Det rimelege alternativet, er vel å kjøpe ein tilhenger. Har du motor til det, er det greit å kjøre med det dei få gongane heile familien skal på langtur.
Ser absolutt problemet ditt. Har vw Sharan og savner 4 hjulstrekk og bakkeklaring. Bagasjerommet er til stadighet fult når vi skal på tur... Her står Discovery høyt på ønskelisten, men syns de er litt stive i pris... Vw Multivan hadde og vært fin.
Pickuper er talentløst. Jeg vil ha ren og tørr sykkel når jeg kommer fram. Dessuten er sykkelen eksponert for tjuvradder og annet pakk når man er på farten.
Pickuper er talentløst. Jeg vil ha ren og tørr sykkel når jeg kommer fram. Dessuten er sykkelen eksponert for tjuvradder og annet pakk når man er på farten.
Pickup er vel det beste alternativet i så måte om en ikke skal ha sykkel inne i bilen, men slikt pakk som du snakker om er vel troende til å knuse et vindu også eller bryte seg inn.. Nei, det eneste som nytter er å enten sykle til hytta eller bli hjemme..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Man trenger da ikke både søskenvogn OG sykkelvogn. Sykkelvogna kan brukes som trillevogn også. Da er det bare ett ekstra hjul å ta med :-)
Kan du ikke legge ned ryggen på sykkelvogna sier du? Da har du kjøpt feil vogn ;-)
Har ikke både søskenvogn og sykkelvogn. Barnevogna er enkel og sykkelvogna dobbel, men barnevogna tar ikke veldig mye plass. Å begynne å diskutere om barnevogna skal bli hjemme når kiden er under 1 år, den diskusjonen gidder ikke jeg ta, du kan tan med kjerringa mi, men du taper garantert! Jeg bruker bare argumentet om at da må vi ha større og bedre bil, det funker
Redigert av Børre Grop; 08/06/201720:27.
Don´t die without scars. More speed, more airtime, more fun!
Ser absolutt problemet ditt. Har vw Sharan og savner 4 hjulstrekk og bakkeklaring. Bagasjerommet er til stadighet fult når vi skal på tur... Her står Discovery høyt på ønskelisten, men syns de er litt stive i pris... Vw Multivan hadde og vært fin.
Discovery er fristende ja, men dessverre høy i pris og som andre nevner her, dyre i drift og mye rot. Multivan er jo gromt, men hadde håpa å sleppe kassebil. Ser at det kanskje ikke er noen som skiller seg vesentlig bedre ut enn andre her og heller nesten mot å holde meg til galaxy og skaffe den med 4x4. Sharan er jo i samme klassa, men lett å fylle begge de to dessverre!
Hvis det bare er snakk om 1-2 sommerferier med både barnevogn og sykkelvogn er det vel betydelig rimeligere å leie en større bil enn å kjøpe en. ...men det høres ikke ut som det er det du har mest lyst til, så du burde nok kjøpe kassebil
Vi har 3 barn i barnesetealder og en haug med sykler som skal bli med overalt. Minstetassen bruker vogn (1 år).
Med Ford S-Max 4wd, stor skiboks, 1 sykkelstativ på taket og plass til 3 sykler på hengerfestet (nedfellbart stativ, så man når tak i bagasjen) har vi stort sett mulighet til å ta med oss alt vi trenger.
Og da er det en super bil de 340 dagene i året vi ikke trenger lastebil også.
Jeg eide en 2006 mod Toyota Land Cruiser på grønne skilter. Der kunne jeg lett putte inn 5-6 sykler bak. Jeg som er 180 cm kunne også ligge rett ut i bagasjerommet. Genialt å slippe telt. Perfekt turbil! Solgte den etter et år. Den ble litt vel stor til mer lokale turer og det ble mye lirking inn og ut av parkeringsplasser og parkeringshus. Dyr i drift, men solgte den for nesten det samme som jeg ga for den, så totalregnestykket ble bra. Nå kjører jeg Mini Countryman. Funker det også, men syklene må på taket.
Re: Den perfekte terrengsykkelbilen
[Re: EHAa]
#241372211/06/201707:59
Vi har 3 barn i barnesetealder og en haug med sykler som skal bli med overalt. Minstetassen bruker vogn (1 år).
Med Ford S-Max 4wd, stor skiboks, 1 sykkelstativ på taket og plass til 3 sykler på hengerfestet (nedfellbart stativ, så man når tak i bagasjen) har vi stort sett mulighet til å ta med oss alt vi trenger.
Og da er det en super bil de 340 dagene i året vi ikke trenger lastebil også.
Galaxyen min er såpass høy at jeg bare har skiboks som bygger ca 20-25 cm ellers får jeg ikke bilen inn i garasjen. God plass likevel fordi den er ganske brei, men da blir det ikke plass til sykler på taket... Men nedfellbart sykkelstativ på hengerfestet trur jeg må bli neste investering, har bare slikt til å henge (2stk) syklene på nå.
Galaxy og S-max er absolutt gode biler å kjøre uten å få kassebilfølelse.
Har S-maxen et 4x4-system som funker bra?
