Bruktbil rundt 50-tusen?
|
Bruktbil rundt 50-tusen?
#2410926
31/05/2017 13:48
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 564
klev1
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 564 |
jeg har særdeles lite peiling på bil, og tilsvarende lite interesse for bil. Jeg har hund som røyter som besatt, og gidder ikke å bruke alt for mye penger på å ødelegge en bil innvendig med pels. Er det mulig å få noe greit i 50-tusenkronersklassen?
Krav er: Stasjonsvogn (Relativt) høy driftssikkerhet Lavt drivstofforbruk Hengerfeste (så jeg får brukt sykkelstativ bak)
Hvilke merker og modeller går for å være "evighetsmaskiner"?
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2410940
31/05/2017 14:56
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Toyota Corolla diesel. Sannsynligvis ogsåen av de kjipeste bilene som er produsert.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2410942
31/05/2017 15:02
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,349
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,349 |
Skoda Octavia, MB C-klasse, Volvo V70 eller 940 er kandidater selv om de har hver sine svakheter.
Vi kjører bensinbil vel?
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2410955
31/05/2017 16:10
|
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357
Flex
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357 |
Det aller meste av japanske biler er vel relativt safe. Men Toyota ligger som kjent jevnt over på toppen av de fleste statistikker over driftssikkerhet. Men man vet aldri. Kan være en del forskjeller mellom de ulike modeller også. Det kan være greit å sjekke her for å sammenligne driftssikkerhet mellom ulike bilmerker / -modeller. Det er mye bra å få tak i i den prisklassen. F.eks. er det mulig å få tak i en 10 år gammel Avensis som har gått vel 100' km her. Merk: jeg kjenner ingenting til bilen, den dukket bare opp da jeg søkte på Finn
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2410957
31/05/2017 16:26
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892 |
(...) Lavt drivstofforbruk Volvo V70 Vi kjører bensinbil vel?
Andreas Tveit
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2410972
31/05/2017 17:36
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
50.000 for en skarve bil er uhørt.
Du kan få en god sykkel til den prisen.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: bsmell]
#2410994
31/05/2017 19:29
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Altfor dyrt, burde koste halvparten . Min kommer til salgs i august når jeg får Tesla. Fornøyd om jeg får 25 for den til tross for lavere kilometerstand.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411068
01/06/2017 06:33
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
Siden du skriver stasjonsvogn, så hadde du muligens flere enn to passasjerer i tankene? Hvis ikke ville jeg anbefalt deg å se på en varebil. - Du kan få plass til tre stk litt ubekvemt inn i en varebil (de med tre registrerte sitteplasser). - Varebilen har god plass til hundebur baki og skulle det bli for mye lo så er det mye enklere å få ut skiten... man kan faktisk åpne skyvedøra på siden og bakdørene og finne frem hageslangen i nødstilfeller. - Varebilen gir plass til sykkel INNI... Sikker transport og plass til masse stæsj når du skal på tur  Du får typiske varebiler som Citroen Berlingo, Ford Transit (connect), Peugeot Partner og Volkswagen Caddy (maxi) til rundt 50 000. Kravet mitt på bilsøk har vært nyere enn 2010mod, gått mindre enn 150 000 og billigere enn 50 000..
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: pbk]
#2411073
01/06/2017 06:54
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Det er jo et vrak. Undermotorisert, det at den har fått nytt registerkjede tyder på at motoren aldri kommer til å gå langt. Halve prisen hadde vært ok for den også. Hvordan en 3 serie med 116hk skal være artig skjønner jeg ikke. I min ungdom da jeg kjørte E30 325i var det latterlig med 4-sylindret BMW.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: CyberTrack]
#2411079
01/06/2017 07:10
|
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253 |
Skoda Octavia, MB C-klasse, Volvo V70 eller 940 er kandidater selv om de har hver sine svakheter.
Vi kjører bensinbil vel? Hvis du vil minimere utvalget biler å velge mellom, eller kjøpe en bil på over 10-11 år, så kan du jo holde deg til bensinbil.  Muligens hadde en Kia vært et godt kjøp? No sånt: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96771389?
