Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Er det bare meg?

Er det bare meg? #2416741 22/06/2017 22:43
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg leser mange tråder her på forumet om tokens, metric suspension og svingrater ...

Men jeg skjønner fint lite av det. Enten så funker sykkelen min i den grad at jeg syns det er moro å sykle eller så er det på tide med en service, reparasjon eller et bytte av etellerannet. Dette blir gjort litt etter LFT metoden (Let Finn Trykk - det samme som på et tastatur ... )

Dette gjør jeg i stor grad selv og greier det med stor grad av hell for en økonomiutdannet hobbysyklist. Men jeg har fortsatt til gode å kjenne at demperraten er spesielt progressiv, er det noe galt med meg? Bør jeg nerde mer?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416747 23/06/2017 04:08
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Du er ikke alene. Jeg stiller inn sag på demperne til det anbefalte og koser meg. Det påstås at 32mm innerbein på Revelation på min Stumjumper blir for snaut. Det merker ikke jeg noe til. Stisykling ble mye morsommere da jeg gikk fra HT til Stumpy og jeg finner ikke noe galt med sykkelen.

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416751 23/06/2017 04:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Dere sykler ikke hardt nok!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416752 23/06/2017 04:50
T
Tommyv Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sett rebound til maks på en tur, deretter minimum på samme runde og prøv Raskall, så merker du nok forskjell. Videre derfra så baller det vel på seg nerding for folk etterhvert ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er det bare meg? [Re: baronKanon] #2416756 23/06/2017 06:01
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: baronKanon
Dere sykler nerder ikke hardt nok!

Sånn.

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416760 23/06/2017 06:27
J_A_H Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Garpen
Jeg leser mange tråder her på forumet om tokens, metric suspension og svingrater ...

Men jeg skjønner fint lite av det. Enten så funker sykkelen min i den grad at jeg syns det er moro å sykle eller så er det på tide med en service, reparasjon eller et bytte av etellerannet. Dette blir gjort litt etter LFT metoden (Let Finn Trykk - det samme som på et tastatur ... )

Dette gjør jeg i stor grad selv og greier det med stor grad av hell for en økonomiutdannet hobbysyklist. Men jeg har fortsatt til gode å kjenne at demperraten er spesielt progressiv, er det noe galt med meg? Bør jeg nerde mer?

Trikset er å kjøpe en ramme med dempere som er ferdig oppsatt ( fit'n'forget).. Ut å trå.. ICON_SMILE

Forøvrig: Ikke alene.. kan ikke mye. Lurer jeg på noe brukes forumet til å lære mest mulig ut fra andre erfaringer. Noe av det jeg har vært er å ikke kjøpe reverbpinne da det stort sett er drit, siger sammen, hendel som sitter fast, og kul umulig å serve, uten å måtte ut med en sum nærmere 0,7G hvert kvartal..

Redigert av J_A_H; 23/06/2017 06:39.

Ride it out.. touch the brakes and you'll die..
Re: Er det bare meg? [Re: jørgm] #2416778 23/06/2017 07:33
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: J_A_H
Sitat: Garpen

Trikset er å kjøpe en ramme med dempere som er ferdig oppsatt ( fit'n'forget).. Ut å trå.. ICON_SMILE

Forøvrig: Ikke alene.. kan ikke mye. Lurer jeg på noe brukes forumet til å lære mest mulig ut fra andre erfaringer. Noe av det jeg har vært er å ikke kjøpe reverbpinne da det stort sett er drit, siger sammen, hendel som sitter fast, og kul umulig å serve, uten å måtte ut med en sum nærmere 0,7G hvert kvartal..
problemet er at du ikke hører om de som ikke har trøbbel med sine.
Sitat: jørgm

Sånn.
nope. Merker du ikke forskjell, kjører du ikke hardt nok.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er det bare meg? [Re: baronKanon] #2416782 23/06/2017 07:39
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg tror i tillegg man må sykle en viss mengde for å ta nyansene (det må i alle fall jeg.). For meg som egentlig hater å fikle så blir det er problem fordi jeg vet hvordan jeg vil ha gaffelen inni hodet, men kan lite.

Apropos det. Kan man fikle med shim stacken i en RCT3, eller er det noe man bare gjorde før når Manitou var litt mer hot?

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416786 23/06/2017 08:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har ikke nerdenivåpeil på dempere og har foreløpig ikke skrudd på de selv.

