Nissan e-NV200 og Renault Kangoo maxi Z.E ryktes begge om at kommer med ny og større batteripakke Q4 2017 / Q1 2018. En av disse fantastisk stygge bilene lurer jeg litt på om jeg skal ha da.
Nissan e-NV200 og Renault Kangoo maxi Z.E ryktes begge om at kommer med ny og større batteripakke Q4 2017 / Q1 2018. En av disse fantastisk stygge bilene lurer jeg litt på om jeg skal ha da.
Det ryktes faktisk e-NV200 med 60kw/h og en god facelift. Hvis det skjer, så byttes bensinbilen ut og husstanden blir helelektrisk.
Moderne biler sier i fra om dette. Har selv en Leaf, og det er et problem at man er tom sånn plutselig. Min løsning er alltid en ekstra kanne spylerveske i bagasjen.
Grunnet til at det er et problem er særlig for oss som har litt pendling på østlandet, spesielt når vi kjører i saltlake og man bruker tidvis mye. Selv min 10 år gamle Touran sa i fra om at det snart var tomt for spylerveske.
Leaf har lite ekstrautstyr egentlig, men det den mangler er nok i store grad nice-to-have og lite need-to-have.
Det er lite å klage på når spylevæskevarsel er en mangel. Spesielt når den faktisk har spylevæskevarsling. Når det er "fritt" for lys-spylevæske så bør du fylle snart.
Problemet er at varslingen er at det ikke kommer noe. Det er ikke noe lys der. (Dette en 2014 norskkjøpt LEAF).
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Har prøvd golf men kjøpte i3 brukt. Den kjører bedre,raskere og er lettere å parkere. . At den i praksis kun har ca 150-160 km rekkevidde betyr ingenting for meg som har 15 km til jobben og dessuten har en bil nr 2 til hyttekjøring osv. En aspekt som ikke er nevnt her og det er at man kan "Seile" med en i3. DVs bruke gasspedal til å bestemme regenering og hastighet. På Golf ble jeg sittende og gire ned i nedoverbakke manuelt for å bruke regenering som motor brems. Enormt irriterende!( med forbehold om st jeg ikke hadde satt meg inn i mulighetene rundt dettte) iUp har samme system og det har visstnok også Opel Ampera. Enormt irriterende.
Med budsjett på 200K og begrenset krav til rekkevidde, er dette en no-brainer: Zoe med "lite" batteri selges nå ut for 175.000,- så lenge lageret rekker. Den klarer fint 10 mil i alle temperaturer, og oppimot 20 mil om sommeren. Du får da en splitter ny bil inkludert ladeboks-installasjon verdt opptil 20.000,-.
Vi har hatt vår Zoe i 1 år nå, og har kjørt 21.000 problemfrie kilometer. Ladeutfordringene med denne bilen er svært opphypet - det finnes snart ikke et eneste handlesenter eller McDonalds som ikke har 22Kw ladeuttak.
Du får et par år gamle Mercedes B til rundt 220'. Veldig god å kjøre og ser bedre ut enn de fleste andre el-biler. Barn sitter også høyt i baksetet. På den annen side er de nok ikke de billigste med tanke på service.
Takk for tips! Pen bil som absolutt bør tas med i vurderingen!
Selvsagt avhengig av ditt bruksmønster, men vær oppmerksom på at hurtiglading ikke er mulig på disse bilene. Kjipt å legge inn (minimum) 2-3 timers ladepause hvis du skal på langtur...
Har prøvd golf men kjøpte i3 brukt. Den kjører bedre,raskere og er lettere å parkere. . At den i praksis kun har ca 150-160 km rekkevidde betyr ingenting for meg som har 15 km til jobben og dessuten har en bil nr 2 til hyttekjøring osv. En aspekt som ikke er nevnt her og det er at man kan "Seile" med en i3. DVs bruke gasspedal til å bestemme regenering og hastighet. På Golf ble jeg sittende og gire ned i nedoverbakke manuelt for å bruke regenering som motor brems. Enormt irriterende!( med forbehold om st jeg ikke hadde satt meg inn i mulighetene rundt dettte) iUp har samme system og det har visstnok også Opel Ampera. Enormt irriterende.
