Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Terrengsykkelrittet 2017

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412307 05/06/2017 19:18
sveinaa Offline
More than words
More than words
De nye FT 2.3 satt egentlig bra. Bakhjulet satt nesten over alt, men framhjulet var litt ustabilt. Synes nesten det varierte litt i løypa? Røtter er jo glatt, men stein og fjell synes jeg varierte veldig. Tror kanskje jeg hadde litt mye luft? 24 og 26 psi. Tror jeg burde hatt nærmere 22 foran. Ble og litt feig etter et tryn.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Joar71] #2412308 05/06/2017 19:20
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Joar71
Takk for bilder, Knutspeed ICON_SMILE

Du mener Knuthaug ICON_SMILE og ja - takk til han for strøkne bilder!

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412309 05/06/2017 19:21
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Kjørte to runder for første gang i dag, det var veldig moro og veldig slitsomt. Hadde en skikkelig nedturperiode i første perioden av runde to men løsnet litt etterhvert. Løypa var super men ser at enkelte områder er drøyt tekniske for mange i rittpuls. Siste kneika i Dalsåsen ble i mine øyne for drøy, jeg kjørte den i første runden men løp ned det verste stykket på runde to. Jeg turte rett og slett ikke å prøve i blodtåka. Finnes det kanskje alternativer der?
Kjørte forøvrig med Fast Trak 2.3 og det fungerte bra for meg, tra bra med lufttrykk. Selfølgelig litt glatt her og der men ikke noe som bekymret meg. Når regnet kom ble det litt verre.

All in all, godt fornøyd og vi sees neste år. Antakelig bare en runde...

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412312 05/06/2017 19:25
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg ble egentlig litt overrasket over å ikke finne de partiene med skummelt som ble ivrig diskutert her - syntes det var som det pleier på skummeltOmeteret. Like til og med syden i år ICON_SMILE

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412324 05/06/2017 19:56
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Første gang jeg kjørte TSR. En kompis og jeg var helt enige etter rittet, at vi er IKKE terrengsyklister, men grusryttere. Fikk aldri flyt, ble litt for mye knoting. Dels pga. teknikk og feig i huggu. Men, var artig og fikk meg ei god teknikkøkt. Tror nok ikke jeg stiller opp neste år, men aldri si aldri. Misunner dere som har mulighet til å trene i slike løyper som dette.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412325 05/06/2017 20:00
teikela Offline
Medlem
Medlem
Flott arrangement,godsteminig og flott løype, men i overkant glatt etter min smak. TSR glatt VS tørt er to foskjellige idretter etter min mening. Kjørte med NN 2.35 Trailstar 21psi og det var glatt som heeeelvete. Tviler på at det hadde gjort noen forskjell med andre dekk (for min del).

Ser frem til neste år (dersom det er tørt) og tar lærdom av at en1 runde er nok.

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: knutspeed] #2412326 05/06/2017 20:00
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Sitat: knutspeed
Sitat: Joar71
Takk for bilder, Knutspeed ICON_SMILE

Du mener Knuthaug ICON_SMILE og ja - takk til han for strøkne bilder!

Haha! Ja der gikk det litt fort i svingene ICON_WINK . Takk til Knuthaug ja yes yes

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: NjuK] #2412327 05/06/2017 20:03
Tråkk'n roll Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: NjuK
Første gang jeg kjørte TSR. En kompis og jeg var helt enige etter rittet, at vi er IKKE terrengsyklister, men grusryttere. Fikk aldri flyt, ble litt for mye knoting. Dels pga. teknikk og feig i huggu. Men, var artig og fikk meg ei god teknikkøkt. Tror nok ikke jeg stiller opp neste år, men aldri si aldri. Misunner dere som har mulighet til å trene i slike løyper som dette.

Men du, finnes det ikke slike stier i Gjøvik/Toten-området??

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412328 05/06/2017 20:04
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Forøvrig rettes en liten takk til alle som heiet oss inn til mål, både funksjonærer og tilskuere. Gjengen som hadde overnattet så ut som det hadde det like moro som deltakere.
Tommel opp.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412341 05/06/2017 20:41
superjon Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde planer om å klare 2 runder på 6 timer. Startet i pulje 9:20
Ble forbikjørt av vanvittig mange syklister. Veldig slitsomt, og forstyrrende når det blir så mye. Etter 2 punkteringer, og litt tøffere terreng en forventet kom jeg inn etter en runde på 3:30

For min del hadde det vært supert om det var seeding i dette rittet !
Selvseeding hadde nok også fungert bra her.

