Turritt og spurt fra felt
|
Re: Turritt og spurt fra felt
[Re: Alpers]
02/06/2017 13:55
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det går jo an å titte på Hammer Series. Helt sinnsykt kult å se på, og kan arrangeres på runder a 10 km. Da er det plutselig litt enklere å ha det på lukkede veier der det er tryggere også for alle. Jeg er helt sikkert på at det er veien å gå, og om konkurransen er viktigst så kan jeg ikke skjønne om folk ikke synes at det er fett, men jeg tror det må gjøres på et individuelt plan.
Redigert av sveinaa; 02/06/2017 13:57.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: imag]
02/06/2017 14:16
|
Sixtus
Entusiast
|
Entusiast
Det er jo ingen som har lyst til å sykle kriteriumsritt, det er jo bare noe man gjør i mangel på noe bedre. At dette er den foretrukne konkurranseformen i US of A har vel mest med jus å gjøre. Tja, som nevnt tidligere: Uno X-cupen i Stavanger er da ganske populær (og gøy). Her får man virkelig øvd seg på massespurt da det er 3, 2 og 1 spurtpoeng på hver runde. Så er det jo litt gøy å sitte i feltet med disse da... 
|
|
|
[Re: HeavyDude]
03/06/2017 02:54
|
Tobben63
Entusiast
|
Entusiast
Mulig dette er veien å gå. Men det krever at man deler inn i "ferdighetsklasser" eller hva man skal kalle det. Kanskje et ranking system med opprykk slik at man konkurrerer med syklister på samme nivå, uavhengig av alder. Blir jo mange klasser av det og litt logistikk på resultatlister, men lar vel seg ordne lett med Eqtiming? Husker jeg kjørte noen slike ritt på 80tallet (ca 25kg siden) og det var hektisk og gøy.
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
|
|
|
[Re: Tobben63]
03/06/2017 06:40
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig dette er veien å gå. Men det krever at man deler inn i "ferdighetsklasser" eller hva man skal kalle det. Kanskje et ranking system med opprykk slik at man konkurrerer med syklister på samme nivå, uavhengig av alder. Blir jo mange klasser av det og litt logistikk på resultatlister, men lar vel seg ordne lett med Eqtiming? Husker jeg kjørte noen slike ritt på 80tallet (ca 25kg siden) og det var hektisk og gøy. 50 til 100 jevngode senpubertale gutter i samlet felt (ingen/lite spredning grunnet lik kapasitet), blir det noe mindre idiotsykling av det?
|
|
|
03/06/2017 08:50
|
Duckster
Fersking
|
Fersking
Mitt inntrykk av dem som sykler mest idiot i ritt er at det som regel er dem nest "beste" som gjør det dem som egentlig havner utenfor seierskampen uansett...Dem som egentlig konkurrerer mot kollegaer venner og andre fra næringslivet eller hva det måtte være..
|
|
|
[Re: Tobben63]
03/06/2017 13:44
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mulig dette er veien å gå. Men det krever at man deler inn i "ferdighetsklasser" eller hva man skal kalle det. Kanskje et ranking system med opprykk slik at man konkurrerer med syklister på samme nivå, uavhengig av alder. Blir jo mange klasser av det og litt logistikk på resultatlister, men lar vel seg ordne lett med Eqtiming? Husker jeg kjørte noen slike ritt på 80tallet (ca 25kg siden) og det var hektisk og gøy. ### Er det ikke omtrent slik det er i dag ? Rittranking bestemmer jo hvilken pulje du er i på bla Nordmarka, Tyrifjorden osv. Og har du færre enn 5 ritt legges det på "tilleggstraff" i rankingen. Jeg hadde mitt aller første ritt i 2015 og havnet i gruppe 6 i Tyrifjorden (mitt fjerde ritt på rittranking), gruppe 3 i fjor og skal for første gang i "karrieren" stille i gruppe 1 i morgen. Ikke veldig relevant å vurdere spurt (som er teit) da sannsynligheten for å henge med helt inn er "litt lav" Lurer fortsatt på om jeg skal vurdere gruppe 2. Det er kanskje for lett å "snike" seg opp i puljer via singlekø som ganske mange gjorde på Nordmarka og muligens skulle en som meg med kun 9 ritt i statistikken blitt holdt igjen litt lenger. Jeg synes uansett det har vært en del risikabel (les idiotisk) oppførsel og skumle holdninger i alle gruppene jeg har kjørt men kunnskapsnivået er bedre i sterkere puljer. Jeg oppfatter Master ritt som ganske likt turritt mht holdninger men litt færre folk som er blanke mht erfaring. Hilsen 48,6 åring som i høy alder har funnet konkurranseinstinktet
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
03/06/2017 17:15
|
Jåddhå
Avhengig
|
Avhengig
Angående det med puljer. Hva gjør tre kompiser i pulje 5, 6 og 8 når de vil sykle sammen? Ca lik kjørestyrke, forskjell i antall ritt man har deltatt.
