Wattrulle eller wattkrank?
|
Wattrulle eller wattkrank?
23/05/2017 10:02
|
toha
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har brukt en gammel og knirkete TACX-rulle et par år nå. Veldig basic med bryter på styret som regulerer motstanden. Kjører stort sett sone 3 - drag på rulla sånn etter feelingen. Bruker ikke pulsmåler. Følger med på watt-diskusjonene på forumet og har lyst til å begynne å trene etter watt selv, spesielt med tanke på å få mest mulig ut av sone 3 / SS-økter. Har null erfaring med det så spørsmålet mitt er: Bør jeg gå for en wattrulle eller wattkrank / arm? Jeg tenker i utgangspunktet at jeg ikke trenger noe wattmåler ute (Sykler kun fulldempet på sti), og at det viktigste er få kontroll på watten i kjellerstua. Hva tenker dere som trener etter watt om dette? Hva vil dere anbefale av merker / modeller? Ser ikke for meg at jeg trenger noe fancy greier og støy fra rulle spiller ingen rolle.
Redigert av toha; 23/05/2017 10:02.
You are what you don't shit
|
|
|
Re: Wattrulle eller wattkrank?
[Re: toha]
23/05/2017 10:28
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Tacx Satori Smart er en enkel og billig rulle. Den bråker som en flymotor, og har en feilmargin på 10% når det gjelder målt watt, men den er konstant hele tiden, og det er det viktigste. Du må da passe på at det er likt trykk i rulledekket hver gang, samt kalibrere den. Rullen er billig, og kan kobles opp til apper som TrainerRoad og Swift som gir en ekstra dimensjon til rulletrening.
Skal du ha en rulle som festes direkte på rammen, og ikke har rulledekk, vil jeg anbefale deg Tacx Flux.
Jeg gikk fra Satori Smart til Flux for noen måneder siden, og er veldig fornøyd.
Finnes mange andre aktuelle ruller på markedet også, men de kan jeg ikke noe om.
Om en rulle er rimelig eller ei avgjøres ofte på to ting: støy og nøyaktighet i wattmålingen. Om dette ikke er viktig for deg, hadde jeg gått for en rimelig rulle ala Tacx Satori Smart. Skal du ha noe som er grommere, er Fluxen er bra rulle med en god pris med tanke på hva du får i rullen.
|
|
|
23/05/2017 10:58
|
toha
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tips. Skal lese mer om disse rullene. Flux ser veldig bra ut.
|
|
|
23/05/2017 11:12
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Flux er veldig bra. Om du kan vente litt er det verdt å følge med på XXLs nyhetsbrev/venne-rabatt eller DNB Mastercard-rabatt. Med jevne mellomrom får du 25 % rabatt, og da kommer Fluxen på litt over 5.000,-. Det er en god pris for en bra rulle. Watten fra Flux stemmer ikke helt over ens med watten fra Stages, men den er ikke veldig langt unna. Og den virker å være konsistent. Ei rulle der du bruker dekk tror jeg er mer følsom for ytre påvirkning (dekktemperatur og -trykk spiller inn). Flux fungerer også sammen med Zwift, og det er for noen et pluss. Jeg synes Zwift er dørgende kjedelig, men jeg ser på Strava at noen åpenbart digger det... 
|
|
|
23/05/2017 11:37
|
toha
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ser ikke for meg at Zwift blir tingen for meg, kun ute etter å få målt watt. Er det ingen kalibrering før hver økt på Fluxen?
|
|
|
23/05/2017 12:37
|
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Flux må kalibreres med "spin-down" etter at den er varmet opp i 10 minutters tid. Nøyaktigheten skal da være bedre enn +/-5%.
|
|
|
10/07/2017 22:09
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjøp wattkrank/pedaler/pedalarm etc fremfor rulle, samt en billigere rulle... da kan du bruke watt både ute og inne... med wattrulle får du kun brukt watt inne..
CK ELVERUM
|
|
|
10/07/2017 22:28
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Støtter Otoen. Har enkel fluid-rulle og Stages. Funker godt.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
11/07/2017 06:58
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville definitivt kjøpt wattmåler, selv om du ikke er ute etter å måle watt på sti. Ruller har sine variabler og utfordringer, utenom de som har integrert wattmåler, som Neo, Kickr, Drivo/Kura osv. Med f.eks quarq krank eller stages får du alltid de samme målingene, og de fleste wattmålerne er så gode i dag at drift i forhold til temperatur etc er ikke-eksisterende.
