Kjøp av elbil som bil nr 2
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405457
11/05/2017 11:57
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2008
Innlegg: 2,408 |
Hehe, å anbefale en ladbar hybrid vil jeg ikke kalle en avsporing i denne diskusjonen.  Ladbar hybrid har vi allerede i stallen (Volkswagen Passat GTE), så det blir en elbil som nr 2 bil. Ampera skal imidlertid greie opp mot 8 mil på ren el-drift. Med en hybrid så går man jo glipp av enkelte fordeler som kanskje kan være begrunnelsen for å kjøpe en ren el-bil som bil nr. 2.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405459
11/05/2017 12:02
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493 |
Fristende å gå for en helt ny Zoe til 175', men at den har begrenset steder den kan lades på gjør nok at jeg dropper den. Skal blant annet kunne lade utenfor rådhuset i Ski. Laderne ved Rådhuset i Ski fungerer ikke med Zoe (har prøvd). Men Ski Storsenter har fått en lang rekke med ladere på taket nå - jeg har testet en av 22kW-stolpene (betaling med Fortum-brikke), men har foreløpig ikke testet de med lavere hastighet (gratis). Ellers i dette området er det bl.a. 22kW-stolper på Nygård (både Shell og McDonalds) og utenfor Kiwi på Bøleråsen og Kolbotn. Pluss sikkert flere jeg ikke vet om - jeg bor for nære til å ha behov for lading i dette området. "Bilen leveres med wallboks montert hjemme. Om man IKKE velger wallboks, kan man velge kabel med vanlig stikkontakt (Zaptec). Dette fordyrer bilen med 7500,-."
Om dette betyr at jeg må betale 7500,- ekstra og miste ladeboksen til en verdi av 21.000,-, tenker jeg at Zoe er enda mer uaktuell enn det jeg tenker den er per nå. Du kan kjøpe en såkalt "ladekanne" hos nofuel.no til 8000,-. Til samme pris som pristillegget for Zaptec, får du da samme muligheter som med Zaptec uten å miste ladeboksen.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405461
11/05/2017 12:05
|
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 683
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jan 2016
Innlegg: 683 |
Nei, zoe er en bil som ikke er laget for Norge Noen tilpasser seg bilen de kjøper. Jeg velger å kjøpe bil som passer mitt bruksmønster.. Dette er det MANGE som mener og ikke bare meg, eller admin på elbilforumet. NoFuel sin lader som ikke fungerer skikkelig i minusgrader uten en oppgradering ser jeg ikke på som et alternativ, spesielt ikke når man må kjøpe ekstra ting her og der for å få bilen til å fungere. For å ikke snakke om plassen alt dette utstyret tar kontra en vanlig mode 2 ladekabel. Vi sklir riktignok ut, men å si at den bøtta tilsvarer zaptec viser mangelde forståelse på oppbygning og funksjon på disse komponentene. At den får til å lade bilen er ikke det samme som at de er dimensjonert likt, ei heller at de innehar samme sikkerhetsnivå. + at sidene til nofuel inneholder flere andre komponenter som ikke er lovlig http://www.nofuel.no/Produkt/51504-overgang-type-2-til-schuko#productdenne er blandt annet kun lov å bruke på kjøretøy som kun støtter mode 1, derfor ulovlig å markedsføre slik de gjør, og jeg kan overhode ikke anbefalle å benytte noen som gjør slikt. Om du ønsker å hylle zoe mere nå gjør gjerne det, men jeg har belyst punkter som åpenbart var avgjørende for TS, så kan du få lov til å kjøre rundt i din Zoe, og at du er fornøyd med den er kjempeflott!
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Homecast]
#2405468
11/05/2017 12:14
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493 |
Om du ønsker å hylle zoe mere nå gjør gjerne det (...) Nei, jeg er i grunnen ferdig nå. Du har klart på en glimrende måte å illustrere hvordan halvsannheter, nedsnakking og rykter gjør at denne bilen ikke selger enda mer i Norge - selv om den selger ganske bra som det er. I Frankrike selger den f.eks. dobbelt så bra som neste på listen (Nissan Leaf).
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Homecast]
#2405479
11/05/2017 12:48
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273 |
3,6 er da nok når man står i ro. 22kW er derimot for smått når man er på farten.. og det er da man trenger hurtigere lading
At bilen ikke kan lade på 75% av det norske nettet er også utrolig teit..
At det er flust av 22kW ladere er også en sannhet med modifikasjoner!