|
|
|
03/06/2017 21:50
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Eneste sikre at man får kjørt sammen er vel at de som starter i pulje 5 og 6 går bak til 8.
|
|
|
[Re: Oystein L]
03/06/2017 22:15
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Mulig dette er veien å gå. Men det krever at man deler inn i "ferdighetsklasser" eller hva man skal kalle det. Kanskje et ranking system med opprykk slik at man konkurrerer med syklister på samme nivå, uavhengig av alder. Blir jo mange klasser av det og litt logistikk på resultatlister, men lar vel seg ordne lett med Eqtiming? Husker jeg kjørte noen slike ritt på 80tallet (ca 25kg siden) og det var hektisk og gøy. 50 til 100 jevngode senpubertale gutter i samlet felt (ingen/lite spredning grunnet lik kapasitet), blir det noe mindre idiotsykling av det? Det hele koker vel ned til at sykling innebærer en viss risiko, og at de som dermed melder seg på i eksempelvis mastercup er klar over dette, mens det gjerne forventes mindre aggressiv kjøring i turrittene.
|
|
|
05/06/2017 07:17
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Hva tenker folket om at målgang i Tyrifjorden rundt var satt like etter to godt traffikerte rundkjøringer på Vøyenenga? Spurting på vått føre og nesten smell i en SUV i min pulje.
Med tanke på at løypa ble snudd i år for å bedre sikkerheten synes jeg det er merkelig at arrangørene ikke heller la mål til like før disse rundkjøringene.
> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
|
|
|
[Re: Jåddhå]
05/06/2017 09:03
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Angående det med puljer. Hva gjør tre kompiser i pulje 5, 6 og 8 når de vil sykle sammen? Ca lik kjørestyrke, forskjell i antall ritt man har deltatt. Alle tre stiller i pulje 8. Slik praktiserte vi det i ØR da jeg var rittleder og det fungerte veldig bra.
|
|
|
[Re: helomoto]
05/06/2017 11:07
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Hva tenker folket om at målgang i Tyrifjorden rundt var satt like etter to godt traffikerte rundkjøringer på Vøyenenga? Spurting på vått føre og nesten smell i en SUV i min pulje.
Med tanke på at løypa ble snudd i år for å bedre sikkerheten synes jeg det er merkelig at arrangørene ikke heller la mål til like før disse rundkjøringene. Løypevaktene i går var tidvis håpløse. Ja, de stor der, men de pekte ikke vei eller stoppa bilder. Flere som kjørte feil.
|
|
|
05/06/2017 11:15
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Hørte at innen flere av de som syklet den lange runden av Tyrifjorden rundt kom seg til mål var nesten alt rigget ned og ingen ting å få etter målgang. Hvis de først skal ha to distanser må de ha tid til å vente på at alle kommer seg til mål før de pakker sammen.
|
|
|
05/06/2017 12:17
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Med tanke på at løypa ble snudd i år for å bedre sikkerheten synes jeg det er merkelig at arrangørene ikke heller la mål til like før disse rundkjøringene. Hvorfor spurte i turritt?
