Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Beste løsninger for å sykle uten sekk

Beste løsninger for å sykle uten sekk #2412660 06/06/2017 21:49
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har lyst til å ta endel av de kortere turene uten sekk.

Iom at det er begrenset med størrelse på flaska jeg får inn i Nomadramma mi, blir det korte turer det er snakk om. Men det er likevel kjekt å få med seg litt verktøy og stæsj i tilfelle man skulle gå på en smell. Hva slags løsninger bruker folk? Gjerne litt fjongere ting enn gaffatape.

Finnes jo etterhvert endel snasne ting man kan putte inn i kranken og andre rør.

Per B.
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412662 06/06/2017 21:51
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412667 06/06/2017 22:01
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Syklet over 3 timer på sti i går, Bymarka. 0.7 liter vannflaske og en multitool i baklomma på jakka. Kunne selvsagt tatt med pumpe og en slange, men det er jo litt pessimistisk ICON_WINK Hadde uansett fått plass i lomma.

Da har jeg to baklommer som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til..

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412670 06/06/2017 22:14
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Jeg bruker stort sett denne hvis jeg ikke har nok lommer og om jeg ikke skal på lengre turer, dvs over tre-fire timer uten forsyning/vannkilde og trenger mer mat/drikke enn ei flaske/par knekkebrød. (i så fall bruker jeg ei rumpetaske eller camelbak..) .

Redigert av ingeplinge; 06/06/2017 22:21. Rediger grunn: denne på bildet er i en annen verdensdel og min pumpe er kortere og finere..:)

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412675 06/06/2017 23:12
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Slange, girøre og dekkspake teipa til ramma (kjempefin elektrikertape). Kjedelås teipa til girvajer. Pumpe festa i flaskestativet, og 750ml vannflaske. Drømmer om flaskeholder med feste for multiverktøy, men enn så lenge har jeg det i lomma.

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412677 07/06/2017 02:02
A
aanund Offline
Ringrev
Ringrev
A
Slår ett slag for Alpinestars paragon vest. Ny versjon (usikker når den er på markedet, men så den på Taipei Bike Show i år,) har full glidelåslengde, ikke den skråsydde. Har selv den skråsydde og har kjøpt en 2l Osprey vannpose som jeg har inni. Fyller den ikke helt opp. Sidelommer til verktøy, med padding mellon deg og verktøyet så du slipper en umbrako i magen om du tryner. Har en ryggplate som lett kan tas ut. Blir litt dyr med vest og pose, men bra funksjonalitet og passer under skjorte. Får en liten "humpback" med vannposen dog.
http://www.alpinestars.com/paragon-vest
https://dirtmountainbike.com/bike-reviews/shoes-helmets-etc/alpinestars-paragon-vest.html
Linkene er til gammel type. Fant ikke link til ny type i farten.
Å

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: Paulus] #2412688 07/06/2017 06:07
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Edc er en fin løsning, men er et kostbart innkjøp når man i tillegg trenger verktøyet for å lage gjenger i røret.

Sitat: Paulus
Slange, girøre og dekkspake teipa til ramma (kjempefin elektrikertape). Kjedelås teipa til girvajer. Pumpe festa i flaskestativet, og 750ml vannflaske. Drømmer om flaskeholder med feste for multiverktøy, men enn så lenge har jeg det i lomma.

https://www.bike-components.de/en/Topeak...rsal-o11500001/

Ikke en pen løsning, men det duger nok sikkert. Wolftooth selger en rail man fester under flaskeholder som man kan feste litt forskjellig på.

