Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Turritt og spurt fra felt

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: HeavyDude] #2410580 30/05/2017 13:07
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Nå har jeg bare syklet "turitt" av typen Bergen-Voss og Voss-Geilo, hvor (ihvertfall de senere årene) har vært fokus på tur/opplevelse, så jeg kan ikke snakke for andre ritt.

Har syklet et par ganger med "aktive" mosjonister som vil trene rulle og komme fortest frem, og selv jeg som er 10-20 år yngre synes de kjører altfor aggressivt (ihvertfall med tanke på smale vestlandsveier) og misliker kjørestilen.

Jeg og et par andre planlegger nå egne turer, uten 3-4 tusen andre amatører, hvor vi har fokus på små-spurter oss imellom og opplevelsen i seg selv. Toget har gått for proff-sirkuset uannsett, så hvorfor stresse ICON_SMILE

For øvrig er jeg rimelig sikker på at Bergen-Voss har hatt en regel som sier at spurting mot mål er ikke tillatt.

// Too many roads, too little time
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Alpers] #2410583 30/05/2017 13:14
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Alpers
Folkens,
Til dere som akkurat har kjøpt sykkel og vil spurte/ kjøre aktive løp. Det skal dere selvsagt få lov til, men ikke som det første dere gjør - ute i trafikken. Lukkede løyper, kortere traséer uten trafikk etc er ikke mindre hardt enn et vanlig løp - her burde man etter min mening begynne.

Hvor finner man disse rittene? Jeg har hørt om noe på som gikk på forneburingen, samt nedenomoghjem som kanskje var noe lignende? Arrangeres det andre kriterium-lignende ritt på østlandet?

Ellers, veldig enig i alt du sier, ikke minst at man burde ha A/B/C klasser/kategorier etter modell fra utlandet.

Redigert av helomoto; 30/05/2017 13:20.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: helomoto] #2410591 30/05/2017 13:33
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: helomoto
Folkens,
Til dere som akkurat har kjøpt sykkel og vil spurte/ kjøre aktive løp. Det skal dere selvsagt få lov til, men ikke som det første dere gjør - ute i trafikken. Lukkede løyper, kortere traséer uten trafikk etc er ikke mindre hardt enn et vanlig løp - her burde man etter min mening begynne.

Hvor finner man disse rittene?

Nei altså, de finnes ikke per i dag. Det er bare et eksempel på hvordan en burde løse det, i stedet for å si at det blir umulig å lage ritt med de nye løypevaktreglene.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: HeavyDude] #2410595 30/05/2017 13:49
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Må ikke være Kriteriumsritt heller. Litt lengre kermis-aktige rundløyper kan også fungere. Om man får stengt dem av så noenlunde da.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Trond Helge] #2410597 30/05/2017 14:06
O
OGA Offline
Fersking
Fersking
O
Syklet Bergen-Voss for 2-3 år siden og da ble tiden stoppet 3-4 km før mål og alle trillet rolig til mål.
Sitat: Trond Helge
Nå har jeg bare syklet "turitt" av typen Bergen-Voss og Voss-Geilo, hvor (ihvertfall de senere årene) har vært fokus på tur/opplevelse, så jeg kan ikke snakke for andre ritt.

Har syklet et par ganger med "aktive" mosjonister som vil trene rulle og komme fortest frem, og selv jeg som er 10-20 år yngre synes de kjører altfor aggressivt (ihvertfall med tanke på smale vestlandsveier) og misliker kjørestilen.

Jeg og et par andre planlegger nå egne turer, uten 3-4 tusen andre amatører, hvor vi har fokus på små-spurter oss imellom og opplevelsen i seg selv. Toget har gått for proff-sirkuset uannsett, så hvorfor stresse ICON_SMILE

For øvrig er jeg rimelig sikker på at Bergen-Voss har hatt en regel som sier at spurting mot mål er ikke tillatt.

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: helomoto] #2410600 30/05/2017 14:13
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: helomoto
Folkens,

Hvor finner man disse rittene? Jeg har hørt om noe på som gikk på forneburingen, samt nedenomoghjem som kanskje var noe lignende?