|
|
|
05/06/2017 15:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Med tanke på at løypa ble snudd i år for å bedre sikkerheten synes jeg det er merkelig at arrangørene ikke heller la mål til like før disse rundkjøringene. Arrangøren kan da ikke få skylden fordi noen opphever trafikkreglene fordi de vil spurte?
|
|
|
[Re: sveinaa]
05/06/2017 16:21
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Med tanke på at løypa ble snudd i år for å bedre sikkerheten synes jeg det er merkelig at arrangørene ikke heller la mål til like før disse rundkjøringene. Arrangøren kan da ikke få skylden fordi noen opphever trafikkreglene fordi de vil spurte? Nei, men når de opererer med resultatlister med rangering der de ikke gir samme plassering til deltagere som kommer inn sammen, burde de forstå at folk er folk, og vil konkurrere om plasseringene. Selv i pulje 11.
|
|
|
05/06/2017 16:30
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Med tanke på at løypa ble snudd i år for å bedre sikkerheten synes jeg det er merkelig at arrangørene ikke heller la mål til like før disse rundkjøringene. Arrangøren kan da ikke få skylden fordi noen opphever trafikkreglene fordi de vil spurte? Nei, men når de opererer med resultatlister med rangering der de ikke gir samme plassering til deltagere som kommer inn sammen, burde de forstå at folk er folk, og vil konkurrere om plasseringene. Selv i pulje 11. Da må det forbys igjen da.
|
|
|
05/06/2017 17:06
|
Mr.Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Ikke akkurat spurting, men har med turritt og etikette å gjøre? Hva tenker forumet om at en gruppe fra et ikke navngitt bedriftsidrettslag stiller seg først i en pulje som inneholder 60-70% andre ryttere og ber dem pelle seg vekk fordi de skal kjøre rulle. De sperrer fullstendig veien for å komme forbi og bremser inn i samtlige bakker så de nesten får resten av feltet i bakhodet. Våger noen seg i nærheten av dem i front, så vanker det ukvemsord og banning. Burde ikke en gruppe med såpass lavt ferdighetsnivå heller stilt seg samlet bakerst og heller kjørt folk inn igjen hvis rullen deres gikk så fantastisk bra (noe den på ingen måte gjorde, stemningen i resten av feltet var på grensen til amper)?
|
|
|
05/06/2017 17:51
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Dere som spurter i disse turritt, hvorfor kjører ikke dere master cup og/eller rankingritt? Det er masse av ritt på Østlandet.
En annen mulighet er Spinn Cup i Vestfold. Kriteriumsritt og gateritt, det vil si masse spurting!!!
|
|
|
[Re: Mr.Jacobsen]
05/06/2017 17:53
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Hadde et lignende problem. Lag som la seg frem i pulja sperra veien. Var få forbikjøringsmuligheter.
|
|
|
[Re: Panda]
05/06/2017 18:25
|
helomoto
Avhengig
|
Avhengig
Dere som spurter i disse turritt, hvorfor kjører ikke dere master cup og/eller rankingritt? Det er masse av ritt på Østlandet.
En annen mulighet er Spinn Cup i Vestfold. Kriteriumsritt og gateritt, det vil si masse spurting!!! Jeg antar at folk flest ikke har fått med seg at det er flaut. Kanske også fordi det morsommere å konkurrere mot andre på tilnærmet samme nivå enn å bli kjørt av fra start, og turritt med til-en-viss-grad-ferdighetsbasert puljestart er en slik arena.
|
|
|
[Re: Vingleik Vaagal]
05/06/2017 18:31
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Løypevaktene i går var tidvis håpløse. Ja, de stor der, men de pekte ikke vei eller stoppa bilder.
