Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Er det bare meg?

Re: Er det bare meg? [Re: anonym22] #2416896 23/06/2017 12:13
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Sitat: sveinaa

Jeg ser at det kan være en utfordring. Paradokset er kanskje at en gjennomsnittlig mannlig WC rytter i XCO tyner den lette spinkle 100mm gaffelen sin mer en de aller fleste som sykler nerrover for moro ICON_WINK
I noen få meter. Og de får nytt utstyr hele tiden uansett.

Tja. Det at de får nytt utstyr hele tiden er nok en myte. Det gjelder nok veldig få utøvere ICON_WINK

Poenget var at de har behov for presis styring de også ICON_SMILE

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er det bare meg? [Re: sveinaa] #2416902 23/06/2017 12:27
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
XCO-løypene har ganske så korte røffe partier, syklene er satt opp og speccet mer for de resterende 95 % av løypa. De dropper jo til og med jukkepinne, selv om det helt klart ser ut som noen av de lider av det valget nedover.
De som ikke får nytt utstyr, får eller bruker tid på service. Er ikke helt sammenliknbart med vanlige folk som ønsker minst mulig nedetid.

Re: Er det bare meg? [Re: anonym22] #2416905 23/06/2017 12:57
sveinaa Offline
More than words
More than words
XCO-løypene har ganske så korte røffe partier, syklene er satt opp og speccet mer for de resterende 95 % av løypa. De dropper jo til og med jukkepinne, selv om det helt klart ser ut som noen av de lider av det valget nedover.
De som ikke får nytt utstyr, får eller bruker tid på service. Er ikke helt sammenliknbart med vanlige folk som ønsker minst mulig nedetid.

Dette er litt tull. De som syklet rasket på enduro segmentene på Terrengsykkelrittet syklet vel på XC sykler. Tror du de måtte bytte gaffel etter det?

Redigert av sveinaa; 23/06/2017 13:02.

Re: Er det bare meg? [Re: sveinaa] #2416906 23/06/2017 13:10
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Dette er litt tull. De som syklet rasket på enduro segmentene på Terrengsykkelrittet syklet vel på XC sykler. Tror du de måtte bytte gaffel etter det?

Nu vel - nå var vel ikke endurosegmentene på TSR veldig enduro, heller fin flytsti i min bok ICON_SMILE

Jeg kjenner en av proffsyklistene som fikk både gaffelhavari og rammebrudd under TSR i år....SID gaffel. Jeg mener det er en viss sannhet i at de letteste XC-fulldemperene krever betraktelig mer service & TLC enn selv lette stisykler.

Med min tidvis klønete kjørestil vet jeg allerede at en RS Yari tåler utrolig mye mer juling enn en Revelation/Reba.

Re: Er det bare meg? [Re: knutspeed] #2416908 23/06/2017 13:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed

Nu vel - nå var vel ikke endurosegmentene på TSR veldig enduro, heller fin flytsti i min bok ICON_SMILE

Jeg kjenner en av proffsyklistene som fikk både gaffelhavari og rammebrudd under TSR i år....SID gaffel. Jeg mener det er en viss sannhet i at de letteste XC-fulldemperene krever betraktelig mer service & TLC enn selv lette stisykler.

Med min tidvis klønete kjørestil vet jeg allerede at en RS Yari tåler utrolig mye mer juling enn en Revelation/Reba.

Jeg fikk bare med meg ett. Hadde nok med å følge med på terrenget ICON_WINK

Den tåler mer fordi det er en grovere gaffel. Lever dog godt med at mange "tror" de må ha Pike eller Yari når de driver med like mye oppover, bortover og nedover sykling ICON_SMILE...

Re: Er det bare meg? [Re: Tommyv] #2416909 23/06/2017 13:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Tommyv
Sett rebound til maks på en tur, deretter minimum på samme runde og prøv Raskall, så merker du nok forskjell. Videre derfra så baller det vel på seg nerding for folk etterhvert ICON_WINK

Jeg har selvsagt satt rebound vha fortaustesten. Fikk god føling på forskjellene mellom Max og min da. Men fant beste innstilling og var ferdig, liksom.

Re: Er det bare meg? [Re: sveinaa] #2416921 23/06/2017 13:53
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Den tåler mer fordi det er en grovere gaffel. Lever dog godt med at mange "tror" de må ha Pike eller Yari når de driver med like mye oppover, bortover og nedover sykling ICON_SMILE...

