I utgangspunktet en fin el-sykkel; Cube Reaction Hybrid. Stisykkel, som jeg har gjort om til en bastard av en pendlersykkel, med gatedekk, speil, skjermer og bagasjebrett. Og prikken over I`en, styre senket 40 grader med forlenget stem (12cm), pent ikke sant?
Bastarden fra siden.
Glemte å nevne at styret er snudd opp ned, for å komme ytteligere ned, viktig med aerodynamikk, right?
Jeg er egentlig ikke interessert i EL-sykler, trenger all treningen jeg kan få. Denne derimot kunne jeg godt hatt
Gratulerer til nmk - det var en klassisk elegant doning!
Men nettopp det er jo faren med sykler med hjelpemotor - man fristes til å kjøpe et vakkert eksemplar og opplever dermed ikke den samme, raske forbedring i styrke og kondisjon som man ville ha opplevd på en alminnelig sykkel Jeg priser meg lykkelig over at el-sykkel ikke var et alternativ da jeg tok opp igjen daglig sykling.
Når det er sagt - ja, disse kjøretøyene blir stadig mer forførende vakre og velfungerende. Focus Project Y synes jeg i så måte er verst
Mye har skjedd på E sykkelfronten siste tiden og min kropp er dessverre nokså dårlig pga av revmatisme og en skulder som er vond i tillegg. Skal derfor ut å handle en EL fulldemper til stisykling. Men må også være en sykkel jeg kan sykle en rolig tur på grus med når skulderen er ekstra vond. Finnes kompromisset når jeg vil ha fulldemper? Har sett litt på Specialized som jeg synes har noe flotte og ikke minst enkle sykler. Liker også appen deres. Var og kikket litt på en Trek i dag. Den virket også veldig fin, og ser Canyon også begynner å rulle ut sine. Men vet ikke når disse blir tilgjengelige i Norge. Har dessverre ikke råd til de aller feteste modellene og har ett budsjett på 45k omtrent. Noen som har tips og synspunkter?
Noen som vet hvordan slike motorer tåler saltslaps?
De store produsentene er gode til å bygge inn motorene, så jeg tror det går bra. Ihvertfall om man spyler sykkelen regelmessig. Og så lenge produsenten ikke spesifiserer at den *ikke* skal brukes om vinteren eller på saltet vei, kan man reklamere hvis det skulle bli problemer.
Nå som jeg har eid en elsykkel med Bosch-motor i et års tid konkluderer jeg foreløpig med at: * Nei, de store produsentene, i hvert fall Bosch, er ikke gode nok til å bygge inn motorene. Værtettingen har nok overhodet ikke fungert på den sykkelen vi kjøpte, ihvertfall hevder butikken og Bosch-reparatøren at motoren var full av salt og at det var årsaken til at den ikke fungerte i vinter. * Selv om det står spesifisert hos butikk og produsent at sykkelen er egnet til vinterbruk, viser dette seg å være feil. * Ja, man kan prøve å reklamere, men det er sabla vanskelig å få noe utav det når butikken holder vinterstengt til langt ut i juni... * Reklamasjon viser seg å være vanskelig når butikken hevder de finner så mye salt inni motoren at "dere må ha brukt sykkelen på en ekstrem måte", "har utført svært dårlig vedlikehold", "har ikke spylt sykkelen ofte nok vinterstid" osv.
(Noe bakgrunnsinfo: Sykkelen har stått i butikkens varetekt mesteparten av vinteren ettersom motoren stort sett har vært defekt. Totalt sett har den vært brukt rundt 25–30 ganger i løpet av vinteren, stort sett 6–7 km hver vei t/r jobb. Oljet og smurt etter hver bruk. Det var minusgrader nesten hele vinteren i Trondheim, så spyling har det imidlertid vært lite av, og den har selvsagt fått litt saltslaps på seg innimellom. Pga. vinterstengningen har butikken vært nødt til å transportere sykkelen til Oslo for reparasjoner, og hver gang har den vært i butikkens varetekt i 3–5 uker. Å kontakte dem pr telefon for å "speede opp" prosessen har alltid vist seg å være vanskelig, man må ihvertfall regne med å bruke et par arbeidsdager på å ringe diverse telefonnumre, og helst bør man finne et nytt telefonnummer å ringe fra hvis man vil at de skal svare.)
Nå er jeg derfor ute etter tips mtp. valg av lokalbutikk i Trondheim (MÅ være vinteråpent og ha eget verksted med god peiling, bør også helst ligge nær sentrum så vi slipper å kjøre bil for å levere inn sykkel), samt valg av sykkel og motortype som tåler vinterbruk. Bosch-motor fra vinterstengt butikk er altså uaktuelt
(PS. Da vi kjøpte sykkelen hadde vi ingen grunn til å tro at butikken skulle være vinterstengt)
Skulle vara interessant att se någon statistik på hur el-syklarna klarar vintern.
Tycker att det var klart fler el-syklar denna vintern än förra men tror att många inte vill bruke den dyra el-sykkeln på vintern.
Det krävs ju också enormt mycket mer arbete för att vedlikeholde en sykkel på vintern än på sommaren och det är nog många som varken kan eller vill göra det.
Nå som jeg har eid en elsykkel med Bosch-motor i et års tid konkluderer jeg foreløpig med at: * Nei, de store produsentene, i hvert fall Bosch, er ikke gode nok til å bygge inn motorene. Værtettingen har nok overhodet ikke fungert på den sykkelen vi kjøpte, ihvertfall hevder butikken og Bosch-reparatøren at motoren var full av salt og at det var årsaken til at den ikke fungerte i vinter. * Selv om det står spesifisert hos butikk og produsent at sykkelen er egnet til vinterbruk, viser dette seg å være feil. * Ja, man kan prøve å reklamere, men det er sabla vanskelig å få noe utav det når butikken holder vinterstengt til langt ut i juni... * Reklamasjon viser seg å være vanskelig når butikken hevder de finner så mye salt inni motoren at "dere må ha brukt sykkelen på en ekstrem måte", "har utført svært dårlig vedlikehold", "har ikke spylt sykkelen ofte nok vinterstid" osv.
Mitt inntrykk er at ditt problem i stor grad er useriøs forhandler. Sjappa du snakker om tror jeg har tapt seg vesentlig etter at flinke folk forlot skuta her i byen.
Jeg har hvertfall mange bekjente som har Bosch-motor og har kjørt den flere vintre på rad gjennom byen uten større problem enn ordinær vinterslitasje på drivverk.
Jeg har inntrykk av at Trondheim Elsykkel og Elsykkelbutikken er gode alternativ her lokalt hvertfall. Sistnevnte er jo lokal bedrift som har bygget seg opp og vokst her i byen, mens førstnevnte vel er del av Evo Elsykkel-familien. Elsykkelbutikken selger vel mye av både Bosch og Bafangutstyrte sykler.
Hvis jeg skal handle meg elmotor til Dummyen min er det hvertfall Elsykkelbutikken jeg vurderer som heteste kandidat.