nærheten. Men jeg trur det kan være litt slik:
-flere av de ivrigste har gått over til sti/Strava. Mange av disse har vært pådrivere i bedriftene de har jobbet i. Dette sørget for at det var mer opplegg fra en del bedrifter enn det nå er. Når da disse folkene ikke er så ivrig på Birken mer selv ramler mange i bedriftene/kompisgjengen bort. Dette sammen med at løping har vært på vei opp. Da har fort noen i firmaene som er ivrig på løping lagd opplegg for løp.
I tillegg har de som ikke gått over mot sti kommet seg på landeveistrenden. Så da lages det lag opplegg mot dette.
Så det forsvinner litt til løp, litt til Tri, litt til Toughst, litt til Strava og litt landevei. Summen av dette blir ganske mange folk.
Mosjonsidrett går i bølger. Folk vil ha utfordringer og når noe ikke er like "kult" mer finner man andre ting.
Redigert av olechr; 27/07/2017 10:31.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
27/07/2017 10:40
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Så det forsvinner litt til løp, litt til Tri, litt til Toughst, litt til Strava og litt landevei. Summen av dette blir ganske mange folk.
Mosjonsidrett går i bølger. Folk vil ha utfordringer og når noe ikke er like "kult" mer finner man andre ting. Det kan jo hende noen går til helt annet tidsfordriv enn å mosjonere også? Det er vel ikke noen garanti at totalt antall treningstimer for befolkningen er konstant så svaret kan jo være så enkelt :-)
|
|
|
27/07/2017 10:47
|
olechr
More than words
|
More than words
Mosjonsidrett går i bølger. Folk vil ha utfordringer og når noe ikke er like "kult" mer finner man andre ting. Det kan jo hende noen går til helt annet tidsfordriv enn å mosjonere også? Det er vel ikke noen garanti at totalt antall treningstimer for befolkningen er konstant så svaret kan jo være så enkelt :-) Ja at det er noen av de er det så klart, men det har det vel alltid vært. Etter hva jeg har skjønt har det vel vært ganske høy andel av nye deltagere vært år. Da vil det jo stoppe opp til slutt og når de ivrigste ikke prater og "reklamerer" så mye mer. Samt mediene fokuserer på at det er dyrt så vil det bli færre folk. Klarer vi i Norge å ha et Birken som ligger på 7000-10000 folk er jo det egentlig veldig bra. Ikke mange ritt i Europa som har det. Håpet mitt for Birken både på ski og sykkel er målgang i gågata. Og et ultra Birken som fokuserer på sti og ikke på lengde. Du som er kjent og er involvert i Birken Brede kan ikke du lage en løype. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: HNK]
27/07/2017 11:29
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Veldig enig det olechr skriver, ser UTROLIG mange syklister ute på stiene i Oslo-marka. Så syklister er det nok av, men de store rittene klarer ikke lenger å trekke de til seg. nå bor jeg rett utenfor Oslo, møter stort sett bare meg selv i døra når jeg drar ut på sykkeltur i skogen  når sykkelritt med 30-40% asfalt omtales som flotte terrengsykkelritt blir jeg litt matt, om ikke annet skjønner jeg hvorfor traktorveier omtales som trillepartier...og hvorfor stadig flere sykler på landeveissykkel 
Redigert av Flamini; 27/07/2017 11:32.
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
27/07/2017 12:19
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Mosjonsidrett går i bølger. Folk vil ha utfordringer og når noe ikke er like "kult" mer finner man andre ting. Det kan jo hende noen går til helt annet tidsfordriv enn å mosjonere også? Det er vel ikke noen garanti at totalt antall treningstimer for befolkningen er konstant så svaret kan jo være så enkelt :-) Dette tror jeg på. Når jeg kom tilbake til terrengsykling, var Grusrittene fullbooket. Det var stort oppmøte på klubbtreningene. Jobben bestilte eget sykkeltøy, og det var normalen på mange arbeidsplasser. Gruppeturer til Birken, Grenserittet, Nordsjørittet osv. Veldig mange jeg kjenner har droppet syklingen, og for den sakens skyld, konkurranse/trening totalt. Jeg vet ikke hva deres motivasjon var, men gleden ved å aykle var definitivt ikke en del av det. Det er også ekstrem nedgang på klubbtreningene. Det eneste som virker konstant, er landeveisgruppa, men den består av en hard kjerne veteraner på 45+. Om det kommer en ny generasjon med dilla vil tiden vise, men jeg tror gjengen som sørget for boom er ute av det permanent, og for gamle.
