Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel + NSB = sant?

Sykkel + NSB = sant? #595992 19/08/2008 13:19
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Jeg kunne ønske kollektive transportmidler var bedre tilrettelagt når jeg skal ut på stitur. Kanskje er NSB inne på noe med de nye Flirt-togsettene som kommer i 2012.

De lanserer i alle fall et slags takoppheng for sykler, antakelig for mer enn én sykkel om gangen også. Da øyner jeg en mulighet til å komme meg til skogs på «grønt» vis, og ikke minst blåse i hvor jeg har parkert bilen og heller velge kuleste sti tilbake.

Det gjenstår selvsagt å se om det fortsatt vil koste voksenbillett for å ta med seg transportredskap som har null og niks i utslipp.

Litt mer om Flirt

(Fotomontasje: NSB)

Vedlegg
27396-20NYHflirt_tog01crop.jpg (156.1 KB, 137 nedlastinger)
Redigert av mann&kona; 19/08/2008 13:30.

NOTS
Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: HaraldW] #596114 19/08/2008 18:49
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Det har ikke så mye å si for deg uansett, Harald - disse togene settes i følge Østlandssendinga bare inn mellom Eidsvold - Asker og Drammen - Lillestrøm. Follo kommer vel etter i 2070 eller så, når dobbeltsporet nærmer seg ferdig

Recovery-mode
Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: Pete] #596186 19/08/2008 20:38
erlingba Offline
.
.
På de nye togene henges sykkelen opp på samme måte, men stativet er helt bakerst i togets godsrom, noe som er litt stress om man har sete langt fremme.

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: Pete] #596267 19/08/2008 23:05
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Pete
Det har ikke så mye å si for deg uansett, Harald - disse togene settes i følge Østlandssendinga bare inn mellom Eidsvold - Asker og Drammen - Lillestrøm. Follo kommer vel etter i 2070 eller så, når dobbeltsporet nærmer seg ferdig

(Pedal) Damn it.. Jeg som hadde håpet på kollektivtransport med 5.5 og greier. Alternativet etter Nordmarkaturer er altså opp Sjømannskolen og over Grønliåsen altså.
Det er i det minste gratis..

NOTS
Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: HaraldW] #596599 20/08/2008 16:43
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Det skal gå oslo - ski - fredrikstad også

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: Henrik.] #596670 20/08/2008 19:29
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
Sitat: Turbo-Henrik

OK? Da jugde både TV2-nyhetene og Østlandssendinga i går, men de har kanskje kommet på bedre tanker?

Recovery-mode
Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: Pete] #596723 20/08/2008 20:26
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H

OK? Da jugde både TV2-nyhetene og Østlandssendinga i går, men de har kanskje kommet på bedre tanker?

Sto vel fort i Aftenposten i dag tidlig ICON_WINK

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: Henrik.] #596778 20/08/2008 21:36
HaraldW Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Vel, jeg har da vært borti at NRK Østlandssendingen har vært litt kjappe i vendingen av og til..

NOTS
Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: Henrik.] #596820 21/08/2008 06:52
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig

Sto vel fort i Aftenposten i dag tidlig ICON_WINK

Noen ganger er det jo ganske fint å ta feil. ICON_SMILE

/Peter
Har foreldre i Ski

Recovery-mode
Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: HaraldW] #2405311 11/05/2017 08:14
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Det er vel på tide å løfte opp denne før den blir 10 år gammel ICON_SMILE

Prøvde å bestille plass til 2(!!) sykler nå. Det gikk ikke. Kun hvis jeg bestilte 2 personbilletter i samme slengen.

Svaret fra NSB er at de kun har begrenset plass til sykler og ønsker at flest mulig skal få med seg sykkel på tur. Derfor maks 1 pr pers. Hvis jeg kjøper en barnebillett i tillegg ser det ut til å gå greit. Men vil det bli styr på toget da, når jeg dukker opp uten barn - med 2(!!) sykler?