I3 gen 1 = 7,4 kW 1 fase AC og 50kW DC Gen 2 = inntil 11kW AC. Likt med dc
Renault tar ikke imot DC. Det er jo derfor det er viktig å kartlegge sitt eget behov når man kjøper. For meg er det en fordel å kunne kjøre til Oslo, parkere i P-Hus noen timer og kjøre hjem. Det kunne jeg ikke gjort med f. eks Golf uten å måtte stoppe underveis og lade.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Ruppert]
#2405482
11/05/2017 12:58
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493 |
3,6 er da nok når man står i ro. 22kW er derimot for smått når man er på farten.. og det er da man trenger hurtigere lading Det er jo derfor det er viktig å kartlegge sitt eget behov når man kjøper. For meg er det en fordel å kunne kjøre til Oslo, parkere i P-Hus noen timer og kjøre hjem. Det kunne jeg ikke gjort med f. eks Golf uten å måtte stoppe underveis og lade. Veldig godt poeng. Man kan lade Zoe med akseptabel hastighet på mange flere plasser enn tilfellet er med konkurrerende biler med DC-hurtiglading. Kanskje er det viktigere for en potensiell kjøper at hun kan lade sin Zoe på 22kW mens hun handler på Obs eller Kiwi enn at hun kan lade sin i3 med 50kW mens hun spiser pølse på Cirkle K.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: HCO]
#2405495
11/05/2017 13:29
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706 |
I Frankrike selger den f.eks. dobbelt så bra som neste på listen (Nissan Leaf). Franskmenn flest er jo patrioter på sin hals, så akkurat det er jo ikke så rart.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405517
11/05/2017 15:10
|
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2004
Innlegg: 493 |
Dersom man er avhengig av å pendle med bil inn til Oslo fra en av nabokommunene, er det bare å hive seg rundt og kjøpe elbil først som sist - uansett hvilket merke som er i grillen. Opptil 87 kroner dagen i bompenger dersom man har dieselbil... https://www.motor.no/artikler/bompengesjokk-oslopakke/ Det er 20.000 i året det... Sammen med besparelsen i drivstoff blir det ikke vanskelig å regne hjem en elbil til et par hundretusen.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: HCO]
#2405523
11/05/2017 15:53
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Fristende å gå for en helt ny Zoe til 175', men at den har begrenset steder den kan lades på gjør nok at jeg dropper den. Skal blant annet kunne lade utenfor rådhuset i Ski. Laderne ved Rådhuset i Ski fungerer ikke med Zoe (har prøvd). Men Ski Storsenter har fått en lang rekke med ladere på taket nå - jeg har testet en av 22kW-stolpene (betaling med Fortum-brikke), men har foreløpig ikke testet de med lavere hastighet (gratis). Ellers i dette området er det bl.a. 22kW-stolper på Nygård (både Shell og McDonalds) og utenfor Kiwi på Bøleråsen og Kolbotn. Pluss sikkert flere jeg ikke vet om - jeg bor for nære til å ha behov for lading i dette området. "Bilen leveres med wallboks montert hjemme. Om man IKKE velger wallboks, kan man velge kabel med vanlig stikkontakt (Zaptec). Dette fordyrer bilen med 7500,-."
Om dette betyr at jeg må betale 7500,- ekstra og miste ladeboksen til en verdi av 21.000,-, tenker jeg at Zoe er enda mer uaktuell enn det jeg tenker den er per nå. Du kan kjøpe en såkalt "ladekanne" hos nofuel.no til 8000,-. Til samme pris som pristillegget for Zaptec, får du da samme muligheter som med Zaptec uten å miste ladeboksen. Takk for info angående ladere utenfor rådhuset. Da er nok Zoe uaktuell for min del. Selv om det finnes flere alternativer på andre offentlige plasser. Når det gjelder kartlegging av kjøremønster vil jeg tro at bilen 70% av km den kjøres vil være pendling mellom jobb og hjem, men den vil nok bli benyttet til andre formål også hvor rekkevidden strekker til. Eksempelvis det å dra på harryhandel på Nordby kan være aktuelt ved få anledninger i året.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405573
11/05/2017 19:10
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Du kommer til å forelske deg helt i det å ha elbil. Det å bare dure avgårde nærmest gratis er helt vidunderlig. Etter hvert kommer du til å synes Passaten din både er gammeldags og dyr å bruke. Så først som sist, kjøp deg en elbil du kan lade overalt, og som det er litt rekkevidde på. Det er nemlig den du kommer til å bruke på harrytur til Sverige osv. :-)
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: erling]
#2405617
11/05/2017 20:49
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Du kommer til å forelske deg helt i det å ha elbil. Det å bare dure avgårde nærmest gratis er helt vidunderlig. Etter hvert kommer du til å synes Passaten din både er gammeldags og dyr å bruke. Så først som sist, kjøp deg en elbil du kan lade overalt, og som det er litt rekkevidde på. Det er nemlig den du kommer til å bruke på harrytur til Sverige osv. :-) Hehe, godt å høre! Mistenker at du får rett. Selv om jeg er veldig godt fornøyd med Passat GTE som vi hentet ut for under 2 uker siden... 
