Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 32 av 35 1 2 30 31 32 33 34 35

Gikk Jesus på vannet?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2405561 11/05/2017 18:28
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: pontiff
Sitat: DeepFu
Ikke ser jeg den fantastiske visdommen i bibelen heller, den framstår mest som en blanding av ringenes herre og folk og røvere i kardemommeby.

Fin sammenligning...

Det er faktisk stor visdom både i Ringenes Herre og Folk og røvere.

Bibelen inneholder avgrunnsdjup dumskap og djup visdom. Det er ikke noen enhetlig bok.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2405567 11/05/2017 18:56
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: GeirK

2. Trikkefører Syversen har en jobb der han kjører trikk i 60 sekunder, hviler i 14 minutter og så kjører trikk i 60 sekunder igjen. Dette kan umulig være en givende jobb selv om noe av hviletiden går med til å dele ut en liten kake til alle som går ombord på trikken

Slettes ikke. Hvordan begrunner du det.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2405572 11/05/2017 19:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Gulesider

2. Trikkefører Syversen har en jobb der han kjører trikk i 60 sekunder, hviler i 14 minutter og så kjører trikk i 60 sekunder igjen. Dette kan umulig være en givende jobb selv om noe av hviletiden går med til å dele ut en liten kake til alle som går ombord på trikken

Slettes ikke. Hvordan begrunner du det.

Begrunner hva?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2405580 11/05/2017 19:30
gare Offline
More than words
More than words
Folk og røvere.

Visdom i Kardemomme By?

1. Kardemommeloven er tull. "Plage andre" og "grei og snill" er for ulne begreper til at det går an å forholde seg til dem.

3. Politimester Bastian er både lovgivende, utøvende og dømmende makt. Det er et veldig lite heldig matkfordelingsprinsipp i et hvert samfunn.

4. Det er på ingen måte lurt å holde løver som kjæledyr

Men det går seg til i Kardemomme By og de har en rimelig kontroll på kriminaliteten ICON_SMILE Dessuten fikk de rehabilitert alle de kriminelle på en fabelaktig(sic)god måte!

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: gare] #2405620 11/05/2017 21:04
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: gare
Folk og røvere.

Visdom i Kardemomme By?

1. Kardemommeloven er tull. "Plage andre" og "grei og snill" er for ulne begreper til at det går an å forholde seg til dem.

3. Politimester Bastian er både lovgivende, utøvende og dømmende makt. Det er et veldig lite heldig matkfordelingsprinsipp i et hvert samfunn.

4. Det er på ingen måte lurt å holde løver som kjæledyr

Men det går seg til i Kardemomme By og de har en rimelig kontroll på kriminaliteten ICON_SMILE Dessuten fikk de rehabilitert alle de kriminelle på en fabelaktig(sic)god måte!

Nja. Den barnemishandlende Tante Sofie slapp unna.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2405669 12/05/2017 07:02
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Visdom i Kardemomme By?

Klarer du å finne kloke ord hos den stort sett hovne og kyniske drittsekken Harvey Specter, klarer du å se forbi noen få trær i Kardemommeskogen også.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: lektorHaugen] #2405670 12/05/2017 07:03
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: lektorHaugen
Bibelen inneholder avgrunnsdjup dumskap og djup visdom. Det er ikke noen enhetlig bok.

Det har du helt rett i.

For min del er det ikke noe problem å forkaste dumskapen uten å forkaste hele boka.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2405733 12/05/2017 08:37
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Visdom i Kardemomme By?

Klarer du å finne kloke ord hos den stort sett hovne og kyniske drittsekken Harvey Specter, klarer du å se forbi noen få trær i Kardemommeskogen også.

Dette er vel ett stråmann argument. Hva Geir mener om HS påvirker ikke hva han skriver om Kardemommeloven.

Dessuten så var det vel kanskje skrevet med glimt i øyet.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2405737 12/05/2017 08:43
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Det har du helt rett i.

For min del er det ikke noe problem å forkaste dumskapen uten å forkaste hele boka.

