Jeg har et ganske lett Carbon 29er hjulsett til Spark Plus' n. Sykkelen min bli ca 1,3 cm høyere og 800 gram lettere med 29er hjula og dette endrer karakteren til sykkelen en del - særlig rett etter bytte fra Plus til 29er med "spinkle" GroundControl 2.3 føles det veldig annerledes. Kjennes kvikkere ut, men noe av den fantastiske Plusflyten blir borte. Mitt bruk av 29er hjula blir når det er skikkelig gjørmeføre og i et litt langt ritt første uka i August med start i Alta. Der kjører jeg med 29 hjula fordi de to andre på laget kjører 29er og det er praktisk med mest mulig overlappende reserve deler/utstyr.
Både i Plus og i 29er utgave er Spark Plus en helt rå sykkel :-)
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Nysgjerrig på 29+ og tenkte jeg kunne prøve en semi-versjon, men kanskje ikke så mye vits da hvis føles som 27+
Dette skjønner jeg ikke helt. Hvorfor skulle 29x2.6 dekk føles som 27,5x3? 27,5x3 har mindre radius enn vanlig 29x2.4 dekk. 29x2.6 vil være ennå større, og samtidig ha mer bredde og volum i dekket sammenlignet med 29x2.4.
Og volumet i 27,5x3 gir en kortere og bredere kontaktflate enn 29x2.6 som vil være smalere og lengre.
Angrepsvinkelen til 29x2.6 vil også være mindre, og bør flyte bedre i terrenget.
Det høres riktig ut @Subs, for min del kan jeg bare si at jeg føler at 27,5x2.8 føles mer plus enn 29x2.6 nobby nic. Eneste andre referanse da er fatbike, 4.0.
Det høres riktig ut @Subs, for min del kan jeg bare si at jeg føler at 27,5x2.8 føles mer plus enn 29x2.6 nobby nic. Eneste andre referanse da er fatbike, 4.0.
Akkurat, hvis det går an, hvordan vil du beskrive den følelsen?
Jeg har gått fra 29x2.4 til 26x4 til 27,5x3 (og 26x4.8 fatbike) og vil si at 29x2.4 kjennes langt mindre stabilt ut enn alle de andre komboene jeg har listet opp. 27,5x3 som er det jeg sykler mest på akkurat nå vil jeg beskrive som noe tregere i reaksjonen enn en 29x2.4, i samme ramme og oppsett ellers. Jeg startet med å ha sykkelen satt opp med 29 i påvente av 275+ oppsett. Sykkelen ble noen mm lavere når 27,5+ ble satt på, og ble mer stabil. Grepet, ihvertfall på tørt og løst ble bedre. Det samme ble stabilitetsfølelsen. Men 27,5+ er ikke noe sammenlignet med fatbike sånn sett. Det er en liten endring sånn sett, sammenlignet med vanlige dekkstørrelser.
Jeg føler jeg får mer følelse av å kunne flyte over røtter og småknot på 27.5x2.8. Og komfort. Sykkelen er mer stabil og føles mer stabil.Dette har også med psi å gjøre, jeg kan ligge på rundt 15 psi på 27.5+ men må opp i rundt 20 på 29x2.6.
Har bare prøvd 29x2.6 på fulldemperen så ikke fullgod referanse. 29x2.6 føles ikke på samme måte "død" når jeg aksellererer og er bedre over crux , opp bratte kanter o.l.
Med 29x2.35 på plusen føles den som en vanlig hardtail i klatringene.
Enig at man ikke kan sammenligne med tjukkas. Eneste er at jo bredeee dekk jo bedre balanse, for min del.
Jeg ser etter sykkel som skal være i tillegg til rittfulldemperen. Valget står mellom fatbike og 27,5+ fulldemper (tror jeg). Skal primært brukes til vintersykkel og fjellsykkel på sommeren. Er det slik at 29 hjul passer på Scott Genius 27,5+? Har 29 Scott FS fra før med flere hjulsett. Om det går er vel dette en mer allsidig sykkel enn fatbike? Innspill mottas med takk
Jeg ser etter sykkel som skal være i tillegg til rittfulldemperen. Valget står mellom fatbike og 27,5+ fulldemper (tror jeg). Skal primært brukes til vintersykkel og fjellsykkel på sommeren. Er det slik at 29 hjul passer på Scott Genius 27,5+? Har 29 Scott FS fra før med flere hjulsett. Om det går er vel dette en mer allsidig sykkel enn fatbike? Innspill mottas med takk
Ja 29 hjul går inn på Genius 27,5+.