Hvis det bare er snakk om 1-2 sommerferier med både barnevogn og sykkelvogn er det vel betydelig rimeligere å leie en større bil enn å kjøpe en. ...men det høres ikke ut som det er det du har mest lyst til, så du burde nok kjøpe kassebil
Har ofte 2-3 slike skikkelig langturer i løpet av året og har vært sånn de siste 4 åra, og ikke sikkert det tar slutt med det første, så permanent idealbil er å foretrekke
4wd-systemet er ganske greit, synes jeg. Tar seg godt frem på glatt føre. MEN: Bakkeklaringen er som en hvilken som helst annen bil, så hvis det er steinete eller skikkelig djupsnø blir det fort trøblete uansett.
Men det ville kanskje ikke fungert like greit hvis vi skulle til et sted uten toglinje
God idé med tog om jeg ikke hadde bodd 20 mil fra nærmeste togstasjon og både hytte og feriedestinasjon på sommeren ligger langt inn skogen langt fra togstasjoner. Her er bil eneste mulighet, gitt!
Ser at Caddy Maxi ser ut til å ha plass inni bilen til sykler om en legger baksetet ned.
Tar opp igjen den tråden her, nå med tanke på innkjøp av bil nr 2. Familiebilen er en Galaxy med god plass og komfort, men tenkte at som bil nr 2 vil jeg (kona får bare godta det...) ha noe gromt som jeg kan bruke til sykkelbil, ei kjerre som kan lastes med sykler og stæsj primært til turer lokalt, men også langturer. Drømmen er en pick-up med 4wd, god bakkeklaring og nok av krefter. Må ha dobbelkabin for å kunne fungere som "hente-i-barnehagen-bil", og helst langt nok lasteplan til å sette sykler bakpå uten for mye knot. Kikker litt på Navara og D-max, amerikaner er uaktuelt, for dyre i drift.
Noen erfaringer og tanker om hva som fungerer her på forumet?
Min far hadde inntil nylig en 2015 Toyota Hilux pick-up dobbelkabiner med låsbart aluplan der man kunne ha takstativ på rails på lokket på planet. Selv jeg som ikke kan fordra bil som ikke appelerer til følelser (altså alt som kan assosieres med praktisk eller familiepreget) syntes dette var en genial bil med helt ok kjøreegenskaper. Byttelånte ofte da jeg skulle på topptur og i fjellet ellers. Må ta meg litt bedre tid innover Leirdalen i år og også komme tidligere for å være sikker på å få parkeringsplass til personbil med 4wd...
Nå er jeg egentlig ganske imot VW sine biler, men Amaroken frister litt. Den er hvertfall av de bredeste euro-pick-upene, med størst kabin. Så der kan det være plass til småbarnsete. Lasteplanet er ikke så veldig langt, men mener det er bredest i klassen.
Hvis du i tillegg kjøper med hard-top som er enkel å ta av og på, så har du plutselig stasjonsvogn/stor-SUV ved behov, hvor du kan låse inn verdiene.
Er det stort sett standard str på lasteplanet til de ulike pickupene slikt at ingen tar sykler i planet viss man har dobbelkabin? Bredda på planet er ikke så nøye for min del. Med dobbelkabin så får en jo faktisk plass til sykkelstativ på taket, men hadde vært praktisk å bare kjørt syklene inn på planet.
Men det ville kanskje ikke fungert like greit hvis vi skulle til et sted uten toglinje
God idé med tog om jeg ikke hadde bodd 20 mil fra nærmeste togstasjon og både hytte og feriedestinasjon på sommeren ligger langt inn skogen langt fra togstasjoner. Her er bil eneste mulighet, gitt!
Ser at Caddy Maxi ser ut til å ha plass inni bilen til sykler om en legger baksetet ned.
Fiat Multipla hadde som opsjon å ta ut midtre sete bak, og bytte ut midtre fremmre sete med sykkelholder, så kunne sykkelen stå inne i bilen med fortsatt plass til 4
Multipla er kongebil! Man kan selvsagt diskutere utseende, men 6 seter,1 hjul i hvert hjørne gjør at kupeen er meget romslig. Sitter høyt og godt. Bra kg på kroken. Billig å drift med 0.45 på mila. Og de var fullstappet med utstyr når de var nye, med bla integrert GPS og dobbelt soltak i 1997
Hver sin lyst! Og bra vi er forskjellige Det er vel de som legger følelsene til side som kanskje gjør de beste bilkjøpene, det skal jeg innrømme.
Har innsett at de fleste pickuper med dobbelkabin ikke har langt nok plan til å få sykkelen stående bakpå uten å sette den på skrå. Bortsett fra Chevy Silverado da. Sykkelen min er nøyaktiv 200 cm lang, Silveradoen er 202 cm på planet.
I Spania kjørte jeg en traust Ford Grande C-Max. Den hadde en fin funksjon ved at midtsetet bak kunne brettes ned i det ene sidesetet slik at man fikk en kanal mellom baksetene på full høyde - fra gulv til tak. I den kanalen fikk jeg greit to sykler uten forhjul selv med hele familien forøvrig i bilen. Tidligere har jeg hatt en Merc A-klasse av den gamle typen - høy, kort og liten. Den hadde bare to bakseter, som hver kunne justeres fremover og tilbake omtrent som forsetene. Mellom disse ble det også god plass til et par sykler. I den bilen kunne jeg til og med bare hekte ut baksetene og lagre dem. Ofte kjørte jeg bare med et baksete og dermed plass til 3-4 sykler ved siden, selv i en så liten bil.
Å ta av framhjulet er et ok kompromiss ved lengre kjøring. Mener å ha sett her inne et bilde av en brakett man kan skru/feste i golvet og deretter feste framgaffel i?