Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 4 1 2 3 4

Anbefaling av måltidserstatter?

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416569 22/06/2017 09:14
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Hoaas
Sitat: sveinaa
Sitat: Øyvind V

Det er allikevel en tendens at vi blir tyngre og tyngre. Bakgrunnen ligger i kostholdet.

Og aktivitetsnivå.

Tja. Jeg lurer litt på om det er en "myte". Veldig mange sliter med vekta selv om de trener ganske mye.

Hadde unger droppet saft/brus mens de satt foran tven og spilte hadde nok ikke vekta økt like mye.

Husker feks fra 80 tallet når jeg var ung. Da fikk vi ett glass brus og jeg og lillebror målte på millimetern at det ble likt. I dag "åpner" foreldre bare en til ICON_WINK

Jeg har forsøkt å følge litt med på mine egne barns matønsker og inntak. De vil selvsagt alltid ha det søte, det være seg juice, søtt pålegg eller godteri. Det er ekstremt mye sukker og fruktsukker de får i seg i løpet av en dag, om man ikke er litt påpasselig.
Man er kanskje litt nazi, men hos oss får de ikke mer enn èn yoghurt om dagen, ett glass juice osv. Jeg ser jo at når de ikke får det søte pålegget på brødskiva, et ekstra glass juice eller flere x yoghurt, så spiser og drikker de en hel del mindre. Nå er vel begge omtrent som meg når jeg vokste opp, med bukseselene i kryss for at buksa skal henge på. Men de sulter seg neppe ihjel. Vil de ikke spise mat som ikke smaker søtt, så er de neppe sultne.

Jeg tror ikke et moderat inntak av karbohydrater er farlig. Hjemme er vi så heldige at minstemann på 8 ikke liker saft/brus/juice og kun drikker vann (av og til melk). Skal han feks ha sjokoladepålegg så får han det først på skive 2 eller 3 og da er han ofte mett allerede ICON_WINK

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416570 22/06/2017 09:16
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Vil de ikke spise mat som ikke smaker søtt, så er de neppe sultne.

Min datter har aldri helt skjønt hva sultfølelse er og er mest glad i drikke - helst melk. Godteri er selvsagt stas, men søtt i form av sjokoladepålegg, syltetøy og vafler er ikke noe hun roper hurra for. Vi ga henne faktisk nugatti så mye hun ville en periode (til hun ble lei) og det er de beste seks spiseukene ever. Nugatti på brødskiva er faktisk ikke så ille som mange vil ha det til, fordi da får man i seg sunt brød. Sukker er først og fremst problematisk da det gjør det lett å få i seg for mange kalorier. Bruker man opp sukkeret i leken, er det som gel i Birken. Vår datter på fem og halvt er født med friidrettskropp og har svært markert six-pack.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416571 22/06/2017 09:18
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, si det. For stor industri? Det finnes jo tilskudd som reduserer søtsuget, om det var magnesium eller krom husker jeg ikke, men det er neppe veldig effektivt. Jeg tror man må være innstilt mentalt på en kostholdsendring for at det skal funke.
Siste forskning jeg leste om sukkeravhengighet, som ble testa på mus, så valgte musa alltid sukkeret over mat og heroin, selv om den var avhengig av både heroin og sukker. Sier litt om hvor sterkt suget er.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416572 22/06/2017 09:18
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Det er allikevel en tendens at vi blir tyngre og tyngre. Bakgrunnen ligger i kostholdet.

Og aktivitetsnivå.

Tja. Jeg lurer litt på om det er en "myte". Veldig mange sliter med vekta selv om de trener ganske mye.

Hadde unger droppet saft/brus mens de satt foran tven og spilte hadde nok ikke vekta økt like mye.

Husker feks fra 80 tallet når jeg var ung. Da fikk vi ett glass brus og jeg og lillebror målte på millimetern at det ble likt. I dag "åpner" foreldre bare en til ICON_WINK

Den gang da, hver gang når... ICON_WINK

Dagens 9-åringer bruker 60 % av sin våkne tid i ro. 15-åringene 70 %. Dette er 40 minutter mer per dag enn for bare 10 år siden. Tror du ikke det har en sammenheng med økende overvekt blant barn og unge?