NSB skal ha skryt (neida) for at de allerede i 2016 greide å legge inn mulighet for å booke billett til sykler på nett. Men at de fortsatt føler det er helt umulig å øke antall kroker å henge sykkelen på er ganske så uforståelig for meg.. I hvert fall når de nå har åpnet for booking av plass og kunne beregnet om de måtte tatt med en sykkelvogn type enorm som kanskje tar 7-8 sykler.

På chat nå fikk jeg bekreftet at de ikke kunne love å ta med en sykkelkoffert heller. Den er så stor at det måtte vurderes på perrongen.. Forbanna så vanskelige det skal være da.

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: HaraldW] #2405424 11/05/2017 10:58
Ullke Offline
Medlem
Medlem
Et problem jeg også har støtt borti på Bergensbanen var at krokene henger for lavt for moderne stisykler. Sykkelen min stanget i taket og var rett og slett for "lang og slakk" for vogna. Det løste seg heldigvis med at sykkelen bare ble stående på gulvet, men det var bare etter jeg fikk hjelp av en konduktør som var syklist selv. Den første konduktøren sa litt fleipete at vi bare får sette den igjen og gikk videre for å ordne seg en kopp kaffe eller noe.

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: HaraldW] #2405426 11/05/2017 11:08
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Endte med å kjøpe en ekstra personbillett for å sikre meg sykkelplass nå.. En sykkelplass alle har tilgang til uten at noen kontrollerer det som blir tatt ut. Og uten at det er tillatt å låse syklene.. Tipper også at NSB er helt uten ansvar for skader / tyveri underveis.

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: Ullke] #2405436 11/05/2017 11:30
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Ullke
Et problem jeg også har støtt borti på Bergensbanen var at krokene henger for lavt for moderne stisykler. Sykkelen min stanget i taket og var rett og slett for "lang og slakk" for vogna. Det løste seg heldigvis med at sykkelen bare ble stående på gulvet, men det var bare etter jeg fikk hjelp av en konduktør som var syklist selv. Den første konduktøren sa litt fleipete at vi bare får sette den igjen og gikk videre for å ordne seg en kopp kaffe eller noe.

Nå har man gjerne ikke lyst til å la dyre hjul henge og gnisse mot stålkroker med avslitt plast heller.

Jeg bruker å pakke i sykkelkoffert, som regel får jeg med meg sykkelen gratis på Dovrebanen hvertfall, dukker bare opp med kofferten og spør hvor godsvogna er, og er ydmyk overfor konduktøren hvis han høres skeptisk ut.

Per B.
Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: perbl] #2405463 11/05/2017 12:07
R
Rexenes Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: perbl

Jeg bruker å pakke i sykkelkoffert, som regel får jeg med meg sykkelen gratis på Dovrebanen hvertfall, dukker bare opp med kofferten og spør hvor godsvogna er, og er ydmyk overfor konduktøren hvis han høres skeptisk ut.

Problemet er jo hvis man står der og ikke får ta det med seg. Det er vel de færreste som kan leve med at kanskje blir det ferietur i dag, kanskje må vi droppe det. Vi får se hva konduktøren sier. Mulig jeg er litt firkantet, men når NSB gjør et poeng utav at de ikke kan love å ta med sykkelen så blir jeg skeptisk..

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: Rexenes] #2405465 11/05/2017 12:10
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Rexenes
Problemet er jo hvis man står der og ikke får ta det med seg. Det er vel de færreste som kan leve med at kanskje blir det ferietur i dag, kanskje må vi droppe det. Vi får se hva konduktøren sier. Mulig jeg er litt firkantet, men når NSB gjør et poeng utav at de ikke kan love å ta med sykkelen så blir jeg skeptisk..

Er så klart en sjanse å ta, men som sagt så har jeg aldri opplevd at de har vurdert om jeg ikke skulle få den med meg, det er kun om jeg må betale billett eller ikke som har vært problemstillingen når jeg har reist hvertfall.

Men det kan sikkert være endel variasjon mellom togstrekningene.

Per B.
Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: HaraldW] #2405618 11/05/2017 20:56
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Siste erfaringen min med NSB fra sommeren 2016 var at jeg var nødt til å pakke sykkelen i sykkelbaggen for å få den fra Oslo til Lillehammer. Det var absolutt ingen mulighet for å ta med sykkel på intercity toget etter hva jeg fikk inntrykk av.