Hvordan løste du det på I3? Kunne jo satt på adaptive c.c. på Golfen så løser det seg selv nedover med fart og regenering!
Slenger inn mitt spørsmål her, ettersom jeg er på utkikk selv:
Brukt elbil i prisklasse 100k - 120k. Kun Leaf som er aktuelt eller gir mest for pengene? Har 62km en vei til jobb med mulighet for lading. Passerer Asker kl 06 om morgenen, så kjekt med elektrisk istedet for en sliten sak man betaler 3000,- i drivstoff på i måneden.
Er grønn på dette med elbil, men hva er viktig å passe på som er særegent for elbil, annet enn rekkevidden? Noen andre tips?
Slenger inn mitt spørsmål her, ettersom jeg er på utkikk selv:
Brukt elbil i prisklasse 100k - 120k. Kun Leaf som er aktuelt eller gir mest for pengene? Har 62km en vei til jobb med mulighet for lading. Passerer Asker kl 06 om morgenen, så kjekt med elektrisk istedet for en sliten sak man betaler 3000,- i drivstoff på i måneden.
Er grønn på dette med elbil, men hva er viktig å passe på som er særegent for elbil, annet enn rekkevidden? Noen andre tips?
Tror du skal slite hardt å komme helt fram til jobben en kald vinterdag.
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: HCO]
#240520510/05/201719:19
Med budsjett på 200K og begrenset krav til rekkevidde, er dette en no-brainer: Zoe med "lite" batteri selges nå ut for 175.000,- så lenge lageret rekker. Den klarer fint 10 mil i alle temperaturer, og oppimot 20 mil om sommeren. Du får da en splitter ny bil inkludert ladeboks-installasjon verdt opptil 20.000,-.
Vi har hatt vår Zoe i 1 år nå, og har kjørt 21.000 problemfrie kilometer. Ladeutfordringene med denne bilen er svært opphypet - det finnes snart ikke et eneste handlesenter eller McDonalds som ikke har 22Kw ladeuttak.
Men kan da ikke lades på jobben (veldig lite sannsynlig at det er TN nett på jobben)..
Latterlig med 22kw maks også der alle andre har 50kW
Slett ikke latterlig med 22kW. På de fleste parkeringplasser/hus, der man gjerne står en stund er det sjelden mer enn 22kW ladere. Første gen Golf bl.a. kan kun lade med 3.6 kW på disse. Har i3 kraftigere ombordlader som ekstrautstyr eller er det standard nå?
På Zoe må du ha med deg rundt en stor kladd av en omformer skal du lade på vanlig nett tror jeg. Men hva med hurtiglading på Fortum med disse?
11kW og 22kW er alltid TN, så du trenger kun den medfølgende Type2-kabelen. Lavere hastigheter er av og til TN (f.eks. Sentrum parkeringshus - tidligere Ibsen - her i Oslo). Det er bare å plugge inn og prøve dersom man er usikker på om det er TN eller IT, ingenting blir ødelagt.
#240534811/05/201708:54
Hvor finner jeg informasjon om denne kampanjen? Følger det i så fall varmepumpe og vinterhjul med i den pakken til 175'?
Alle Zoe har varmepumpe. Vinterhjul er antakelig i tillegg, men det anbefales uansett å kjøpe vinterhjul et annet sted, da de færreste Renault-forhandlere tilbyr klonede dekktrykk-sensorer (Zoe "husker" bare 4 sensorer, og må på verksted to ganger i året for programmering dersom du ikke har klone-sensorer...).
Renault.no hadde info med pris, nå står det bare "kontakt din lokale forhandler for et godt tilbud": renault.no
Men Berg Auto har fortsatt info om pris etc.: bergauto
Quote:
ZOE 240 KM FRA KR 174 900,-* Renault ZOE gir deg mest rekkevidde for pengene.
