Kjøp av elbil som bil nr 2
|
Kjøp av elbil som bil nr 2
#2404582
09/05/2017 07:29
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Hei, altvitende forum!
Jeg starter i ny jobb over sommeren, og i den forbindelse vurderer vi å investere i en elbil. Har forumet lyst å dele sine erfaringer og synspunkter?
Har disse kriteriene for bilen:
- Minimum 8-10 mil rekkevidde på vinterstid. (6 mil reisevei + noe kjøring i forbindelse med møter). - OK plass i kupeen. Skal ha barnesete i baksetet. Ikke viktig med bagasjeromsplass. - Lavest mulig total årlige kostnader (service, forsikring, årsavgift etc). - Vurderer først og fremst brukt bil som er maks 3 år, og ikke skyhøy kilometerstand. - Ekstrautstyr er ikke viktig, men tenker gjerne en varmepumpe kan være greit med tanke på rekkevidden på bilen? - Budsjett på ca 200.000, men ønsker selvsagt lavest mulig kostnad på kjøp. - Kortest mulig ladetid. Har i dag en Passat GTE som benytter fase 2 lader hvor ladeboksen er 20A.
Disse bilene er under vurdering (åpen for andre forslag):
- Kia Soul - BMW i3 - Volkswagen e-golf - Renault Zoe - Nissan Leaf
Har kun prøvekjørt e-golf, og syns den var kvikk og hadde forholdsvis god plass i kupeen til å være en golf.
Redigert av TonyN; 09/05/2017 07:47.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404588
09/05/2017 07:40
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Alle duger egentlig. Spørsmålet er litt hva er "vinterstid" i forhold til hvor du bor? Blir det ofte kaldere enn -20?
Bruktbilprisene på elbil er egentlig såpass høye at jeg hadde tittet på ny hadde jeg vært deg.
Open Ampera bør også komme seg på listen din.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: eOpseth]
#2404589
09/05/2017 07:43
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Alle duger egentlig. Spørsmålet er litt hva er "vinterstid" i forhold til hvor du bor? Blir det ofte kaldere enn -20?
Bruktbilprisene på elbil er egentlig såpass høye at jeg hadde tittet på ny hadde jeg vært deg.
Open Ampera bør også komme seg på listen din. Bor i Drøbak i Akershus (25 min sør for Oslo), og vintrene blir snillere og snillere med tanke på minusgrader, men det er alltids en periode eller to hvor det er opp til -10. Har også observert at prisene på brukte elbiler holder seg ganske høy, så jeg kikker litt på nye også, men ønsker i utgangspunktet ikke å bruke særlig mye mer enn 200.000,- Opel er satt opp på listen over potensielle biler. Takk for tipset!
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404595
09/05/2017 07:53
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
Jeg hadde Gen. 1 Nissan Leaf. Det vil si Leaf registrert mellom 2011 og 2013. Denne har 24kW batteri og IKKE varmepumpe-teknologi. Du ser forskjellen på de to bilene ved å ta en titt i bagasjerommet. Gen 1 har en STOR opphøyning mellom fjærnårnene mens Gen 2 ikke har dette.
Gen 1 bør du holde deg unna hvis du skal ha 8-10 mil om vinteren. Jeg kjørte 5 mil (en vei) og var avhengig av lading for å komme meg hjem på vinteren. Temperaturer fra -20 -> 0 grader.
Når det gjelder service må du regne med en service en gang pr år eller hver 20 000 kilometer. Jeg har kjørt litt over 20 000 pr år og har holdt meg til en service i året.
Servicen har kostet meg mellom 3500 og 4200 kr inklusive delekostnader.
Nå har jeg kjøpt Gen 2 med 30kW batteri. For det første har den varmepumpe og for det andre har den annen batteristruktur, så jeg har faktisk firedoblet den effektive rekkevidden. Kjører jeg pent, kommer jeg gjerne opp i en 20-22 mil.
