Nydelig Double Cross! Sendte deg en melding på insta men kan ta det her da.. er det god spenst i ramma?
Kan kun uttale meg basert på erfaring med mine aluminium og stål rammer, men sammenlignet med de, så er den veldig komfortabel, nesten myk, og har nok litt mindre spenst enn min andre stålsykkel.
Med fare for å spamme tråden med kommentarer, må jeg bare få gratulere med et ekstremt stilsikkert og lekkert bygg! Den himmelsølv-fargen er nydelig. Og skjermene skjemmer ikke, men løfter bygget.
Nydelig Double Cross! Sendte deg en melding på insta men kan ta det her da.. er det god spenst i ramma?
Kan kun uttale meg basert på erfaring med mine aluminium og stål rammer, men sammenlignet med de, så er den veldig komfortabel, nesten myk, og har nok litt mindre spenst enn min andre stålsykkel.
Spenst er jo et litt diffust begrep. Jeg har hatt en del billige stålrammer opp igjennom og de er ofte bare myke eller bare stive/daue. Men enkelte rammer har den herlige følelsen som kan beskrives som spenst. En myk ramme med spenst er nok det jeg liker best.
Ny grusracer på plass da den gamle skal settes bort på feriested, bare å lufte bakbremsen litt nå etter litt justeringer av kabler. Vitus Energi med noen oppgraderinger.
Ny grusracer på plass da den gamle skal settes bort på feriested, bare å lufte bakbremsen litt nå etter litt justeringer av kabler. Vitus Energi med noen oppgraderinger.
Veldig pen, vurderte denne selv! Spent på å høre hva du synes om den etter hvert.
Her er min! Har lagt ut et annet bilde av den i landeveisdelen og, men det er kanskje fordelen av å ha en blandeveisykkel?
Mason Bokeh med Campagnolo H11 Record. 50-34T - 12-32T kassett. Muligheten for å kunne skifte fem gir ned, eller tre opp i samme slengen og helt plettfri frontgir gjør at dette oppsettet fungerer utrolig bra, selv i gaupeterrenget i marka
Legger inn seneste prosjekt i tråden. Fant en Guerciotti aluminiumsramme på Ebay i våres etter en stunds søking. Sent 80-tall men mer sannsynlig tidlig 90-tall, den noen tvilsomme 90-talls grafikken tatt i betraktning. Ramma er kanskje/kanskje ikke produsert av Alan som produserte flere rammer for Guerciotti. Veldig lett men får bare ikke håpe den går opp i liminga som noen rapporterer at Alan rammer gjør.
Har bygd den som en dugelig og rask cx/grus sykkel med en miks av noen vintage men mest moderne komponenter. Sram Rival 1 krank med Garbaruk drev og en odde 70mm bb med italienske gjenger (selvfølgelig er det et begrep). Nye Hunt wheels med aluminium finish og min Paul Comp fetish fikk sitt utspring i blanke touring cantilevers. Funker bra så langt og eneste (store) bummer så langt er at den ikke har fester til flaskeholdere, er visst ikke en touring ramme dette.. (tips til å løse dette på en elegant måte mottas med takk)
Veldig pen, vurderte denne selv! Spent på å høre hva du synes om den etter hvert.
På tide å si noen ord om Vitusen, kanskje. Har hatt den noen måneder nå, men først nå jeg begynner å komme i havn med div justeringer og komponentbytter, samt samlet nok erfaring.
Jeg kjører sykkelen med to hjulsett, grusdekk 35 (36 på felg) mm som på bildet og 28 mm (30 på felg) Pro One. Har byttet diverse komponenter, blant annet hjulene (originalhjulene skal få tjene som vinterhjul på annen sykkel), utveksling, styre, stem, setepinne og snart sete. Så det som var en billig sykkel, har nå blitt litt mer moderat, men sitter vel igjen med en totalkostnad på rundt 15 k som fortsatt er bra.
Alt i alt rimelig fornøyd. Største plusset er moderne grussykkelgeometri med veldig god dekklaring (40-42 mm skal gli greit inn her), en bra gruppe for prisen og en ok design. Merk at geometrien er helt annerledes enn på karbonvarianten som er en mer klassisk cx.
Sykkelen føles også rimelig rask og responsiv og veier vel drøyt 9 kilo med grushjula og pedaler montert slik den blir nå.
Største minuset er at komforten i ramma er litt mer begrenset enn på de karbonsyklene jeg er vant med. Merker ikke så stor forskjell med brede dekk, men med 28 mm er det merkbart. Grov asfalt og vibrasjoner går veldig fint, men større slag, spesielt foran, kjenner du godt.
Til mitt bruk syns jeg også originalt 40/11-32 blir litt begrenset utveksling. Jeg har nå 44 t foran og 11-36 (grus) og 11-32 (asfalt) på, og det er ganske passe for meg.
Jeg er ingen fan av styrer med flare, så jeg byttet dette, mest fordi man blir sittende med albuene tvunget innover oppå bremsene. Da fikk jeg også ryddet litt i et rotete kabeloppsett originalt.
Setet er også for hardt for min smak. Skal hentes et Fizik Antares på posten nå, og har også byttet til en billig karbonsetepinne som virker å hjelpe litt på komforten.
Noe av poenget med flare er at man holder armene i rett linje for å unngå belastning på håndledd over lange distanser. Viktig med korrekt bredde for behagelig posisjon.
Oppdatering: Ser poenget ditt. Beklager, gikk litt fort i svingene her.
Jeg mener de i tilfelle kommer mer utover med flare enn vanlig rette hetter. Når man vipper tomlene inn kommer jo ikke albuene inn. Mulig avhengig av hvor mye man bøyer håndleddene?
Jeg har jo flarestyre selv uten å oppleve spesiell tvang utover/innover.
Litt i tvil hvordan jeg skulle beskrive det, men tomlene tvinges jo fremover og innover. Da opplever jeg, i kombo med at styret var veldig smalt på toppen, at albuene følger etter og ender opp lenger frem og inn mot hverandre. Uansett, jeg syns det var ubehagelig, men ikke sikkert alle flare-styrer oppleves slik. Sikkert også en vanesak. Nede i bukken var det helt greit, men litt lite aero med vide armer der nede.