|
|
|
27/07/2017 14:25
|
Danhen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg tror ikke folk synes Birken plutselig har blitt kjedelig og lite utfordrende fordi det er grusbanking all the way. Selv om stisykling opplever økning i dag, er mengden såpass begrenset i forhold til massen Birken henvender seg til. De fleste syklistene koser seg ikke på teknisk mer krevende sti, sånn som stinissene her gjør 
|
|
|
[Re: HNK]
27/07/2017 14:28
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
.... kjefting og smelling fra folk i gruppa som ikke gidder å ta sin del av føringene i front. Det er spisse albuer, holding i setepinner og livsfarlig kjøring fra syklister som ikke er vant til å ligge i en gruppe....
Har kjørt Birken 20 ganger, aldri hørt/sett noe slikt... (Har opplevd mye mer kjefting og grisekjøring på Grenserittet og Farrisrunden)
|
|
|
27/07/2017 17:09
|
kawa versys
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har deltatt i Birken de tre siste årene, og er påmeldt i år igjen. Er i aldersgruppen 45+, og stiller alene uten noen form for kompis- eller firma- arrangement. Bor i Bergen, så logistikken er stor og utfordrende, med fridag på jobb, mange timer i bil, hotellovernatting på Hamar sykle over fjellet og mange timer i bil hjem igjen. Sykler stort sett landevei(eller bare landevei utenom Birken) siden det i Bergen ikke eksisterer noen form for terrengsykkelmiljø utenom utforsyklistene som "banker" ned noen av Bergens mange fjell. Meg bekjent så finnes det ikke terrengsykkelritt heller i Bergen(Rett Vest ble forsøkt noen år, og Klosterrittet som var sedingsritt til Birken ble nedlagt etter 2015). Interessen eller tilgjengeligheten for terrengsykkel er nesten ikkeeksisterende her. Landeveien er full av syklister frem til Bergen-Voss(og alle andre lokale ritt er unnagjort i mai/juni), da tømmes veiene sakte men sikkert for landeveis syklister. Bergen er kjent for sine 7 fjell, og jeg tror hvert av dem har sitt eget motbakkeløp. Videre har vi 7-fjellsturen, rett vest, Bergen Marathon, Bergen Fjellmaraton, Knarvikmila(med en hel haug av ulike distanser) og ikke minst Kongen av alle motbakkeløp Stoltzen. Stoltzen har tatt helt av i Bergen, masse bedrifter som kjører fellesopplegg med fest etterpå. Her er ingen dyr og vanskelig logistikk, og løpet foregår praktisk talt midt i Bergen sentrum. Hvorfor stiller så jeg i Birken? Jo jeg liker arrangementet, liker grusbanking(føler meg nesten som på landeveien  ), bare møtt hyggelige folk, ikke opplevd kjefting eller grisete kjøring. Hyggelig stemning i målområdet, konkurranse kun mot egen tid, et treningsmål mellom B-V og etter ferien. Hvor mye Birken koster meg vet jeg ikke, men har alltid en god følelse i bilen hjem etter rittet og det er det som betyr noe for meg. Når Birken er over starter Stoltze treningen... Satser på at jeg treffer mange blide, spente og hyggelige syklister(ca pulje 20?) på Rena i år også. God tur over fjellet alle sammen 😊 Kommer helt sikkert tilbake neste år også.
|
|
|
[Re: kawa versys]
27/07/2017 19:28
|
Gew88
Veteran
|
Veteran
Hvorfor stiller så jeg i Birken? Jo jeg liker arrangementet, liker grusbanking(føler meg nesten som på landeveien  ), Enig med mange her. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor folk som liker stisykling og landevei synes grusbanking er kjedelig. Det er jo egentlig det samme innholdet som landevei, bare mindre trafikk på grusen. Jeg får mye av den samme opplevelsen (minus den skikkelige gode fartsfølelsen landevei gir). Birken og er et godt arrangement. Skal selvfølgelig være det pga størrelsen og pris, men de gjør sakene sine bra. Ikke meldt meg på, men blir Ultraen her. Håper på tørre stier og mye flyt :-)
|
|
|
27/07/2017 20:21
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Selv om det er noen flere stinisser i skogen i dag enn før så er det altså per i dag 15 ganger så mange som har meldt seg på grusrittet til Birken enn stirittet til Birken som går samme sted samme dag så å hevde at flertallet synes grus er kjedelig blir i min verden direkte feil. Når det er sagt - hadde ikke stirittet vært såpass ´ultra´ som det er, med vinnertid på 5+ timer, og mye lengre tidsforbruk for de dødelige, så kunne dette forholdstallet sett annerledes ut. Dersom det var et mål.