Ellers støtter jeg anbefalingen om Flux, har den selv og det er mye for penga. Om du ikke er interessert i ERG-mode eller automatisk justering av motstand i Zwift, så kan du kjøpe Elite Kura, med integrert wattmåler. Men da er vi kommet så høyt opp i pris at du omtrent kan kjøpe en Quarq XX1 krank helt ny.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
11/07/2017 09:52
|
toha
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Stages ser jo grei ut, men prisen er ikke langt unna Flux på en god dag. Fordelen med stages er jo at jeg kan flytte den mellom rulle og treningssykkel. Ny krank må jeg ha også da. Hva bruker dere til å få opp dataene på?
|
|
|
11/07/2017 10:34
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har brukt zwift eller trainerroad. Andre bruker kun garmin edge eller en sykkecomputer av noe slag.
Selger for øvrig min Flux om du skulle bli frista
|
|
|
11/07/2017 11:09
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg har Elite Kura, helt dum fluidrulle med nøyaktig wattmåler.
Ingen ledning, ingen kalibrering, ingen konfigurering og konsistent er mine kriterier og det oppfyller den, dessuten er den ganske stille.
Men den er ganske dyr og ser tilsynelatende ikke ut som mye for pengene.
Redigert av Syklist1; 11/07/2017 12:49.
|
|
|
11/07/2017 12:46
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Helt klart en god wattrulle som Neo eller Kickr. Det er veldig motiverende med en skikkelig wattrulle og TrainerRoad. Wattmåler på en fulldempet stisykkel, er rimelig meningsløst. Hadde du kjørt landevei eller grusveier, ville jeg valgt begge deler 
|
|
|
[Re: John_Harald]
11/07/2017 16:22
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Wattmåler på en fulldempet stisykkel, er rimelig meningsløst.
Hvis stisykkelen er primærsykkelen er vel en wattmåler alt annet enn meningsløst hvis det er et ønske om å trene og sykle fort. Det går like fint å sykle watt-baserte bakkedrag på grusveiene med en fulldempet stisykkel som med fulldempet rittsykkel, og det er like fint å analysere tall etterpå. Jeg sykler med wattmåler på rittfulldemperen og føler at det er et godt hjelpemiddel og god inspirasjon. Fint å se hvordan man takler tekniske klatringer og fint til å trene og disponere med på grusen. Mens man sykler sti er det ikke lett å se på tallene på skjermen, men man kan hente ut en del info i ettertid som kan være nyttig. Kanskje kan man sykle raskere på et stiparti med lavere snittwatt hvis man gir gass på de riktige stedene og finner bedre flyt på andre. I tillegg er det et fint verktøy for å teste ulike oppsett og dekk for å se hva som funker best. Har man bare stisykkel og ønsker å bruke denne til trening både ute og på rulle så det like greit med wattmåler på den som på en rulle. Men de rullene som er best å sykle på har ofte wattmåler integrert, så da blir det litt dobbelt opp. Helt enkle ruller bråker ofte mer og er mindre livaktig å sykle på. Balanserulle er et alternativ, men det er krevende å trene hardt og lenge på.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
12/07/2017 07:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Fatbike så du slipper å sitte på rulla om vinteren. Smack smack så var det løst ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
12/07/2017 07:48
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fatbike så du slipper å sitte på rulla om vinteren. Smack smack så var det løst ;-) Er akkurat det valget jeg har tatt. Blir en nødrulle til de gangene jeg ikke har noe valg, ellers blir det fatbike for alle penga, krydret med litt langrenn og topptur.
|
|
|
[Re: Hoaas]
12/07/2017 08:20
|
olechr
More than words
|
More than words
Fatbike så du slipper å sitte på rulla om vinteren. Smack smack så var det løst ;-) Er akkurat det valget jeg har tatt. Blir en nødrulle til de gangene jeg ikke har noe valg, ellers blir det fatbike for alle penga, krydret med litt langrenn og topptur. Jeg også. Har en balanserulle, men det ble ikke brukt i vinter. Fatbike og skikkelige klær så har man masse fine turer hele vinteren. Jeg sykler vel faktisk mest fra januar til påske :-P
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
12/07/2017 08:47
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Rulle er det eneste som ødelegger motivasjonen min til å sykle.
For min del et nødvendig onde da jeg ikke kan forlate huset med sovende barn.
|
|
|
[Re: olechr]
12/07/2017 10:33
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Fatbike så du slipper å sitte på rulla om vinteren. Smack smack så var det løst ;-) Er akkurat det valget jeg har tatt. Blir en nødrulle til de gangene jeg ikke har noe valg, ellers blir det fatbike for alle penga, krydret med litt langrenn og topptur. Jeg også. Har en balanserulle, men det ble ikke brukt i vinter. Fatbike og skikkelige klær så har man masse fine turer hele vinteren. Jeg sykler vel faktisk mest fra januar til påske :-P Jepp, vi er velsignet med forholdsvis stabilt vintervær her oppe, langt mer stabilt og mer klarvær om vinteren enn om sommeren, og det gir mange flotte turer, selv om det er -1 eller -20. Har rulla så mye inne de to siste årene at jeg var nødt til å minimere dette nå for å holde koken hele året, det var døden for motivasjonen og jeg kjente nå at jeg ikke klarte tanken på ny "innesesong" fra høsten  Alt har sin sjarm, også lange turer i mørketida med lykt under nordlyset midt på vidda.
|
|
|
[Re: Syklist1]
12/07/2017 10:38
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Rulle er det eneste som ødelegger motivasjonen min til å sykle.