Jeg ville satt meg nøye inn i Zoe, hvis den er et reelt alternativ. Den har litt annen ladeteknologi. Det vil si at en god del hurtigladere ikke klarer å lade den hurtig. Så om litt av tanken er å kunne stikke innom og toppe opp ved behov, så KAN det bli et problem.
De andre du nevner er nok gode alternativer.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: nyzeta]
#2404602
09/05/2017 08:20
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
BMW du linker til er høyaktuell. Fant kjapt ut at Opel er langt over ønsket budsjett, så den utgikk like kjapt som den kom inn. Jeg hadde Gen. 1 Nissan Leaf. Det vil si Leaf registrert mellom 2011 og 2013. Denne har 24kW batteri og IKKE varmepumpe-teknologi. Du ser forskjellen på de to bilene ved å ta en titt i bagasjerommet. Gen 1 har en STOR opphøyning mellom fjærnårnene mens Gen 2 ikke har dette.
Gen 1 bør du holde deg unna hvis du skal ha 8-10 mil om vinteren. Jeg kjørte 5 mil (en vei) og var avhengig av lading for å komme meg hjem på vinteren. Temperaturer fra -20 -> 0 grader.
Når det gjelder service må du regne med en service en gang pr år eller hver 20 000 kilometer. Jeg har kjørt litt over 20 000 pr år og har holdt meg til en service i året.
Servicen har kostet meg mellom 3500 og 4200 kr inklusive delekostnader.
Nå har jeg kjøpt Gen 2 med 30kW batteri. For det første har den varmepumpe og for det andre har den annen batteristruktur, så jeg har faktisk firedoblet den effektive rekkevidden. Kjører jeg pent, kommer jeg gjerne opp i en 20-22 mil.
Jeg ville satt meg nøye inn i Zoe, hvis den er et reelt alternativ. Den har litt annen ladeteknologi. Det vil si at en god del hurtigladere ikke klarer å lade den hurtig. Så om litt av tanken er å kunne stikke innom og toppe opp ved behov, så KAN det bli et problem.
De andre du nevner er nok gode alternativer.
Supre råd! Angående forskjell på årsmodeller etc., prøver jeg så godt det lar seg gjøre å holde tungen beint i munnen når jeg skal finne ut hvilke bilmodeller og derav årsmodeller som kan være aktuelle. Varmepumpe skjønner jeg er et must. Når det gjelder hurtiglading, er det en fordel at elbilen kan lades på samme boks som Passat GTE vi allerede har.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404606
09/05/2017 08:30
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
Hvis du har Type-2 stikk PÅ boksen, så får du med, eller kjøpt, overgang til Leafen. Min 2017 mod kom med overgang fra type-2 stikk til JAF-en på bilen. Hvis du har type-2 hengende ut fra boksen din på en ledning, så snevrer du inn utvalget ditt til BMW i3 og eGolf. Her er en fin oversikt over hvilke biler som finnes med hvilken kontakt de kan bruke. http://ladestasjoner.no/ladehjelpen/praktisk/51-hvilke-elbiler-kan-lade-med-hvaLegg merke til at en del av bilene er krysset av med type-2 (eksempelvis nissan). De bilene som har kryss på Type-1 OG Type-2, må ha en ledning FRA type-2 til type-1. Type-2-kontakten ser slik ut:  mens type-1-kontakten ser slik ut: 
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404609
09/05/2017 08:43
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Jeg har ikke fått montert boksen enda (akkurat fått GTE), og må innrømme at jeg har ikke satt meg 100% inn i ladeboks enda annet enn å ha fått tilbud fra elektriker etter befaring.
GTE har kabel som er løs, og som da stikkes inn i ladeboksen. Det er altså ingen ladekabel integrert i boksen om jeg forstod informasjonen din riktig, Nyzeta.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404614
09/05/2017 08:50
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
Har du tid til å vente så hadde jeg uten tvil kjøpt Opel, selv om den er litt dyrere. Den skal vel ha en reell rekkevidde på rett under 40 mil.