|
|
|
27/07/2017 20:32
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
Er det noen som sitter på tall i økningen av antall ritt, og konkurranse i antall arrangører? Det er jo flust å velge i.
Jeg har syklet Grenserittet tre ganger(eller fire), og man blir jo lei den samme løypa. Har ikke deltatt på tre år, og kommer ikke til å gjøre det på lenge heller. Rett og slett fordi jeg syns det tar for mye tid, det gir meg ingen ting og koster også en del penger.
|
|
|
[Re: Gew88]
27/07/2017 20:49
|
neonstz
Ringrev
|
Ringrev
Enig med mange her. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor folk som liker stisykling og landevei synes grusbanking er kjedelig. Det er jo egentlig det samme innholdet som landevei, bare mindre trafikk på grusen. Fordi man passerer så mange bra stier 
Geir Bjerke - sitte, stå, gå
|
|
|
[Re: kawa versys]
28/07/2017 07:36
|
kennyo
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har deltatt i Birken de tre siste årene, og er påmeldt i år igjen. Er i aldersgruppen 45+, og stiller alene uten noen form for kompis- eller firma- arrangement. Bor i Bergen, så logistikken er stor og utfordrende, med fridag på jobb, mange timer i bil, hotellovernatting på Hamar sykle over fjellet og mange timer i bil hjem igjen. Sykler stort sett landevei(eller bare landevei utenom Birken) siden det i Bergen ikke eksisterer noen form for terrengsykkelmiljø utenom utforsyklistene som "banker" ned noen av Bergens mange fjell. Meg bekjent så finnes det ikke terrengsykkelritt heller i Bergen(Rett Vest ble forsøkt noen år, og Klosterrittet som var sedingsritt til Birken ble nedlagt etter 2015). Interessen eller tilgjengeligheten for terrengsykkel er nesten ikkeeksisterende her. Landeveien er full av syklister frem til Bergen-Voss(og alle andre lokale ritt er unnagjort i mai/juni), da tømmes veiene sakte men sikkert for landeveis syklister. Bergen er kjent for sine 7 fjell, og jeg tror hvert av dem har sitt eget motbakkeløp. Videre har vi 7-fjellsturen, rett vest, Bergen Marathon, Bergen Fjellmaraton, Knarvikmila(med en hel haug av ulike distanser) og ikke minst Kongen av alle motbakkeløp Stoltzen. Stoltzen har tatt helt av i Bergen, masse bedrifter som kjører fellesopplegg med fest etterpå. Her er ingen dyr og vanskelig logistikk, og løpet foregår praktisk talt midt i Bergen sentrum. Hvorfor stiller så jeg i Birken? Jo jeg liker arrangementet, liker grusbanking(føler meg nesten som på landeveien  ), bare møtt hyggelige folk, ikke opplevd kjefting eller grisete kjøring. Hyggelig stemning i målområdet, konkurranse kun mot egen tid, et treningsmål mellom B-V og etter ferien. Hvor mye Birken koster meg vet jeg ikke, men har alltid en god følelse i bilen hjem etter rittet og det er det som betyr noe for meg. Når Birken er over starter Stoltze treningen... Satser på at jeg treffer mange blide, spente og hyggelige syklister(ca pulje 20?) på Rena i år også. God tur over fjellet alle sammen 😊 Kommer helt sikkert tilbake neste år også. Omtrent som jeg skulle sagt det selv. Er også fra Bergen. Rett nok har vi et fellesopplegg, men det er i privat regi. Over fjellet sykler vi stort sett alene, siden vi er i veldig forskjellige grupper. Vi elsker Birken, og det er årets høydepunkt for mange av oss. Arrangementet er veldig godt organisert, og løypa passer oss alle godt. For meg som er en av de svakeste, er rittet akkurat hardt nok for meg. Hadde det vært tøffere, hadde jeg antakelig ikke stilt, men slik det er nå er det perfekt. Det krever akkurat så mye treningsgrunnlag som jeg føler at jeg kan få til uten at det går på bekostning av familie, jobb osv. Det å sykle grus gjør at jeg får en fin balanse mellom naturopplevelse, lite trafikk, og at det ikke er for teknisk krevende å trene på. Mange fine grusveier i Bergensområdet å sykle, selv om de ikke er så lange. Liker meg godt i området Totland/Bontveit/innerst i Haugsdalen, men det finnes andre fine alternativer for Birkentrening i Bergen også. Stiller for 11. gang i år, og regner med å fortsette med dette fremover. Birken er en super opplevelse!