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: anonym22] #2416575 22/06/2017 09:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: anonymous22
Sukker er først og fremst problematisk da det gjør det lett å få i seg for mange kalorier.

Så hvis man bare er tynn så er det greit å spise masse sukker? Jeg tenker ikke på om ungene mine blir tynnere/tykkere av sukker, jeg tenker på andre ting et for høyt inntak av sukker kan føre til, f.eks. kreft og diabetes 2.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: anonym22] #2416576 22/06/2017 09:24
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil de ikke spise mat som ikke smaker søtt, så er de neppe sultne.

Min datter har aldri helt skjønt hva sultfølelse er og er mest glad i drikke - helst melk. Godteri er selvsagt stas, men søtt i form av sjokoladepålegg, syltetøy og vafler er ikke noe hun roper hurra for. Vi ga henne faktisk nugatti så mye hun ville en periode (til hun ble lei) og det er de beste seks spiseukene ever. Nugatti på brødskiva er faktisk ikke så ille som mange vil ha det til, fordi da får man i seg sunt brød. Sukker er først og fremst problematisk da det gjør det lett å få i seg for mange kalorier. Bruker man opp sukkeret i leken, er det som gel i Birken. Vår datter på fem og halvt er født med friidrettskropp og har svært markert six-pack.

Jeg kjøpte faktisk Hapå her om dagen, ingen av barna likte det, hehe! Nugatti inneholder jo faktisk mye bra også, selv om det stort sett er fett og sukker. Vi har ingen problemer med å gi barna en brødskive med nugatti, baker brød selv så det er mye god næring i en sånn skive. Men om det skal bli nugatti til hvert brødmåltid, med juice i tillegg, og yoghurt med korn til mellommåltid..så blir det etterhvert mye sukker. Man vil vel helst gi barna gode spisevaner å ta med seg videre.
Når jeg var yngre hadde jeg flere venner som ikke hadde begrensning på lettbrus og andre søte smaker, når jeg ser de samme i dag så er det et fåtall av de som har "friidrettskropp" ICON_TONGUE

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Øyvind V] #2416577 22/06/2017 09:29
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sukker er først og fremst problematisk da det gjør det lett å få i seg for mange kalorier.

Så hvis man bare er tynn så er det greit å spise masse sukker? Jeg tenker ikke på om ungene mine blir tynnere/tykkere av sukker, jeg tenker på andre ting et for høyt inntak av sukker kan føre til, f.eks. kreft og diabetes 2.

Det er et begrep som heter innfeit, skal ikke undervurderes.

Sukker som begrep bør i sammenhengen utvides til sukkerarter, problemet er ikke kun hvit sukker. Det viktigste med sukkerinntak for barn er innarbeidelse av gode kostholdsvaner fra tidlig av. Ryker den i barndommen er den veldig vanskelig å snu før det virkelig begynner å gløde i rødlampa.

Redigert av eOpseth; 22/06/2017 09:29.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Øyvind V] #2416584 22/06/2017 09:55
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Nei, det sa jeg ikke. Det er ikke mange som spiser mindre sukker enn det vi gjør i vår familie. Verken jeg eller sambo er særlig snopete av oss, så når vi f.eks. absolutt aldri har brus i huset (jeg tror jeg har kjøpt under 5 halvlitere med brus siden jeg fikk "egne penger", og ingen av dem etter jeg ble myndig), så er det klart at barnas kosthold også blir sånn.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Øyvind V] #2416585 22/06/2017 10:01
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
(...)jeg tenker på andre ting et for høyt inntak av sukker kan føre til, f.eks. kreft og diabetes 2.
Sammenhengen er nok ikke så enkel. Mye sukker kan føre til overvekt som igjen kan føre til diabetes 2. Bare sukkeret i seg selv har ikke like sikker sammenheng (selv om noen undersøkelser viser økt risiko). Da er det ganske sikkert verre med f.eks. maisstivelse som er tilsatt alt mulig rart.
Igjen: spis mye forskjellig, lite ferdigprodukter og ikke vært opphengt i enkeltelementer.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: eOpseth] #2416587 22/06/2017 10:04
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: eOpseth

