|
|
Gang- og sykkelveg eller ikke; hva er greit?
|
Gang- og sykkelveg eller ikke; hva er greit?
07/06/2017 13:41
|
jorlie
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Mange syklister har fått det for seg at det er ukult å sykle på sykkelsti. Og i mange tilfeller er det best å holde seg i veien, men av og til lurer jeg på om det ikke også finnes tilfeller hvor man faktisk bør holde seg på sykkelstien.
I går hjem fra jobb i rushtiden, ligger det en enslig syklist i bakken opp sørkedalsveien fra Smestad, med en kø av biler og busser bak seg. For de som ikke er lokalkjent, er dette en trafikkert vei med en god gang/sykkelvei ved siden. Veibanen er relativt smal og uoversiktelig med trafikkøyer som gjør det vanskelig for biler å passere.
Jeg snakker til syklisten, men får tilbakemelding om at hun "har full rett til å sykle i veien". Dette stemmer selvfølgelig. Men er det alltid like lurt?
Redigert av Valentino; 09/06/2017 16:02.
|
|
|
Re: Sykkelsti eller ikke; hva er greit?
[Re: jorlie]
07/06/2017 13:50
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Nei, det er ikke alltid lurt selv om man har rett til det.
Edit: Og jeg regner med du snakker om gang- og sykkelvei. Sykkelsti er det vel ikke noe som heter?
Redigert av RoyE; 07/06/2017 13:50.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
07/06/2017 13:52
|
Niko
Avhengig
|
Avhengig
Jeg ser ikke poenget med å sykle i veibanen å utsette meg selv for trafikk, støv, eksos og all mulig annet rart det er mulig å få slengt etter seg, om jeg kan unngå det. For min egen del fungerer det utmerket å bruke gang- og sykkelvei både til jobbpendling og tur 
Redigert av Niko; 07/06/2017 14:25.
|
|
|
[Re: RoyE]
07/06/2017 13:57
|
jorlie
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nei, det er ikke alltid lurt selv om man har rett til det.
Edit: Og jeg regner med du snakker om gang- og sykkelvei. Sykkelsti er det vel ikke noe som heter? Det har du helt rett i. Akkurat her er det gang- og sykkelvei med adskilt sykkelfelt.
|
|
|
07/06/2017 14:05
|
HansC
Medlem
|
Medlem
Opp Sørkedalsveien er det en 'no brainer', mye bedre for alle hvis man sykler i sykkelfeltet.
|
|
|
07/06/2017 14:09
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Generelt er vel oppoverbakker no-brainere. (Nedover Sørkedalsveien, derimot..)
Kontrollspørsmål til bilister (og syklister): Ville du som gående likt at jeg passerte deg i denne farten? Som oftest antar jeg at bilister vil svare "nei" når du ligger i 50 nedover eller 30 på flatene, men "ja" hvis du ligger i 15 oppover.
|
|
|
[Re: Gråstein]
07/06/2017 14:17
|
jorlie
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Generelt er vel oppoverbakker no-brainere. (Nedover Sørkedalsveien, derimot..) Akkurat; nedoverbakke i 50 sone er det sjelden noe problem.
|
|
|
07/06/2017 14:50
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
En utfordring på steder tilsvarende opp Sørkedalsveien er at sykkelveien er på venstre side av veien og umulig å komme innpå hvis du først ikke kom deg på fra start. Jeg synes ofte det er vanskelig å få med seg når en sykkelvei begynner og har man først passert inngangen kan det være lenge til neste. Da blir det ofte vanskelig å se hvor man kan komme seg på sykkelveien uten å snu og sykle tilbake.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
07/06/2017 15:28
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig med Øyvind, tenker ofte og litt for sent på ukjente veier at "her burde jeg valgt gangveien". Godt eksempel Ski v XXL retning E18 / Drøbak. Snorrett, perfekt asfalt og unntaksvis folk men du må vite om den.....
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
07/06/2017 15:56
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En utfordring på steder tilsvarende opp Sørkedalsveien er at sykkelveien er på venstre side av veien og umulig å komme innpå hvis du først ikke kom deg på fra start. Jeg synes ofte det er vanskelig å få med seg når en sykkelvei begynner og har man først passert inngangen kan det være lenge til neste. Da blir det ofte vanskelig å se hvor man kan komme seg på sykkelveien uten å snu og sykle tilbake. Akkurat det å komme seg til sykkelveien på feil side etter Smestadkrysset hvis man kommer fra øst, er jeg usikker på om jeg vet hva som er riktigste/raskeste måte. Men, på den type veier (som f.eks. Slemdalsveien) velger jeg heller smalt gangfelt når jeg har kommet ukurant, enn å hindre masse bilister i rushen.