|
|
|
28/07/2017 08:43
|
Ludde47
Fersking
|
Fersking
Brede, er det noen planer om å endre krav til merke på Birkebeinerrittet?? Jeg vet det ble gjort noen endringer til merkekrav på ski i vinter og jeg mener at det samme bør gjøres på sykkel :-)
|
|
|
[Re: Ludde47]
28/07/2017 09:09
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Brede, er det noen planer om å endre krav til merke på Birkebeinerrittet?? Vet ikke. Det må du eventuelt spørre kontoret om.
|
|
|
29/07/2017 09:09
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Brede, er det noen planer om å endre krav til merke på Birkebeinerrittet?? Jeg vet det ble gjort noen endringer til merkekrav på ski i vinter og jeg mener at det samme bør gjøres på sykkel :-) Hvorfor?
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
29/07/2017 20:44
|
Ludde47
Fersking
|
Fersking
Nytt på birkebeinerrennet 2017 var at for klasse M50 og eldre så var de som syklet i pulje 1 og pulje 2 ikke med i beregningen av merketid. Synes ikke det er urimelig :-)
|
|
|
30/07/2017 06:56
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nytt på birkebeinerrennet 2017 var at for klasse M50 og eldre så var de som syklet i pulje 1 og pulje 2 ikke med i beregningen av merketid. Synes ikke det er urimelig :-) På rittet ville det gjort merket i disse klassene helt verdiløst....
|
|
|
[Re: Oystein L]
30/07/2017 08:36
|
Ludde47
Fersking
|
Fersking
Skjønner at merkekravet blir enklere, men forstår ikke helt forskjellen i forhold til Birkebeinerrennet. Fint om du kan begrunne din kommentar?
Redigert av Ludde47; 30/07/2017 08:40.
|
|
|
30/07/2017 11:02
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner at merkekravet blir enklere, men forstår ikke helt forskjellen i forhold til Birkebeinerrennet. Fint om du kan begrunne din kommentar? Har ikke noe forhold til skirennet, men merkekravet på sykkel er relativt oppnåelig. Om du ikke skulle behøve å trene regelmessig eller legge inn en ekstraordinær innsats for å klare kravet hva er da poenget? For meg personlig har merket relativt stor verdi, det bidrar sterkt til at jeg holder trykket gjennom sommeren. Tror jeg hadde blitt en del av "frafallstatistikken" om det ble så lett at "alle" klarte det....
|
|
|
30/07/2017 16:56
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Antall totalstarter innen sykling i 2017 mot tidligere år, noen som sitter på slike tall?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
30/07/2017 18:25
|
stosu
Besatt
|
Besatt
hvor mange løser lisens for 2017 ift. tidligere år?
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
31/07/2017 06:47
|
Gunnar
Entusiast
|
Entusiast
Etter å ha lest denne tråden og tilsvarende på forumet sitter jeg til dels igjen med inntrykket at flere forummedlemmer mener at ritt som hovedsakelig består at grusveier er «kjedelig» og at nå «får Birken/Grenserittet som fortjent for den kjedelige løypa» og at et ritt bestående av grus kun er for tjukkasen i gata som skal prøve å ta merket og ikke har oppdaget syklingens hellige gral - blåstien? Personlig sier jeg «ja takk – begge deler». Begge rittprofiler har da sine utfordringer! For meg er Birken noe som er svært målbart og for meg et treningsmål som er linket tett opp mot min fysiske form. Denne målbarheten og videre årlige målsettingen på tid/plassering synes jeg at er veldig gøy! Er jeg en del av en utdøende rase? Birken for meg er noe som stiller på lik linje med langrensstrening, løpetrening og landeveissykling. Dette er vel kanskje ikke en god forklaring på hvorfor påmeldingene synker. Men jeg tror altså ikke på at Birken dør ut pga manglende stipartier. Selvom jeg er enig i at det er syns når kjerreveier etc blir gruslagt.