Det er et begrep som heter innfeit, skal ikke undervurderes.
Selv om innfeite kan se slanke ut med klær på, så er det ikke veldig vanskelig å se forskjell på en innfeit og en slank/trent når de ikke har klær på. Det samme gjelder tynnfeite.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: AdIoS] #2416597 22/06/2017 10:35
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg ser småfeit ut selv med 10% kroppsfett, hva er jeg da? Feittynn? Virker som absolutt alt fettet mitt legger seg på én plass

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416601 22/06/2017 10:42
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg ser småfeit ut selv med 10% kroppsfett, hva er jeg da? Feittynn? Virker som absolutt alt fettet mitt legger seg på én plass
`
Det nye er at magefettet er det letteste å bli kvitt ICON_WINK

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416603 22/06/2017 10:45
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det nekter jeg å tru ICON_LAUGH Men så har jeg ikke gjort noen innsats for det heller i år. Som du var inne på, matchvekt, mye arbeid å komme under å holde seg der osv.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416604 22/06/2017 10:50
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Dette er nok mer relatert til en eller annen form for "treningreksia" ICON_WINK

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: anonym22] #2416607 22/06/2017 10:57
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Haha, ja, ikke snakk ICON_LAUGH For ikke å snakke om hvor mye man legger seg ut etter en knapp uke med sykdom! I allefall inni hodet mitt..

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416613 22/06/2017 11:06
sveinaa Offline
More than words
More than words

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416615 22/06/2017 11:12
B
BigHomer Offline
Entusiast
Entusiast
B
Definitivt motsatt for min del. Mageruter og blodårer på magen er det første som dukker opp selv langt unna matchvekt. Kroppen er et rart fenomen...

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416616 22/06/2017 11:13
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jeg ser småfeit ut selv med 10% kroppsfett, hva er jeg da?

Over 40?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: BigHomer] #2416620 22/06/2017 11:19
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: BigHomer
Definitivt motsatt for min del. Mageruter og blodårer på magen er det første som dukker opp selv langt unna matchvekt. Kroppen er et rart fenomen...

Hold kjeft.

Anonym5
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416623 22/06/2017 11:20
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det vil nok helt sikkert fungere, og noen av punktene bruker jeg allerede. Men det var den innsatsen da. Har konkludert med at jeg er litt mer avslappet i år, men funderer på å gjøre noen grep til høsten/vinteren for å komme meg et godt stykke ned i weltervekt. Enn så lenge får jeg klare meg med å være "utfeit" ICON_WINK

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416625 22/06/2017 11:21
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Normal.

Anonym5
Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: eOpseth] #2416627 22/06/2017 11:21
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Over 40?

Hehe, nei..33 ICON_SMILE Men har vært sånn siden jeg var ung også. Hadde grusomt lav fettprosent når alle muskler var synlig som aktiv skiløper.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416631 22/06/2017 11:25
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E

Over 40?

Hehe, nei..33 ICON_SMILE Men har vært sånn siden jeg var ung også. Hadde grusomt lav fettprosent når alle muskler var synlig som aktiv skiløper.

30 er også et tall....

Men noe sitter nok i skallen også. Personlig var jeg 114 kg og vekttrenende for mange år siden, og anså ikke meg selv for tjukk da. På dagens 72 kg og > 10 timer sykling i uka anser jeg meg selv som unødig tjukk, og jobber med de 5 siste kiloene.

Kroppen er rar, hodet er verre.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416635 22/06/2017 11:29
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Haha, ja, ikke snakk ICON_LAUGH For ikke å snakke om hvor mye man legger seg ut etter en knapp uke med sykdom! I allefall inni hodet mitt..

Jeg føler meg gjerne tynn og tjukk på ulikt tidspunkt i løpet av samme dag. Selv når man vet at det bare er mat og luft i magen er det greit for meg å kalibrere hodet (som overhodet ikke er til å stole på) med vekt og målbånd nå og da og slå fast at alt er likt.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: anonym5] #2416636 22/06/2017 11:29
B
BigHomer Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: pontiff

Hold kjeft.