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412345 05/06/2017 20:49
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Fantastisk trasé i år. Jeg har etterlyst lengre trasé de siste årene (med unntak av padleåret)og fikk det som jeg ville i år. Synd at formen var mangelfull. Opp slettfjell innså jeg at lårene var tomme og gikk inn i en slags Limp-home modus. Alle oppoverbakke ble forsert i rolig tempo og så litt gass nedover igjen. Passerte og ble passert utallige ganger av de samme folkene. I strava segmentet i pioneren velta jeg skikkelig da jeg slo styret i et tre akkurat der vi krysset flyktningeruta. Gikk rundt og landet på rygg i steinene. Fornøyd at jeg valgte å sykle med sekk idag. Sto i ro i lang tid før jeg fortsette men.da i enda roligere tempo. Det var skikkelig tungt derfra og inn men jeg koste meg allikevel på de fine stiene.
Dekk var Ikon 2.35 med.ca 20 Psi. Funka ok. Hadde jeg skulle starta igjen så kanskje et fordekk med mere knaster og mykere gummi.

Alt i alt, tungt, men fett som f....
Elsker TSR!

- Stefan
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: superjon] #2412357 05/06/2017 21:30
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: superjon

For min del hadde det vært supert om det var seeding i dette rittet !
Selvseeding hadde nok også fungert bra her.

Enig i dette. Hvorfor arrangørene ikke gjør noe med dette forstår jeg ikke. Dette er viktigste grunnen til at jeg ikke syklet TSR i år.

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412360 05/06/2017 21:37
J
Josruu Offline
Veteran
Veteran
J
Noen flere som har bilder fra rittet i dag?

2015 Saracen Ariel 152 27.5"
2013 Merida Big Nine Carbon 1200 29"
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412368 05/06/2017 22:35
Abraxane Offline
Entusiast
Entusiast
Ja, jeg tok en del bilder i år også :-). Har lagd et fint slideshow som ligger på Vimeo (husk lyd og HD-oppløsning). Ta en kikk:

https://vimeo.com/220377316

Resten av bildene ligger her:
http://www.mtbfoto.no/gallery/terrengsykkelrittet-2017/

Bildene ble tatt i Pioner-enduro segmentet, og ligger kronologisk.

www.mtbfoto.no
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Tråkk'n roll] #2412371 06/06/2017 04:35
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Lite svaberg i Gjøvik Toten området. Finnes mye stier, spesiellt på Vestre Toten. Åsløypas venner holder stiene ved like og merker de. Men, noen av nedoverkjøringene i dag, er av slik natur at jeg ikke har funnet noe lignende her hjemme på flatbygdene på Toten.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412380 06/06/2017 06:10
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Takk for flott arrangement! Artig løype som har det meste. Kjørte på Mezcal og skal ikke skryte på meg spikerfeste. Etter to runder over styret (pent telemarknedslag på nr 2) tok jeg det litt pent i nedkjøringene. Imponert over gærningene som stiller på start uten bremser :-)

Beaten paths are for beaten men
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412382 06/06/2017 06:11
A
arh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Hadde et lite håp på slutten av runde 1 at jeg ikke klarte cutoff tiden. Var desverre innafor tiden så det ble en dessert runde. Det hadde tørket opp bra etter første runden så første delen var tørr og fin....inntil det begynte å hagle og regne mot slutten av runden. 2 runder på HT ble litt hardt for ryggen men snirklet meg i mål, delvis syklende delvis gående nedover.

Filmet litt av runde 1, den kan sees her.
https://youtu.be/h27adfwP15M

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412404 06/06/2017 07:24
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Første først. 2 runder er ganske hardt. Sykkelen fungerte upåklagelig, og Beaver/Beaver er dritbra. Jeg hadde full kontroll og godt grep på underlaget hele veien.

Løypa er magisk. Skikkelig bra!

Kroppen derimot, er ikke helt på lag om dagen. Tung, energiløs og uten overskudd er oppsummeringen for min del. Ble nr 13 i klassen. Runda på 2.08 som er helt greit, men ble plaget av kramper som gjorde at jeg leiet sykkelen ganske mye siste halvdel av runde 2 og la på 17 minutter.

Lurer på å droppe ostepop kvelden før og spise møvenpick i stedet, ser at det funka for Ole Christian devilsmile

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412444 06/06/2017 10:06
lmo Offline
Entusiast
Entusiast
Hadde omtrent samme opplevelse som Trond Vidar bare at han syklet 10min fortere enn meg per runde og jeg syklet med Forekaster som også fungerte veldig bra. Spiste heller ikke ostepop kvelden før.

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Trond Vidar] #2412447 06/06/2017 10:13
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Trond Vidar

Lurer på å droppe ostepop kvelden før og spise møvenpick i stedet, ser at det funka for Ole Christian devilsmile

Jeg syklet mye bedre enn forventet og det er bare Møvenpick sin skyld. Problemet med Møvenpick er at krampene blir ganske heftig etterhvert ;-)

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412451 06/06/2017 10:21
F
flexd Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
F
Dette var tredje gang jeg var med på TSR, og formen er ikke helt der på noen måte. Burde trent over vinteren, men har heller brukt tiden på øl og is og alt annet som er godt, og er dermed minst +6kg fra formen på slutten av sommeren i fjor.

