Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Er det bare meg?

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417061 24/06/2017 18:14
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Nå er han på coil, så det er nok slik den fungerer i race setup.

Klart effekten der er ingen holy grail, men den gir jo et inntrykk om man er i nærheten av et plush oppsett hvis man jakter slikt.

Hva folk gjør med egne sykler og oppsett er for meg ikke så viktig selv om jeg mener mange kunne fått ut et større potensiale uansett ambisjonsnivået og hastighet på sti.

Å kjøre det slik det kommer ut fra eska blir for meg litt som å kjøpe pcn uten å oppdatere drivere. Handle ny bil uten å justere setet. Kjøpe våpen uten å teste ammunisjon. Handle golfsett uten å få justert Lie. Fjellsko med orginalsåle og slik fortsetter lista.

Her er et lite klipp om rebound til lørdagspilsen ; https://youtu.be/zxrIybZxMUA

Re: Er det bare meg [Re: EHAa] #2417063 24/06/2017 18:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: EHAa

Den instavideoen var jo bare tull. I hvert fall skriver han det selv i kommentarfeltet. Så hvis halve forumet begynner å kaste sykkelen sin i bakken for å bevise at setupen er god, da tror jeg det er en svenske som vrir seg i latter.

Fra kommentarfeltet under videoen:

a.w.n_mountainbikeWhen hitting the bike in thr ground, is it ment to bounce or no?
alexanderkangas@a.w.n_mountainbike det har ingenting med något att göra, det är bara jag som gillar att tramsa 😜

Sitat: Tange
(Og da antar jeg kanskje uriktig at 'en plush demper' er det første steget i et optimalt oppsett (må vi anta optimalt i forhold til stisykling?))

Ja, og så. Hva blir neste?

Re: Er det bare meg [Re: Tange] #2417065 24/06/2017 18:55
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Aner ikke

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417070 24/06/2017 19:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Det er jo godt mulig (og helt lovlig) men det ser ut til at TS går glipp av vesentlig ting og da lurer jeg på om nerdene kan komme med en enkel 1-2-3 som utgangspunkt for 'perfekt' demperoppsett og hvor stor andel denne 1-2-3 har i den totale optimale effekten.

Enn så lenge ser denne tråden ut som en høytalerkabeltråd.

devilsmile

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417071 24/06/2017 19:18
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kunne vel skrevet en master oppgave på bare rebound på ramme x. Så noe kort korrekt opplegg her får du nok ikke.

Re: Er det bare meg? [Re: baronKanon] #2417079 24/06/2017 19:45
A
Anders-K Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: baronKanon
Dere sykler ikke hardt nok!

oookey. Hva er mener dette forumet er hardt nok?

kan man feks bruke disse Endurotittene som ref? Var med på et oppi i Nesbyen i våres. Her fullførte noen og hundre. Hvor mange kjørte hardt nok? 10 beste kanskje?

Re: Er det bare meg [Re: Skjelven] #2417086 24/06/2017 20:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Skjelven
Kunne vel skrevet en master oppgave på bare rebound på ramme x. Så noe kort korrekt opplegg her får du nok ikke.

Det holder masse med en bacheloroppgave så bare å sette i gang.

Re: Er det bare meg? [Re: Anders-K] #2417087 24/06/2017 20:19
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Anders-K
Sitat: baronKanon
Dere sykler ikke hardt nok!

oookey. Hva er mener dette forumet er hardt nok?

kan man feks bruke disse Endurotittene som ref? Var med på et oppi i Nesbyen i våres. Her fullførte noen og hundre. Hvor mange kjørte hardt nok? 10 beste kanskje?

Resten kunne sikkert fullført på en Biltema-sykkel.

devilsmile

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2417095 24/06/2017 22:02
sveinaa Offline
More than words
More than words
Tja. Jeg faller helt av på mye av dette. Skjønner heller ikke hvorfor han svenske fra öhlins blir dratt fram; det er jo bare kødd...!!!