Velger du bare det du er enig i? Er det greit, og bare forholde seg til deler av guds ord?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Dexter] #2405741 12/05/2017 08:52
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Dexter

Og det oppfattet du ikke hos meg?

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Dexter] #2405742 12/05/2017 08:53
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Velger du bare det du er enig i? Er det greit, og bare forholde seg til deler av guds ord?

Når det gjelder hva jeg leser av visdom i bibelen, ja.

Anonym5
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: anonym5] #2405755 12/05/2017 09:19
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig

Og det oppfattet du ikke hos meg?

Sorry, bom fra min side.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: DeepFu] #2406433 15/05/2017 07:18
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: EspenS
Det finnes vel knapt noe mer absurd enn å tro på en gud. Men greit nok det, folk må få tro hva de vil.

Problemet er ikke at folk tror, men at de baserer avgjørelser som har konsekvenser for andres liv på noe som det finnes absolutt null beviser for. Og at de til og med forventer at man skal ta dem seriøst!?

Ser ikke helt at dette faktisk er et aktuelt problem i i Norge i dag.

At noen kan se for eksempel et populærvitenskapelig program om mørk materie, såkalte superclustere av galakser og sorte hull, eller om alger som lever inne i steiner i antarktis, og som vekkes fra nedfrosset tilstand noen få dager hvert år, og fortsatt kan konkludere med at det vesenet (i mangel av et bedre ord) som skal ha skapt alt dette er opptatt av om jeg napper løken, eller spiser bacon er meg en fullstendig gåte.

Hvor har du det fra at vår herre er opptatt av løknapping og bacon.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2406445 15/05/2017 07:46
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Det finnes vel knapt noe mer absurd enn å tro på en gud. Men greit nok det, folk må få tro hva de vil.

Problemet er ikke at folk tror, men at de baserer avgjørelser som har konsekvenser for andres liv på noe som det finnes absolutt null beviser for. Og at de til og med forventer at man skal ta dem seriøst!?

Kristelig Folkeparti?

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Max Power] #2406460 15/05/2017 08:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Max Power

Dersom du er åpen for at det eksisterer en Gud, selv om du er overbevist om at det ikke gjør det, så er vi ikke så uenige likevel.

Jeg er ikke overbevist om at det ikke gjør det. Jeg forstår bare ikke hvilken grunn jeg skulle ha til å tro at den kristne guden eksisterer som han er beskrevet i Bibelen.

Hvilken god grunn har du til å tro at Bibelen snakker sant?

Vi vet jo allerede med nokså stor sikkerhet at feks fortellingen om Noas ark er eventyr. Hvordan skal vi vite hva av det andre innholdet som er eventyr og hva som er sant?

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2406464 15/05/2017 08:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

På hvilken måte er ikke temaene under ikke aktuelle problemer?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mistet-jobben-i-frelsesarmeen-fordi-han-er-homofil/a/296741/
https://www.nrk.no/kultur/bok/--jeg-fikk-diagnose-_besatt_-1.6997063
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/homoer-sendes-til-utlandet-for-aa-bli-hetero/a/185906/
http://www.aftenposten.no/norge/Kraftig-okning-i-tvangsekteskap-194460b.html

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2406469 15/05/2017 08:29
sveinaa Offline
More than words
More than words

At noen kan se for eksempel et populærvitenskapelig program om mørk materie, såkalte superclustere av galakser og sorte hull, eller om alger som lever inne i steiner i antarktis, og som vekkes fra nedfrosset tilstand noen få dager hvert år, og fortsatt kan konkludere med at det vesenet (i mangel av et bedre ord) som skal ha skapt alt dette er opptatt av om jeg napper løken, eller spiser bacon er meg en fullstendig gåte.

Hvor har du det fra at vår herre er opptatt av løknapping og bacon.