Redigert av anonym22; 08/06/2017 03:48.
|
|
|
07/06/2017 17:06
|
jorlie
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Smestadkrysset er vel et av Norges mest klønete sykkelkryss. For de som kommer østfra og skal nordover Sørkedalsveien går sykkelruten forbi innkjøringen til en bensinstasjon, gjennom en trang og uoversiktlig tunnel sammen med mange gående, opp forbi en travel bussholdeplass, ned på perrongen til t-banen, under en ny trang tunnel, opp forbi en ny bussholdeplass på et fortau, videre gjennom en skarp sving og opp en bratt bro.
Men hvis man nå kommer oppover på feil side har man iallefall to muligheter til å krysse over. Men da må man stoppe og vente på grønt ved lyskryss, og det er heller ikke vi syklisters sterkeste side...
Redigert av jorlie; 07/06/2017 17:07.
|
|
|
07/06/2017 18:54
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
På treningstur velger jeg gang- og sykkelvei der det er er mye biltrafikk og/eller der hvor g-og s-vei er oversiktlig, har fornuftig helhetsløsning og ikke er alt for trafikkert av gående. Gjennom Oslo prøver jeg så godt jeg kan å følge sykkelrute / tilsvarende, men er man ikke lommekjent - er ikke det alltid like lett... å transittere fra sørvest til nordøst av Oslo er jo et mareritt... Dessverre har de som står for veibygging i Norge en fetisj for steinkanter, (gang- og) sykkelveier som forsvinner i intet og løsninger som fungerer dårlig, i alle fall for de som skal litt lenger enn til butikken på hjørnet. Det gjør at jeg synes det er vanskelig å ta seg fram på sykkel på ukjente steder uten å ligge i bilveien, eller i mange tilfeller plutselig ende opp der...
|
|
|
[Re: EmilZipp]
07/06/2017 21:35
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Enig med Øyvind, tenker ofte og litt for sent på ukjente veier at "her burde jeg valgt gangveien". Godt eksempel Ski v XXL retning E18 / Drøbak. Snorrett, perfekt asfalt og unntaksvis folk men du må vite om den..... Enig, det er mange steder det fungerer fint med gangvei, men om man ikke er kjent blir det fort mye kryssing og tull. Forbi nye Kalnes sykehus i Østfold er det mye kryssing, om man skal kjøre gangvei, føles mye tryggere å kjøre rundkjøringene.
keo
|
|
|
08/06/2017 00:00
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Det jeg synes funker bedre enn å si ifra verbalt til slike er å uanfektet sykle forbi dem via sykkelveien mens man slenger dem et skeptisk blikk.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
08/06/2017 20:22
|
Bjørn Møller
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Diskuterte dette med sykkelkompis/medsyklist forleden, og han var veldig opptatt av prinsippet om "ikke å være til hinder for annen trafikk" dersom man ligger (eller sykler) i bilveien. Er dette riktig juss? Og hvordan søren skal det anvendes i praksis? En syklist i bilveien vil jo stort sett alltid på en eller annen måte være til hinder for annen trafikk.
Kunne selvsagt bare google vegtrafikkloven her, men mye gøyere å sende denne ut på forumet.
|
|
|
[Re: Bjørn Møller]
09/06/2017 05:43
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Trafikkreglene omtaler "unødig" hinder, dvs. at raskere trafikk ikke kan forvente at den saktegående skal skvette unna i samme øyeblikk man blir tatt igjen. Så kan man jo diskutere hvor lang tid man kan la det gå før man er til unødig hinder..
|
|
|
09/06/2017 05:59
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Den kan like gjerne tolkes til å gjelde selve farten man holder, og ikke hvorvidt man slipper forbi ved første anledning.
Politiet kan og har med hjemmel i paragraf 3 bøtelagt bilister som kjører for sakte og skaper kø.
Som så ofte er loven så generelt formulert at tolkning av den blir en skjønnsmessig vurdering.
|
|
|
[Re: Bjørn Møller]
09/06/2017 06:02
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Diskuterte dette med sykkelkompis/medsyklist forleden, og han var veldig opptatt av prinsippet om "ikke å være til hinder for annen trafikk" dersom man ligger (eller sykler) i bilveien. Er dette riktig juss? Og hvordan søren skal det anvendes i praksis? En syklist i bilveien vil jo stort sett alltid på en eller annen måte være til hinder for annen trafikk.
Ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg tror ikke vi syklister skal bruke det feilaktige begrepet "bilveien". Det får være nok at kommentarfeltene etter enhver sykkel-sak er fulle av det, "veiavgift" og "sykkelsti". - Vi befinner oss normalt i kjørebanen (eller veien), som kjørende (det nærmeste vi kommer bilvei må vel være motorvei eller annen vei som er forbudt for gående og syklende) - Ingen betaler veiavgift, men de aller fleste av oss betaler årsavgift for motorkjøretøy (som går i det store sluket, og ikke er øremerket til vei) - Svært få av oss har gleden av å kunne ferdes på en sykkelsti, de aller fleste av oss må nøye seg med kombinert gang- og sykkelveg (som dessverre er uegnet for rask transportsykling eller trening)
|
|
|
09/06/2017 06:41
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Som nevnt av flere: Smestadkrysset er ekstremt klønete når man kommer med sykkel. Er sjelden jeg sykler over der og nesten hver gang surrer jeg med hvor jeg må sykle for å komme til G/S veien opp Sørkedalsveien. Elendig skilting.
Generelt velger jeg alltid G/S vei hvor det er. Er få steder - hvor jeg sykler - det er ugunstig. Velger fortauet når jeg sykler opp Vækerøveien for å slippe mange forbikjøringer. Greit at jeg har full rett til å være der, men orker ikke være nervøs for om bilene som kommer bak ser meg og/eller bryr seg om at jeg er der. I rushtrafikken. Legger meg ut i veien når jeg nesten er på toppen mot Røa, for da er trafikken tynnet ut. Nedover derimot går det så det suser på veien.
Velger også G/S veier når jeg er på langtur i Ås kommune, hvor det er. Fantastisk tilrettelagt der! Skilting og greier.
|
|
|
09/06/2017 06:49
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Dette er vel veldig greit regulert i og med at det er et skilt som angir forbud for syklende. Implisitt sier det at det er lov å sykle der det ikke er sklitet, og med det må man også anta at å sykle i seg selv ikke er et unødig hinder.
|
|
|
09/06/2017 07:16
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Med unødig hinder, så menes at man ligger feil i kjørebanen. F.eks. man skal svinge til venstre i et kryss og legger seg til høyre i kjørebanen. Da er man til unødig hinder, siden man kunne og skal ligge så langt som mulig til venstre i kjørebanen (og gjerne over skilllelinjen lærte jeg, når jeg kjørte opp), når man skal ta av til venstre i et kryss.
Så når noen sier syklister er til unødig hinder, så spør man hvor i kjørebanen de hadde vært til mindre hinder enn der de er nå.
|
|
|
09/06/2017 07:20
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Det er vel bare din personlige tolkning?
|
|
|
[Re: Gråstein]
09/06/2017 07:22
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er vel veldig greit regulert i og med at det er et skilt som angir forbud for syklende. Implisitt sier det at det er lov å sykle der det ikke er sklitet, og med det må man også anta at å sykle i seg selv ikke er et unødig hinder. .... og det er lov å bruke hodet. De som sykler fra Opera'n til Hvervenbukta i 30 km/t midt i veien når det er en omtrent like rask, oversiktlig og vanligvis folketom sykkel/gangvei rett ved siden av gjør oss andre syklister en bjørnetjeneste. Selv om de ikke nødvendigvis gjør noe ulovlig skaper det unødig negativ oppmerksomhet og at en del bilister som er vennlig innstilt begynner å lete etter situasjoner hvor de kan irritere seg. Alle presseoppslag om egoistiske syklende fjols kan vi klare oss veldig godt uten. (syklende fjols og helt tom sykkelsti... http://www.dagbladet.no/nyheter/her-vise...ibanen/67546393)
Redigert av EmilZipp; 09/06/2017 08:29.
|
|
|
09/06/2017 07:57
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Bra diskusjon, viktige presiseringer om sykkelsti, bilveg osv. Konflikten er blitt ganske opphetet og jeg blir oftere og oftere dusjet med spylervæske på, gitt fingeren, og sneiet med vilje... Bør pensum i trafikalt grunnkurs gå mer inn på syklisters rettigheter?
I Statens vegvesen (jobber med planlegging av samferdselsprosjekt) sine håndbøker anbefales det å legge opp til færrest mulig krysninger mellom kjørebane og g/s-veg, dette er for å redusere antall konfliktpunkt. Men dette gjør også det vrient for syklister å legge seg ut på g/s-veg på strekninger der dette passer. Om man velger kjørebane gjennom rundkjøring el. for å slippe undergang i kulvert og tape masse tid må man gjerne klatre over vegrekkverk og rabatt for å komme over på g/s-veg senere. Da er man "låst" til kjørebanen fram til neste kryss. Dette er lite fleksibelt...
Det jobbes mye med hvordan man skal legge bedre til rette for syklister, men fokus har i hvert fall til nå vært på syklistenes trafikksikkerhet fremfor fremkommelighet og reisetid. Da blir det mye egne traséer, omveger, dessverre.