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: erling]
#2405638
12/05/2017 05:54
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 239
kennyo
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 239 |
Du kommer til å forelske deg helt i det å ha elbil. Det å bare dure avgårde nærmest gratis er helt vidunderlig. Etter hvert kommer du til å synes Passaten din både er gammeldags og dyr å bruke. Så først som sist, kjøp deg en elbil du kan lade overalt, og som det er litt rekkevidde på. Det er nemlig den du kommer til å bruke på harrytur til Sverige osv. :-) +1 "Elbil som bil nr. 2" ender gjerne opp som bil nr. 1 i stedet. Selv om noen av fordelene forsvinner etterhvert, vil elbilen vår fortsatt være føstevalget for oss. Lave kostnader (både drift og vedlikehold), lettkjørt, stille, "stinkefri" osv. Jeg tipper at for vår del ruller vår siste fossilbil ut av tunet innen 10-15 år.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: kennyo]
#2405650
12/05/2017 06:27
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279 |
Jeg tipper at for vår del ruller vår siste fossilbil ut av tunet innen 10-15 år. Jeg tipper det tar myye kortere tid enn det.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Tgabriel]
#2405660
12/05/2017 06:47
|
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 239
kennyo
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 239 |
Jeg tipper at for vår del ruller vår siste fossilbil ut av tunet innen 10-15 år. Jeg tipper det tar myye kortere tid enn det. Det skal du ikke se bort fra. Måtte sikre meg med et "innen"  Håper du har rett 
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405663
12/05/2017 06:51
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 4,910 |
Jeg prøvekjørte en XC90 hybrid her om dagen. Den var behagelig å kjøre, helt til fossilmotoren måtte trå til. Da ble den bare bråkete og masete.
Elbil er bare overlegent.
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405723
12/05/2017 08:20
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Angående årlige kostnader på elbiler; leser i testene til vg.no at driftskostnadene på en Kia Soul er estimert til omtrent 4500,-, Leaf til 5000,-, og e-golf til kun 2350,-. Er servicekostnadene på Soul og Leaf såpass mye større at det omtrent er en dobling i årlige kostnader i forhold til e-golf, eller er det andre "skjulte" ting i kostnadene til Soul og Leaf som ikke er medregnet hos e-golf?
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405966
12/05/2017 22:04
|
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 1,202
Gew88
Veteran
|
Veteran
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 1,202 |
Tanker om denne Nissan Leaf ? Som sagt så har jeg pendlevei Eiker - Bærum ca 6 mil hver vei med lading på jobb.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405970
12/05/2017 22:43
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
Merkelig. Jeg betaler ikke 5000kr i service og veiavgift....
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: nyzeta]
#2405979
12/05/2017 23:15
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Tanker om denne Nissan Leaf ? Som sagt så har jeg pendlevei Eiker - Bærum ca 6 mil hver vei med lading på jobb. Skeptisk til importerte bilen. Ønsker primært biler som er tilpasset norske kjøre forhold, og førstegangssolgt i Norge. Merkelig. Jeg betaler ikke 5000kr i service og veiavgift.... Er det lov å spørre hva du har i årlige utgifter?
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405988
13/05/2017 00:23
|
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256
tparsli
Veteran
|
Veteran
Registrert: May 2015
Innlegg: 1,256 |
Angående årlige kostnader på elbiler; leser i testene til vg.no at driftskostnadene på en Kia Soul er estimert til omtrent 4500,-, Leaf til 5000,-, og e-golf til kun 2350,-. Er servicekostnadene på Soul og Leaf såpass mye større at det omtrent er en dobling i årlige kostnader i forhold til e-golf, eller er det andre "skjulte" ting i kostnadene til Soul og Leaf som ikke er medregnet hos e-golf? Jeg tror vg.no sitter på utdaterte priser på service. På Leaf ligger snittprisen rundt 3500,- (litt forskjellig pris per år), selv om det helt sikkert er mulig å betale 5000,- hvis man ønsker. Se de siste sidene i denne tråden: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=16876.270På en elbil med relativt stort verditap, synes jeg ikke 5000,- forskjell i serviceutgifter de første fem årene er verd å diskutere. Skal man spare penger kan man ev. prøve å forhandle frem en god serviceavtale inkludert i prisen. Vår bil er over fem år, så jeg gjør servicen selv fremover. Bra timesbetaling og ikke spesielt vanskelig (bildeler.no har det meste av slitedeler).
Thomas
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2406018
13/05/2017 07:20
|
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788 |
Per dags dato hos forhandler i Oslo området ca 1750 for første service og 3500 for ander service. 1750 for 3 servicen osv på Kia el Soul .Dette er ink bremseservice.
|
|
|
|
|