@EspenS
For de aller fleste er det nesten mer absurd å tro på seg selv enn Gud. Just sayin...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2406470 15/05/2017 08:35
sveinaa Offline
More than words
More than words

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/mistet-jobben-i-frelsesarmeen-fordi-han-er-homofil/a/296741/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/homoer-sendes-til-utlandet-for-aa-bli-hetero/a/185906/

Det må polariseres og forenkles; alle tolker ikke bibelen som Ludvig Nessa... Videre er det sånn at alle ideologier og religioner har et potensiale i seg til å bli skikkelig ille om det er mørkemenn/kvinner med en agenda som kjører på.

Mye av denne diskusjonen går jo på om man tolker bibelen bokstavelig eller ikke. Veldig mange gjør altså ikke det om noen lurte...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: sveinaa] #2406478 15/05/2017 08:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: sveinaa

Det må polariseres og forenkles; alle tolker ikke bibelen som Ludvig Nessa... Videre er det sånn at alle ideologier og religioner har et potensiale i seg til å bli skikkelig ille om det er mørkemenn/kvinner med en agenda som kjører på.

Mye av denne diskusjonen går jo på om man tolker bibelen bokstavelig eller ikke. Veldig mange gjør altså ikke det om noen lurte...

Min kommentar var bare til påstanden om at dette ikke er et problem i dag.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2406591 15/05/2017 12:35
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Redigert av GeirK; 15/05/2017 13:27.

- Robert Green Ingersoll
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: mroek] #2406907 16/05/2017 12:43
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: mroek

Kristelig Folkeparti?

Og hvilke avgjørelser fra KRF sikter du til.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: GeirK] #2406913 16/05/2017 12:51
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg tror nok vi egentlig er temmelig enige ift det der. Linkene.

Jeg tenkte mer på utsagnet om religiøse som tar avgjørelser som får konsekvenser for deg. Altså politikerne, myndighetene. Det er vel i bunn og grunn ikke eksisterende. Kan ikke se at det skal være et problem, feks Hareide.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Gulesider] #2406963 16/05/2017 14:53
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Jeg tror du skjønner at poenget mitt er at vi har et politisk parti som i mange saker styrer sin politikk etter gammel overtro. Spesifikke saker faller utenfor tema her, så det lar jeg ligge. Her er det prinsippet jeg er opptatt av.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: mroek] #2406977 16/05/2017 15:46
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Jeg tror du skjønner at poenget mitt er at vi har et politisk parti som i mange saker styrer sin politikk etter gammel overtro. Spesifikke saker faller utenfor tema her, så det lar jeg ligge. Her er det prinsippet jeg er opptatt av.

Nei, jeg ser ikke poenget ditt. Det funker kanskje som billig-argument i et debattforum, men blir jo bare hengende. Min påstand er at det i dag ikke har noen praktisk konsekvens om en politiker (eller et parti) er kristen eller ikke.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: mroek] #2406981 16/05/2017 16:09
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast

Og med det samme vi er igang med politikk og overtro. Det er vel tvert imot du som har et syn på KrF som grunner i gammel overtro. Du er mot uten å faktisk vite noe om hvilke punkter du er uenig på.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2406983 16/05/2017 16:11
Gulesider Offline
Entusiast
Entusiast
Religion = politikk.
En av grunnene til at jeg er generelt skeptisk til religion.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: Brusdalen] #2407051 16/05/2017 20:30
S
storbonde_Lau Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kastar ein fakkel inn her.

Ein del av forklaringane av kor det heile starta, eller vart til, sett frå eit religiøst standpunkt har mindre forklaringsproblem enn det som ofte vert forklart gjennom vitenskap. Sjølvsagt er tidsrommet som dei to einingane forklarar ulike, og det kan vere problematisk å forholde seg til. Men det er etter mi meining like mykje tru i, eller til, vitenskapen som det er til religion.

Som det vart sagt over:
Religon = poltikk

Eg legg til:
Vitenskap = politikk.

Og eg er forholdsvis skeptisk til begge. Dog, spelar det lita rolle, for ein må uansett tru, eller vite det som er gir meining for ein sjølv.