Jeg synes brede sykkelfelt i sentrum og bred skulder utenfor sentrum bør være standardløsninger... Hva tenker dere?
|
|
|
09/06/2017 08:22
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
.... og det er lov å bruke hodet. De som sykler fra Opera'n til Hvervenbukta i 30 km/t midt i veien når det er en omtrent like rask, oversiktlig og vanligvis folketom sykkel/gangvei rett ved siden av gjør oss andre syklister en bjørnetjeneste. Selv om de ikke nødvendigvis gjør noe ulovlig skaper det unødig negativ oppmerksomhet og at en del bilister som er vennlig innstilt begynner å lete etter situasjoner hvor de kan irritere seg. Alle presseoppslag om egoistiske syklende fjols kan vi klare oss veldig godt uten.
Veldig enig i dette. I områder jeg ikke er kjent blir det mye i veien fordi det rett og slett ofte er vanskelig å navigere opp/ned/ut/inn av sykkelstier når man i tillegg ikke er helt sikker på hvor man skal.
Redigert av Jåddhå; 09/06/2017 08:24.
|
|
|
[Re: anonym]
09/06/2017 09:03
|
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Når syklister ligger 2-3 i bredden og 5-6 etter hver andre, og ikke legger seg ut på busslommer etc, da er man til unødig hinder.
Mener også det er en domsavsigelse som sier at dersom man ikke klarer å holde fartsgrensen, så plikter man å slippe frem annen trafikk der det er mulig. Dette gjelder også for traktorer og veteranbiler.
|
|
|
[Re: yolo]
09/06/2017 09:11
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bra diskusjon, viktige presiseringer om sykkelsti, bilveg osv. Konflikten er blitt ganske opphetet og jeg blir oftere og oftere dusjet med spylervæske på, gitt fingeren, og sneiet med vilje... Bør pensum i trafikalt grunnkurs gå mer inn på syklisters rettigheter?
I Statens vegvesen (jobber med planlegging av samferdselsprosjekt) sine håndbøker anbefales det å legge opp til færrest mulig krysninger mellom kjørebane og g/s-veg, dette er for å redusere antall konfliktpunkt. Men dette gjør også det vrient for syklister å legge seg ut på g/s-veg på strekninger der dette passer. Om man velger kjørebane gjennom rundkjøring el. for å slippe undergang i kulvert og tape masse tid må man gjerne klatre over vegrekkverk og rabatt for å komme over på g/s-veg senere. Da er man "låst" til kjørebanen fram til neste kryss. Dette er lite fleksibelt...
Det jobbes mye med hvordan man skal legge bedre til rette for syklister, men fokus har i hvert fall til nå vært på syklistenes trafikksikkerhet fremfor fremkommelighet og reisetid. Da blir det mye egne traséer, omveger, dessverre.
Jeg synes brede sykkelfelt i sentrum og bred skulder utenfor sentrum bør være standardløsninger... Hva tenker dere? Dette er veldig interessant. Jeg savner ofte muligheten for å komme inn på GS-vei i bunnen av bakker og gjerne ut på veien igjen på toppen.
|
|
|
09/06/2017 09:21
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før man begynner med kjempestore prosjekter burde "noen" endret på allerede eksisterende sykkelstier og fjernet kantsteiner etc. Flere steder burde en oversiktlig busslomme være en ideel vei inn på sykkelstien om man bommer i krysset rett før (hvor det gjerne er en brå sving, kantstein og grus), men da må man ofte "ta en Sagan" og hoppe opp 20 cm over kanten alternativt sykle over 2 meter bred grøft med gress.
|
|
|
09/06/2017 09:30
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
.... og det er lov å bruke hodet.
Absolutt! Og helte enig i det du skriver. Innlegget mitt var mer et svar til spørsmålet om det å være saktegående trafikk i seg selv er brudd på reglen om ikke å være et unødvendig hinder. Altså i prinsippet at sykling skulle være forbudt.
|
|
|
[Re: bamse_bra]
09/06/2017 09:34
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Mener også det er en domsavsigelse som sier at dersom man ikke klarer å holde fartsgrensen, så plikter man å slippe frem annen trafikk der det er mulig. Dette gjelder også for traktorer og veteranbiler.
Hæ?? Du vet at fartsgrensen er en øvre lovlig hastighet ikke sant? Å holde fartsgrensen betyr å kjøre i lavere hastighet enn denne. Det er kun på motorveier der det er en nedre fartsgrense også. På mange såkalte riksveier er det 80 i fartsgrense, men du skal være en bra dyktig/dust sjåfør hvis du klarer/prøver å holde dette på de mest svingete og kuperte riksveiene i dette landet. En traktor stjeler også vesentlig mer sikt enn en eller to syklister. Det er derfor mye vanskeligere og farligere å gjøre en trygg forbikjøring av en traktor i 30 km/t enn det er å kjøre forbi en gruppe syklister.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
|
|