Tja, er vel verre å komme seg ned på matchvekt da kanskje? Jeg sliter...

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: BigHomer] #2416638 22/06/2017 11:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

En grovinndeling er jo de tre kroppstypene ectomorph, mesomorph og endomorph.
-Ectomorph legger knapt på seg muskler eller fett, uansett.
-Mesomorph bygger lett muskler og fett legger seg spredt rundt på kroppen. Dette er typen som kan legge på seg 10 kg rent fett og selv på stranda rett og slett bare se enda større og sterkere ut. Six-packen forsvinner ikke før bmi på 33 eller så.
-Endomorph legger lett på seg fett, gjerne alt på ett sted. Selv om skarve to kilo rundt magen ikke er helseskadelig, ser det jo katastrofalt ut. Særlig kledd i race tight i bukken.

(De fleste er da blandinger av disse.)

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: anonym22] #2416642 22/06/2017 11:47
sveinaa Offline
More than words
More than words

En grovinndeling er jo de tre kroppstypene ectomorph, mesomorph og endomorph.
-Ectomorph legger knapt på seg muskler eller fett, uansett.
-Mesomorph bygger lett muskler og fett legger seg spredt rundt på kroppen. Dette er typen som kan legge på seg 10 kg rent fett og selv på stranda rett og slett bare se enda større og sterkere ut. Six-packen forsvinner ikke før bmi på 33 eller så.
-Endomorph legger lett på seg fett, gjerne alt på ett sted. Selv om om skarve to kilo rundt magen ikke er helseskadelig, ser det jo katastrofalt ut. Særlig kledd i race tight i bukken.

(De fleste er da blandinger av disse.)

Liten korrigering. Det er før man kommer seg på sykkelen det er virkelig krise. Trampe rundt for hente startnummer med funny gange pga sykkelsko, kulemage og med verdens "tøffeste" lycra....

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: anonym22] #2416654 22/06/2017 13:06
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Jeg føler meg gjerne tynn og tjukk på ulikt tidspunkt i løpet av samme dag. Selv når man vet at det bare er mat og luft i magen er det greit for meg å kalibrere hodet (som overhodet ikke er til å stole på) med vekt og målbånd nå og da og slå fast at alt er likt.

Litt av utfordringen, når man er passe tynn, er jo at man etter et stort og godt måltid har kulemage, som på magisk vis forsvinner i løpet av natten ICON_WINK
Skulle ut å sykle i går, etter en bedre tacopizza, måtte flire når jeg så meg selv i speilet med lycraen på, rett under mannepuppene stod magen ut og gikk inn ved navlen. Da vet du at du har fått i deg nok mat i allefall.

Redigert av Hoaas; 22/06/2017 13:07.

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: Hoaas] #2416655 22/06/2017 13:12
sveinaa Offline
More than words
More than words

Litt av utfordringen, når man er passe tynn, er jo at man etter et stort og godt måltid har kulemage, som på magisk vis forsvinner i løpet av natten ICON_WINK
Skulle ut å sykle i går, etter en bedre tacopizza, måtte flire når jeg så meg selv i speilet med lycraen på, rett under mannepuppene stod magen ut og gikk inn ved navlen. Da vet du at du har fått i deg nok mat i allefall.

Tipper du kjente du var mett ICON_WINK

Re: Anbefaling av måltidserstatter? [Re: sveinaa] #2416658 22/06/2017 13:34
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Tipper du kjente du var mett ICON_WINK

Ikke bare mett, men det var sånn at jeg kjente maten oppi halsen en god stund etterpå, og metthetsfølelsen varte til jeg stod opp i dag, så da ble det et måltid med havregryn 14 timer etter middag. Tenkte at jeg hadde spist så mye før økta at jeg ikke trengte å fylle på noe særlig etter, annet enn væske og et glass juice.

Side 3 av 4 1 2 3 4

Moderator  support