Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Leie stisykkel i Italia

Leie stisykkel i Italia #2407341 18/05/2017 11:30
P
Paulus Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
P
Jeg og kjærringa skal til Italia i juli da hun skal være med på noen skyrunningkonkurranser der. Vi tenkte i den sammenheng å få tatt en uke eller mer med stisykling. Men vi var ikke spesielt gira på å ta med egne sykler nedover, både med tanke på flyreise, og leiebil og alt det derre styret. Har prøvd å se litt på det å leie sykler, men det var ikke så mye som dukka opp på google, men det er kanskje mest fordi jeg ikke vet hva jeg skal søke på. Men det jeg lurer på er om noen har gode erfaringer med å leie sykkel i Italia? Hvordan er kvaliteten på syklene man kan leie? Er det moderne sykler, eller er det gammalt sarv? Vi har vært på ferie før hvor vi har lånt sykler, og det har vært ganske begredelige greier vi har fått lånt, men det har funka for en dag eller to bare for å komme seg ut. Nå hadde vi lyst på en god opplevelse. I første omgang skal vi være i Dolomittene og süd-tirol. Men vi er i utgangspunktet ikke fjern fra tanken på å kjøre noen timer i bil hvis andre steder i Italia er bedre. Vi er begge fra nordnorge, slik at et par timer i bil er som en tur på butikken for oss. Kan man leie bra sykler i Dolomittene, og eventuelt hvor? Tips til gode stier og områder tas også imot med takk. Heisbasert sykling, og flytstier, og kanskje en dag eller to med episk langtur er det vi er ute etter. Kan gjerne være noe bratt, men ikke noe DH greier i anlegg/park.

Re: Leie stisykkel i Italia [Re: Paulus] #2407369 18/05/2017 12:36
S
sivlinhe Offline
Fersking
Fersking
S
Hei

Jeg leide sykkel i Riva del Garda i fjor sommer. Da jeg tok 911en og kjørte dit leide jeg en Scott 720 650b plus fulldemper som var samme årets modell med Shimano slx utsyr og nedsenkbar sadel. Helt super sykkel. Jeg syklet opp på Tremalzo og ned derfra igjen og sykkelen var upåklagelig. Det finnes flere utleieplasser i Riva og Torbole (men vet at også steder som f.eks. Brixen og Toblach har utleiesykler tilgjengelig) og de fleste stedene har nye sykler hvert år. Jeg forøvrig leide forøvrig i den dyreste MTB-klassen.

Har muligens et bilde av sykkelen om du har interesse.

Hilsen Henrik

Redigert av sivlinhe; 18/05/2017 12:37.
Re: Leie stisykkel i Italia [Re: Paulus] #2407392 18/05/2017 13:14
L
lille gutt Offline
Avhengig
Avhengig
L
Var en uke i Val Gardena og syklet i Dolemittene. Dere kjøper hei pass og tar heis/taubane opp ,og sykler oppe i Dolomittene på 1800 til 2200 m o h.
Vi leide guide, fantastiske Andreas Tonelli, og syklet bla hele sella ronda turen i løpet av uka. Deilig med guide som vet hvor vi skal sykle, men skulle jeg vært ned igjen hadde jeg fint klart meg uten guide.

Vi leide sykler på tre forskjellige plasser i Val Gardena, vi leide full dempa 650 med heve senke pinne - var vant med hardtail men dette var bare utrolig moro - syklet overalt. Viktig å være innom sykkel butikken før kl 18 om kvelden hvis du trenger å bytte bremseklosser osv. God kvalitet på sykler.

Re: Leie stisykkel i Italia [Re: Paulus] #2407427 18/05/2017 16:24
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har leid både landevei og stisykkel her. http://www.specialized-http://www.specialized-dolomites.com/en
Bra sykler, butikk, og topp service.

Det er også mulig å leie enduro sykkel/ stisykkel her:
http://www.mtbschool.it/it/
Bra butikk og service der også, men syklene på Specialized var helt nye og et bedre valg sånn sett.

Men her kommer det litt an på hvor dere velger å sykle, det er litt forskjellig utgangspunkt.

Mye fin sykling i området, fantastiske omgivelser. Jeg fikk vel egentlig mest igjen for sella ronda på landevei, syntes det var best. Har syklet en del "sti"/ Enduro, og selv om mye er fint, er det også en del som blir litt uspennende, tross omgivelser. Mest fordi at det er en del grus, dvs smale grusstier, noe jeg syntes ble litt for enkelt/ lite spennende. Og nedover, løs grus, og mindre flyt.

Re: Leie stisykkel i Italia [Re: wasabi] #2407655 19/05/2017 09:27
P
Paulus Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
P
Takk for svar alle sammen. Da satser jeg på å reise nedover uten sykkel og heller leie der. Er det lurt å forhåndsbestille, eller er det like greit å bare leie når vi er der nede? Vi har vært inne på tanken å leie guide, men det kommer helt an på om økonomien strekker til, noe den dessverre neppe gjør. Har vurdert å kjøpe en sykkel-GPS til å navigere i fjellet, men vet ikke om det er tilrådelig.

Sitat: wasabi

Mye fin sykling i området, fantastiske omgivelser. Jeg fikk vel egentlig mest igjen for sella ronda på landevei, syntes det var best. Har syklet en del "sti"/ Enduro, og selv om mye er fint, er det også en del som blir litt uspennende, tross omgivelser. Mest fordi at det er en del grus, dvs smale grusstier, noe jeg syntes ble litt for enkelt/ lite spennende. Og nedover, løs grus, og mindre flyt.

Ja har sett en del på youtube, og det virker som det er ganske fine stier der som kanskje kan bli kjedelig i lengden. Men tror det vil passe fint for min bedre halvdel. Det har en tendens til å bli hett rundt ørene hvis jeg lurer henne med på noe skummelt. Det er kanskje greit at det er litt god steming på ferietur. Hvis hun skulle synes det er for kjedelig så er det ikke så langt å kjøre til Garda, der har jeg forstått at det skal være litt røffere.

Re: Leie stisykkel i Italia [Re: Paulus] #2407747 19/05/2017 13:03
wasabi Offline
Ringrev
Ringrev
Det har ikke så mye å gjøre med "skummelt" egentlig. Men jeg var på jakt etter mer "interessant".
Det er mye fin flyt som ikke er skummelt.
Det har litt med hvordan fallhøyden utnyttes, har fulgt en del stier som er tilrettelagt for fottur, da har svingene vært alt for krappe, og det blir mye løs grus og mer skummelt, enn om det hadde vært slakere kurver og mer flyt. Når det er lange nedkjøringer vil man gjerne ha noe annet enn en grusvei, da føler jeg at jeg kaster mot fallhøyden.

Moderator  support