1) Jeg merker at jeg er mindre fornøyd med demperen nå enn i fjor. Jeg kjører litt hardere og veier litt mer.
2) Jeg var så dum at jeg ba om å prøvetråkke en fancy endurosykkkel med coil som tilfeldigvis var på besøk i hagen min. Jeg vet ikke hva slags praktisk betydning det har, men den sykkelen ga en helt annen respons på små ujevnheter enn min Transition smuggler med vanlig rock shox debonair. Den beste beskrivelsen var at det var litt som å ha føtter som hadde kontakt med underlaget.

Om dette har noe å si for praktisk bruk aner jeg ikke, men det var kult. Så jeg vurderer å oppgradere bakdemper neste år, men er usikker på om det er mulig å få noe av samme følelsen med bare plass til 190x51mm. Ny sykke er av ulike grunner helt uaktuelt.

Re: Er det bare meg? [Re: sveinaa] #2416794 23/06/2017 08:26
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: sveinaa

Jeg tror i tillegg man må sykle en viss mengde for å ta nyansene (det må i alle fall jeg.). For meg som egentlig hater å fikle så blir det er problem fordi jeg vet hvordan jeg vil ha gaffelen inni hodet, men kan lite.

Apropos det. Kan man fikle med shim stacken i en RCT3, eller er det noe man bare gjorde før når Manitou var litt mer hot?
Går fint an å fikle med den, men da bør du ha litt mer peiling enn gjengse nørd.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416796 23/06/2017 08:36
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Høres ut som for lett terreng, for lite nerding og ikke hard nok kjøring i lett blanding ICON_WINK

Jeg er ny på fulldemper, rittfulldemper 100/100 (Spark) i fjor, rask XC/stisykkel 130/130 (Fuel Ex) i år. Jeg har nerdegen, selv om jeg har tonet det ned såpass at når jeg er i skogen så sykler jeg (eller, akkurat rebound justerer jeg hvis jeg ikke er fornøyd), men mellom hver tur (særlig når noe er nytt) så gjør jeg endringer på dempertrykk og dekktrykk osv.

Slik jeg kjører, og typisk i Høgåsenområdet i Nordmarka, er det såpass med stein og røtter og teknisk knot, at både opp/ned/bort merker jeg stor forskjell på å tune slik jeg ønsker sykkelen. Jeg merker at det er "knekkpunkt" der 1 psi forskjell i dekk og 5 psi forskjell på gaffel og demper utgjør mye. Og som nevnt over, hvis man tror det ikke er forskjell på rebound er det jo bare å prøve maks etterfulgt av min.

Nå er det såpass mange forskjeller på fjorårets og årets sykkel, at det ikke akkurat går å isolere forskjellen mellom 32 og 34 innerbein. Men en ting, som bl.a. dette bidrar til, er nok følelsen av at gaffelen (fronten) oppfører seg forutsigbart og ganske likt selv når det er litt mer hårete.

Re: Er det bare meg? [Re: larsdx] #2416797 23/06/2017 08:37
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: larsdx
Jeg vet ikke hva slags praktisk betydning det har, men den sykkelen ga en helt annen respons på små ujevnheter enn min Transition smuggler med vanlig rock shox debonair. Den beste beskrivelsen var at det var litt som å ha føtter som hadde kontakt med underlaget.

Om dette har noe å si for praktisk bruk aner jeg ikke, men det var kult

Det er vel slik man ønsker å tune sykkelen, så dvs. jeg har praktisk betydning!

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416799 23/06/2017 08:42
Natier Offline
Veteran
Veteran
Som flere her synes jeg også noen gjør dette i overkant komplisert, men det er sikkert en del av moroa så da er alt lov:)

Men: Det ER virkelig stor forskjell på et demperoppsett som er jobbet litt med i forhold til å sette et "anbefalt" trykk og tro at alt er så bra det kan bli. Og nogenlunde riktig returdemping er helt avgjørende for funksjon.

Forslag til startoppsett:
Trykk: Glem eventuelle tabeller og sett trykk etter sig. f.eks 20% av vandringen både foran og bak.
Rebound/returdemping: Sett den til 1/3 mot treg(mye demping) bak og 1/3 mot rask (lite demping) foran.

Dette har vært et ok startpukt på syklene jeg har hatt de siste årene og burde kunne være noe å starte med.

