Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøp av MTB el-sykkel.

Kjøp av MTB el-sykkel. #2420429 10/07/2017 20:31
A
Anders Ebike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei.

Var innom Scushi her i Trondheim. Lånte en Uproc 1 over 5 dager. Ga mersmak. Har tidligere prøvd billige sykler hos XXL. Ga ikke mersmak.

Har egentlig bestemt meg for at jeg vil gå til innkjøp av en fulldempet. Da det var i skogen jeg virkelig hadde det moro med sykkelen. Det som overrasket meg mest var kapasiteten på batteriet på Uproc 1.

40.000 maks er det jeg har forholde meg til. Men jeg er rimelig grønn på sykkel. Både deler og dempere. Har vel egentlig sett på en Merida EONE-SIXTY 800 og Haibike så langt. Men finnes det andre merker som er vel så bra, kanskje billigere?

Uproc har fulldempet, men de koster fort. Usikker på om jeg får solgt den igjen, til en ok pris den gang man kanskje vil bytte. Uproc ukjent merke her i Norge?

Sykkelen skal forsåvidt også bli brukt en del på asfalt. Har 4 mil t/r fra her jeg bor inn til byen. Sertifikat her jeg ikke, så det er naturlig at sykkelen vil bli mye brukt.

Noen som vil hjelpe en grønnskoilling på litt råd og tips til riktig valg av sykkel?

Mvh.

Re: Kjøp av MTB el-sykkel. [Re: Anders Ebike] #2420507 11/07/2017 08:22
A
Anders Ebike Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Feil sted på forumet man har postet, kanskje?

Re: Kjøp av MTB el-sykkel. [Re: Anders Ebike] #2443332 07/10/2017 21:38
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
Ser ikke ut som det er mye kunnskap rundt el.sykler her ennå. Jeg har litt greie på el.sykkel fordi jeg jobber i sykkelbutikk og fordi jeg har en Specialized Levo selv.

Mine råd:
1) Kjøp en sykkel der løsningene er godt integrert. Det sier noe om hvor seriøst produsenten har tatt oppgaven sin. Det er stor forskjell på en sykkel der noen har klipt inn en motor og så kalt det el.sykkel, og sykler der konstruktøren fra bunnen av og opp har laget sykkelen med og for motor. Herunder ligger også at du skal kjøpe et anerkjent merke som faktisk kan lage fulldempere også uten motor.

2) Kjøp sykkel hos en forhandler med kompetanse og som kan supportere deg. Mao at de vet hva de gjør, får tak i deler, og ligger innenfor rekkevidde. El.sykkel er mer komplisert enn vanlige sykler.

3.)Kjøp en el.sykkel med +dekk, dvs 650x2.8 eller 650x3.0. Syklene har en helt annen pondus i terrenget og de store dekkene matcher dette.

4) Kjøp en Specialized Levo.

Re: Kjøp av MTB el-sykkel. [Re: Bølla] #2443774 10/10/2017 11:37
hje Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Bølla
Ser ikke ut som det er mye kunnskap rundt el.sykler her ennå. Jeg har litt greie på el.sykkel fordi jeg jobber i sykkelbutikk og fordi jeg har en Specialized Levo selv.

Mine råd:
1) Kjøp en sykkel der løsningene er godt integrert. Det sier noe om hvor seriøst produsenten har tatt oppgaven sin. Det er stor forskjell på en sykkel der noen har klipt inn en motor og så kalt det el.sykkel, og sykler der konstruktøren fra bunnen av og opp har laget sykkelen med og for motor. Herunder ligger også at du skal kjøpe et anerkjent merke som faktisk kan lage fulldempere også uten motor.

2) Kjøp sykkel hos en forhandler med kompetanse og som kan supportere deg. Mao at de vet hva de gjør, får tak i deler, og ligger innenfor rekkevidde. El.sykkel er mer komplisert enn vanlige sykler.

3.)Kjøp en el.sykkel med +dekk, dvs 650x2.8 eller 650x3.0. Syklene har en helt annen pondus i terrenget og de store dekkene matcher dette.

4) Kjøp en Specialized Levo.

Hei

Jeg har eid en Levo nå i 6uker. Er ute så ofte jeg kan nå. Er bare så utrolig gøy å sykle på. Selv de bratteste oppoverbakker er gøy nå.
Hatt en del sykler siste årene, men denne er absolutt den med høyest smile faktor. Bare DIGGER den sykkelen. Lengste tur er 3.10 timer og likevel strøm igjen. skulle man gå tom er det ikke noe problem å sykle hjem. Anbefales

Specialized
Re: Kjøp av MTB el-sykkel. [Re: Anders Ebike] #2454764 09/12/2017 14:59
T
Tor Atle Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
En Specialized Levo-eier til her. Har hatt den i 3 uker. Fikk satt den opp med Nokian 3.0" pigg, og har vært ute stort sett hver dag. Er på min 4. fulldempede elsykkel. De 2 siste var Bosch-motorisert med henholdsvis 29" og 26", og det er noe med det Bølla sier, store 27.5+ på elsykkel er en interessant combo. Ihvertfall har jeg syklet på mange nye steder jeg ikke ville vurdert med de andre tynnere hjula.

Jeg venter på nytt batteri da bluetooth ikke ikke fungerer på min, så jeg har ikke fyrt opp Mission Control-appen enda. Hje / bølla, har dere justert på fabrikkinnstillingene?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå