Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

How-to - Hjulretting - "dybdekast".

How-to - Hjulretting - "dybdekast". #2422414 22/07/2017 12:42
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Fekk ein god smell i bakhjulet forrige tur med snakebite og full pakke.

Etter slangeskifte var tilbaketuren til bilen på asfalt/grus og merka veldig godt til humping....

Det har komt iallfall ein ny skeivheit i hjulet/felgen og den går innover.

Når eg prøvar å rette med justering av eikespenn, endar eg opp med å kunne løsne eikene i området der djubdekastet er, utan at djubdekastet forsvinn. Har klart å redusere djubdekastet noko, men det er ikkje borte.

Eg føler ikkje heilt for å sykle på eit hjul som har veldig lause eiker heller.
Hjulet består av Hope pro 2/comp eller likn../og stans Flow.

Ein liten slow-mo-snutt

Har nokon tips?

Helst ville eg, situasjonen tatt i betraktning, levert hjulet til nokon som kan det. Problemet er at eg føler meg veldig utsikker på om det er nokon som kan slikt rundt om i Sunnhordland Stord/Bømlo.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: How-to - Hjulretting - "dybdekast". [Re: Arnebv] #2422418 22/07/2017 13:42
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Endel høydekast der, ja. Gjetter at det letteste er å løsne opp hjulet og bygge det opp på nytt. Funker ikke dét, kan det jo hende felgen og eventuelt noen eiker er skadd. Hjulbyggebibelen anbefales som vanlig.

Re: How-to - Hjulretting - "dybdekast". [Re: Arnebv] #2422422 22/07/2017 14:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Deformering av felgen pga. en god smell får man ikke rettet på med å stramme litt her og der på eikene. Får ikke åpnet videoen så vet ikke hvor mye humping det er snakk om men det er ikke et resultat av at dekket ikke sitter helt godt på felgen etter slangeskiftet ute i felten?

Få fikset deformerte felger lønner seg kun hvis man tar jobben selv og har rimelige forutsetninger til å vurdere resultatet og følge med hvordan fiksen oppfører seg over tid. Jeg har fikset hjul som ikke gikk rundt lenger men hvis jeg måtte ta betalt for det hadde det vært billigere å kjøpe nytt.

Har dessverre flyttet fra Halsnøy og er usikker på hvem som kan det i distriktet, men har du et brukbart nav (noe du har) kan du få noen til bytte felgen ellers ville jeg sett etter et nytt hjul.

Re: How-to - Hjulretting - "dybdekast". [Re: Tange] #2422432 22/07/2017 15:35
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
No har eg skrudd litt her og der, og eg ser det faktisk er litt vanskeleg å vurdere kva som er skeivheit/høgdekast/djubdekast i felgen og kva som er litt lavare felgkant pga bulk/slag.

Er litt betre, og ingen eiker er superslappe, men ikkje veldig imponert over eigen innstats heller..

Trur eg berre kjører med det og sender hjulet til ein eller annan kompetent etter kvart for rebygging med ny felg.

Ingen som veit kvar eg kan få tak i kvite flow 26", vel?

Re: How-to - Hjulretting - "dybdekast". [Re: Arnebv] #2424342 31/07/2017 22:07
OnATop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Har sett på videoen, og jeg ville ikke ha klart å rette den til perfekt. Det er 3 påfølgende høydekast, ganske nært hverandre. Har bygd endel hjulsett, og kjenner problematikken. Ville bestilt ny felg og bygd opp hjulet på nytt. Som nevnt av andre, blir dette fort dyrt om du ikke gjør det sjøl, men med såpass kvalitet på nav/eiker er det for gæli å vrake hele hjulet.

En gang var jeg forut for min tid.....
Re: How-to - Hjulretting - "dybdekast". [Re: Arnebv] #2424351 31/07/2017 23:44
Arnebv Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har brukt hjulet nokon turar etter retteforsøket. Hjulet er brukandes og eg fekk bort ca alt sidekast. Eg merkar berre littegrann til høgde/djubdekasta på asfalt, merkar null og niks på sti.

Har kome fram til at eg brukar hjulet til det får seg endå ein smell eller to, så kan eg benytte muligheita til å få bygga opp med nye, breiare felger.

Nye nav håpar eg aldri eg treng. Har bygd dei om tre gonger dei 10 åra eg har hatt dei, så dei er framleis moderne ICON_SMILE

Moderator  support