Men det kan også hende at det er MYE å hente på litt mere "avansert" tuning. Selv hadde jeg trøbbel med Bluto demperen på tjukkasen. Hvis jeg hadde trykk som ga meg sag på 20-25% fungerte den fint på småtteriet, men bunnet/dykket ganske brutalt ved små dropp ol. med flere otb´er som resultat. For å unngå dette måtte jeg kompensere med hardere trykk som gikk kraftig utover funksjon i snillere terreng. Etter råd her fra forumet ble løsningen å sette inn to Tokens i gaffelen. Dette er en enkel sak å fikse selv. Med dette oppnår man at luftkammeret blir mindre, og mindre luft som komprimeres gjør at trykket øker raskere som igjen gjør at demperen blir fastere tidligere av vandringen. (mulig klønete formulert)
Uansett formulering - resultatet ble at jeg kunne gå ned i trykk og dermed oppnå god funksjon på småtteriet samtidig som problemet med dykkingen ble borte :-) Stor forskjell altså!

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Er det bare meg? [Re: baronKanon] #2416800 23/06/2017 08:43
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: jørgm
Sånn.

nope. Merker du ikke forskjell, kjører du ikke hardt nok.

Smil - det er fredag! Selvfølgelig er det forskjell, og man trenger ikke engang kjøre spesielt hardt for å merke det. Jo nærmere grensa man ligger, jo mer viktig er det at utstyret er optimalt satt opp. Hvor nært denne grensa man ligger tror jeg varierer ganske mye. Tror utvilsomt at mange ville hatt enda mer glede av syklene sine med litt mer kunnskap om oppsett generelt.

Re: Er det bare meg? [Re: baronKanon] #2416801 23/06/2017 08:50
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nja. Etter min oppfatning trenger man ikke være verken drivende dyktig eller kjøre knallende hardt for å merke forskjeller. Dette handler i mange tilfeller om ulikt erfaringsgrunnlag. Er man priviligert og heldig nok til å prøve masse forskjellig utstyr, har man helt andre forutsetninger for å gjøre seg opp egne meninger om "bra" eller "dårlig" enn en som har kjøpt sin første ordentlige sykkel.

Gaute
Re: Er det bare meg? [Re: Natier] #2416806 23/06/2017 09:09
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Natier
Som flere her synes jeg også noen gjør dette i overkant komplisert, men det er sikkert en del av moroa så da er alt lov:)

hihi, jeg skjønner ikke hva du snakker om ICON_WINK

Jeg er kanskje over gjennomsnittlig glad i å se på grafer, geo-tabeller og å tenke hva funker best til hva. Heldigvis er det veldig mye bra på markedet for tiden, nytt og brukt, så så lenge en skaffer seg noe av nyere dato som er tilpasset bruken, er jeg enig i at det viktigste er å komme seg ut på stien. Jeg er dog for å sette sykkelen opp slik at den gjør litt av jobben for meg, og slik at jeg kan tilpasse kjørestilen til den feks når jeg bremser. Jeg er dog i for dårlig form til at noe annet enn nedover går særlig fort, og for feig til at det der går styggfort ICON_WINK Enkelte oppheng og produkter kan en tune alt en vil, og de vil ikke fungere like bra som andre ting uansett. Så, som sagt over, om du er happy med sykkelen din og den passer både bruken og ferdighetsnivået ditt - vokt deg vel for å prøve spesialtunete greier, det kan bli dyrt.

Larsdx: Når det gjelder en Transition Smuggler har den et riktig så fint oppheng som fungerer meget godt til bruken. Jeg vet dog ikke om fjær er det jeg ville gått etter pga (you guessed it) manglende progressivitet, men når det er sagt - med 115mm vandring er det ingen katastrof. Jeg vil tro at en luftdemper a la de nye til fox med stort negativtkammer som man i tillegg kan tune progressiviteten på med bånd/tokens/whatever vil kunne fungere meget, meget bra. Fjær vil bli über smooth initielt, men vil fort kreve mye kompdemping for hindre at du blåser gjennom vandringen. Når det er sagt, om terrenget ditt ikke har masse store slag (høy fart) og det du er ute etter er ultimate suppleness - aka meget fintfølende oppheng, vel, fjær - go for it. Når det er sagt #2, prøv først å jobbe litt med den du har, som vel skal ha litt innstillingsmuligheter (jeg har ingen erfaring med verken rammen din eller bakdemperen) og det er godt mulig at med en liten service eller litt endrete innstillinger - feks endring i trykk og komp/retur-innstillinger (om den har det) at du kan få den til å oppføre seg nærmere det du ønsker. Det er sikkert mange her inne eller på netter som kan gi deg gode råd til ting du kan gjøre for optimalisering uten bytting, eller hva du bør bytte til ev. Ref http://linkagedesign.blogspot.com/2014/10/transition-smuggler-29-2015.html

gauter: ikke kom her å ødelegg diskursen med saklige og nyanserte innlegg! ICON_SMILE Er dog enig med både deg og andre tidligere i tråden.

Happy trails til alle, med eller uten runkepelling.

Re: Er det bare meg? [Re: baronKanon] #2416807 23/06/2017 09:12
sveinaa Offline
More than words
More than words

Går fint an å fikle med den, men da bør du ha litt mer peiling enn gjengse nørd.

Jeg hadde i alle tilfeller tenkt å finne noen som er såpass nørd at det kan det. I første omgang skal jeg kun bytte air shaft så det blir mindre vandring samt få på plass noen tokens, men tipper jeg har lyst til å fikle med LSC og "midten" av vandringen og.

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416820 23/06/2017 09:58
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Synes dette er en grei og enkel innføring av oppsett.
http://blogg.vpg.no/snorre/

Re: Er det bare meg? [Re: Raskall] #2416823 23/06/2017 10:05
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Raskall
Du er ikke alene. Jeg stiller inn sag på demperne til det anbefalte og koser meg. Det påstås at 32mm innerbein på Revelation på min Stumjumper blir for snaut. Det merker ikke jeg noe til. Stisykling ble mye morsommere da jeg gikk fra HT til Stumpy og jeg finner ikke noe galt med sykkelen.

32mm innerbein på Stumpy funker fint inntil du syntes det er stor stas å bombe nedover enduroløyper. Når du så må ha gaffelservice annenhver uke, er det på tide å oppgradere. Så savner du Revelation igjen på oppoverturene og de raske flytstiene ICON_SMILE

Jeg er ikke helnerd, men er over snittet opptatt av syklene vil jeg nok tro. Har spesielle fetisjer hva angår dekk, innerbredde på felger, tokens i RS-gafler, styrevinkel, rebound-demping, slangeløst oppsett og RCT3. I tillegg personlighetsforstyrrelser når det gjelder for mange dingser på styret og for mange klinger (pføy!)

Men - det tok lang tid før jeg mannet meg opp til å skru av kranken selv. Neste manndomsprøve er å overhale gaffel selv. Har kjøpt det jeg trenger av deler, oljer og verktøy, har en gaffel til overs...så...snart, kanskje.

Re: Er det bare meg? [Re: gauter] #2416848 23/06/2017 10:56
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Sitat: gauter

Nja. Etter min oppfatning trenger man ikke være verken drivende dyktig eller kjøre knallende hardt for å merke forskjeller. Dette handler i mange tilfeller om ulikt erfaringsgrunnlag. Er man priviligert og heldig nok til å prøve masse forskjellig utstyr, har man helt andre forutsetninger for å gjøre seg opp egne meninger om "bra" eller "dårlig" enn en som har kjøpt sin første ordentlige sykkel.

Enig.

Det enkleste en nybegynner kan gjøre for å merke forskjell er å slippe noen psi ut av dekka. Og vipps så er man bitt av basillen.

Re: Er det bare meg? [Re: vehe] #2416856 23/06/2017 11:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Hvor lenge må man dille med returdempingen og glede seg over å kjenne forskjell på min/max der, før man blir opphengt i om en demper har regressiv-progressiv kurve istedenfor strengt progressiv?

Re: Er det bare meg? [Re: knutspeed] #2416859 23/06/2017 11:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed
Sitat: Raskall

32mm innerbein på Stumpy funker fint inntil du syntes det er stor stas å bombe nedover enduroløyper. Når du så må ha gaffelservice annenhver uke, er det på tide å oppgradere. Så savner du Revelation igjen på oppoverturene og de raske flytstiene ICON_SMILE

Jeg er ikke helnerd, men er over snittet opptatt av syklene vil jeg nok tro. Har spesielle fetisjer hva angår dekk, innerbredde på felger, tokens i RS-gafler, styrevinkel, rebound-demping, slangeløst oppsett og RCT3. I tillegg personlighetsforstyrrelser når det gjelder for mange dingser på styret og for mange klinger (pføy!)

Men - det tok lang tid før jeg mannet meg opp til å skru av kranken selv. Neste manndomsprøve er å overhale gaffel selv. Har kjøpt det jeg trenger av deler, oljer og verktøy, har en gaffel til overs...så...snart, kanskje.

Jeg tror det med 32mm også har noe med vekt å gjøre. Det blir helt andre krefter om man 100 kg enn om man er 65 kg...