Anyone who rides a bike is a friend of mine.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: storbonde_Lau] #2407066 16/05/2017 20:56
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: storbonde_Lau

Ein del av forklaringane av kor det heile starta, eller vart til, sett frå eit religiøst standpunkt har mindre forklaringsproblem enn det som ofte vert forklart gjennom vitenskap. Sjølvsagt er tidsrommet som dei to einingane forklarar ulike, og det kan vere problematisk å forholde seg til. Men det er etter mi meining like mykje tru i, eller til, vitenskapen som det er til religion.

Som det vart sagt over:
Religon = poltikk

Eg legg til:
Vitenskap = politikk.

Og eg er forholdsvis skeptisk til begge. Dog, spelar det lita rolle, for ein må uansett tru, eller vite det som er gir meining for ein sjølv.

Du kan jo la være å tro på empiri, om du vil det, men overlever du egentlig så lenge, da? Du kan velge å tro på sansene dine og på erfaring, men åssen går det om du velger å la være? Hvorfor kommuniserer du på Internett, om du ikke tror på dine egne sanser, og følgelig heller ikke på vitenskap? Hvorfor står du opp om morgenen, om du er usikker på om gulvet finnes?

Hvordan vitenskap er politisk, ser jeg fram til en forklaring på. Om du og jeg finnes, da. Det er jo også et trosspørsmål.

Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: lektorHaugen] #2407158 17/05/2017 14:57
S
storbonde_Lau Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: storbonde_Lau

Som det vart sagt over:
Religon = poltikk

Eg legg til:
Vitenskap = politikk.

Du kan jo la være å tro på empiri, om du vil det (...)

Hvordan vitenskap er politisk, ser jeg fram til en forklaring på. Om du og jeg finnes, da. Det er jo også et trosspørsmål.

Tru på empiri. Artig. Det er klart at empiri viser noko konkret, målbart, falsifiserande til nokon prøvar igjen. Uten tvil, det stemmer. Problemet, slik eg ser det, er at i dag er det alt for liten økonomisk støtte til denne delen av den vitenskapelege metoden. Og når det er mykje pengar til rådigheit til forsking som støttar politiske agendaer, og lite til dei som tenkjer annleis enn politikarane/evt fond som støttar forsking. Dette er eit problem. Og ein har visst om det lenge, the invisible hand, kallar ein det gjerne. Dette har vore problematisert i lang tid.

Problemet med empiri, eller vitenskapen i forhold til å forklare store spørsmål, er at ein ikkje har sjekka ut alle mulige ting og forhold som ein må vite noko om for å kunne få eit fullstendig bilde. I dei store spørsmåla veit ein mykje, men mykje er også uvisst, og ein har visse forklaringsproblem som ein må løyse med antakelser.

Poenget mitt, som er veldig urettferdig, er at religion har ein meir konsis forklar, sjølv om det kan høyrest ut som eventyr for mange. Men vitenskapen har fleire, og kanskje større, problem med forklaringa si.

Om du og eg finnes er ikkje eit truspørsmål, vi er her, men det kan vere vanskeleg å forklare det, gjennom den vitenskaplege metode.

Anyone who rides a bike is a friend of mine.
Re: Gikk Jesus på vannet? [Re: storbonde_Lau] #2407171 17/05/2017 17:09
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Filosofisk sett er det definitivt et trosspørsmål om du og jeg er her. Hva slags bevis har du for at jeg finnes? Kanskje det du leser her, er en hallusinasjon? Kanskje jeg er en kunstig intelligens som bare finnes i Internettet?

Hvilken forskning mener du skulle fått mer penger?

Hvordan mener du det frie markedets usynlige hånd (som jeg tviler på at finnes, i alle fall slik Adam Smith så for seg) hindrer alternativ forskning?

Religion forsøker å tolke den menneskelige eksistensen, og gir absolutte svar som aldri begrunnes. Vitenskap forsøker å gi de beste tilgjengelige tolkningene av observasjoner, og er hele tiden under revisjon. Du mener likevel vitenskap har større problemer enn religion. Ja, ja.

Side 32 av 35 1 2 30 31 32 33 34 35

Moderator  support