For min del et nødvendig onde da jeg ikke kan forlate huset med sovende barn.
Det kan ikke jeg heller, derfor en nødrulle til de gangene det ikke er noen annen utvei. Men som Aukland så pent sa det i det siste intervjuet hans, hvor han offentliggjør all treninga si, "gjør det enkelt og smart". Tren når du kan, f.eks sykle til/fra jobb. Det er i allefall min løsning på vinteren, mye pendling med svippturer innom fatbikestier med noen drag i ny og ne, styrke på styrkerommet på jobb osv. Pendling funker overraskende bra, selv om øktene ikke blir superlange.
|
|
|
27/07/2017 12:41
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Helt klart en god wattrulle som Neo eller Kickr. Det er veldig motiverende med en skikkelig wattrulle og TrainerRoad. Wattmåler på en fulldempet stisykkel, er rimelig meningsløst. Hadde du kjørt landevei eller grusveier, ville jeg valgt begge deler Syklet med wattmåler på stisykkelen hele fjoråret og gjør det også i år. All treningen med den førte til at du ble parkert av undertegnede i en motbakke i Fetsund ifjor såvidt jeg husker ;-)
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: erijon]
27/07/2017 18:44
|
John_Harald
Ringrev
|
Ringrev
Helt klart en god wattrulle som Neo eller Kickr. Det er veldig motiverende med en skikkelig wattrulle og TrainerRoad. Wattmåler på en fulldempet stisykkel, er rimelig meningsløst. Hadde du kjørt landevei eller grusveier, ville jeg valgt begge deler Syklet med wattmåler på stisykkelen hele fjoråret og gjør det også i år. All treningen med den førte til at du ble parkert av undertegnede i en motbakke i Fetsund ifjor såvidt jeg husker ;-) Har ledd mye og lenge i lang stund, men er ikke sikker på om alle andre skjønner spøken din  Wattrulle eller wattkrank avgjør ikke formen din. Det som betyr noe er hva som motiverer deg og hvordan man bruker utstyret. Du hadde wattmåler i fjor våres og i år. Du syklet fra med i en motbakke i fjor våres, gratulerer  Jeg fikk Wahoo Kicker i fjor høst (27.okt 2016) Mener fremdeles at en god rulle har vært motiverende gjennom hele året. Ser at når rulla står i stua, stiger formen. Derfor er jeg i god form nå! Er selvfølgelig enig i at andre kan motiveres på andre måter enn meg! I følge ditt argument, så tar du meg lett nå også i oppoverbakker. Velg hvilken oppoverbakke du vil i samme terreng, klarer du å sykle fra meg innen en måned spanderer jeg middag på deg og kona  Selvfølgelig er det andre ting enn wattarm vs rulle som betyr noe i forhold til å øke formen.. Se bort i fra at jeg hadde tilsvarende rulle stående hjemme som ble solgt 10. Februar 2015.
Redigert av John_Harald; 27/07/2017 19:33.
|
|
|
28/07/2017 09:52
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Godt du så spøken da Hakke sjans mot deg i år, med eller uten wattmåler. Poenget mitt er at jeg ikke er enig med at det er meningsløst med wattmåler på en stisykkel. Viser til mange av argumentene til sykkeloyvind som jeg støtter 100%. For min del har jeg kun stisykkel og all trening foregår på den. Det gir derfor like mye mening å følge med på tallene om jeg sitter på en gyngehest enn om jeg hadde sittet på en karbonracer. Ifjor var jeg mye mer seriøs i treningen enn i år og hadde mange turer på 4-6 timer på stisykkelen. Om jeg kun hadde fulgt med på puls (som kommer seint) og ikke wattmåleren (som kommer med en gang) tror jeg ikke jeg hadde klart å disponere disse turene like bra som jeg gjorde. I år er stisykling igjen bare moro, uten noen trenings eller rittmål. Men noe seriøst blir det når man kommer hjem og begynner å gå gjennom strava. Da er det også interessant å se hvor pulsen var høyest, hvor watten var høyest, hvor kunne jeg gitt mer gass og hvor kunne jeg spart litt. På den måten klarer jeg kanskje å disponere bedre neste gang jeg er ute.
Redigert av erijon; 28/07/2017 09:58.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
|
|