I tillegg får du en av markedets beste batterigarantier og en ladepakke til en verdi av kr 21 000,- inkludert i prisen.
Gjelder kun et begrenset antall biler.*
Ladepakke inkluderer: Hjemmelader og installasjon, samt 1 års lading på alle Fortum og Grønn Kontakt ladestasjoner.
#240538411/05/201709:22
Alle Zoe har varmepumpe. Vinterhjul er antakelig i tillegg, men det anbefales uansett å kjøpe vinterhjul et annet sted, da de færreste Renault-forhandlere tilbyr klonede dekktrykk-sensorer (Zoe "husker" bare 4 sensorer, og må på verksted to ganger i året for programmering dersom du ikke har klone-sensorer...).
Renault.no hadde info med pris, nå står det bare "kontakt din lokale forhandler for et godt tilbud": renault.no
Men Berg Auto har fortsatt info om pris etc.: bergauto
Quote:
ZOE 240 KM FRA KR 174 900,-* Renault ZOE gir deg mest rekkevidde for pengene.
I tillegg får du en av markedets beste batterigarantier og en ladepakke til en verdi av kr 21 000,- inkludert i prisen.
Gjelder kun et begrenset antall biler.*
Ladepakke inkluderer: Hjemmelader og installasjon, samt 1 års lading på alle Fortum og Grønn Kontakt ladestasjoner.
Takk for info.
I følge salto.no kan jeg benytte samme ladeboks til Passat GTE og Renault Zoe, men det står oppført under info på Zoe at jeg trenger TN-net eller Zoe-trafo, samt at jeg trenger IT-nett. Hva innebærer det, og vil jeg i praksis kunne lade begge bilene på samme boks, og vil det gå raskere å lade for eksempel en e-golf?
I følge salto.no kan jeg benytte samme ladeboks til Passat GTE og Renault Zoe, men det står oppført under info på Zoe at jeg trenger TN-net eller Zoe-trafo, samt at jeg trenger IT-nett. Hva innebærer det, og vil jeg i praksis kunne lade begge bilene på samme boks, og vil det gå raskere å lade for eksempel en e-golf?
Installasjonen som følger med Zoe kan benyttes til å lade alle andre biler som benytter enten Type2 eller Type1-kabel (Leaf er blant de med Type1). Dersom du har IT-nett hjemme, blir det installert en skilletransformator som lager et "lokalt TN-nett". Ut fra ladeboksen får du da 230V 16A, dvs. 3,6kW.
Ettersom du nevner Golf: 3,6kW enfas er maksimalt av hva ombord-laderen i 1. generasjon E-Golf kan utnytte, så dette er en godt egnet installasjon dersom du skal ha en E-Golf i tillegg.
Anbefaller deg å lese her. Kan være en billig bil, men utrolig dumt å kjøpe en bil som ikke kan brukes som ønskes grunnet IT/TN problematikk
Alle type 2 biler kan lade på Renault sin løsning, men Renault kan ikke lade på alle andre biler sine løsninger (selvom det er mode 3 type 2, så krever Renault TN nett for å starte lading)
Altså den må ha maks 1-3V diferanse fra N til PE leder.. og det er noe kun 25% av norske nettsystemer leverer .. (det er ca 128-135 V N - PE i IT Nett)
Enig i at det er lurt å sette seg inn i dette, og at tråden du linker til her er nyttig. Det er imidlertid greit å være klar over at trådstarter (som også er Forum Admin) ikke er spesielt glad i Zoe. Se mine kommentarer i tråden, inkl. forslag til reformulering av det innledende innlegget.