Må det ikke bli sånn at så lenge man ikke vet hva man vil ha av demperne er det umulig å komme så veldig langt med tuning?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er det bare meg [Re: Skjelven] #2417100 24/06/2017 23:14
bjorn Offline
Entusiast
Entusiast

Å kjøre det slik det kommer ut fra eska blir for meg litt som å... Handle ny bil uten å justere setet.

Javel. Du kan jo justere setet også på sykkelen din, hvis målet er å justere en parameter (uavhengig av hva det er) burde vel setet kunne gjøre samme nytten også på sykkel? Hvorfor ser du ikke noe behov av å justere støtdempere og fjærer på bilen din (som du sannsynligvis kjører langt flere km per år enn sykkelen)? Kanskje kan du få et "større potensiale" ut av bilen din om du justerer den litt - utover setet?

Bjørn
Re: Er det bare meg [Re: bjorn] #2417102 25/06/2017 01:18
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: bjorn

Å kjøre det slik det kommer ut fra eska blir for meg litt som å... Handle ny bil uten å justere setet.

Javel. Du kan jo justere setet også på sykkelen din, hvis målet er å justere en parameter (uavhengig av hva det er) burde vel setet kunne gjøre samme nytten også på sykkel? Hvorfor ser du ikke noe behov av å justere støtdempere og fjærer på bilen din (som du sannsynligvis kjører langt flere km per år enn sykkelen)? Kanskje kan du få et "større potensiale" ut av bilen din om du justerer den litt - utover setet?

Kanskje det er noe å hente, kanskje ikke. Min caddy maxi er skjeldent over 80kmt og går for det meste på asfalt. Jeg bruker heller tiden på å finne et fornuftig forhold mellom hsc, lsc, hsr, lsr og trykk på tanksen ICON_SMILE

Re: Er det bare meg [Re: sykkeloyvind] #2417115 25/06/2017 08:44
A
Anders-K Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: sykkeloyvind

Jeg bruker min rittfulldemper som stisykkel og sykler de samme stiene som det arrangeres enduroritt på, samt de samme som jeg trener på endurosykkelen også. Bruker 10 sekunder lenger tid på 3-4 minutters endurosykling på rittsykkelen enn på endurosykkelen.

Nå ble jeg litt i stuss. Hvordan kan dette være mulig. Min endurosykkel tar unna en go del mer ujevnheter og er mye fastere i fisken en rittsykkelen. Bunny hoper du over alt el er enduro'n av den litt mindre grove slaget? El kompanseres det ved at rittsykkelen er mye raskere i flate partier? Setter jo spm hvor mye sykkelen betyr. Betyr rytter 99%? Er det trening som gjelder og ikke utstyrsnerding?

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417125 25/06/2017 10:18
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Neiogneiognei, nå må du ikke tolke Øyvind feil.

Re: Er det bare meg [Re: Anders-K] #2417127 25/06/2017 10:40
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Jeg bruker min rittfulldemper som stisykkel og sykler de samme stiene som det arrangeres enduroritt på, samt de samme som jeg trener på endurosykkelen også. Bruker 10 sekunder lenger tid på 3-4 minutters endurosykling på rittsykkelen enn på endurosykkelen.

Nå ble jeg litt i stuss. Hvordan kan dette være mulig. Min endurosykkel tar unna en go del mer ujevnheter og er mye fastere i fisken en rittsykkelen. Bunny hoper du over alt el er enduro'n av den litt mindre grove slaget? El kompanseres det ved at rittsykkelen er mye raskere i flate partier? Setter jo spm hvor mye sykkelen betyr. Betyr rytter 99%? Er det trening som gjelder og ikke utstyrsnerding?

Jeg bruker betydelig mer enn 10 sekunder mer med rittsykkel på et typisk 4 minutters segment, så det er vel forskjell på folk. Har også vært borti at folk som med terrengsykkel i typisk pendler-segment sykler ned plasser hvor jeg må manne meg opp flere ganger for å komme meg ned med endurosykkel.

Det er dog ikke et argument for at man ikke har utbytte av å sette opp sykkelen til sin vekt og kjørestil. Usain Bolt kunne sikkert løpt fra meg på 100m med fjellsko og stegjern, det betyr ikke at jeg ikke har utbytte av gode løpesko.