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411081
01/06/2017 07:16
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956 |
Ford Mondeo (Fortrinnsvis 2.2l) God å kjøre, enormt bagasjerom, lavt forbruk.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: pbk]
#2411221
01/06/2017 11:55
|
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 69
Hårball
Medlem
|
Medlem
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 69 |
kjøp heller 3 serie med 150 hk diesel, men styr unna automatkassene, de har dårlig lockup clutch som koster 30k å bytte. også rust, disse bilene ruster noe jæv...
Redigert av Hårball; 01/06/2017 11:55.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411250
01/06/2017 13:13
|
Registrert: Nov 2012
Innlegg: 121
Bananagent
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2012
Innlegg: 121 |
Har selv en 2004 V70, og skammer meg ikke over å anbefale den videre. - Veldig god å kjøre, særlig over lengre avstander. Men ikke spesielt sporty i styringa, og ganske tungstyrt som bybil. Må bruke litt muskler for å parkere, i tillegg til størrelsen og svingradiusen til en lastebil fra 60-tallet. - Bensinenmotoren jeg har går på rundt 1 liter på mila i blandet kjøring, så ikke kjempeøkonomisk, men har fått den ned til 0.7 med en del motorveikjøring. - Endeløst med plass i bagasjerommet, og god plass i "kabinen", men litt dårlig beinplass i baksetene. - Temmelig god driftsikkerhet. Aldri vært større problemer med min, men alarmen har en tendens til å gå av seg selv. (Relativ enkel fiks, så vidt jeg vet.)
Men en godt vedlikeholdt modell med passelig ekstrautstyr er kanskje litt over ditt budsjett. Rundt 60-70 må man regne med for å bli fornøyd.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: Sepeda]
#2411264
01/06/2017 13:39
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 564
klev1
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 564 |
50.000 for en skarve bil er uhørt.
Du kan få en god sykkel til den prisen. Jeg kjøpte faktisk en knallgod sykkel for 5000 mindre enn det, for en liten måned siden! Nå er jeg såpass fornøyd med sykkelstallen, at nå tenkte jeg å legge noen kroner i en bil som kan ta meg til og fra kremsykling på en effektiv måte 
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411270
01/06/2017 13:48
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 564
klev1
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Registrert: May 2008
Innlegg: 564 |
Kom over en 2007 Saab 9-3 med bare 130K km på baken, som selges av en jeg kjenner litt via jobb. Særdeles ryddig inntrykk av mannen, som jeg tenker antageligvis gjenspeiler seg i bilen. https://www.finn.no/95215559Han har tilbudt seg å skifte registerreim før salg, og det var også mulig å komme med bud. Hva kan være en grei pris for denne? Ikke hengerfeste, men takstativ kan jo være et alternativ selv om det øker sjansene for at jeg vraker sykkelen i taket på et P-hus. Ja, jeg er et surrehue...
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411280
01/06/2017 14:29
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048 |
Så velholdt ut. Skiftet registerreim er et pluss, men sørg for at vannpumpa taes samtidlig 
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411288
01/06/2017 14:58
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 956 |
Saab 9-3 er vel for alle praktiske formål en Opel Vectra, så ser du på det vil du jo få et litt større sammenlikningsgrunnlag på prisnivå.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411304
01/06/2017 16:43
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
En Fiat diesel i den, går ganske greit.
En SAAB er noe helt annet enn Opel, det at alt av Opel ble endret var en av de store irritasjonsmomentene til GM.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411364
01/06/2017 20:15
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 423
Asterix
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 423 |
Vet ikke hvilken bil du bør velge, men vil bare minne om at det er stort prutningsmonn på en del bruktbiler, spesielt om de er litt ukurante. Så ikke gå i fella med å legge inn 50.000 kr som maks på Finn.no søket.
Min første bil lå lenge ute til 69.000 kr, deretter ble den satt ned til 59.000 kr. Jeg dro til sjappa og bød 40.000 kr og fikk bilen for det. Kjørte 110.000 problemfrie kilometer med den.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: Bananagent]
#2411384
01/06/2017 22:02
|
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282
Lid
Veteran
|
Veteran
Registrert: Mar 2005
Innlegg: 1,282 |
Har selv en 2004 V70, og skammer meg ikke over å anbefale den videre. - Veldig god å kjøre, særlig over lengre avstander. Men ikke spesielt sporty i styringa, og ganske tungstyrt som bybil. Må bruke litt muskler for å parkere, i tillegg til størrelsen og svingradiusen til en lastebil fra 60-tallet. - Bensinenmotoren jeg har går på rundt 1 liter på mila i blandet kjøring, så ikke kjempeøkonomisk, men har fått den ned til 0.7 med en del motorveikjøring. - Endeløst med plass i bagasjerommet, og god plass i "kabinen", men litt dårlig beinplass i baksetene. - Temmelig god driftsikkerhet. Aldri vært større problemer med min, men alarmen har en tendens til å gå av seg selv. (Relativ enkel fiks, så vidt jeg vet.)
Men en godt vedlikeholdt modell med passelig ekstrautstyr er kanskje litt over ditt budsjett. Rundt 60-70 må man regne med for å bli fornøyd. Helt enig. Jeg har 2004 xc70 og er knallfornøyd. Min har gått 270k og gir ingen tegn til noen dyre store reparasjoner.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411413
02/06/2017 07:03
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 371
laurids
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 371 |
Eller V40.. Kona hadde en 2004-modell V40 for et par år siden. Jeg hatet den, for jeg syntes den var undermotorisert, og var helt uten sjel, men sånn i retrospekt var det kanskje den bilen vi har hatt som har vært billigst i bruk og vedlikehold. Var aldri noe galt med den, og den brukte nesten ikke bensin. Mine biler har stort sett mye sjel, men enten bruker de 1,5 liter på mila, eller har skrekkelig verdifall..
I won't drink and dial anymore.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2411449
02/06/2017 08:02
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 192
Simons1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 192 |
og tilsvarende lite interesse for bil. Jeg er egentlig i samme kategori og kjører en 2002 Toyota Corolla stasjonsvogn. Denne blir betegnet som dørgende kjedelig av de som interesserer seg for bil. For min del spiller dette absolutt ingen rolle. Jeg kommer fra A til B og det har vært en veldig billig bil å eie med kun slitedeler som har trengt å byttes.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: Simons1]
#2411869
04/06/2017 07:05
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727 |
[quote=klev1] veldig billig bil å eie med kun slitedeler som har trengt å byttes. Det er abnorme prisforskjeller på slitedeler også. Bærekule MMC Pajero 3,2 = 1345kr Bærekule LR D2 = 350kr Støtdempere Toyota Hilux bak = 2400kr pr stk Støtdempere RangeRover = 1700kr FOR ALLE 4Når man gjør hele jobben selv, har faktisk deleprisen ganske stor betydning. Og har man et snev av interesse for å spare penger, er timesbetalingen for å bytte støtdempere, bremseklosser, eksosanlegg og andre " enklere " oppgaver hinsides det man kan klare ved å jobbe. Siden besparelsen må tjenes inn og beskattes om noen andre skal gjøre det, kan man fort ta fri fra jobben 2 dager om man trenger gjøre noe mer enn å peile jobben, selv for en jobb en klønete amatør klarer fint på 4 timer.... Resten av tida kan jo jo ta en sykkeltur.... Seriøst - japser har helt horrible delepriser. Subaru var noe av det værste jeg har hatt noensinne, støtdemperne bak var så dyre at jeg solgte bilen når de var utslitt, det var rett og slett ikke lønnsomt å bytte de... men både Suzuki, Toyota, Mitsubishi og andre fra riket med den stigende solen har rett og slett en forretningsstrategi om å FLÅ ettermarkedskundene til beinet.... Det kan være greit ha i bakhodet.... Så til saken; fler over anbefaler Toyota, ingen tvil om at det er gode biler. Men som andre er inne på, endel DarkHorse-biler kan gi uendelig mye value for money, og i den prisklassen er du uansett siste eier antageligvis. Edit: og ja, jeg er bilnerd, og finner vel stort sett meningen med livet når jeg leker med bilenE. Akkurat nå består tunet av en Landrover Discovery 2, en klassisk RangeRover og en Toyota Arctic Trucks. Og en skattesnyte-Leaf da, for å komme oss til jobben, uten å bli flådd...
Redigert av Initium; 04/06/2017 07:10.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: klev1]
#2412054
04/06/2017 18:06
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Man finner også de med legendariske verkstedutgifter på LR og RR.
En kollega betalte 17 000 for å få byttet en belg på LR og på vei ut fra verkstedet knelte belgen på andre siden også.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: Initium]
#2412056
04/06/2017 18:16
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 371
laurids
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 371 |
[quote=klev1] veldig billig bil å eie med kun slitedeler som har trengt å byttes. Det er abnorme prisforskjeller på slitedeler også. Bærekule MMC Pajero 3,2 = 1345kr Bærekule LR D2 = 350kr Støtdempere Toyota Hilux bak = 2400kr pr stk Støtdempere RangeRover = 1700kr FOR ALLE 4Når man gjør hele jobben selv, har faktisk deleprisen ganske stor betydning. Og har man et snev av interesse for å spare penger, er timesbetalingen for å bytte støtdempere, bremseklosser, eksosanlegg og andre " enklere " oppgaver hinsides det man kan klare ved å jobbe. Siden besparelsen må tjenes inn og beskattes om noen andre skal gjøre det, kan man fort ta fri fra jobben 2 dager om man trenger gjøre noe mer enn å peile jobben, selv for en jobb en klønete amatør klarer fint på 4 timer.... Resten av tida kan jo jo ta en sykkeltur.... Seriøst - japser har helt horrible delepriser. Subaru var noe av det værste jeg har hatt noensinne, støtdemperne bak var så dyre at jeg solgte bilen når de var utslitt, det var rett og slett ikke lønnsomt å bytte de... men både Suzuki, Toyota, Mitsubishi og andre fra riket med den stigende solen har rett og slett en forretningsstrategi om å FLÅ ettermarkedskundene til beinet.... Det kan være greit ha i bakhodet.... Så til saken; fler over anbefaler Toyota, ingen tvil om at det er gode biler. Men som andre er inne på, endel DarkHorse-biler kan gi uendelig mye value for money, og i den prisklassen er du uansett siste eier antageligvis. Edit: og ja, jeg er bilnerd, og finner vel stort sett meningen med livet når jeg leker med bilenE. Akkurat nå består tunet av en Landrover Discovery 2, en klassisk RangeRover og en Toyota Arctic Trucks. Og en skattesnyte-Leaf da, for å komme oss til jobben, uten å bli flådd... Unskyld, men trekker du fram engelske biler som eksempler på kjøretøy med lave kostnader til vedlikehold? Det er greit at enkelte av originaldelene er rimeligere, men det hjelper ikke så mye hvis kjerra må fikses hele tiden.. Dog skal jeg innrømme at mine tidligere Hiluxer/4-runner/Pajero har hatt stive delepriser om man kjøper på merkeverksted.
I won't drink and dial anymore.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: laurids]
#2412070
04/06/2017 18:45
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727 |
Unskyld, men trekker du fram engelske biler som eksempler på kjøretøy med lave kostnader til vedlikehold? Min Landrover Defender 110 hadde jeg i to år, uten å koste på annet enn et endeledd. At engelsk er så mye værre enn andre, OK kjøp en Passat, Audi, BMW eller noe annet da om du mener det er så mye rimeligere.
|
|
|
Re: Bruktbil rundt 50-tusen?
[Re: Laxeluz]
#2412113
04/06/2017 20:52
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,349
CyberTrack
Veteran
|
Veteran
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 1,349 |
(...) Lavt drivstofforbruk Volvo V70 Vi kjører bensinbil vel? Lavt er et relativt begrep... Skoda Octavia, MB C-klasse, Volvo V70 eller 940 er kandidater selv om de har hver sine svakheter.
Vi kjører bensinbil vel? Hvis du vil minimere utvalget biler å velge mellom, eller kjøpe en bil på over 10-11 år, så kan du jo holde deg til bensinbil. Jeg hører til den menigheten som "aldri" har likt dieselbiler. Så jeg ofrer greit litt av utvalget, og nøler ikke med å antyde at andre burde gjøre det samme 
Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
|
|
|
|
|