Her er med 29 hjul:
Redigert av olechr; 06/07/201707:35.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Ja 29 hjul går inn på Genius 27,5+.
Her er med 29 hjul:
Bruksmulighetene vil vel da være flere på denne enn en fatbike?
Du må definere behov først. På vinteren er det mange steder du kun kommer deg frem på fatbike.
Behovet er en sykkel som jeg skal bruke hjemme på vinteren, og som kan stå på hytta ellers i året (fjellet). Er det stor forskjell bruksmessig på fatbike og 27,5+ hjul på vinteren? Er det ok å bruke fatbike sommerstid?
Ja, det er stor forskjell på fatbike og 27,5+ på vinteren. Du kan for eksempel sykle i skiløype og løssnø (litt avhengig av dekkstørrelse) med fatbike, det kan du ikke med plus hvis ikke det er veldig hardt. 27,5+ vil fungere bra i stier som tråkkes opp av hundeluftere og fotgjengere i områder nær befolkningssentre.
Det er gøy å sykle sti på sommeren med fatbike, men artigere med fulldemper synes nå jeg. Og hvert fall raskere. Skal du ha fatbike til sommerbruk ville hvert fall jeg hatt dempegaffel, men her er det nok ulike meninger.
Du må definere behov først. På vinteren er det mange steder du kun kommer deg frem på fatbike.
Behovet er en sykkel som jeg skal bruke hjemme på vinteren, og som kan stå på hytta ellers i året (fjellet). Er det stor forskjell bruksmessig på fatbike og 27,5+ hjul på vinteren? Er det ok å bruke fatbike sommerstid?
Store deler av vinteren er det kun fatbike som funker på snø, men jeg personlig hadde aldri valgt fatbike som helårssykkel. Fatbike på sommeren synes jeg ikke er noe gøy. Så skulle jeg hatt en sykkel hadde det blitt 27,5 plus. I snitt ville det gitt mest moro for min del..
Så sant du ikke skal ha en fulldempet fatbike med 4 tommers dekk. Det kan nok funke greit nok året rundt, men på skikkelig snø vil du ha brede dekk.
Redigert av olechr; 06/07/201710:07.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Nysgjerrig på 29+ og tenkte jeg kunne prøve en semi-versjon, men kanskje ikke så mye vits da hvis føles som 27+
Dette skjønner jeg ikke helt. Hvorfor skulle 29x2.6 dekk føles som 27,5x3? 27,5x3 har mindre radius enn vanlig 29x2.4 dekk. 29x2.6 vil være ennå større, og samtidig ha mer bredde og volum i dekket sammenlignet med 29x2.4.
Og volumet i 27,5x3 gir en kortere og bredere kontaktflate enn 29x2.6 som vil være smalere og lengre.
Angrepsvinkelen til 29x2.6 vil også være mindre, og bør flyte bedre i terrenget.
Helt enig. Jeg kjører med Nobby Nic 29x2,6 på 30mm id felger. Hadde 27.5x3.0 på samme sykkel før. Er større forskjell enn jeg hadde trodd faktisk. Overraskende mye bedre flyt i teknisk terreng med 29", og omtrent samme komfortnivå. Kjører mellom 12 og 15 psi, funker som f... Hansa
Hei Espen Den er ganske lik Trek Stache i geometrien. Egentlig bygget for 120mm demper men jeg kjører med en pike 140mm, og funker fint. Jeg kommer lettere frem i teknisk terreng med denne enn fulldemperen som jeg solgte nå (Fuel EX 9). Jeg er superhappy med denne. Hansa
Hei Espen Den er ganske lik Trek Stache i geometrien. Egentlig bygget for 120mm demper men jeg kjører med en pike 140mm, og funker fint. Jeg kommer lettere frem i teknisk terreng med denne enn fulldemperen som jeg solgte nå (Fuel EX 9). Jeg er superhappy med denne. Hansa
Hvor har du egentlig info om anbefalt vandring fra. On-One oppgav vel først 100-130mm, men så endret de til 130-160mm. Samtidig selger de den jo selv med 120mm....
Tror du det hadde fungert også med enda mindre vandring enn 120?
På planet X sine sider som jeg kjøpte fra så står det kun 120mm, men ser at det står 130-160 på sidene til On One. Og så leverer de syklene sine med 120mm Står mye feil på begge disse sidene, så ta det som står med en klype salt. Jeg ville nok uansett ikke hatt 160mm på denne, det blir for mye. Jeg ville sagt 120mm som minimum. Går nok greit med mindre, men da hadde jeg kanskje vurdert en annen ramme.