Trodde jeg hadde litt kontroll på sykler generelt etter å ha bygget 2 stk (en Kina FM056 ramme med SRAM Force og en alu landeveissykkel med det samme). Begge syklene ble helt topp, men jeg valgte etter noen år å oppgradere landeveissykkelen til en Canyon Ultimate. Ingen tvil om at Canyonen er en topp sykkel, og at den er rask; har slått de fleste rekordene mine med den. Men det er en ting som plager meg, og det er at i lave hastigheter og skarpe svinger så er det lett å tråkke inn i hjulet, såkalt "toe overlap / clearanse" problem.
Fikk litt sjokk første gangen det skjedde, og har egentlig ikke blitt komfortabel med det ennå. Selv om dette oppstår sjeldent, og man i 98% av tiden har hastigheter som gjør det umulig å svinge hjulet så mye at dette er et problem, så er det desto mer plagsomt og farlig når det skjer. Jeg liker å sykle til jobb, og da er lyskryss og biler en del av trafikkbildet; fint om sykkelen ikke også er med på å skape farlige situasjoner.
Jeg har en medium-ramme på Canyonen med WB på 978mm, dette er nok noe av årsaken til problemet mitt da den forrige hadde 990mm. Som regel bruker jeg en 55-56 ramme, og TT på ca 550 +/- 5.
Hva er deres erfaring med dette? Kan dere nevne noen rammer til produsenter i nevnte størrelse over som ikke har dette problemet, eller er det slik at alle moderne landevei-sykler som ikke er 58" har dette problemet? Er jeg den eneste som synes dette er et problem?