Vise vei er udiskutabelt, stoppe biler har de faktisk ikke hjemmel til å gjøre...
|
|
|
05/06/2017 18:44
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Gjort det i flere turritt jeg har kjørt, for å forhindre at det blir bråbrems i feltene.
|
|
|
05/06/2017 18:46
|
Vingleik Vaagal
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan er nivået i master/ranking?
|
|
|
05/06/2017 19:37
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Nivået i master cup 30-39 og 40-44 (som er de klassene jeg har erfaring med) er som pulje 1 i et større kjent turritt. Men der er mer støting i MC og rittene er kortere enn turritt.
|
|
|
16/06/2017 12:16
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Veldig flott artikkel på landevei.no om de sterkeste i TURRITTET Styrkeprøven... Her siterer landevei Norgescup ryttere inkl folk som "sykler tilnærmet på fulltid ved siden av studier" og som er litt bekymret for variert erfaring hos konkurrentene. Ellers er fokuset til landevei på de sterke rullelagene i alle Turritt. Rosinen i pølsa: "– Det er ikke bare-bare å slå Sande i en nedoverbakkespurt"... Jeg er trofast leser på forumet og landevei på papir og på nett og ser hvor tydelige de ellers skriveføre og flinke folkene i redaksjonen er på at "noe må gjøres" med formen på turritt, at det er livsfarlig / teit å spurte i turritt, skummelt med få vakter osv og at master/NC osv er arenaen for de sterkeste rytterne som vil konkurrere. Fokuset i denne og flere artikler er slik jeg ser det med på å støtte opp under og legitimere konkurranseelementet i Turritt. Ikke at jeg har noe imot dette (tvert i mot) men skulle Landevei bli enige med seg selv burde dere enten fokusere på den flotte naturopplevelsen mellom Trondheim og Oslo eller akseptere at konkurranse elementet finnes. Begge deler blir litt spagat synes jeg... Og jeg skal kose meg i morgen på Lillehammer Oslo i behagelig tempo i klubb-rulla. Masse natur, flotte folk og til og med en stopp underveis :-) Her har vi artikkelen med en typisk turitt rytter som gleder seg til naturopplevelser https://www.landevei.no/Nyheter/SELVSIKKER-TITTELFORSVARER
Redigert av EmilZipp; 16/06/2017 12:17.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
16/06/2017 12:40
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Veldig flott artikkel på landevei.no om de sterkeste i TURRITTET Styrkeprøven... Her siterer landevei Norgescup ryttere inkl folk som "sykler tilnærmet på fulltid ved siden av studier" og som er litt bekymret for variert erfaring hos konkurrentene. Ellers er fokuset til landevei på de sterke rullelagene i alle Turritt. Rosinen i pølsa: "– Det er ikke bare-bare å slå Sande i en nedoverbakkespurt"... Jeg er trofast leser på forumet og landevei på papir og på nett og ser hvor tydelige de ellers skriveføre og flinke folkene i redaksjonen er på at "noe må gjøres" med formen på turritt, at det er livsfarlig / teit å spurte i turritt, skummelt med få vakter osv og at master/NC osv er arenaen for de sterkeste rytterne som vil konkurrere. Fokuset i denne og flere artikler er slik jeg ser det med på å støtte opp under og legitimere konkurranseelementet i Turritt. Ikke at jeg har noe imot dette (tvert i mot) men skulle Landevei bli enige med seg selv burde dere enten fokusere på den flotte naturopplevelsen mellom Trondheim og Oslo eller akseptere at konkurranse elementet finnes. Begge deler blir litt spagat synes jeg... Og jeg skal kose meg i morgen på Lillehammer Oslo i behagelig tempo i klubb-rulla. Masse natur, flotte folk og til og med en stopp underveis :-) Her har vi artikkelen med en typisk turitt rytter som gleder seg til naturopplevelser https://www.landevei.no/Nyheter/SELVSIKKER-TITTELFORSVARER Jeg er ikke enig i din konklusjon. Det som skrives på lederplass etc. er ikke det samme som å dekke "nyheter" fra sykkelnorge (også fra turritt.). Din kritikk av Landevei kan fort misforstås med at du er misfornøyd med at det kommer nye regler og at Landevei, slik jeg forstår det, er positive til det med bakgrunn i at sikkerheten blir høyere. Ingen av de som blir intervjuet er typiske tur-ryttere. En typisk turrytter er listefyll som ikke ønsker at risikoen ved å delta blir større fordi enkelte ikke skjønner at man også øker risikoen for de man sykler sammen med ved en del valg.
