Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dårlig service på sykkel i Oslo...?

Dårlig service på sykkel i Oslo...? #2421780 18/07/2017 20:49
M
morvaags Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
I påsken leverte jeg min landevei sykkel til service hos en butikk i Oslo (ønsker ikke å navngi nå..). Enkel service - bytte gir og bremse wire, justere gir etc. Jeg er ikke noen mekaniker, så derfor valget om å sette det bort.

Etter noen uker får jeg tilbakemelding om at de sliter med gir wiren til frontgiret. Det er intern kabelføring og de mener at kanalen er full av skit/møkk slik at de ikke klarer å trekke ny kabel !! De prøver i dagevis å løse dette opp. Til slutt får jeg e-mail om at de har funnet en løsning og at sykkelen bør være klar i løpet av noen dager. Etter enda en uke så får jeg kontrabeskjed, de klarer likevel ikke å fikse kanalen og mekanikeren sender saken videre til butikksjef.

Butikksjef ringer ikke, så til slutt må jeg ringe inn selv. Han beklager situasjonen, de har sjekket saken og de mener dette er en vanlig situasjon (at kanalen tetter seg). Han tilbyr videre å gi meg en rabatt på ny sykkel med tilsvarende utstyrsnivå som jeg hadde, rabatten er ca. 22%. Det betyr at jeg må ut med ca. 10.000,-, En sum som er vesentlig høyere enn servicekostnaden.

Jeg føler jeg er litt låst her. Den gamle sykkelen min ligger ribbet i butikken uten mulighet for frontgiring + at de har brukt ekstem lang tid på hele saken.

Hva kan jeg gjøre videre ?
Hva kan jeg evt. kreve ?

Håper på noen gode innpsill fra Forumet.

Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: morvaags] #2421781 18/07/2017 20:52
olechr Offline
More than words
More than words
Hørtes hvertfall veldig rart ut at kanalen tetter seg. Hva slags sykkel/merke er dette?

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: morvaags] #2421789 18/07/2017 21:41
M
morvaags Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
M
Det er en Soon sykkel. Modell Stealth, kjøpt i 2012. De gutta gikk vel konk i 2016, så kan ikke henvende meg dit.

Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: morvaags] #2421790 18/07/2017 21:44
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Her er jo alt galt!
To uker på å ikke klare en to-timers jobb.
Elendig service og latterlig rabatt.

Krev at de setter sykkelen sammen (med unntak av wire til frontgir) kostnadsfritt og finn deg en annen butikk.

Gjerne en som fører merket og har erfaring med vanskelige interne kanaler.

Thomas
Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: morvaags] #2421796 18/07/2017 22:23
S
SveinT Offline
Fersking
Fersking
S
Makan til svada. Har byttet wire på flere Soon sykler og også bygd flere av de. På noen av Soon rammene må du føre inn en plast slange over wiren før du tar den gamle ut. Glemmer du dette eller gjør en feil så har du et problem. Noen av de nyere rammene har en intern slange for wireføring, så hvis denne blir knekt så har du et enda større problem. Husker ikke hvilken wire føring det er på Stealth. Kanalen er nok ikke tett i og med at det var wire der tidligere. Tipper de rett og slett har gått på en smell her, og da er det i noen tilfeller omtrent umulig å fikse.
Sykkelboden på Kolbotn kjøpte opp konkursboet, og har et par meget kompetente mekanikere.. Ta en prat med de, de har skrudd mange av de her. Tipper de vet om det finnes en løsning.

Og 22% rabatt er jo bare latterlig....

/S

Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: SveinT] #2421819 19/07/2017 07:28
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: SveinT
Makan til svada. Har byttet wire på flere Soon sykler og også bygd flere av de. På noen av Soon rammene må du føre inn en plast slange over wiren før du tar den gamle ut. Glemmer du dette eller gjør en feil så har du et problem. Noen av de nyere rammene har en intern slange for wireføring, så hvis denne blir knekt så har du et enda større problem. Husker ikke hvilken wire føring det er på Stealth. Kanalen er nok ikke tett i og med at det var wire der tidligere. Tipper de rett og slett har gått på en smell her, og da er det i noen tilfeller omtrent umulig å fikse.
Sykkelboden på Kolbotn kjøpte opp konkursboet, og har et par meget kompetente mekanikere.. Ta en prat med de, de har skrudd mange av de her. Tipper de vet om det finnes en løsning.

Og 22% rabatt er jo bare latterlig....

/S

Rabatten er jo ikke latterlig da butikken ikke fører merke, ikke har solgt sykkelen og sånn sett slik jeg skjønner ikke har noe forpliktelser. Sånn sett er det jo bare et tilbud. Men de bør jo skru den sammen kostnadsfritt slik at kunden kan ta den med et annet sted å prøve.

Ambassadør for Scott.
Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: olechr] #2421823 19/07/2017 07:51
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Oppfatter dette som at butikken gir 22% på eget lagerfører merke, og det er i så fall latterlig når høstsalget er på 30%

Sitat: olechr

Rabatten er jo ikke latterlig da butikken ikke fører merke, ikke har solgt sykkelen.

Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: kolli] #2421825 19/07/2017 07:53
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: kolli
Oppfatter dette som at butikken gir 22% på eget lagerfører merke, og det er i så fall latterlig når høstsalget er på 30%

Sitat: olechr

Rabatten er jo ikke latterlig da butikken ikke fører merke, ikke har solgt sykkelen.

Viste ikke at det var et eget lagerført merke. Får man feks 22% på Specialized så er jo det ganske så bra. Særlig nå som det ikke er høst enda.

Ambassadør for Scott.
Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: morvaags] #2421849 19/07/2017 10:27
Gjaevert Offline
Avhengig
Avhengig
Hvis det er interessant for trådstarter å se på ny sykkel, så kan han sikkert forhandle litt på rabatten. Kan jo godt være butikken går med på 30%.

Men som resten sier er vel det riktigste å be de sette sammen sykkelen igjen så man kan ta den et annet sted, kostnadsfritt

Cannondale CAAD13 2020
Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: morvaags] #2421870 19/07/2017 12:13
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Hvor bra 22 % er avhenger av merket, men det kan ikke kalles ekstra rabatt akkurat.

Synes egentlig ikke dårlig servicearbeid skal belønnes i form av kjøp av ny sykkel.

Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: morvaags] #2421872 19/07/2017 13:01
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Jeg har en 29" kinasykkel som jeg tror er av samme typen som Soon brukte. I min ramme var det ikke plass til vaier med plast rundt, så jeg valgte å trekke kun vaier i rammen. Tror det endte med at vaieren gravde seg litt inn i rammen et sted, slik at den etterhvert fikk veldig tregt.

Løste det ved å legge i heltrukte strømper langs underrammen som jeg stripset fast. Funker veldig bra. Lite vedlikehold og mindre friksjon enn med internføring.

PS: Jeg har 1x11 uten frontgir.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dårlig service på sykkel i Oslo...? [Re: morvaags] #2421874 19/07/2017 13:08
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Nr.1 Bygg om til en-delt.
Nr.2 Hel wireføring utvendig bør være mulig å få til uansett. Trenger ikke være veldig Petter Smart for å få til det.

40årskrisesylist

Moderator  support, Valentino