Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Verneombud

Verneombud #2412966 08/06/2017 06:46
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Da har jeg fått det ærefulle vervet som verneombud på jobben. Ettersom vi er en gjeng med kontorrotter som en sjelden gang beveger oss ut på verkstedgulvet så er det begrenset med oppgaver for ett verneombud.

Ser for meg at jeg må tilrettelegge for riktig lys, tastatur, mus, god luft i møterom og så stopper det litt opp. Selskapet som sådan har allerede gitt oss beskjed om at vi ikke skal gå mens vi prater i mobiltelefonen, holde i rekkverket når vi går i trapper....

Noen som har tips om hva jeg som verneombud kan gripe fatt i ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Verneombud [Re: Flamini] #2412983 08/06/2017 07:29
R
runeFK Offline
Avhengig
Avhengig
R
Arbeidsmiljø. Psykososialt sådan.

Passe på at alle har en alternativ vei og få hjelp om det butter litt med nærmeste leder.

Jeg heier på NOTS, gjør du?
Re: Verneombud [Re: Flamini] #2412993 08/06/2017 07:56
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Enig, verneombud skal vell være den arbeiderne kan klage til når ledelsen eller andre arbeidere behanlder dem dårlig.

Og hvis du vil kjempe for noe kan du jo vurdere om du er fornøyd med kaffen..

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Verneombud [Re: Flamini] #2413004 08/06/2017 08:22
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Verneombudsstillingen er så mye mer enn krangling om kaffekvalitet.

Les deg opp på http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78516

Legg for eksempel merke til følgende:

[/i]Særlig skal du følge med på at:

maskiner, tekniske innretninger, kjemiske stoffer og arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare.
verneinnretninger og personlig verneutstyr er til stede i passende antall, at det er lett tilgjengelig og i forsvarlig stand.
arbeidstakerne får nødvendige instruksjon, øvelse og opplæring.
arbeidet er tilrettelagt slik at arbeidstakerne kan utføre arbeidet på en helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
meldinger om arbeidsulykker blir sendt.[i]

Om det er på et kontor så begrenser det seg jo selvsagt, men du nevner verksted, og er du verneombud også for disse så kan det med et bli litt mer. Særlig om man er på en arbeidsplass hvor det jobbes i høyden med fallsikring, eller det er arbeid hvor åndedrettsvern eller annet verneutstyr er påkrevd, har man et stort ansvar som verneombud.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Verneombud [Re: Flamini] #2413012 08/06/2017 08:37
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Brannsikkerhet - er det nødlys, er rømningsveier godt merket og ikke blokkert av parkerte billigsykler.
Renhold

Det finnes standard skjemaer for vernerunder som du kan ta utgangspunkt i (og stryke det som ikke passer)

Re: Verneombud [Re: Flamini] #2413335 09/06/2017 09:23
frodebo Offline
Entusiast
Entusiast
Sett deg et mål om å være i forkant, og ikke bare være "vaktbikkje". Som verneombud kan du hjelpe ledelsen med å gjøre en best mulig jobb, og jo mer du opplevelse som en som vil bedriften vel, jo bedre. Legg de psykologiske jobbkravene til grunn, og still deg selv og ledelsen grunleggende spørsmål om dere har det slik hos dere. Du må kunne forvente at ledelsen opptrer som medspiller i dette (jfr. Hovedavtalen), og etter min erfaring vil de aller fleste ledere også se på det som et verdifullt bidrag til hvordan de skal kunne gjøre en bedre jobb.

Så skal du heller ikke være redd for å være den som med bakgrunn i Arbeidsmiljøloven setter klare krav og passer på.