Absolutt - gikk selv fem på for et par år siden, og gikk rett fra 120mm til grov 160mm. Ikke moro på langtur. Nå hadde jeg egentlig klart meg med 120mm igjen, bortsett fra på hyttetur ICON_SMILE

Re: Er det bare meg? [Re: sveinaa] #2416931 23/06/2017 14:45
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
TSR er ikke det jeg tenkte på når du skrev WC XCO.
Hadde faktisk tenkt å si at TSR ville vært bedre eksempel.

Re: Er det bare meg? [Re: knutspeed] #2416932 23/06/2017 14:49
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Jeg bruker min rittfulldemper som stisykkel og sykler de samme stiene som det arrangeres enduroritt på, samt de samme som jeg trener på endurosykkelen også. Bruker 10 sekunder lenger tid på 3-4 minutters endurosykling på rittsykkelen enn på endurosykkelen.
Jeg har nå den samme rittsykkelen på tredje året. Jeg har byttet dempere på den en gang og har overhalt gaffel/bakdemper en gang i året omtrent. Demperbyttet hadde ingenting med slitasje å gjøre, kun fordi jeg fikk nye dempere å teste ut.

Sykkelen har gått 5280 kilometer - hovedsaklig på stier og grove grusveier.
Har ennå ikke byttet lagre eller foringer i opphenget, men oppgraderte akkurat drivverket fra 1x11 til 1x12 - heller ikke det motivert av slitasje.

Ritt- og maratonsykler er selvfølgelig mer tynet på vekt enn noe av sti-utstyret, men at en gaffel går i stykker av ett tøft ritt, eller ikke tåler harde utforkjøringer er bare tull .

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er det bare meg? [Re: sykkeloyvind] #2416935 23/06/2017 15:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Nå var riktignok hovedpoenget mitt at jeg ikke ser paradokset i at de velger rittfulldemper i WC XCO, selv om det kjører hardt.

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416940 23/06/2017 16:37
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Er det mulig å komme seg over nørding, hypersensitivitet mot knirking, hodegriller og psi-ronking gjennom å f eks brenne ut i lengden?
At man blir lei og utslitt av det hele, og dermed kunne være hoppende lykkelig og ha det fett så lenge demperen bare beveger seg sånn noenlunde opp og ned osv? Noen som har trua?

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416942 23/06/2017 16:54
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T

De fleste er nok midt på treet.
Jeg liker å sykle, jeg fikler og nerder, men jeg går ikke berserk. Ikke gidder jeg sjekke sag før og etter jeg har driti heller for å få det helt nøyaktig ICON_TONGUE

Når det er sagt så heller jeg mot camp-nerder. Har man alle disse fancy greiene på sykkelen sin, så er det fint å vite hvordan det funker.

Redigert av Tommyv; 23/06/2017 16:55.

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416953 23/06/2017 18:10
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Det er ganske mange som sykler mye sti (og utfor, enduro, dj, xc etc) som ikke skriver om kompresjonsinnstillingene sine på forumet. Jeg er en av dem. Noen kjører hardt, andre ikke. Selv er jeg ikke blant de mest følsomme, og jeg vet at jeg av og til kjenner forskjeller som ikke er reelle. F.eks har jeg "merket" et klikk forskjell på returen, mens jeg også har syklet en etappe i et enduroritt med klatrebryteren aktivert, og merket det da jeg så hvilken posisjon den stod i. Tidligere har jeg også "hørt" forskjell på høyttalerkabler.

Jeg sier ikke at forskjeller kun finnes i folks hoder, men jeg tror nok at en del syklister merker større forskjeller enn hva som er reelt. Et annet aspekt ved dette er at ved å følge forumet kan det virke som alle fikler med bryterne, mens realiteten antagelig er at veldig mange ikke gjør det. Sånn sett kan forumet noen ganger fungere som et ekkokammer. Jeg tenker at det absolutt ikke er noe galt i å skru, fikle, oppgradere, reparødelegge, men det er nok en fordel å innse at for de fleste av oss så er det ikke demperinnmaten som er avgjørende for prestasjonen

Re: Er det bare meg? [Re: sykkeloyvind] #2416961 23/06/2017 19:36
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sykkeloyvind

Ritt- og maratonsykler er selvfølgelig mer tynet på vekt enn noe av sti-utstyret, men at en gaffel går i stykker av ett tøft ritt, eller ikke tåler harde utforkjøringer er bare tull .

