Jeg "liker" Svahili sørover/opp. I anførselstegn fordi det er et slit, men jeg synes den er for bred til å være veldig spennende nedover. Blåbærstien (og få med Blå Ekstra! ) nordover.
Jeg "liker" Svahili sørover/opp. I anførselstegn fordi det er et slit, men jeg synes den er for bred til å være veldig spennende nedover. Blåbærstien (og få med Blå Ekstra! ) nordover.
veldig mye bedre, nederste halvdelen av Blåbærstien er bare en kjerrevei!
Jepp, det stemmer. Bare vær oppmerksom på at Blå Ekstra (eller Temmelig Hemmelig som den også har blitt døpt) medfører at du plutselig må bære sykkelen opp 20-ish høydemeter langs en sti som ihvertfall ikke var så synlig før. Men flere og flere tar jo til fornuften, så det er mulig den synes godt nå. Jeg anbefaler å navigere godt med f.eks. www.mtbmap.no akkurat på dette punktet om du ikke har vært her før, ellers er det fort gjort å havne ned den ganske kjedelige nordenden av Blåbærstien.
Planen er å starte i nordenden av Svahili, komme seg ned til sørenden av Lumsk Traktor, snu, og ende opp i nordenden av Blå Ekstra. Med mtbmap i lomma
Det går fint! Der jeg har markert et veldig lekkert "2" (det ligner ihvertfall litt...) i kartet er der du drar av til slutt (du kommer nemlig til å krysse ditt eget spor). Lykke til!
Er det ikke ofte veldig bløtt der, kan hende jeg husker feil.....
Blåbærstien tåler en del, men ikke eksepsjonelt mye trafikk. Den har blitt ganske mye bredere de siste to-tre årene. Den ligger på toppen av en ås, så det går stort sett fint. Svahili er bred og tåler mye trafikk - TSR gikk over Svahili for to år siden (kanskje det er det du husker?).
Med utgangspunkt i Øgården ville jeg sykla noe annerledes. Først ville jeg syklet (halve) Toern sørover. Deretter ville jeg tatt den småtekniske, men raske og underholdende stien mot Langvann og du kommer da tørrskodd og fin til Blåbærstien (dog litt svett på ryggen). Nede ved grusen igjen tar du opp Swahili og så vestover før du dreier sørover og sykler den brillefine stien øst for Smalvann. Neste etappe er Lumsk traktor. Derfra ville jeg krysset Skullerudåsen og avsluttet med en nedkjøring fra Trolldalsåsen, f.eks Nord og ned som tar deg helt til Rustadsaga.
+1
-2 Svavili kan bli kjempegøy nedover, nettopp fordi den er bred og fin
Jeg prøvde svahili nedover uten gir eller kjede etter at bosset røk forrige helg og det var artig. Skal prøve på nytt søndag. Denne gangen skal jeg opp uten fotisett.
Klarer du det uten kjede så er jeg søkkimponert. Husk å filme
- Stefan
Re: Svahili og Blåbærstien: Beste retning?
[Re: Stefan77]
#240636714/05/201720:19
Takk til @runermm for forslag til bra rute, fulgte denne i dag. Fikk endelig syklet Blå ekstra og lumsk traktor også. Blåbærstien bortsett fra slutten av blå ekstra var tørr og fin som vanlig, ellers var det mye vått i marka i dag.
Sitat: Stefan77
Sitat: larsdx
Jeg prøvde svahili nedover uten gir eller kjede etter at bosset røk forrige helg og det var artig. Skal prøve på nytt søndag. Denne gangen skal jeg opp uten fotisett.
Klarer du det uten kjede så er jeg søkkimponert. Husk å filme
Det er jo ikke noe stress? Men ikke helt fra toppen da, fra der det begynner å helle ordentlig nedover. Syklet ettminutt på sti også. Går jo sakte da, må bremse og pumpe sykkelen hele tiden for å ha kontroll. Noen klarer jo sykle fort på denne måten også.. .