Re: Verneombud [Re: Flamini] #2413547 10/06/2017 08:35
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Ivrig
Alle praktiske oppgaver er jo nevnt her men den viktigste og hele grunnlaget for vernetjeneste er å delta i arbeidet med å systematisere vernearbeidet slik at uheldige situasjoner kan oppstå på lang og kort sikt. samt at man skal delta på planlegging av arbeidet gjennom årlige handlingsplaner . Kravet er ikke nødvendigvis hvor høyt det er under taket eller hvordan ventilasjonen er men at det er et systematisert arbeide som går kontinuerlig. Jeg tenker du også kan engasjerer deg i gjennomføringene (ikke delta selvsagt) av medarbeidersamtlaer (årlige) Det er det beste tiltaket for å få bukt med et dårlig psykososialt arbeidsmiljø. Hvis du har en bra leder så er han/hun i stand til å ha fornuftige samtaler med alle ansatte hver for seg for å kartlegge hvilke egenskaper de har slik at de blir satt til riktig jobb samen med folk de trives med og har fruktbare samarbeid med.
God helg

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Verneombud [Re: Flamini] #2413552 10/06/2017 09:13
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Flamini
Selskapet som sådan har allerede gitt oss beskjed om at vi ikke skal gå mens vi prater i mobiltelefonen, holde i rekkverket når vi går i trapper....

Tuller du??? For det er tusenvis av arbeidsulykker som skyldes at man går og snakker samtidig. Den type kordinasjon som kreves for å klare dette er det ikke mange som har.

Hva med å installere sikkerhetsseler på do, slik at ingen slik av skåla. De bør vel også vurdere påbud om å sitte og tisse også.

Er det vel ikke så mye som er forventet av verneombudet? Hvis alt er greit og arbeidsmiljøet er bra, så er det vel bare å sitte stille i båten. Informer kollegaer om din rolle, og si at du er tilgjengelig for de hvis det er noe de ønsker å ta opp?

Re: Verneombud [Re: Dexter] #2413633 10/06/2017 17:58
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Dexter
Selskapet som sådan har allerede gitt oss beskjed om at vi ikke skal gå mens vi prater i mobiltelefonen, holde i rekkverket når vi går i trapper....

Tuller du??? For det er tusenvis av arbeidsulykker som skyldes at man går og snakker samtidig.

I f.eks. i et produksjonslokale kan det være krankjøring, truckkjøring, paller med skarpe gjenstander stikkende ut eller rett og slett rask og rot liggende å slenge. Når jeg ser hva som skjer med folk når de snakker i telefonen synes jeg det kan være på sin plass.
Holde i rekkverk i trapper bør være en selvfølge.

Ketil
Re: Verneombud [Re: ket16] #2413647 10/06/2017 19:03
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ket16

Tuller du??? For det er tusenvis av arbeidsulykker som skyldes at man går og snakker samtidig.

I f.eks. i et produksjonslokale kan det være krankjøring, truckkjøring, paller med skarpe gjenstander stikkende ut eller rett og slett rask og rot liggende å slenge. Når jeg ser hva som skjer med folk når de snakker i telefonen synes jeg det kan være på sin plass.

Bør det være en selvfølge? Trenger ikke å være balansekunster for å gå ned en trapp uten å holde seg i rekkverket. Noe ganger når jeg føler meg vill og gal så går jeg på ulente stier, hvor de ikke en gang har montert rekkverk. Mulig jeg har er dødsønske??

Re: Verneombud [Re: Flamini] #2413649 10/06/2017 19:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ikke sjeldent at det er verneombudet som 'stryker med' først.

Re: Verneombud [Re: Dexter] #2413657 10/06/2017 19:54
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: ket16

Bør det være en selvfølge? Trenger ikke å være balansekunster for å gå ned en trapp uten å holde seg i rekkverket. Noe ganger når jeg føler meg vill og gal så går jeg på ulente stier, hvor de ikke en gang har montert rekkverk. Mulig jeg har er dødsønske??

Selvfølge er muligens å ta i litt, men det bør være en god regel. Selv snubler jeg i trapper rett som det er, men det sier vel mer om meg kanskje? Har vært en del på rigg i løpet av siste vinter, og en av de største ulykkesårsakene har vært fall i trapper. Og hvis du kombinerer det med snakk i telefonen...

Ketil

Moderator  support