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2417128 25/06/2017 10:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Skuffende lav temperatur i denne tråden. Hadde ventet mer av the battle of the nerds ICON_SMILE

Ghostbusters vs Mythbusters

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2417130 25/06/2017 11:02
K
Kamao Offline
Ringrev
Ringrev
K
Nerdene og verdensmesterne dukker nok opp så snart Utflukt er over. 😝

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2417146 25/06/2017 13:19
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Jeg vet ikke jeg.

Det er henvist til mange andre informasjonskilder tidligere i tråden, og i andre tilsvarende tråder - feks Scott tråden. Om folk ønsker å lære seg å sette opp syklene sine korrekt, eller å velge korrekt sykkel basert på geometri vs bruk, står de fritt til å sette seg inn i denne kompetansen. Om de fremdeles ikke merker forskjell, eller ikke ønsker å sette seg inn i det, null pes - jeg prøver ikke å overtale de om det.

Å diskutere mot "tull, du blir ikke bedre av bedre/korrekt oppsatt utstyr" blir i mine øyne meningsløst - spesielt om premisset for dette utsagnet er at nevnte utstyr er den viktigste årsaken, noe ingen her inne - i hvert fall ikke jeg - har hevdet. Lige så noen av de andre kronargumentene som er dratt frem de siste sidene i tråden. Teknikk, fysisk kapasitet, trivsel og selvtillit er det som gjør en til bedre syklister, men hvor utstyret om man vil eller ikke både kan påvirke hvor fort utviklingen innen de andre faktorene skjer samt kan ligge som premiss for de andre. Ønsker du å bli bedre å sykle ned Ulriken? Vel, prøv gjerne med den udempete single speeden din, men jeg vil anta at ting går atskillig bedre med noe som er litt mer tilpasset bruken. Ønsker du å bli bedre å hoppe? Vel, jeg tror du da ganske fort skjønner hvorfor retur-innstillinger har noe å si. Osvosv.

Om man selv er happy med det man har, ikke bryr seg med/om oppsett/demping, ikke forstår seg på oppsett/geometri/whatever - tror jeg alle syns det er helt greit. Det er ingen motsetning mot det og det å ha det gøy på sykkel. Om man da en dag endrer mening, finnes det kunnskap der ute - som referert til tidligere - som man da kan tilegne seg. Bare ikke forvent at nerdene - som noen omtaler det - skal prøve å overtale dere i mellomtiden, eller legger til side det stisyklister(tm) har vært kjent for inne siden www.terrengsykkel.no startet, lange utstyrsdiskusjoner og sykkelsnobberi - slik det seg hør og bør. Det er artig der diskusjoner mot "rigid til i die!" derimot ikke er artig. Det eneste jeg kan lære av de diskusjonene, er at linjevalg er viktig og at hardtail er den mest effektive måten å lære det på, men heldigvis har jeg plukket opp den lærdommen for lenge siden.

Garpen stiller et interessant spørsmål i sin åpningspost: " Bør jeg nerde mer?" Det bør kanskje besvares med noen spørsmål tilbake: "tror du det gjør deg til en bedre syklist eller at du vil ha det mer gøy på stien?" Om svaret er nei, vel, da virker ting enkelt - fortsett som før. Om svaret er ja eller jeg vet ikke, vel, det finnes et helt internett med informasjon som kan hjelpe deg å finne svaret. Og, når alt kommer til alt, folk er forskjellige. Noen syns o2snapping er gøy, mens for andre er sykkeloppsett, utstyrsprøving og evige diskusjoner om utstyr en like sentral del av opplevelsen, eller kall det livsstilen, som det å sykle er. Jeg tror ikke de sistnevnte er spesielt spesielle om en ser på andre hobbyer ICON_SMILE Heldigvis ikke. Og heldigvis, begge tilnærmingene er like legitime så lenge en behandler andre bra, på nettet, stien eller grusveien, og tar vare på miljøet vi leker oss i (meld dere inn i NOTS).