Det er jeg jo enig i - at det skal tåle et tøft ritt (TSR er vel ikke tøffere for en sykkel enn et kontinentalt runbaneritt), men jeg forventer virkelig ikke at en 9kg rittfulldemper skal tåle dagevis med DH-løyper. Det blir som å kjøre en Ferrari på en Rallycross-bane.

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416963 23/06/2017 19:42
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Spennede tråd!

Jeg er en sjukt dårlig syklist, men har det gøy. Og syns skruing og nerding er en stor del av morroa.

Min første sykkel ble en genius Lt. Sjukt fornøyd og fin å sykle på. Fox 36 fram og Nude ctd bak. Tjukk som jeg er ble det maks trykk i cdt og ingen tokens(viste ikke hva det var)

Sykla en sesong og var sjukt happy. Viste jeg mista litt preformance pga vekta. Hadde dårlig grep nedover når det ble bratt og litt slag, trodde det var pga vekta og dårlige dekk.

Etter litt nerding kjøpte jeg en fox float x. Da ble det fort andre boller. Helt annet grep nedover når det bør bratt og litt slag. Float x ga meg en helt annen støtte ned bakkene og tracket bakken sjukt mye bedre.

Stor oppgradering for en som liker å sykle sakte.

Rompa ble mye mer stabil og forutsigbar, noe jeg ikke hadde tenkt over før jeg oppgraderte. Rett og slett fordi jeg kunne kjøre lavere trykk pga spacere, og oljeløpet i pigggybacken.

Her er et klipp fra instagram https://www.instagram.com/p/BVr095pgqpv/

Tviler på at den klatringen der hadde vært mulig uten en bakdemper som følger bakken godt.

Her er klipp fra en svensk enduro kis som akkurat har fått servica dempere. Tipper det er noen timer med Tuning også.

Sjekk hvordan den oppfører seg, så kan dere teste egen sykkel. Da tviler jeg på at dere tror tuning er uvesentlig.

https://www.instagram.com/p/BVpbQzpgmBr/

Redigert av Skjelven; 23/06/2017 19:46.
Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416964 23/06/2017 19:43
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hvor mange av den totale bestanden av stisyklister sykler egentlig regelmessig DH-løyper og (grov) sti ellers i tilnærmet samme hastighet som XC-proffene?

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416967 23/06/2017 19:57
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hva har det med saken å gjøre?

Hvis dere mener dempere ikke har noe å si er det jo bare å gå over til å sykle uten dempere i det heletatt eller hardtail.

Re: Er det bare meg? [Re: Tange] #2416968 23/06/2017 19:58
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Tange
Hvor mange av den totale bestanden av stisyklister sykler egentlig regelmessig DH-løyper og (grov) sti ellers i tilnærmet samme hastighet som XC-proffene?

Få, men hva har hastigheten med det å gjøre? Hvis jeg triller en Epic utfor et 1.5m dropp, lander jeg like mykt som Nino ville ha gjort? ICON_SMILE D

Føler at tråden sporer lit skjevt. Tror forumet må ha større diameter på ett eller annet, eller kanskje det holder å endre trykket.

Re: Er det bare meg [Re: Skjelven] #2416969 23/06/2017 20:05
H
Håvard. Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Skjelven
Spennede tråd!

Jeg er en sjukt dårlig syklist, men har det gøy. Og syns skruing og nerding er en stor del av morroa.

Min første sykkel ble en genius Lt. Sjukt fornøyd og fin å sykle på. Fox 36 fram og Nude ctd bak. Tjukk som jeg er ble det maks trykk i cdt og ingen tokens(viste ikke hva det var)

Sykla en sesong og var sjukt happy. Viste jeg mista litt preformance pga vekta. Hadde dårlig grep nedover når det ble bratt og litt slag, trodde det var pga vekta og dårlige dekk.

Etter litt nerding kjøpte jeg en fox float x. Da ble det fort andre boller. Helt annet grep nedover når det bør bratt og litt slag. Float x ga meg en helt annen støtte ned bakkene og tracket bakken sjukt mye bedre.

Stor oppgradering for en som liker å sykle sakte.

Rompa ble mye mer stabil og forutsigbar, noe jeg ikke hadde tenkt over før jeg oppgraderte. Rett og slett fordi jeg kunne kjøre lavere trykk pga spacere, og oljeløpet i pigggybacken.

Tviler på at den klatringen der hadde vært mulig uten en bakdemper som følger bakken godt.