|
|
|
[Re: EmilZipp]
16/06/2017 12:42
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Sist dette var tema i tråden fikk vi dette svaret, som sikkert gjelder fortsatt: Når det gjelder Landeveis dekning: Av og til dekker en det som skjer, selv om en ikke er enig. NRK forteller ganske nøytralt om hva Trump gjør selv om han er en kukk Jeg synes det er merkelig at Landevei har 14 (!) saker som omhandler Trondheim-Oslo, Lillehammer-Oslo eller andre store turritt, mens de har én sak om NM som starter i helga.
Redigert av Øyvind V; 16/06/2017 12:42.
|
|
|
[Re: sveinaa]
16/06/2017 12:54
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[/quote] Jeg er ikke enig i din konklusjon. Det som skrives på lederplass etc. er ikke det samme som å dekke "nyheter" fra sykkelnorge (også fra turritt.).
Din kritikk av Landevei kan fort misforstås med at du er misfornøyd med at det kommer nye regler og at Landevei, slik jeg forstår det, er positive til det med bakgrunn i at sikkerheten blir høyere.
Ingen av de som blir intervjuet er typiske tur-ryttere. En typisk turrytter er listefyll som ikke ønsker at risikoen ved å delta blir større fordi enkelte ikke skjønner at man også øker risikoen for de man sykler sammen med ved en del valg.
[/quote]
Jeg har ingenting imot fokus på de sterkeste og vinnerne i turritt enten det er rullelagene eller i Fellesstart i gruppe 1 (og 2 ?).
Men Alpers, Øyvind og Valentino som vel må sies å representere noe mer enn hobbysynsere er slik jeg ser det veldig tydelige på at konkurranse elementet i turritt er uønsket og farlig i denne tråden med bakgrunn i får få vakter, dårlig sikkerhet på åpen vei og varierende erfaring hos ryttere. De skriver ikke "med unntak av gruppe 1 og 2, vi snakker bare om listefyllet i gruppe 3-23"
|
|
|
[Re: Øyvind V]
16/06/2017 12:59
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sist dette var tema i tråden fikk vi dette svaret, som sikkert gjelder fortsatt: Når det gjelder Landeveis dekning: Av og til dekker en det som skjer, selv om en ikke er enig. NRK forteller ganske nøytralt om hva Trump gjør selv om han er en kukk Jeg synes det er merkelig at Landevei har 14 (!) saker som omhandler Trondheim-Oslo, Lillehammer-Oslo eller andre store turritt, mens de har én sak om NM som starter i helga. Problemet vårt er at vi har for lite ressurser til å få til en god dekning av NC, NM og rankingritt, og at dette er stoff som leses i mindre grad. I en ideell sportsredaksjon ville vi brukt mer ressurser på å få en bredere dekning av alle sykkelsportens grener og nivå, men det klarer vi desverre ikke nå. Styrkeprøven er også det rittet med størst identitet i Norge, og mange syklister har mer forståelse for hva som foregår der enn i NM. Vi er desverre tvunget til å velge, selv om det blir en viss skjevfordeling. Å dekke proffrittene har vi desverre ikke tid til i særlig grad. Å lage fire utgaver i året av Landevei, seks fra og med 2018, er heltidsjobb (minst) for en mann. Å arrangere Samling, lage nettsaker, filmer, podkaster eller være tilstede på ritt kommer i tillegg til dette. Vi skulle gjerne gjort mer, men greier ikke det i dag. Som også noen skriver lenger opp og Øyvind sier, at vi dekker det som skjer på turrittnivå i sykkelnorge betyr ikke nødvendigvis at en er enig i det som skjer.
|
|
|
|
|