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412695 07/06/2017 06:35
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har en slik SWAT-bib fra Specialized. Tre lommer der. Minipumpe med noen runder gaffa på, multiverktøy, et par strips, et par lapper hurtiglappesaker, dekkspaker og en slange. I tilfelle slangeløst ikke fungerer halvveis på turen.
Sjokolade eller nøtter som nødproviant. En torsk i mobildekslet i tilfelle noen må bestikkes på veien.
Flaske i ramma.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412709 07/06/2017 07:03
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sykler ofte med en gammel Lowe Alpine rumpetaske. Funker som fjell det og føles mye letter og mer luftig enn sekk. Kan få med ganske mye i den egentlig, men som regel bare dekkspaker, pumpe, en slange og et lite mulitiverktøy. Men har plass til å putte vindjakka oppi eller ha med en ekstra ulltrøye.
Jeg har plass til flaske på mine sykler, men synes det er helt greit å ha en i rumpetaska. Når jeg ikke engang trenger rumpetaska så må da en vanlig sykkeltrøye med sånne lommer bak være prima?

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: erikskon] #2412722 07/06/2017 07:41
perbl Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Nja, tape, rumpetaske og sykkeltrøye er så kjedelige svar ICON_LAUGH

Dessuten er jeg for feit til å sykle med sykkeltrøye! Men har forsåvidt fått med meg disse newgen-taskene som er godkjent #enduro, mulig jeg satser på å teste ut den nye Evocen, de taskene jeg har liggende hjemme er ikke ting jeg kan vise meg ute blant folk med ICON_LAUGH

Per B.
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412732 07/06/2017 08:21
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Raceface-tasken er godkjent #enduro, men det irriterer meg at det er vanskelig å få plass til slange i den. Det går, men man må fikle hver gang.

Med denne tasken og raceface stash bib har jeg plass til like mye vann og mat som jeg pleier ha med på 4-5 timer langtur på sti når jeg har sekk. Det er i tillegg mye mer luftig og komfortabelt.

Da trenger jeg ikke sykkeltrøye og kan bruke vanlig stibekledning. Stash-biben er luftig med masse netting, så ikke noe stress å ha shorts over.

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: Skjelven] #2412743 07/06/2017 08:42
Flo Offline
Ringrev
Ringrev

Problemet med den er jo at man må ha med seg kassettavdrager i en annen ledig lomme i tilfelle man går over styret og styret blir skjevt :/

Har også gått med tanken om å droppe sekken. Men har blitt så vandt med den at jeg føler meg naken uten. nesten som å kjøre bil uten belte.

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412753 07/06/2017 08:59
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg sykler ofte med SWAT-vest under trøya, også på maratonritt.
Alternativt kan man ta en tynn, stram sykkeltrøye å bruke under baggy-trøya. Klipp evt av ermene på trøya du vil ha underst.

Jeg synes SWAT-vesten til Specialized fungerer vesentlig bedre enn shortsene som har lommer på seletøyet.
https://www.terrengsykkel.no/Utstyr/Test/SWAT Lommene kommmer litt høyere på ryggen og holder bedre på ting.
Å teipe fast en slange et egnet sted på ramma kan gjøres elegant og enkelt det også.
I tillegg er det selvfølgelig et poeng å lære seg og klare seg med lite på tur.
En slange, dekkplugger, miniverktøy med kjedekutter, kjedelink, pumpe, mobil, og plaster/enkeltmannspakke kan være lurt å ha med på hver tur. Demperpumpe f.eks bør man gjøre seg ferdig med før turen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412757 07/06/2017 09:09
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Hvordan funker det med vektøy i trøyelomma egentlig? Tenker at en ellers rolig OTB kan bli ganske kjip med et stålverktøy trykket inn i mellom ryggvirvlene i korsryggen?

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: Flo] #2412762 07/06/2017 09:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Flo
Hvordan funker det med vektøy i trøyelomma egentlig? Tenker at en ellers rolig OTB kan bli ganske kjip med et stålverktøy trykket inn i mellom ryggvirvlene i korsryggen?