Forhåpentligvis lager ikke utstyrsdiskusjonene kunstige barrierer blant andre ryttere, ved at de ikke føler de vet nok eller har for dårlig utstyr. Det er ikke meningen med diskusjonene slik jeg ser det. Ta heller med den sykkelen du har, smil og ta heller imot vennlige forslag om oppsettsendringer eller justeringsforslag av feks dempere for det de som oftest er - velmenende råd.

Happy trails. ICON_SMILE

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2417157 25/06/2017 14:51
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Begynner å ligne bacheloroppgave det, men det mangler litt mer konkret.
I hifi-nerdeverden kan man kanskje si at høytalerne er de viktigeste komponentene gitt at forsterker og kabler er tilstrekkelig dimensjonert for oppgaven.

Hvordan blir dette for demperoppsett. Som sagt å smelle hekken i bakken på en fs uten at den spretter tilbake er ikke hokus pokus (og det ble jo bekreftet av noen andre ICON_WINK ) det klarer til og med jeg.

Jeg kan fult ut akseptere at utstyr er 90 % for den gjengse norske stisyklisten men da vil jeg gjerne se litt mer konkrete opplegg på hvilke elementer i oppsettet som har størst betydning og så hva som må eller kan nerdes på.

Re: Er det bare meg? [Re: Tange] #2417158 25/06/2017 14:54
A
Anders-K Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A

Jeg tror ikke jeg tolker så voldsomt mye. Bare nysgjerrig på hvorfor sykkeler i hver sin enda av stisykkelsegmentet kan være nesten like kjappe i enduro sammenheng. Hva er det jeg tolker feil?

Re: Er det bare meg [Re: oyvinsr] #2417161 25/06/2017 14:56
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: oyvinsr

Det er dog ikke et argument for at man ikke har utbytte av å sette opp sykkelen til sin vekt og kjørestil. Usain Bolt kunne sikkert løpt fra meg på 100m med fjellsko og stegjern, det betyr ikke at jeg ikke har utbytte av gode løpesko.

Nei, men det kan bli et argument for at (godt) utstyr bare betyr noen få prosenter (gitt samme grunnlag ellers).

Re: Er det bare meg? [Re: Anders-K] #2417163 25/06/2017 14:59
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Jeg tror ikke jeg tolker så voldsomt mye. Bare nysgjerrig på hvorfor sykkeler i hver sin enda av stisykkelsegmentet kan være nesten like kjappe i enduro sammenheng. Hva er det jeg tolker feil?

Var litt ironisk ment.
En forklaring kan være at når man kommer opp på et vist nivå så har utstyr ikke mye å si sålenge det møtter basiskravene.
Og mye er selvfølgelig subjektivt for 10 sekunder kan være flere plasseringer i elite eller ingen forskjell blant røkla.

Re: Er det bare meg [Re: sykkeloyvind] #2417181 25/06/2017 16:34
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O

Det hadde vært morsomt om dere hadde kjørt en reportasje/artikkel/video på dette. Still til start i enduroritt med rittfulldemper! Gjerne bruk en annen deltaker som referanse, en du vanligvis ville vært på nivå med.

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417182 25/06/2017 16:40
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S

Redigert av Skjelven; 25/06/2017 16:48.
Re: Er det bare meg [Re: oyvinsr] #2417204 25/06/2017 19:09
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Usain Bolt kunne sikkert løpt fra meg på 100m med fjellsko og stegjern, det betyr ikke at jeg ikke har utbytte av gode løpesko.

Let's take it down a notch. Kompisen jeg har sykla mest med det siste året, er Cannondale-fan til beinet. Han har en Trigger som er noen år gammel. I løpet av de første årene jeg sykla med han, brakk han samme håndledd to ganger under tryning, pluss diverse annet. Dermed ble han også ganske så konservativ på stitur etterhvert.

Enter nerdegenet.

Plutselig en dag dukket han opp med en Bad Habit. Ikke nok med det, han hadde skaffet senkepinne også.
I løpet av noen få turer var han en råtass, og OTB'er og trøbbel var historie. Vi snakker KOM-jaging på nerrover-segmentene i løpet av Pronto.