Jeg fikk som vanlig kramper i det som er ca rundt 20-22km, og haltet meg videre. Sparte krefter og trillet sykkelen mye i oppoverbakkene så jeg hadde mest mulig krefter til maks fart når det gikk nedover, noe som sikkert var irriterende for de jeg passerte nedover og ble tatt igjen av oppover :-P

Lurer litt på hvorfor jeg får kramper egentlig. Det er greit at jeg er i dårlig form kanskje, men jeg syntes nesten ikke jeg blir andpusten til tider. Prøver å fokusere på å puste mer, så får forhåpentligvis beina litt mer oksygen.

Men det er moro da! Jeg er sikkert mer igjen, men tror jeg må flytte til et land med sommer hele året så jeg er motivert nok til å trene kondisjon!

Jeg er vant til å sykle med grove enduro-type dekk, så når jeg satte utfor (i år igjen) med Michelin Wild Race'r både foran og bak var det like skremmende som i fjor (https://bike.michelin.com/products/michelin-wild-race-r). De er utrolig lette å fine da, men jeg savner de resterende 800g med knaster jeg vanligvis har med meg på tur når det først heller litt nedover :-D

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: ErikR] #2412458 06/06/2017 10:31
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: ErikR
Imponert over gærningene som stiller på start uten bremser :-)

Dette ble jeg imponert over også. Kjøres det så hardt utfor usett eller har de fleste vært gjennom løypa først. Som ganske gammel (ny i 40 års klassen i år) klarer jeg bare ikke det. Kanskje jeg er for feig for så teknisk terreng?

Hvordan trener man egentlig for å sykle såpass teknisk terreng fort? Hvor mye er teknikk og hvor mye kan relateres til å stole på utstyret (at man vet når hjulene sånn ca. slipper)? Oppdaget og ganske fort at jeg hadde litt utfordringer med å få "trykk" ned i pedalene i terrenget. Er dette noe som komme rom man bare øver nok?

Er og litt betenkt over at man våkner opp med så vondt i kroppen at det kjennes ut som man har fått bank (etter tryn). Må man bare regne med å slå seg "litt" under sånne ritt?

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: olechr] #2412461 06/06/2017 10:36
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: olechr
Sitat: Trond Vidar

Jeg syklet mye bedre enn forventet og det er bare Møvenpick sin skyld. Problemet med Møvenpick er at krampene blir ganske heftig etterhvert ;-)

Kan'ke velge Caramelita for maratonritt, vøtt, da er det den nye Møvenpick Endurance+ med elektrolytter som gjelder!

(Litt usikker på om det er råflaks eller katastrofe at ingen av mine aktuelle butikker har Caramelita. Mye annet, men ikke akkurat den. Tror det er mest råflaks. Caramelita ... mmmmmmmm)

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: sveinaa] #2412462 06/06/2017 10:36
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Dette ble jeg imponert over også. Kjøres det så hardt utfor usett eller har de fleste vært gjennom løypa først. Som ganske gammel (ny i 40 års klassen i år) klarer jeg bare ikke det. Kanskje jeg er for feig for så teknisk terreng?

Hvordan trener man egentlig for å sykle såpass teknisk terreng fort? Hvor mye er teknikk og hvor mye kan relateres til å stole på utstyret (at man vet når hjulene sånn ca. slipper)? Oppdaget og ganske fort at jeg hadde litt utfordringer med å få "trykk" ned i pedalene i terrenget. Er dette noe som komme rom man bare øver nok?

Er og litt betenkt over at man våkner opp med så vondt i kroppen at det kjennes ut som man har fått bank (etter tryn). Må man bare regne med å slå seg "litt" under sånne ritt?

Et lite tips er å presse mer på trening og være med på Enduro. Da får du presset grensene dine ganske mye ganske fort.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: sveinaa] #2412465 06/06/2017 10:55
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Det er jo en kombinasjon av alle tingene du nevner. Uten styrke blir du sliten veldig fort i sånt terreng, uten teknikk tryner du veldig fort, spesielt når det er vått og med for spinkelt utstyr blir man fort utrygg. Slakk vinkel på sykkel og kraftige dekk gir deg en bedre reise og hjelper deg når teknikken kommer til kort. Er teknikken strøken og formen konge kan du kjøre like fort på en hardtail med tynne dekk, men det er mye vanskeligere og du blir mer sliten.

Jeg sykler jo i østmarka til daglig (nesten) er vant til den type terreng, men det krever øving, øving og atter øving. har man bare syklet "flate" barnålsstier på Elverum (f.eks) blir overgangen veldig stor til Østmarkas stein og røtter.