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: HaraldW] #2405750 12/05/2017 09:07
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som redaktør i et sykkelblad og stor interesse for miljøværn og transport, kunne jeg veldig gjerne tenke meg å ta mer tog. Desverre er NSB et alternativ vi ikke kan vurdere i det hele tatt. Vi vet verken om vi blir stående på perrongen med syklene eller om hva det koster, dette gjelder enten det er en eller ti sykler.

Det finnes helt sikkert eksempler på det motsatte, men jeg har tilgode å ha positive opplevelser med NSB og sykler, både som privatperson og i forbindelse med jobb.

På Lillehammer ble jeg etter Birken et år (!) ble jeg nektet å ta med sykkel ombord, uvisst av hvilken årsak - selv om den var i eske. Trikset ble til slutt å finne en ny konduktør og si det var store malerier. Da var alt ok.

NSB har de gangene jeg har tatt toget vært dyrt, usmidig uforutsigbart og med dårlig service. Som om den sykkelen ødelegger hele dagen til alle på toget.

Det som også bør sies, er at samtlige av de bussene jeg har tatt til ulike steder i landet er akkurat like dan. Sist jeg tok buss hjem fra Sogndal var det først hestehandling for å få med sykkelen, så pruting på pris. Himmel..

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: HaraldW] #2405756 12/05/2017 09:20
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du opplevd disse problemene med det nye bestillingssystemet @Alpers?

Jeg har begrensede, men stort sett OK erfaringer. NSB Oslo-Grua er grei skuring om man gjør akkurat som man skal.

Tog til Sande ifbm Montebellorittet var helt uproblematisk. Flytoget til Gardermoen likeså.

T/R Fredrikstad gikk også helt fint, men der er man sårbar ettersom det er begrenset plass.

Jeg har veldig lyst til å ta tog til Elverum for å teste flytstiene der, men litt usikker på om jeg tør, siden det blir togbytte og jeg har hørt at rørosbanen ikke er så glad i syklister.

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: HaraldW] #2405769 12/05/2017 09:41
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Det står nå ganske greit opplyst her om sykkel på toget.

Om jeg som bare tar lokaltoget skal følge trenden å klage på noe så står det:

Quote:
Skal du reise med NSBs lokaltog eller regiontog uten plassreservering, må billett til sykkel fortsatt kjøpes om bord eller på en av våre betjente stasjoner.

Jeg kjøper barnebillett på app etter anbefaling fra konduktør, ikke noe problem. ICON_SMILE

Lokaltogene her har også på hver vogn noen sideveis seter som alltid er ledige til meg og sykkelen min. Kan ikke klage på det. ICON_SMILE

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: larsdx] #2405809 12/05/2017 11:44
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsdx

Nei, kanskje det er på tide å prøve igjen. Problemet var oftest menneskene som jobbet der, men vet ikke hvor annerledes det er når en bestiller digitalt?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Sykkel + NSB = sant? [Re: larsdx] #2405829 12/05/2017 12:33
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: larsdx

Jeg har begrensede, men stort sett OK erfaringer. NSB Oslo-Grua er grei skuring om man gjør akkurat som man skal.

Tog til Sande ifbm Montebellorittet var helt uproblematisk. Flytoget til Gardermoen likeså.

T/R Fredrikstad gikk også helt fint, men der er man sårbar ettersom det er begrenset plass.

Jeg har veldig lyst til å ta tog til Elverum for å teste flytstiene der, men litt usikker på om jeg tør, siden det blir togbytte og jeg har hørt at rørosbanen ikke er så glad i syklister.

InterCity til Hamar er veldig greit, sykkel settes på bakhjulet og stroppes til kofferthylla eller inntil klappsetene langs veggen. Det skal egentlig løses barnebillett, men mange konduktører er "snille".

Jeg har reist med Rørosbanen Hamar - Rena for å sykle gjennom Birkenløypa noen ganger også, og det er noe mer køddent, men det har alltid løst seg. Lurt å holde seg unna de fulleste togene. På selve Birkdagen er nok det meste vanskelig ja, Alpers.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå