|
Lov å sykle på stiene rundt Dælivann (Bærum)?
|
Lov å sykle på stiene rundt Dælivann (Bærum)?
15/06/2017 16:09
|
Claus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei, Så vidt jeg vet var det ikke lov å sykle på stiene rundt Dælivann. Det er Landskapsvernområde og reglene er (om jeg har forstått rett) endret. Nå skal det være lov å sykle på sti, men at forbud kan besluttes hvis det finnes god grunn for det. Så spørsmålet er: er det nå lov å benytte stiene i dette området?
Mvh Claus
Claus
|
|
|
Re: Lov å sykle på stiene rundt Dælivann (Bærum)?
[Re: Claus]
15/06/2017 19:20
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Kort svar: Nei, det er ikke lov.
Lengre svar: Regjeringen varslet i en stortingsmelding i fjor at de blant annet vil endre verneforskriftene for landskapsvernområdene, slik at det (blant annet) blir lov med sykling.
Verneforskriften for Dælivann er ikke endret, og sykling er derfor fortsatt kun tillatt på vei.
|
|
|
15/06/2017 21:08
|
langen
Besatt
|
Besatt
-Magnus
|
|
|
15/06/2017 21:15
|
stibrøytern
Medlem
|
Medlem
Det kan jo tolkes litt fritt hva som menes med vei  Hvis det liksom skal være forbudt å sykle der så må dem gjør en bedre jobb med skiltingen. Og hvor det faktisk gjelder der. Slik som det er nå så sykler folk der uansett og jeg ser ikke problemet så lenge folk sykler på stiene som finnes fra før der. Har syklet der i lenger tid uten å være klar over dette "forbudet" inntil jeg møtte på en gammel gretten hobby-politi nisse som løp mot meg så fort han så jeg kom på sykkel. Han ble lettere irritert når jeg spurte om hvorfor dette da ikke var skiltet på vei inni skogen.
|
|
|
15/06/2017 21:45
|
Vestmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er vel syklistens ansvar å vite at det er forbudt og du burde være glad for at en hjelpsom mann fortalte deg det. Du vil uansett ikke at det skal bli fullt av skilt i skogen.
:-D
|
|
|
15/06/2017 22:31
|
stibrøytern
Medlem
|
Medlem
Blir litt som å si at det er ditt ansvar å vite at det er forbudt å gå med joggesko i en butikk som ikke har har noen skilting om det ved inngangs døra. Plutselig kommer det en tilfeldig person som begynner på kjefte på deg og forteller at det står at det er forbudt med joggesko utenfor veiene (hva noe ennd et kan tolkes som) på et lite skilt innerst i hjørnet. Selvsagt går det an å ringe til butikken på forhånd og spørre om det lov å gå med joggesko inne i butikken, men hvor mange tror du faktisk gjør det? Har jeg nevnt at jeg vil ha fullt av skilter i skogen? Jeg sa at de må kunne skilte inngangene tydelig slik at folk faktisk kan få det med seg om de faktisk vil at noen skal bry seg om dette. For slik det er nå så bryr folk seg ikke bortsett fra noen få grinebitere med litt for mye fritid 
Redigert av stibrøytern; 15/06/2017 22:33.
|
|
|
16/06/2017 07:03
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Det er massevis av skilt i veiene som går inn mot landskapsvernområdet.
At folk sier fra må man bare tåle.
|
|
|
16/06/2017 07:54
|
stibrøytern
Medlem
|
Medlem
Ja sånne vanlige naturvern/landskapsvern skilt man er vant til å se andre steder hvor det er "lov" til å sykle. Ikke før man går av sykkelen går bort og leser den siste setningen med liten skrift at man ser at står det ikke er lov å sykle utenfor veien. Og da står man allerede midt inni skogen  Altså jeg sykler der ikke så mye selv lenger, har fått syklet fra meg der inne når jeg ikke visste om "forbudet" men prøver bare få folk til å forstå at det ikke blir tatt hensyn til slik som det er nå. Så er det viktig nok til at det bør håndheves som noen få tydeligvis mener så bør man gjøre noen forandringer 
Redigert av stibrøytern; 16/06/2017 07:58.
|
|
|
16/06/2017 10:13
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Til orientering så revideres verneforskriftene med ujevne mellomrom, og NOTS har fra sine kilder at det ligger an til en revisjon av den aktuelle verneforskriften i løpet av noe tid. Så ting skjer. At dagens begrensninger i bruk ikke blir forstått av brukermassen er i seg selv noe som må tas tak i av myndighetene, enten ved å være klar på å beskytte verneområdet (dersom det skulle være objektivt grunnlag for det) eller å åpne for ferdsel slik det ser ut til at allerede eksisterer.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
16/06/2017 10:29
|
lmo
Entusiast
|
Entusiast
Til orientering så revideres verneforskriftene med ujevne mellomrom, og NOTS har fra sine kilder at det ligger an til en revisjon av den aktuelle verneforskriften i løpet av noe tid. Så ting skjer. At dagens begrensninger i bruk ikke blir forstått av brukermassen er i seg selv noe som må tas tak i av myndighetene, enten ved å være klar på å beskytte verneområdet (dersom det skulle være objektivt grunnlag for det) eller å åpne for ferdsel slik det ser ut til at allerede eksisterer. Det hadde vært flott, Anders. Et fint område for nybegynnere også. Jeg hadde forøvrig samme opplevelse som Stibrøytern. Hadde syklet der i mange år, før jeg ble gjort oppmerksom på forbudet av en sinnamann (kanskje samme fyren). Sjekket så opp verneforskriften i ettertid. Har stort sett holdt meg unna etter dette, men vil jo gjerne sykle der mere (også med småkidsa i klubben)
|
|
|
16/06/2017 10:46
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Åpning av stiene på Dælivann blir topp, da kan jeg slenge innom flytsti med hardtail på vei ut til familien.
Dette bør være pri. nr. 1 for NOTS.
|
|
|
18/06/2017 19:03
|
Claus
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Høres ut som vi bør holde oss unna frem til man forhåpentligvis gjør om regelverket :-(
Jeg flytter til området, nærmere bestemt Valler (like ved Valler vgs), om noen måneder. Så vidt jeg kan se blir nærmeste stier i området rundt Øverland gård. Har dette området bra med stier eller er det andre steder som er å anbefale?
Claus
|
|
|
[Re: Vestmarka]
18/06/2017 19:09
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er vel syklistens ansvar å vite at det er forbudt og du burde være glad for at en hjelpsom mann fortalte deg det. Du vil uansett ikke at det skal bli fullt av skilt i skogen.
:-D Problemet med helt ulogiske forbud er at det ikke nødvendigvis faller alle inn at dette er noe som må undersøkes.
|
|
|
[Re: anonym22]
18/06/2017 20:30
|
Vestmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
:-D Problemet med helt ulogiske forbud er at det ikke nødvendigvis faller alle inn at dette er noe som må undersøkes. Jeg er rimelig sikker på at dette virket logisk for de som vedtok sånne ting på 70 og 80 tallet. Vi har noen sånne stier i Asker også. Jeg har ennå ikke møtt en syklist (meg selv inkludert) som respekterer skiltene som sier at det er forbudt å sykle ned Bergsåsen eller på nedre kanonvei. For ordens skyld: skiltet angående Bergsåsen står ved Semsvannet og nedre Kanonvei dekkes av et skilt i en ur opp fra Hvalstad. Dette er gamle opparbeidete ferdelsårer av stein som det ikke er lov til å sykle på fordi det vil ødelegge skogsbunnen. Det er lov til å merke og rydde for fotfolket. 40 år gammel naturvernlogikk.
|
|
|
19/06/2017 07:43
|
Opie
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Høres ut som vi bør holde oss unna frem til man forhåpentligvis gjør om regelverket :-(
Jeg flytter til området, nærmere bestemt Valler (like ved Valler vgs), om noen måneder. Så vidt jeg kan se blir nærmeste stier i området rundt Øverland gård. Har dette området bra med stier eller er det andre steder som er å anbefale? Masse fint og variert å kose seg med i det området, både oppover og nedover. Spesielt fint på Gardlaushøgda, rundt Skriverberget og videre ned mot Burudvann. Også fine stier østover fra Nygård og Sæteren gård via Skytterkollen og videre mot Lathusåsen og Fossum. Sjekk ut mtbmap.no.
|
|
|
[Re: langen]
23/06/2017 10:46
|
nilsmagnus
Medlem
|
Medlem
Kult, det heatmapet har jeg aldri sett før! Nå ser jeg hvor jeg syklet feil i går 
Signatur her
|
|
|
|
|
|