Hva jeg tror bidrar:
- Kan det være at norsk bedriftsøkonomi er endret. Er det færre firmaer som lager flotte fellesopplegg i dag? Og har kanskje den jevne bedrift økt egenandeler? - Løpebølge? - Antall arrangementer ble utvidet som igjen tok noe vekk fra «hovedarragementer» og stemningen «den ene dagen»? - Ikke klart å beholde sin status som "årets treningsmål", "sprekingens valg"?/type markedsføring?
|
|
|
31/07/2017 07:07
|
sykkelslask
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hvilke dekk gjelder i år? Skal ha nye til birken, og kjører slangeløst. Tips?
En annen ting - på Sram XX1, er det 36 foran som er "riktig" drev for et ritt som birken?
|
|
|
[Re: Gunnar]
31/07/2017 07:23
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Etter å ha lest denne tråden og tilsvarende på forumet sitter jeg til dels igjen med inntrykket at flere forummedlemmer mener at ritt som hovedsakelig består at grusveier er «kjedelig» og at nå «får Birken/Grenserittet som fortjent for den kjedelige løypa» og at et ritt bestående av grus kun er for tjukkasen i gata som skal prøve å ta merket og ikke har oppdaget syklingens hellige gral - blåstien? Personlig sier jeg «ja takk – begge deler». Jeg tror at de som har samme attitude som deg når det gjelder ritt, er de vi ser igjen på startlistene nå. Klart man kan ha det moro på grusrittene - det tror jeg mange her på forumet er med på også. Hadde det veldig gøy på Grenserittet i fjor, selv om jeg pr. def er en stinisse.
|
|
|
[Re: sykkelslask]
31/07/2017 09:15
|
See Ya!
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
En annen ting - på Sram XX1, er det 36 foran som er "riktig" drev for et ritt som birken?
Her er det like menge meninger som det er tilgjengelige dekk på markedet. Selv kjører jeg på Fast Track, det som sitter nå. Lette å sette opp slangeløst. Kjører fint med 36 drev.
No shortcuts!
|
|
|
[Re: Gunnar]
31/07/2017 09:26
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Etter å ha lest denne tråden og tilsvarende på forumet sitter jeg til dels igjen med inntrykket at flere forummedlemmer mener at ritt som hovedsakelig består at grusveier er «kjedelig» og at nå «får Birken/Grenserittet som fortjent for den kjedelige løypa» og at et ritt bestående av grus kun er for tjukkasen i gata som skal prøve å ta merket og ikke har oppdaget syklingens hellige gral - blåstien? Personlig sier jeg «ja takk – begge deler». Begge rittprofiler har da sine utfordringer! For meg er Birken noe som er svært målbart og for meg et treningsmål som er linket tett opp mot min fysiske form. Denne målbarheten og videre årlige målsettingen på tid/plassering synes jeg at er veldig gøy! Er jeg en del av en utdøende rase? Birken for meg er noe som stiller på lik linje med langrensstrening, løpetrening og landeveissykling. Dette er vel kanskje ikke en god forklaring på hvorfor påmeldingene synker. Men jeg tror altså ikke på at Birken dør ut pga manglende stipartier. Selvom jeg er enig i at det er syns når kjerreveier etc blir gruslagt.
Du er neppe en del av en utdøende rase. Tipper det store frafallet ligger i "nyrekruttering". I tillegg tror jeg mange på forumet ikke har vært på stiritt  Er sjelden flust med folk på dem i alle fall... *Hadde de fleste ønsket stiritt hadde rundbane vært mer populært. Det er jo på en måte et komprimert stiritt 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sykkelslask]
31/07/2017 14:37
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
FastTrak og Renegade Sworks utgaven, lette og rasktrullende. Kjørte 38 i fjor, det går akkurat, kommer ann på hvor sprek du er egentlig. Men veldig kjekt å ha litt tyngre nedover fra storåsen.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
|
|