Slike miniverktøy er jo flate og avrundet.
Det er mye annet å være redd for i terrenget enn pumpa på ryggen, spør du meg.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: Flo] #2412861 07/06/2017 17:37
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S

Problemet med den er jo at man må ha med seg kassettavdrager i en annen ledig lomme i tilfelle man går over styret og styret blir skjevt :/

Har også gått med tanken om å droppe sekken. Men har blitt så vandt med den at jeg føler meg naken uten. nesten som å kjøre bil uten belte.

er verktøy som passer til å stramme i selve toolen ICON_SMILE

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412892 07/06/2017 19:23
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Mitt nye go-to oppsett for turer under 2 timer:
-Flaskeholder i ramma med multiverktøy
- 0.5L flaske med vann
- Energibar, mobil og bankkort i lomma

Bruker swat-bib fra specialized, men har funnet ut at jeg dropper slange og pumpe på kortere turer. Det begynner å bli svært lenge siden jeg sist punkterte på tur, så jeg klarer fint å leve med å gå hjem neste gang det skjer.

På lengre turer enn to timer så trenger jeg mer enn en vannflaske, så da bruker jeg fortsatt sekk med camelbak osv.

Perbl:
Jeg er ikke akkurat undervektig, men syns bib funker veldig fint, spesielt swat-biben fra specialized. Den går litt opp på magen, så man får en flott hold-in effekt ICON_TONGUE

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: vehe] #2412929 07/06/2017 20:46
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: perbl
Nja, tape, rumpetaske og sykkeltrøye er så kjedelige svar ICON_LAUGH

Dessuten er jeg for feit til å sykle med sykkeltrøye! Men har forsåvidt fått med meg disse newgen-taskene som er godkjent #enduro, mulig jeg satser på å teste ut den nye Evocen, de taskene jeg har liggende hjemme er ikke ting jeg kan vise meg ute blant folk med ICON_LAUGH

Høres jo ut som du skal ha deg en specialized enduro med swat da.
Sitat: vehe
Edc er en fin løsning, men er et kostbart innkjøp når man i tillegg trenger verktøyet for å lage gjenger i røret.

Sitat: Paulus

https://www.bike-components.de/en/Topeak...rsal-o11500001/

Ikke en pen løsning, men det duger nok sikkert. Wolftooth selger en rail man fester under flaskeholder som man kan feste litt forskjellig på.

Den topeaken ser kjekk ut men har ikke plass bak flaska. Hadde vært fint hvis de laga den slik at man kunne skru eska rett i flaskeholderen på undersiden av underrøret.

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412933 07/06/2017 21:18
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skreddersydd rammeveske, gjenbruk av sykkelslanger.
Vanntett, fleksibel, rommer det essensielle, alt er alltid med, lett å holde ren.

Girøre, kjedelås, miniverktøy med kjedekutter, strips, 2xco2 patroner + ventil, ekstra slange, rep sett for slangeløst og nøkkel til bil/hus.

https://www.instagram.com/p/BTLdHfyhotQ/

http://www.beerbabe.co.uk

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412963 08/06/2017 06:42
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Har MaXalami i kronerøret, slange og CO2-patroner i Backcountry Research Mutherload på ramma, alt av verktøy i Backcountry Research Tülbag, og den ligger sammen med telefon og nødmat i rumpetaske. Venter på at Alpinestars Paragon Bib skal komme i butikken, så jeg kan ha litt på kroppen sammen med beskyttelse og vann ved behov.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2412969 08/06/2017 06:59
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Mange kreative og tildels dyre forslag for å unngå sekk her. Men uansett hva dere sier, så blir det klumpete og lite ålreite løsninger.

En nett, flat og liten sekk må da være bedre? For meg framstår det som mye enklere å håndtere, og inneholder det utstyret du trenger til enhver tid. Ferdig pakka, bare å ta på ryggen og sykle i vei.

Div. sportsremedier ...
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: universalis] #2412973 08/06/2017 07:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: universalis
Mange kreative og tildels dyre forslag for å unngå sekk her. Men uansett hva dere sier, så blir det klumpete og lite ålreite løsninger.