Her er klipp fra en svensk enduro kis som akkurat har fått servica dempere. Tipper det er noen timer med Tuning også.

Sjekk hvordan den oppfører seg, så kan dere teste egen sykkel. Da tviler jeg på at dere tror tuning er uvesentlig.

Det er definitvt mulig å gjøre sånt som du beskriver uten demper også, se f.eks her: https://vimeo.com/65855392 (antar denne er kjent for mange). Det er nok ikke tvil om at kvalitet på demping har en god del å si for følelsen på en sykkel, men er du god så er det ikke på grunn av bakdemperen. Selv veksler jeg mellom sti-ht og grov fulldemper (med jåledempere). Begge har sine kvaliteter men ingen av dem gjør meg bedre enn jeg er.

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2416971 23/06/2017 21:01
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg sykler HT. I aluminium. Til under 10.000. Med fast setepinne satt i XC-stilling.

Demperen med 120 mm vandring er sånn som den var da den kom fra butikken. Jeg sykler fortsatt med slanger. Refleksene som sitter på eikene har jeg ikke hatt tid til å fjerne ennå, siden jeg bare har hatt sykkelen siden november.

Jeg har kastet ventilhettene, satt på flaskeholder, sluppet ut litt luft fra dekkene og smurt kjedet, det er vel alt.

Jeg tror ingen jeg kjenner er mer fornøyd med sykkelen sin enn meg. Ikke blir jeg frasyklet nedover, og med 27+ har jeg kanongrep i oppoverkneikene. Det er få ting som kan bli ødelagt og lite å tune og finjustere.

Skulle jeg kjøpt ny sykkel en gang til, hadde jeg nok valgt Cannondale Cujo igjen. Og jeg er superglad for hver gang jeg kan kose meg med sykling uten å mekke ICON_SMILE

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2416974 23/06/2017 21:11
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ingen ting er bedre enn å være fornøyd med egen sykkel!

Pluss ble jo innført for egenskapene du versetter.

Akkurat som high/low speed comp, tokens og rebound har blitt "innført" for å gi FS et løft i preformace.

Preben ICON_SMILE

Re: Er det bare meg? [Re: Skjelven] #2416996 24/06/2017 07:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hva har det med saken å gjøre?

Hvis dere mener dempere ikke har noe å si er det jo bare å gå over til å sykle uten dempere i det heletatt eller hardtail.

Det er jo det jeg gjør. Sykler 9 av 10 (99 av 100?) dager med helstiv sykkel på sti.

Og hvis du mener at de samme reglene gjelder for pro og amatør er det fint for min del. Jeg lurer rett og slett på hva som veier mest (uran). Pro's hadde klart seg fint med 100 mm de aller fleste stedene norkse stisyklister ferdes (dette er en påstand basert på 'erfaring' og kan dermed gjerne senkes av like tungtveiende 'erfaring' av andre). Men pro's har nok vesentlig bedre teknikk en amatører (les gjengse stisyklisten) og da kan man f.eks. si at den gjengse stisyklisten må kompensere for manglende teknikk og nerde mer eller så man kan også si at den vil ha mye større utbytte av å bruke et par tre lapper på stisykkelteknikktreningskurs (hmmmm......) fremfor ny demper med tilhørende duppeditter.

Re: Er det bare meg? [Re: knutspeed] #2416997 24/06/2017 07:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Få, men hva har hastigheten med det å gjøre? Hvis jeg triller en Epic utfor et 1.5m dropp, lander jeg like mykt som Nino ville ha gjort? ICON_SMILE D

Vet ikke, men kan tenkes at at veldig få dropper halvannen meter uansett og at den generelle hastigheten er en faktor som spiller inn på totalbelastningen på gaffelen (utstyret) og hvordan den vil takle den (ie. brytte sammen eller ei).
Quote:

Føler at tråden sporer lit skjevt. Tror forumet må ha større diameter på ett eller annet, eller kanskje det holder å endre trykket.

Det kan jeg være enig i, jeg trur også at forumet må ha større diameter på noe, selv om jeg er usikker på hvilken del av forumet må få større diameter.

Re: Er det bare meg [Re: Håvard.] #2417000 24/06/2017 08:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Håvard.
.<klipp>

Det er definitvt mulig å gjøre sånt som du beskriver uten demper også, se f.eks her: https://vimeo.com/65855392 (antar denne er kjent for mange). Det er nok ikke tvil om at kvalitet på demping har en god del å si for følelsen på en sykkel, men er du god så er det ikke på grunn av bakdemperen. Selv veksler jeg mellom sti-ht og grov fulldemper (med jåledempere). Begge har sine kvaliteter men ingen av dem gjør meg bedre enn jeg er.