Farten øker etter hvert som teknikk, kondisjon og styrke tillater det i kombinasjon. Og ikke minst hodet. Hodet må være vant til og takle farten men kjører i. Gjør det ikke det, blir man redd/utrygg og bremser mer eller mindre bevisst.

Redigert av knuthaug; 06/06/2017 10:57.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: sveinaa] #2412469 06/06/2017 11:02
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K

Hvordan trener man egentlig for å sykle såpass teknisk terreng fort? Hvor mye er teknikk og hvor mye kan relateres til å stole på utstyret (at man vet når hjulene sånn ca. slipper)?

For meg (som lærer best av repetisjon) er det timer og atter timer med både kos, crux og brapp på grov sti. I 2012 tryna jeg solid 7 ganger og var halvdau i en uke, de siste årene har jeg kost meg glugg ihjel uten spetakkel eller fall, og kjører latterlig mye fortere enn jeg gjorde, helt uten å pushe grenser. For at jeg skal klare å kjøre fortere nå, står det 95% på bedre kjørestyrke/kondis....og det er det litt værre å gjøre noe med.

Finner også at stimoro med grov sykkel & dekk er veldig overførbart til lettere/raskere/annerledes sykkel. Balanse, sporvalg og teknikk setter seg etterhvert i underbevisstheten. Har kjørt stiturer på CX nå, og hadde jeg prøvd det for 4 år siden hadde jeg dødd i løpet av 50 meter.

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: knuthaug] #2412473 06/06/2017 11:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: knuthaug

Det er jo en kombinasjon av alle tingene du nevner. Uten styrke blir du sliten veldig fort i sånt terreng, uten teknikk tryner du veldig fort, spesielt når det er vått og med for spinkelt utstyr blir man fort utrygg. Slakk vinkel på sykkel og kraftige dekk gir deg en bedre reise og hjelper deg når teknikken kommer til kort. Er teknikken strøken og formen konge kan du kjøre like fort på en hardtail med tynne dekk, men det er mye vanskeligere og du blir mer sliten.

Jeg sykler jo i østmarka til daglig (nesten) er vant til den type terreng, men det krever øving, øving og atter øving. har man bare syklet "flate" barnålsstier på Elverum (f.eks) blir overgangen veldig stor til Østmarkas stein og røtter.

Farten øker etter hvert som teknikk, kondisjon og styrke tillater det i kombinasjon. Og ikke minst hodet. Hodet må være vant til og takle farten men kjører i. Gjør det ikke det, blir man redd/utrygg og bremser mer eller mindre bevisst.

Formen og kroppen tror jeg hadde holdt til å sykle litt fortere (2:36). Var egentlig bare i en stigning jeg tenkte at ballongen skulle sprekke (og den var kjempe lang og bratt.). Hadde vært gøy å holdt følge i terrenget...

Men når jeg tenker meg om skjønner jeg at jeg må trene i lignende terreng. Velger nok som oftest så lett terreng at jeg kan kjøre drag uten å tenke meg så mye om.

Kanskje jeg burde starte å sykle rundbane.

*En annen ting som imponerer meg er utvekslingen en del kjører på. Hadde 24/34 og 11-40. Hadde jugd om jeg sa noe annet enn at 24 klinga ble flittig brukt....

Redigert av sveinaa; 06/06/2017 11:30.

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412489 06/06/2017 12:06
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
De fleste hadde, så vidt jeg så, rittfulldempere med 29" hjul. Og relativt raske dekk. Selv hadde jeg 27,5+ sykkel, med 3.0 dekk, som føles trygt når det går unna nedover, men desto tyngre på de flate partiene. Så ingen andre med pluss sykkel...

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: Wonka] #2412491 06/06/2017 12:12
superjon Offline
Entusiast
Entusiast
Fruen startet med 27,5 +
Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg også syklet på + sykkel. Det er så utrolig fint å sykle på !

Re: Terrengsykkelrittet 2017 [Re: sveinaa] #2412492 06/06/2017 12:15
ErikR Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjøres det så hardt utfor usett eller har de fleste vært gjennom løypa først.

Det hjelper i hvertfall å kjenne løypa. Jeg har ikke syklet i Østmarka siden forrige årtusen, hadde fri bane en del nedkjøringer og knotet tidvis fælt. På ett punkt tok jeg igjen ei dame som tydeligvis kjente løypa godt. Hun holdt et friskt tempo og det var kult å følge ei som hadde suveren kontroll på go'sporet nedover.
Jeg er klar for å komme igjen til neste år, men da skal jeg ta et par runder på forhånd for lære løypa først. Mulig jeg må henge litt med endurogjengen også for å lære noen triks.

Beaten paths are for beaten men
Side 12 av 14 1 2 10 11 12 13 14

Moderator  support