En nett, flat og liten sekk må da være bedre? For meg framstår det som mye enklere å håndtere, og inneholder det utstyret du trenger til enhver tid. Ferdig pakka, bare å ta på ryggen og sykle i vei.
trodde jeg også. Men det ikke fakta. Og man tar ikke med seg alt mye ræl, samt at det ikke blir så klamt på ryggen. Følte meg naken uten sekk i lang tid, men har begynt å sette pris på mindre klamhet og mindre å drasse på.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: baronKanon] #2412974 08/06/2017 07:14
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Har MaXalami i kronerøret, slange og CO2-patroner i Backcountry Research Mutherload på ramma, alt av verktøy i Backcountry Research Tülbag, og den ligger sammen med telefon og nødmat i rumpetaske. Venter på at Alpinestars Paragon Bib skal komme i butikken, så jeg kan ha litt på kroppen sammen med beskyttelse og vann ved behov.

Si ifra når du har fått testa den biben....

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: Skjelven] #2412975 08/06/2017 07:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Skjelven

er verktøy som passer til å stramme i selve toolen ICON_SMILE
Venter på at pumpa skal komme. Da er alt komplett.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2413088 08/06/2017 11:15
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Hvor mange timers turer er folk på her..? Mine turer er oftest ca 3, men veldig ofte 4-5 og lenger, og de få gangene jeg "burde hatt sekk" er stort sett når jeg sykler reser (da ville jeg aldri hatt det..:)) og en (ytterst sjelden gang!) får stopp ~ti mil hjemmefra i sko som det er umulig å gå i..
Når jeg sykler i terrenget og er et par mil hjemmefra eller mindre, med sko jeg kan gå i, er det en risk jeg syns er helt grei.. I alle fall om det ikke er midt på vinteren eller seint på natta, som selvsagt skjer også. Sykkeltrøyer kommer jo i alle størrelser, og de er definisjonen på sti-tøy i min verden, drar aldri på tur uten lommer.. Unntatt om jeg har sekk, da. ICON_SMILE

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: universalis] #2413114 08/06/2017 12:42
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: universalis

Helt opp til deg. Jeg føler meg mer smidig uten sekk, og sykler bedre. Kjekt å få med det viktigst forsi. Sykla med sekk før, nett sak som ble pakka full av slanger, girøre strips og alskens remedier. Aldri hadd behov for det. Steller så godt med sykkelen at den heldigvis holder seg sammen på tur.

Har med slange og patron på ramma. Kjedelås teipet til girwire. Multitool, sjokkis mobil i bib /vest. Drikke i bib /vest. Beskyttet og takler små mekaniske problemer uten en stor klump på ryggen

Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2413162 08/06/2017 18:07
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Selvsagt er det opp til en selv om man vil pakke alt i en sekk eller finne en god løsning for å unngå den. Klam kan den være også. Men de bittesmå sekkene dekker jo bare litt av ryggen, så jeg har ikke tenkt på det som et problem.

Div. sportsremedier ...
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2413256 09/06/2017 06:44
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Om jeg ikke har sekk så sykler jeg stort sett med ryggbeskytter. Synes det er like greit med sekk (med innebygget ryggbeskytter) da...

Eneste er når jeg av og til tar hardtailen for lett sti og grusveier, da bruker jeg en liten rumptaske jeg fant i et kott og drikkeflaske..

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: perbl] #2413370 09/06/2017 11:10
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg fikk laget en liten rammeveske hos Alpine Threadworks , og er egentlig ekstremt fornøyd med det. Det kom på 536 NOK totalt inkludert frakt, noe jeg syntes er en ganske rimelig løsning.
Han kan spesialtilpasse for å passe de fleste rammer hvis man sender mål. For en del sykler har han allerede malen klar. Veldig fin kvalitet på arbeidet, og vesken virker bunnsolid. Man får til og med inkludert rammebeskyttelsesteip til å ha under stroppene man fester med.

Kan egentlig ikke fatte at ikke flere gjør dette.

Redigert av lubb1; 09/06/2017 11:13.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
-----------------------------
Re: Beste løsninger for å sykle uten sekk [Re: lubb1] #2413410 09/06/2017 12:48
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Ser fin ut, den rammeveska.

Er det noen som har testa SKS Triangle Bag ? Trur det må bli noe sånt om jeg skal kunne sykle uten sekk på stien. Har plass til flaske (og i og for seg pumpe) på ramma.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support