Nå er det fint at Akrigg blir dratt inn i diskusjonen men det er vel få som noensinne kommer til å klare hans nivå. Men bakken ja, trur jeg vil være grei skurring med stiv hekk for en del norske stisyklister. Vanskelig å se hvor bratt det er men kan tenke at kjørestyrke er en like viktig faktor her enn å holde bakhjulet i kontakt med bakken.

Å smelle hekken på sykkelen i bakken (FS) uten at den spretter tilbakke er vel ikke så mye hokus pokus (kan dog godt hende dog at mange ikke får det til eller ikke bryr seg om det). Har dog en følelse av at nerdingen rundt bakdenpere går mye lenger enn dette. Noen nerder som kan bekrefte dette?

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417002 24/06/2017 08:29
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det går vel på hvor mye kraft som må til fort å sette shock i bevegelse. Helt klart en fordel med coil her.

Er mye mer enn det bak et godt setup. Men gir jo e indikasjon på at den er plush og ikke skal så mye til for å sette den i bevegelse.

Redigert av Skjelven; 24/06/2017 08:30.
Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417006 24/06/2017 09:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Nettopp, og sånt sett kan det godt hende at svensken (var det e svenske?) fikk en aha-opplevelse fordi han før syklet med en 'springfjær' eller 'lockout'.

Og da kan man stille spørsmålet hva er 'mye mer enn det bak et godt setup'. Står en plush demper for 90% av effekten og er det siste 10% runkepelling eller er fordelingen for eksempel mer lik eller er den bare starten. (Og er dette mer eller mindre objektivt eller mye mer subjektivt for rytteren?)

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417013 24/06/2017 10:31
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Demper oppsett blir jo på et vist punkt et kompromi. Hvor denne grensen går vet jeg desverre ikke.

Men ønsker man at sykkelen ikke skal dykke så mye under oppbremsing går dette på bekostning av følsomheten osv

Ut ifra svensken sine bilder ser det ut som han bytter mellom fjær og luft. Ews Irland var med luft

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417018 24/06/2017 11:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har jo ingen aning om fordelingen heller. På grunn av naturlige forhold rundt sykkelen min blir det lite dempernerding på meg. Og ref. en annen tråd har jeg tydelig andre preferanser enn de fleste men siden det er brukbart med nerder herinne:
hvordan vil nerdene betydningen av plush i forhold til resten?
(Og da antar jeg kanskje uriktig at 'en plush demper' er det første steget i et optimalt oppsett (må vi anta optimalt i forhold til stisykling?))

Re: Er det bare meg [Re: Tange] #2417056 24/06/2017 17:29
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Håvard.
.<klipp>

Nå er det fint at Akrigg blir dratt inn i diskusjonen men det er vel få som noensinne kommer til å klare hans nivå. Men bakken ja, trur jeg vil være grei skurring med stiv hekk for en del norske stisyklister. Vanskelig å se hvor bratt det er men kan tenke at kjørestyrke er en like viktig faktor her enn å holde bakhjulet i kontakt med bakken.

Å smelle hekken på sykkelen i bakken (FS) uten at den spretter tilbakke er vel ikke så mye hokus pokus (kan dog godt hende dog at mange ikke får det til eller ikke bryr seg om det). Har dog en følelse av at nerdingen rundt bakdenpere går mye lenger enn dette. Noen nerder som kan bekrefte dette?

Den instavideoen var jo bare tull. I hvert fall skriver han det selv i kommentarfeltet. Så hvis halve forumet begynner å kaste sykkelen sin i bakken for å bevise at setupen er god, da tror jeg det er en svenske som vrir seg i latter.

Fra kommentarfeltet under videoen:

a.w.n_mountainbikeWhen hitting the bike in thr ground, is it ment to bounce or no?
alexanderkangas@a.w.n_mountainbike det har ingenting med något att göra, det är bara jag som gillar att tramsa &#128540;

Redigert av EHAa; 24/06/2017 17:33.
Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417057 24/06/2017 17:43
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Bare å ta ut det meste av luften og skru til treigeste rebound, da kan du også framstå som om du vet å tune en demper på sosiale medier... emneknaggpløøsj

Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support