Det holder til det meste.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Dexter]
#2404619
09/05/2017 08:56
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Har du tid til å vente så hadde jeg uten tvil kjøpt Opel, selv om den er litt dyrere. Den skal vel ha en reell rekkevidde på rett under 40 mil.
Det holder til det meste. Opelen ser bra ut, og som du sier har den rekkevidde langt ut over de andre i samme prisklasse, men jeg har ikke behov for så lang rekkevidde, og ønsker ikke å sprenge budsjettet. Akkurat anskaffet oss en ny Passat GTE, og denne elbilen skal være så billig som mulig innenfor rimelighetens grenser. Starter i jobben 7. august, og bilen bør være på plass til dess.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404620
09/05/2017 08:58
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
2. generasjon e-golf er på vei ut i det norske markedet i disse dager. Kan det hende at 1. generasjon synker en del i pris, eller har denne prisreduksjonen allerede kommet?
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404622
09/05/2017 09:01
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Hvorfor ikke Hyundai Ioniq? På elbilforumet rapporterer flere om 20 mil reell rekkevidde og nesten det samme rundt de første minusgradene.
Jeg har prøvekjørt en slik, og det er plass til barneseter begge veier, samt en liten barnevogn. Prøvekjøringen av i3 viser at du må velge om du skal ha med barna, eller bagasjen :-D
Edit: Så at det var prisbegrensing på 200000 nå. Da blir det lett å velge i3. De andre bilene på lista må du ha trekk på for å tørre dra fram i offentlighet :-D
Redigert av Knirkekne; 09/05/2017 09:03.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Knirkekne]
#2404627
09/05/2017 09:08
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
..Da blir det lett å velge i3. De andre bilene på lista må du ha trekk på for å tørre dra fram i offentlighet :-D Smaken er vist som baken... Jeg skjønner ikke at bilprodusenten har turt å sette BMW-merket sitt på den boksen... 
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Knirkekne]
#2404629
09/05/2017 09:08
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Hvorfor ikke Hyundai Ioniq? På elbilforumet rapporterer flere om 20 mil reell rekkevidde og nesten det samme rundt de første minusgradene.
Jeg har prøvekjørt en slik, og det er plass til barneseter begge veier, samt en liten barnevogn. Prøvekjøringen av i3 viser at du må velge om du skal ha med barna, eller bagasjen :-D
Edit: Så at det var prisbegrensing på 200000 nå. Da blir det lett å velge i3. De andre bilene på lista må du ha trekk på for å tørre dra fram i offentlighet :-D E-golf er vel innafor???  Når det gjelder i3 har jeg lest meg frem til at den kom dårlig ut i NCAP sine kollisjonstester. Det trekker den noe ned på aktuell-listen min.
Redigert av TonyN; 09/05/2017 09:10.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: nyzeta]
#2404650
09/05/2017 10:20
|
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628 |
..Da blir det lett å velge i3. De andre bilene på lista må du ha trekk på for å tørre dra fram i offentlighet :-D Smaken er vist som baken... Jeg skjønner ikke at bilprodusenten har turt å sette BMW-merket sitt på den boksen... Helt enig, I3 ser ut som en mopedbil. Eneste el-bilen som ser bra ut bortsett fra tesla er golf.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404652
09/05/2017 10:22
|
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2008
Innlegg: 2,424 |
Har du tid til å vente så hadde jeg uten tvil kjøpt Opel, selv om den er litt dyrere. Den skal vel ha en reell rekkevidde på rett under 40 mil.
Det holder til det meste. Opelen ser bra ut, og som du sier har den rekkevidde langt ut over de andre i samme prisklasse, men jeg har ikke behov for så lang rekkevidde, og ønsker ikke å sprenge budsjettet. Akkurat anskaffet oss en ny Passat GTE, og denne elbilen skal være så billig som mulig innenfor rimelighetens grenser. Starter i jobben 7. august, og bilen bør være på plass til dess. 7. august er nok en "deal breaker" men mtp prisen så vil Opelen kunne brukes i 99% av turene til de fleste familier. Vet om flere som har fosilbiler som koster like mye som 2-4 Ampera'er men foretrekker å bruke elbilen så langt det lar seg gjøre.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: cvrokka]
#2404681
09/05/2017 11:44
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 1,706 |
..Da blir det lett å velge i3. De andre bilene på lista må du ha trekk på for å tørre dra fram i offentlighet :-D Smaken er vist som baken... Jeg skjønner ikke at bilprodusenten har turt å sette BMW-merket sitt på den boksen... Helt enig, I3 ser ut som en mopedbil. Eneste el-bilen som ser bra ut bortsett fra tesla er golf. Personlig synes jeg ikke i3 er så ille (nå lenger), men jeg kan lett være enig i at den ikke er noen blomst. Og jeg er nokså ihuga BMW-mann. Hyundai Ioniq ser jo forholdsvis grei ut, vil jeg mene. Leaf er dritstygg i mine øyne, Zoe likeså.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404740
09/05/2017 13:43
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279 |
Slår et slag for elbilen som pussig nok nevnes lite i denne tråden: Hyundai Ioniq, men den er foreløpig like dyr brukt som ny, og koster fra 280' Kan fås i billigere utgaver, men da blir det uten varmepumpe, noe som vil være et tåpelig valg i Norge. Kjørte i vinter hjemmefra til hytta uten ladestopp. 187 km fra havnivå til 900 moh. Temperatur mellom -4 og +2
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404762
09/05/2017 15:00
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Fikk akkurat bekreftet at det er anledning for å lade bil via vanlig støpsel på ny arbeidsplass, men det utgjør gjerne ikke all verden på rekkevidden bortsett fra at jeg gjerne kan holde meg til å lade på jobb fremfor hjemme.
Edit: er det slik å forstå at alle de nevnte bilene her kan lades i vanlig stikkontakt?
Redigert av TonyN; 09/05/2017 15:34.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404819
09/05/2017 19:06
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430
Kjell T. Ringen
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 430 |
Jeg tror alle biler kan lade i stikkontakt. I hvert fall BMW og Leaf. Jeg har Leaf. Og du trenger ikke annet ladeuttak mener jeg.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404831
09/05/2017 19:57
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273 |
Du får et par år gamle Mercedes B til rundt 220'. Veldig god å kjøre og ser bedre ut enn de fleste andre el-biler. Barn sitter også høyt i baksetet. På den annen side er de nok ikke de billigste med tanke på service. Finn.no
Redigert av Ruppert; 09/05/2017 20:00.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Kjell T. Ringen]
#2404833
09/05/2017 19:59
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273 |
Alle untatt Zoe ( i alle fall de første), de krever en trafo i mellom som gir 400V. Det pleide vel å følge med bilen,
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Ruppert]
#2404870
09/05/2017 21:24
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Du får et par år gamle Mercedes B til rundt 220'. Veldig god å kjøre og ser bedre ut enn de fleste andre el-biler. Barn sitter også høyt i baksetet. På den annen side er de nok ikke de billigste med tanke på service. Finn.no Takk for tips! Pen bil som absolutt bør tas med i vurderingen!
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404886
10/05/2017 04:18
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746
Raskall
More than words
|
More than words
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 11,746 |
Har du sett på Hyunday Ioniq? Den helelektriske versjonen av den ser ut til å starte på under 250'.
Kjører 2. gen leaf selv og er sånn passe fornøyd. Det er en del ting på den jeg ikke forstår. For eksempel har den ikke teleskopratt, noe som er et problem for meg. Jeg må enten sitte trangt med beina eller strekke armene så mye at det blir ukomfortabelt. I tillegg varsler den ikke om lite spylervæske. Det går bare tomt, liksom.
Utover det så får jeg en Scott Scale 710 inn i bilen om jeg legger ned baksetene. Det er et pluss. Tviler dog på at jeg får inn Stumpjumperen. Da må nok begge hjulene tas av.