Re: Er det bare meg? [Re: Øyvind V] #2416860 23/06/2017 11:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Hvor lenge må man dille med returdempingen og glede seg over å kjenne forskjell på min/max der, før man blir opphengt i om en demper har regressiv-progressiv kurve istedenfor strengt progressiv?

Tror en del av det fordrer at man har et skikkelig oppheng ICON_WINK

For meg holder det at den er plush i starten lit mer firm i midten også ekstremt progressiv på slutten ICON_TONGUE

Re: Er det bare meg? [Re: sveinaa] #2416868 23/06/2017 11:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg vet ikke hva hverken progressiv eller regressiv i dempersammenheng betyr, så jeg aner ikke hva jeg foretrekker. Men så har jeg jo helt feil merke med helt feil oppheng, så det er sikkert ikke relevant uansett ICON_SMILE

Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416874 23/06/2017 11:37
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er jo ikke slik at jeg ikke kjenner at gafler og dempere er satt opp med en følsomhet som en gjennomsnittlig hoppestokk eller svamp. Men det er "the subtleties" jeg sannsynligvis aldri kommer til å få med meg.

Jeg ønsker ikke å prioritere fikling framfor sykling, for 10-12 år siden begynte jeg å sykle ... Jeg hadde ingen formening om at det var et behov for å leke ingeniør for å få fullt utbytte av å sykle nedoverbakker.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Er det bare meg? [Re: Garpen] #2416875 23/06/2017 11:39
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er "riktig" oppheng?
Så lenge jeg synes sykkelen oppfører seg slik jeg vil til min type kjøring er det ganske likegyldig hva opphenget heter eller om det er progressivt eller regressivt ICON_TONGUE

You are what you eat...mmm nuts
Re: Er det bare meg? [Re: sveinaa] #2416879 23/06/2017 11:42
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Jeg tror det med 32mm også har noe med vekt å gjøre. Det blir helt andre krefter om man 100 kg enn om man er 65 kg...

Enig i det, jeg er midt på treet (ca 80), men behov for stivere gaffel kom med en gang jeg begynte å kjøre nedoversti på hytta. Hvis du har trykk på forhjulet og skal svinge, så kan følelsen sammenliknes med for lite luft i fordekket. Gjør du det samtidig med bremsing, forsterkes følelsen kraftig.

Kommer jo helt an på hva man prioriterer høyest, og det valget tar man egentlig i det øyeblikket man kjøper sykkelen. Hadde jeg visst det jeg vet nå (og hadde en fet bankkonto) hadde jeg gått for en dyrere/bedre spec'et utgave i utgangspunktet.

Re: Er det bare meg? [Re: Hoaas] #2416881 23/06/2017 11:44
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Hoaas
Hva er "riktig" oppheng?
Så lenge jeg synes sykkelen oppfører seg slik jeg vil til min type kjøring er det ganske likegyldig hva opphenget heter eller om det er progressivt eller regressivt ICON_TONGUE

+1. Samt at det ikke går istykker hele tiden ICON_SMILE

Re: Er det bare meg? [Re: knutspeed] #2416884 23/06/2017 11:50
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knutspeed

Enig i det, jeg er midt på treet (ca 80), men behov for stivere gaffel kom med en gang jeg begynte å kjøre nedoversti på hytta. Hvis du har trykk på forhjulet og skal svinge, så kan følelsen sammenliknes med for lite luft i fordekket. Gjør du det samtidig med bremsing, forsterkes følelsen kraftig.

Kommer jo helt an på hva man prioriterer høyest, og det valget tar man egentlig i det øyeblikket man kjøper sykkelen. Hadde jeg visst det jeg vet nå (og hadde en fet bankkonto) hadde jeg gått for en dyrere/bedre spec'et utgave i utgangspunktet.

Jeg ser at det kan være en utfordring. Paradokset er kanskje at en gjennomsnittlig mannlig WC rytter i XCO tyner den lette spinkle 100mm gaffelen sin mer en de aller fleste som sykler nerrover for moro ICON_WINK

Re: Er det bare meg? [Re: sveinaa] #2416886 23/06/2017 11:52
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Jeg ser at det kan være en utfordring. Paradokset er kanskje at en gjennomsnittlig mannlig WC rytter i XCO tyner den lette spinkle 100mm gaffelen sin mer en de aller fleste som sykler nerrover for moro ICON_WINK
I noen få meter. Og de får nytt utstyr hele tiden uansett.

Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support