Anbefaller deg å lese her. Kan være en billig bil, men utrolig dumt å kjøpe en bil som ikke kan brukes som ønskes grunnet IT/TN problematikk
Alle type 2 biler kan lade på Renault sin løsning, men Renault kan ikke lade på alle andre biler sine løsninger (selvom det er mode 3 type 2, så krever Renault TN nett for å starte lading)
Altså den må ha maks 1-3V diferanse fra N til PE leder.. og det er noe kun 25% av norske nettsystemer leverer .. (det er ca 128-135 V N - PE i IT Nett)
I det store og det hele kommer vi nok til å lade hjemme og/eller på jobb. På jobben er det vanlig stikkontakt en lader fra.
Men det er selvsagt greit å kunne lade andre plasser også om en skulle benytte elbilen innen rekkevidden, noe som selvsagt er høyst aktuelt.
Tolker det derfor dithen at Zoe ikke bør kjøpes grunnet begrenset lademuligheter rundt om kring på offentlige steder. Eller?
Men det er selvsagt greit å kunne lade andre plasser også om en skulle benytte elbilen innen rekkevidden, noe som selvsagt er høyst aktuelt.
Tolker det derfor dithen at Zoe ikke bør kjøpes grunnet begrenset lademuligheter rundt om kring på offentlige steder. Eller?
Det er aldri vanskelig å finne steder å lade Zoe, iallefall ikke på sentrale Østlandet og Vestlandet. Blant de som har vært flinke til å rigge 11kW og 22kW ladestolper er handlesentre, Kiwi, Obs/Obs Bygg og McDonalds. De fleste av disse stolpene opereres av Fortum, som tar 1kr/min for å lade på disse.
Men de gratis kommunale ladestolpene i Oslo, og en del andre steder, fungerer ikke med Zoe. Det er stort sett det ladeproblem-hypen rundt Zoe handler om. I vedlagte bilde har jeg filtert ut Fortums Type2-ladestolper som Zoe kan benytte. I tillegg kommer naturligvis stolper fra andre tilbydere samt gratisstolper som fungerer med Zoe (nye forretningsbygg og handlesentre har som regel TN).
Redigert av HCO; 11/05/201710:24.
#240543311/05/201711:24
Det er aldri vanskelig å finne steder å lade Zoe, iallefall ikke på sentrale Østlandet og Vestlandet. Blant de som har vært flinke til å rigge 11kW og 22kW ladestolper er handlesentre, Kiwi, Obs/Obs Bygg og McDonalds. De fleste av disse stolpene opereres av Fortum, som tar 1kr/min for å lade på disse.
Men de gratis kommunale ladestolpene i Oslo, og en del andre steder, fungerer ikke med Zoe. Det er stort sett det ladeproblem-hypen rundt Zoe handler om. I vedlagte bilde har jeg filtert ut Fortums Type2-ladestolper som Zoe kan benytte. I tillegg kommer naturligvis stolper fra andre tilbydere samt gratisstolper som fungerer med Zoe (nye forretningsbygg og handlesentre har som regel TN).
Fristende å gå for en helt ny Zoe til 175', men at den har begrenset steder den kan lades på gjør nok at jeg dropper den. Skal blant annet kunne lade utenfor rådhuset i Ski.
e-golf, i3 og Kia Soul er topp 3 på favorittlisten, så får en se hvor det bærer med budsjett på 200'. Mistenker at det gjerne må oppjusterer noe.
jeg må si forumet har forandret seg en del de siste årene, her har det jo kommet mange svar uten at noen har sporet av. Jeg får være den første som kommer med et tips utenfor det trådstarter spør om:
Opel Ampera (ladbar hybrid) får du nå rundt 200K. Om du ikke kjører gjennom bom etc. er jo det muligens et bra alternativ. Jeg har først oppdaget den nå og har ikke lest meg opp på kvalitet etc, men etter det jeg har skjønt så er den blant de hybridene som har lengst rekkevidde på ren el-drift per i dag. Det er jo en ukonvensjonell hybrid siden motoren ikke brukes til å drive bilen fremover, men å lade batteriet.
I det store og det hele kommer vi nok til å lade hjemme og/eller på jobb. På jobben er det vanlig stikkontakt en lader fra.