Skulle jeg valgt ny elbil i dag hadde jeg valgt en Hyunday Ioniq.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404896
10/05/2017 05:56
|
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470
nyzeta
Veteran
|
Veteran
Registrert: Apr 2009
Innlegg: 1,470 |
Angående andre biler.. Har du sett på Nissan e-NV200? Den er kanskje ikke sånn veldig vakker, men DEN er praktisk. Plass til både unger og sykkel i den 
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: Raskall]
#2404908
10/05/2017 06:48
|
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 5,628 |
. I tillegg varsler den ikke om lite spylervæske. Det går bare tomt, liksom. Er det et problem? Jeg har aldri hatt en bil som varsler om dette og ser ikke på det som et problem. Fyller nå og då og har vel kun en eller to ganger opplevd å gå tom og da har det ikke vært langt til nermeste spyleveske.
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404935
10/05/2017 07:31
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Moderne biler sier i fra om dette. Har selv en Leaf, og det er et problem at man er tom sånn plutselig. Min løsning er alltid en ekstra kanne spylerveske i bagasjen.
Grunnet til at det er et problem er særlig for oss som har litt pendling på østlandet, spesielt når vi kjører i saltlake og man bruker tidvis mye. Selv min 10 år gamle Touran sa i fra om at det snart var tomt for spylerveske.
Leaf har lite ekstrautstyr egentlig, men det den mangler er nok i store grad nice-to-have og lite need-to-have.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404955
10/05/2017 08:09
|
Registrert: May 2011
Innlegg: 85
Skjervesbu
Medlem
|
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 85 |
Tok nettopp samme runde selv og endte opp med norsk 2014 Leaf til 132' eks omreg. - Leaf: prisgunstig 5-seter, kjøper du en gen2 med varmepumpe burde rekkevidden være ok. Ingen luksusbil. Vanskelig å holde styr på importbiler fra ulike land: i US og Frankrike har de subsidiert elbiler med hhv. $7500 og 7000Euro så her er det noen som tjener penger på eksport .... For gen2 er bilene nokså like uansett, og med euro-modell virker også Carwings (forvarming fra app etc). Mangler lyktespylere som norske biler har hvis du synes det er viktig. - E-Golf: bedre seter og kjøreegenskaper. Ligger fort 50k høyere i pris. Mulig bedre annenhåndsverdi med 8 års garanti på batteri. Også her er det mye import og mange av de billigste er uten varmepumpe dvs kortere rekkevidde vinter. Mange Finn-annonsører sier ingenting om importstatus. Klikker du på "Sjekk tid for EU-kontroll" får du info om import ja/nei. For Leaf gir VIN info om opprinnelsesland http://www.vindecoderz.com/EN/check-lookup/SJNFAAZE0U6035854
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2404967
10/05/2017 08:41
|
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788 |
Kia soul kommer med 30kw batteri i sommer,som da vil gi ca 25 mil. Tar du kontakt på pm kan jeg ordne prøvekjøring
|
|
|
Re: Kjøp av elbil som bil nr 2
[Re: TonyN]
#2405005
10/05/2017 10:20
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Har sagt til meg selv at jeg ikke skal være særlig kresen i dette bilvalget, og fornuften skal seire. Fornuften sier noe ala en 2. gen Leaf, men er likevel noe som holder meg igjen for å gå for en slik. Hyunday Ioniq er en pen bil, men håper ikke å ende opp med en elbil til 250' ++. Angående import/ikke import, er jeg av den oppfattelse at jeg skal ikke kjøpe importert bil. Den skal være fra norsk forhandler tilpasset norske forhold. Kia Soul er en tøff bil, Kjetil307, men den nye utgaven går mye over det jeg har satt opp som budjsett. Du må uansett ha takk for tilbudet om prøvekjøring! Nissan e-NV200 ser praktisk ut, og var ikke et alternativ jeg hadde på listen min fra før fordi jeg ikke visste om bilen, men den er som du sier, Nyzeta, "ikke veldig vakker" for å si det mildt.  Likevel satt opp som potensiell bil som ville vært en fornuftig investering.
|
|
|
|
|