Rotteracet på Fornebu var en ren spurtgreie i en kort runde, med heat og finaler. Ikke kjent nok på Fornebu til at jeg hvor lukket den runden var

Nedenom og hjem var et fint ritt, 5 runder på 14 km, men det gikk ikke på lukket vei. Nettopp krysset der man kom ned til Gjersjøen og inn på gamle Mossevei var en sikkerhetsmessig utfordring

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: HeavyDude] #2410604 30/05/2017 14:28
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Sykkelboden arrangerer noen ritt på et lukket industriområde, så vidt jeg har fått med meg kjøres det helt vilt på disse da det er flatt, kort og svinger hele tida.

Forresten artig å lese at man ikke trenger å spurte fordi man bare kan kjøre fra i bakkene eller på flata i stedet ICON_LAUGH Tror dere har misforstått noen konsepter rundt tyngdekraft, forholdsvis økning i vekt/overflateareal/muskler og forskjellen på raske og trege muskelfibre mtp. aerob/anaerob effektivitet.

Create the problem and sell the solution
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: HeavyDude] #2410606 30/05/2017 14:35
M
Mellem Offline
Fersking
Fersking
M
Artig diskusjon! Hvordan vi definerer aktivetene og deretter arrangerer de er vel noe av årsaken til hvordan det kjøres.

NCF skriver det selv slik:
Quote:
Hva betyr rittkategoriene?

Trimritt: Trimritt er et av Norges Cykleforbunds tilbud til alle sykkelinteresserte, og har som formål å være til inspirasjon for mosjon og trening. På trimritt er det ingen tidtaking og ingen rangering av deltakerne.

Turritt: Turritt skal fremstå som et godt konkurransetilbud for bredden og en rekrutteringsport for de konkurranselystne. Her tas det tid og det lages rangerte resultatlister per aldersklasse. For å delta på turritt må du være 17 år eller eldre.

Aktivt ritt: Dette er vår konkurranse- og rekrutteringsarena. Alle som deltar på aktive ritt må være medlem av en sykkelklubb og ha helårslisens. For å sikre rettferdighet og sikkerhet er det oppnevnte kommissærer(dommere) på alle aktive ritt. Eksempler på aktive ritt: Norgesmesterskap, MastersCup, eliteklassen i turritt og alle barne- og ungdomsritt.

http://www.sykling.no/article/ulike-rittyper

Redigert av Mellem; 30/05/2017 14:36.
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Alpers] #2410607 30/05/2017 14:36
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
[/quote]

Nei altså, de finnes ikke per i dag. Det er bare et eksempel på hvordan en burde løse det, i stedet for å si at det blir umulig å lage ritt med de nye løypevaktreglene.

[/quote]

Jeg gjetter på at flere av dagens ritt vil få store problemer med å skaffe skolerte vakter osv neste år og at man da har man (minst) 3 alternativer:

1) legge ned
2) ny variant som faktisk er tur/opplevelsesritt eller annet med enklere krav, gjerne med noe å konkurrere om ???
3) sette himmel og jord i bevegelse å arrangere aktivt ritt

Det må da være mulig å endre enkelte av dagens eksisterende ritt fremfor å starte helt på null...

Hva tenker de kreative sjelene på forumet at kan være noe som trekker en haug av deltagere til alternativ 2) aller helst mange av de samme som sykler rittet i dag... for eksempel rittet vårt Vårtesten, kort ritt med 3 harde bakker på slutten og ca 150 deltagere. Vi etablerte klatrekonge/dronning i år som vel er "ganske nytt" i et turritt og sikkerheten oppover var mer enn god nok uten vakter, dog basert på 3 stk Strava segmenter

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Mellem] #2410608 30/05/2017 14:39
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
NCF må stramme inn. De kan ikke annet enn å revidere retningslinjene for turritt.

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Alpers] #2410617 30/05/2017 15:52
torinb Offline
Ivrig
Ivrig

Se til Rogaland. Her har vi Uno X cupen der både mosjonister og aktive konkurrerer sammen på en lukket rundløype, samt Sola CK cupen som foregår på gocartbane etter samme konsept. Både Kristoff og Coopgutta stiller jevnlig der på onsdager. Og turryttere kan fritt melde seg på i samme fargeklasse som proffene. Kort rundløype med spurt og poenggiving på hver runde

Veldig populært opplegg, kanskje et tips til en artikkel for Landevei?