Når vi skal kjøre Lycra-tur, tas Habit'en frem igjen. Rittfulldemper. Bratt. Ikke jukkepinne.
Da kjører han omtrent 35% langsommere når stien bli bøllete, og selv om smilet alltid er på lur, kan det ikke sammenliknes med når han gønner på med Bad Habit.

Nerding is good! ICON_LAUGH

Re: Er det bare meg [Re: oyvinsr] #2417212 25/06/2017 19:44
A
Anders-K Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A

Det hadde vært morsomt om dere hadde kjørt en reportasje/artikkel/video på dette. Still til start i enduroritt med rittfulldemper! Gjerne bruk en annen deltaker som referanse, en du vanligvis ville vært på nivå med.

Må nok gjøre et mer kontrollert studie.
5-10 stk tar med seg rittsykkelen og Endurosykklen til Nesbyen. Krossover design på et par segmenter og mulig vi får noen svar.
Jeg er med. Noen andre?

Re: Er det bare meg [Re: Garpen] #2417213 25/06/2017 19:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
På utflukt 2018 bør det bli praktisk nørde konkurranse blindtest style. Kjør 3-4 like sykler med forskjellig tune på gaffel og bakdemper og tipp hva du har kjørt etter kurve ICON_WINK

* tipper mange ville slitt ICON_LAUGH

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er det bare meg [Re: Skjelven] #2417214 25/06/2017 19:46
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig

Og konklusjonen deres var at mannen oppå betyr mer enn sykkelen. Jeg kjenner en som bruker å si det.

"...the rider makes the biggest difference"

Redigert av EHAa; 25/06/2017 19:50.
Re: Er det bare meg [Re: knutspeed] #2417225 25/06/2017 20:22
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: knutspeed
Usain Bolt kunne sikkert løpt fra meg på 100m med fjellsko og stegjern, det betyr ikke at jeg ikke har utbytte av gode løpesko.

Let's take it down a notch. Kompisen jeg har sykla mest med det siste året, er Cannondale-fan til beinet. Han har en Trigger som er noen år gammel. I løpet av de første årene jeg sykla med han, brakk han samme håndledd to ganger under tryning, pluss diverse annet. Dermed ble han også ganske så konservativ på stitur etterhvert.

Enter nerdegenet.

Plutselig en dag dukket han opp med en Bad Habit. Ikke nok med det, han hadde skaffet senkepinne også.
I løpet av noen få turer var han en råtass, og OTB'er og trøbbel var historie. Vi snakker KOM-jaging på nerrover-segmentene i løpet av Pronto.

Når vi skal kjøre Lycra-tur, tas Habit'en frem igjen. Rittfulldemper. Bratt. Ikke jukkepinne.
Da kjører han omtrent 35% langsommere når stien bli bøllete, og selv om smilet alltid er på lur, kan det ikke sammenliknes med når han gønner på med Bad Habit.

Nerding is good! ICON_LAUGH

Ja, men hvor mye av dette er psyke? Selv satte jeg to pr på nedoversti med HT og lycra i dag. Riktignok litt slakkere enn vanlig rittsykkel og med reverb. Begge relativt enkle segment (gamle utforpris og lumsk traktor) . Mem tror det viktigste i kveld var fin følelse av flyt og tro på at det går.

Kan godt hende kompisem din sykler 30% saktere pga. psyken.

Re: Er det bare meg [Re: oyvinsr] #2417226 25/06/2017 20:32
olechr Offline
More than words
More than words

Jeg bruker betydelig mer enn 10 sekunder mer med rittsykkel på et typisk 4 minutters segment, så det er vel forskjell på folk. Har også vært borti at folk som med terrengsykkel i typisk pendler-segment sykler ned plasser hvor jeg må manne meg opp flere ganger for å komme meg ned med endurosykkel.

Samme her. Vesentlig større forskjell enn 10 sek. Og jeg føler meg mye tryggere på stisyklene.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Er det bare meg [Re: EHAa] #2417227 25/06/2017 20:32
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: EHAa

Og konklusjonen deres var at mannen oppå betyr mer enn sykkelen. Jeg kjenner en som bruker å si det.

"...the rider makes the biggest difference"

Jeg har heller aldri hevdet noe annet!

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support