Problemet er at det ikke er sikkert at du klarer å lade på jobben
en vanlig stikkontakt krever enten en zaptec lader (da får du ikke med hjemme installasjon og må betale mellomlegg) ev dersom det er TN nett på jobben må du uansett kjøpe en egen mode 2 type 2 ladekabel
skal du kjøpe zaptec løst mener jeg de snakker om 20-25 000.. (husker ikke nøyaktig)
Problemet er at det ikke er sikkert at du klarer å lade på jobben
en vanlig stikkontakt krever enten en zaptec lader (da får du ikke med hjemme installasjon og må betale mellomlegg) ev dersom det er TN nett på jobben må du uansett kjøpe en egen mode 2 type 2 ladekabel
skal du kjøpe zaptec løst mener jeg de snakker om 20-25 000.. (husker ikke nøyaktig)
Dette er den største utfodringen med Zoe
Sendte en forespørsel til en Renault-forhandler og fikk dette svaret tilbake:
"Bilen leveres med wallboks montert hjemme. Om man IKKE velger wallboks, kan man velge kabel med vanlig stikkontakt (Zaptec). Dette fordyrer bilen med 7500,-."
Om dette betyr at jeg må betale 7500,- ekstra og miste ladeboksen til en verdi av 21.000,-, tenker jeg at Zoe er enda mer uaktuell enn det jeg tenker den er per nå.
jeg må si forumet har forandret seg en del de siste årene, her har det jo kommet mange svar uten at noen har sporet av. Jeg får være den første som kommer med et tips utenfor det trådstarter spør om:
Opel Ampera (ladbar hybrid) får du nå rundt 200K. Om du ikke kjører gjennom bom etc. er jo det muligens et bra alternativ. Jeg har først oppdaget den nå og har ikke lest meg opp på kvalitet etc, men etter det jeg har skjønt så er den blant de hybridene som har lengst rekkevidde på ren el-drift per i dag. Det er jo en ukonvensjonell hybrid siden motoren ikke brukes til å drive bilen fremover, men å lade batteriet.
Hehe, å anbefale en ladbar hybrid vil jeg ikke kalle en avsporing i denne diskusjonen.
Ladbar hybrid har vi allerede i stallen (Volkswagen Passat GTE), så det blir en elbil som nr 2 bil.
Nei, den største utfordringen med Zoe er usikkerheten som mange (spesielt de som ikke har egen erfaring med bilen) har skapt rundt ladeproblematikken. Denne problematikken er svært overdrevet - etter 21.000 km (mest i nærmiljøet men også flere langturer) har jeg aldri opplevd å ikke kunne lade.
Nei, du kan ikke "snylte" på strømmen til venner og naboer når du er på besøk hos de, men i stedet kan du ta et 10-minutters stopp på vei hjem dersom du mangler litt for å komme helt hjem. Til forskjell fra bensin-/dieselbil er det sjelden noe poeng å fylle "full tank" på en elbil - du trenger bare nok til å komme deg til destinasjonsladeren (f.eks. hjemme i garasjen), der du har tid til å saktelade til fullt batteri.
Hvorvidt 22kW er rask nok ladehastighet til at Zoe kan fungere godt som langtur-bil er en mye mer legitim diskusjon, men den drukner gjerne i ovennevnte.
Sitat: Homecast
Så påståelig som du fremstår i denne diskusjonen, er det overraskende at du ikke er klar over at det finnes gode alternativer til de originale løsningene, både for fastmontasje og mobil bruk.
Mobil lader (ladekanne), tilsvarende Zaptec, koster 8.000 ny hos nofuel.no. Jeg kjøpte min brukt for 5.000, og har brukt den 2 ganger på 21.000km. Med en slik kan du forresten også snylte på strømmen til vennene dine når du er på besøk, dersom du absolutt må. Men du må snylte ganske mye for at det skal lønne seg, med tanke på at 1kW koster under 1 krone.