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: torinb] #2410622 30/05/2017 16:23
S
Sixtus Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: torinb

Se til Rogaland. Her har vi Uno X cupen der både mosjonister og aktive konkurrerer sammen på en lukket rundløype, samt Sola CK cupen som foregår på gocartbane etter samme konsept. Både Kristoff og Coopgutta stiller jevnlig der på onsdager. Og turryttere kan fritt melde seg på i samme fargeklasse som proffene. Kort rundløype med spurt og poenggiving på hver runde

Veldig populært opplegg, kanskje et tips til en artikkel for Landevei?

Enig! Uno X-cupen er helt fenomenal, og veldig gøy. Her er det ikke behov for så mange løypevakter så det er ingen tvil om at gateritt er fremtidens rittkonsepter dersom de nye (håpløse) reglene blir iverksatt. Dog skal det sies at det generelt er et ganske høyt nivå på feltet her. Vi snakker gjerne en snittfart på over 45 km/t, så det er definitivt kun de beste mosjonistene som stiller opp her.

Turrittene i Rogaland har generelt et høyt nivå i pulje 1, og de beste legger ned et ufattelig antall timer trening for å hevde seg her. Her er det ingen master-cup eller lignende. Så følgelig brukes turrittene som konkurransearena, med tilsvarende hjertet-i-halsen-sykling på trafikkerte hovedveier. Arrangørene legger selv opp til at det skal være slik, men fraskriver seg naturligvis alt ansvar med begrunnelse i at "trafikkreglene skal følges". Det virker som om de ikke bryr seg nevneverdig med å få den harde konkurransen over på aktivt nivå, da det sannsynligvis fører til færre deltakere fra den relativt store mosjonistmassen, samt naturligvis høyere kostnader og lavere inntekter i form av et tak på startkontigenten.

Å få disse, nokså korte rittene, til å bli flotte turopplevelser uten tidtakning er også helt urealistisk. Alle løpene går jo uansett i terreng man stort sett trener i til hverdags, og det er vel kun Lysebotn-Bryne som klarer å tiltrekke seg litt deltakere langveisfra. Det kan bli interessant å se hvor mange ritt som forsvinner til neste år.

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: HeavyDude] #2410671 30/05/2017 19:40
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Har kun prøvd to ritt, begge arrangert av BCK som gir beskjed om at det ikke skal spurtes. Det ble det ikke heller :-) Jeg stakk fra gruppen opp Skjervet, men tatt igjen 1 km før mål, trillet så rolig inn sammen helt tom. Kjempegøy! Skjønner ikke behovet for å spurte i slike ritt, har du krefter igjen, prøv å sykle fortere da, ikke spar kruttet bak i gruppen til det er 200m igjen, det er FLAUT!

Hvis det å spurte fra folk du sitter i gruppen med på slutten, gir deg mer selvtillit enn å være den som tar klart mest og lengst føringer i gruppen, bør egoet ditt kalibreres..

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: yolo] #2410676 30/05/2017 20:02
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: yolo
Hvis det å spurte fra folk du sitter i gruppen med på slutten, gir deg mer selvtillit enn å være den som tar klart mest og lengst føringer i gruppen, bør egoet ditt kalibreres..

Tiltredes. Noe av det mer sære jeg har opplevd var etter at feltet var delt i to grupper i Vestfold rundt var det få som bidro til å taue feltet bak splitten, men i kampen om 43. plassen virket det som om noen hadde den plassen svært høyt opp på lista over sesongens mål... Turritt i Norge er en merkelig affære.

Redigert av Sancho Panza; 30/05/2017 20:11.

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Trond Helge] #2410684 30/05/2017 20:16
ganskefort Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Trond Helge

Ja, Voss-Geilo var et fint ritt i 25-31 km/t, selv om det var noen merkelige opplevelser der, med folk som la seg i motsatt kjørefelt. (Vi hadde en hyggelig prat over Ulvikfjellet da!)

Jeg har ikke syklet mye ritt, Tyrifjorden Rundt et par ganger. Det har vært gøy, men også smått absurd, med folk som sykler på 4:30 og tar sjanser i siste bakken nedover, 10 km før mål.

Det har gjort meg litt skeptisk til "turritt", prøver på Voss-Geilo igjen i år, det var en fantastisk tur uansett!

Syklet RVV Cyclo i år og det framsto som ganske perfekt i min bok. Rullerende start, alt mulig av syklister, noen syklet fort i bakkene/på brostein, men folk stoppet også på matstasjoner, preiket om sykling og opplevelsen osv osv. Var ingen som spurtet heller, selv om vi fikk sykle inn samme innspurten som proffene :-)

Mer av sånne ritt i Norge hadde vært topp!

Espen - sporadisk seriøs, konstant slækk og fortsatt felgbremser på landeveien...

Bianchi Infinito CV
Votec VRX Pro
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: HeavyDude] #2410712 30/05/2017 21:54
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Søgne GP hadde et herlig format med gode 5km-runder på avstengt vei. Synd det gikk dunken i år.

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: yolo] #2410741 31/05/2017 06:38
H
HobbyTom Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: yolo
Har kun prøvd to ritt, begge arrangert av BCK som gir beskjed om at det ikke skal spurtes. Det ble det ikke heller :-) Jeg stakk fra gruppen opp Skjervet, men tatt igjen 1 km før mål, trillet så rolig inn sammen helt tom. Kjempegøy! Skjønner ikke behovet for å spurte i slike ritt, har du krefter igjen, prøv å sykle fortere da, ikke spar kruttet bak i gruppen til det er 200m igjen, det er FLAUT!

+1
Godt poeng - Veldig bra :-)
Sammenfaller med mine erfaringer fra gjentatte deltagelser i de to nevnte ritt, samt Lysebotn-Bryne ifjor.

Redigert av HobbyTom; 31/05/2017 06:39.
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Valentino] #2410764 31/05/2017 07:35
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
NCF må stramme inn. De kan ikke annet enn å revidere retningslinjene for turritt.

Sikkert riktig, men kultur kan ikke bare vedtas, her har lokale arrangører og ikke minst deltakere et like stort ansvar.

Lokale mosjonarrangement avvikles normalt uten innblanding fra forbund/kommissærer, og det hjelper lite med strengt regelverk når både arrangører og ryttere gir fullstendig f...
Noen som har hørt unnskyldningen "jammen, alle andre gjør det!" for å forsvare regelbrudd?
(jeg har i alle fall hørt det plenty av ganger fra egne unger i hverdagen, voksne mannfolk på sykkel, og sikkert sagt det selv også)

Utdrag fra "Arrangørs ansvar"
Arrangøren plikter å orientere deltakerne om sikkerhet og trafikkforhold (både med hensyn til Vegtrafikkloven og rittreglement) før start.

Utdrag fra "Rytters ansvar"
d) Vegtrafikkloven og rittreglement skal overholdes.

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Oystein L] #2410774 31/05/2017 07:49
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forbundet kan stramme inn mot arrangører som gir F. Har ikke sett det blitt gjort.

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: HeavyDude] #2410780 31/05/2017 08:01
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Premisser, rammer og vilkår må komme fra arrangør og forbund. Å ansvarliggjøre deltagerne for slike lovbrudd blir bare teit.

Forøvrig:

Når jeg deltar i et ritt eller på et arrangement er jeg en kunde. Et helt vanlig krav når en kjøper en vare er at det er intuitivt å bruke den forsvarlig. Dette gjelder i høyeste grad også tjenester, inkludert sykkelritt.

Jeg kan på ingen måte si at dette gjelder turritt. Det at jeg overholder trafikkreglene i et ritt gjør det heller ikke trygt, om det er med andre utøvere som kan velte meg i grøften eller inn i motgående kjøretøy.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Valentino] #2410781 31/05/2017 08:06
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Valentino
Forbundet kan stramme inn mot arrangører som gir F. Har ikke sett det blitt gjort.

Javisst.
(dette var ikke ment som et forsvar for NCF. Sikkerhet er vårt felles ansvar, her kan vi ikke bare peke på andre).

Problemet er kanskje at det ikke er noen representant fra forbundet som kan observere på slike arrangement, tror NCF må begynne der (og da er vi plutselig over på spørsmål om hvem som skal betale....)

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Alpers] #2410783 31/05/2017 08:08
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Premisser, rammer og vilkår må komme fra arrangør og forbund. Å ansvarliggjøre deltagerne for slike lovbrudd blir bare teit.

Er bare delvis enig.
Mener du arrangøren fysisk må sperre slik at ikke idioter tar inner'n eller feil side av midtrabatt?
Noe ansvar påhviler da vel rytter også?

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Oystein L] #2410786 31/05/2017 08:19
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Er bare delvis enig.
Mener du arrangøren fysisk må sperre slik at ikke idioter tar inner'n eller feil side av midtrabatt?

Men blir ryttere som gjør slike farlige manøvere noen gang straffet for det?
Jeg tenker at disk fra rittet er en straff, men kanskje ikke strengt nok hvis handlingen gjentar seg.
Bør vi ha et system der ryttere kan rapportere regelbrudd og at slike evt gir anmerkning i lisensen? Eller blir dette simpelt angiveri og ikke gjennomførbart i praksis?

Er vi flinke nok til å si fra underveis når ryttere oppfører seg som idioter? Er det straff nok å bli kjeftet på av et samlet felt? Eller er syklistene som kutter blinde venstresvinger og kjører forbi på farlig vis så arrogante at de uansett gir beng i andre syklisters vrede og bekymring?

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Oystein L] #2410790 31/05/2017 08:23
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Er bare delvis enig.

Masse ansvar hviler på rytterne, ja.

Men når jeg melder meg på et turritt, vet jeg ikke om det i praksis er et NC-ritt, et ritt for passe trente, eller en langtur for de som kjøpte sykkel i går. Jeg vet heller ikke om det er lederbil, ledermotorsykler, løypevakter i kryss, om omgivelsene vet det er ritt, hvor godt øvet løypevaktene evt. er - det kan være hva som helst.

Her har jeg aldri hørt forbundet gjøre noe som helst for å tydeliggjøre norsk sykkelsports aktivitetsutøvelse.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: HeavyDude] #2410800 31/05/2017 08:56
sveinaa Offline
More than words
More than words
Den største utfordringen til turritt er vel at man skal tilfredsstille deltagere som sykler løypa på snitt 20km/t og de som sykler samme løype tett opp mot snitt 40 km/t (og alle de i mellom.). Tråden viser og en viss arroganse i forhold til eget ansvar da jeg oppfatter at flere mener at så lenge man betaler for noe så er det i hovedsak ens egen tolkning/opplevelse som skal ligge til grunn og ikke reglementet for turritt.
Tenk feks om alle hadde kjørt i bil like tullete som mange sykler i ritt. Da hadde mange mistet lappen ICON_WINK

NCF med tilhørende klubber bør snart skjønne at man må skille på konkurranse og opplevelse. Personlig mener jeg at all konkurranse må bli noe for de som er aktive slik at man kan bruke reglene for aktive ritt også får alle andre sykle uten at klokka går. Det jeg synes er ganske negativt med tanke på dette er at NCF med tilhørende klubber bevisst eller ikke har klart å få aktiveritt (inkl master) til å bli noe for de som sykler fort. Med A, B, C klassifisering hadde man fint fått til et system der alle kunne vært med. Det som er synd med dette er at det er lett å få inntrykk av ar NCF med tilhørende klubber i praksis driter litt i sikkerheten.

Redigert av sveinaa; 31/05/2017 08:57.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Turritt og spurt fra felt [Re: sveinaa] #2410806 31/05/2017 09:07
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

NCF med tilhørende klubber bør snart skjønne at man må skille på konkurranse og opplevelse. Personlig mener jeg at all konkurranse må bli noe for de som er aktive slik at man kan bruke reglene for aktive ritt også får alle andre sykle uten at klokka går. Det jeg synes er ganske negativt med tanke på dette er at NCF med tilhørende klubber bevisst eller ikke har klart å få aktiveritt (inkl master) til å bli noe for de som sykler fort.

FYI; NCF (dvs. adm sentralt, GU og Mastersutvalg) har kontinuerlig "mast" på arrangørene for å få de til å sette opp aktive klasser i tilknytning til turritt, men det virker som motstanden er stor på grasrota.
Det er frivillig å arrangere ritt og NCF kan med dagens lovverk ikke instruere/forlange at klubber som ikke ønsker å arrangere skal gjøre det.

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: sveinaa] #2410810 31/05/2017 09:24
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den største utfordringen til turritt er vel at man skal tilfredsstille deltagere som sykler løypa på snitt 20km/t og de som sykler samme løype tett opp mot snitt 40 km/t (og alle de i mellom.).

Dette er jo hele poenget - Disse utøverne skal ikke konkurrere i samme felt. Turritt skal ikke tilfredsstille de som kjører i 40 i snitt - de skal kjøre master, rankingritt eller NC

Tråden viser og en viss arroganse i forhold til eget ansvar da jeg oppfatter at flere mener at så lenge man betaler for noe så er det i hovedsak ens egen tolkning/opplevelse som skal ligge til grunn og ikke reglementet for turritt.

Spot on, dog vil jeg ikke kalle det arroganse. Jeg har selv vært der. Ikke nødvendigvis fordi jeg var arrogant, men gjorde det samme som de jeg assosierte meg med. Poenget er at regelverk og intensjon er utdatert. Mulig det fungerte en gang i tiden, men i min tid har jeg sjelden sett det fungerer. Jeg vet helt ærlig talt ikke hva jeg får når jeg stiller til start, og det gjør ingen andre heller.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Oystein L] #2410811 31/05/2017 09:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

NCF med tilhørende klubber bør snart skjønne at man må skille på konkurranse og opplevelse. Personlig mener jeg at all konkurranse må bli noe for de som er aktive slik at man kan bruke reglene for aktive ritt også får alle andre sykle uten at klokka går. Det jeg synes er ganske negativt med tanke på dette er at NCF med tilhørende klubber bevisst eller ikke har klart å få aktiveritt (inkl master) til å bli noe for de som sykler fort.

FYI; NCF (dvs. adm sentralt, GU og Mastersutvalg) har kontinuerlig "mast" på arrangørene for å få de til å sette opp aktive klasser i tilknytning til turritt, men det virker som motstanden er stor på grasrota.
Det er frivillig å arrangere ritt og NCF kan med dagens lovverk ikke instruere/forlange at klubber som ikke ønsker å arrangere skal gjøre det.

Hvilke insentiver har klubbene for å arrangere aktive ritt, altså ritt med høyere krav til sikkerhet, arena og organisasjon?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: Alpers] #2410838 31/05/2017 10:40
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvilke insentiver har klubbene for å arrangere aktive ritt, altså ritt med høyere krav til sikkerhet, arena og organisasjon?

Dessverre ingen
Vil mene å huske det kostet oss 2-3000,- ekstra (stort sett dommerkostnader) å legge inn aktiv klasse de årene jeg arrangerte turritt/Masters, kan ikke se at det påvirket overskuddet i særlig grad (fikk ekstra deltakere som følge av aktiv klasse).
Sitter med en følelse av at "synlig politi i gatene" hjelper på syklistenes adferd, de kjører mindre idiot hvis de vet at det kan ligge en dommerbil bak...

Re: Turritt og spurt fra felt [Re: HeavyDude] #2410853 31/05/2017 11:15
C
Crassus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Arrangører (som gruppe) har i stor grad seg selv å takke for at det har blitt en ukultur med tanke på å bryte trafikkregler, det gjelder iallefall terrengrittene som har masterstart på åpen vei. De siste årene har språkbruken blitt kraftig strammet inn på hva som er lov og hva som kvalifiserer til diskvalifisering. Men som deltaker har vi vel opplevd at det er like galskap som tidligere, men hører ikke at noen blir diskvalifisert. Et hederlig unntak er at landeveisritt (husker ikke hvilket) hvor en hel gjeng ble disket for å sykle i motsatt kjørefelt (ble dokumentert med bilde). I disse terrengrittene er det ganske få kilometer med masterstart og en streng håndheving av reglene ville vel fått orden i rekkene i løpet av veldig kort tid. Jungeltelegrafen fungerer. Folk flest overholder regler, men blir passe forbannet når andre bryter og kommer unna med det. Da legges det ny norm og selv de som følger regler starter å bryte dem. Forstår virkelig ikke hvorfor det ikke diskvalifiseres mer på oppførselen i starten på ritt, men arrangør er vel redd for økonomien sin og faren for å bli upopulær. Tror det omvendte hadde skjedd hvis et ritt fikk rykte på seg å være trygt.

Side 3 av 8 1 2 3 4 5 6 7 8

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå